Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Ekonomi

2025 Yılında Tüketici Davranışları Öngörüleri
Her şey 2025’in zorlu geçeceğine işaret ediyor ancak akıllı stratejiler ve tüketiciye dokunan kampanyalar ile markalar, bu süreci tabi ki fırsata da çevirebilir.
  • 8 Kasım 2024 02:14
  • Akan Abdula
2025 Yılında Tüketici Davranışları Öngörüleri

2025 beklentileri verimiz sonunda çıktı.


Son veriler, “güven” kavramının tüketici ile marka arasındaki en önemli bağ olduğunu bir kez daha gözler önüne serdi.


2025 yılında markalar yüzde 100 garanti verilebilir güven önermeleri sunarak tüketicinin yanında olduklarını kanıtlamalı.


Bu güven önermelerinin en önemli tamamlayıcısı ise şefkat.


Şefkat, tüketici açısından deneyimle özdeşleşiyor; marka deneyimi yalnızca yaşatılacak bir şey olarak değil, 2025 yılında pazarlanması gereken bir kavram olarak öne çıkarmak zorunda. Yani markaların deneyimlerini kavramlaştırması ve iletişime taşıması gerekecek.


Temmuz sonu ve Ekim sonu verisini karşılaştırdığımızda, ülkenin ekonomisi ile ilgili beklentilerde ve hane ekonomisi ile ilgili beklentilerde hiçbir şeyin değişmediğini ilk defa görmüş olduk. Birkaç yıldır yaptığımız takipte ilk defa veriler hiç değişmedi, bu da artık belirsizliğin azaldığını ve tüketicinin ruh halinin dengelediğini, davranışlarının kemikleştiğini gösteriyor.


2025 yılında tüketici, anksiyeteyi bir kenara bırakarak kontrolü ele alacak ve alışveriş kararlarında daha sabırlı ve stratejik davranacak.


Fiyat odaklılık pekişmiş durumda; tüketicilerin yüzde 62’si indirim ve kampanyaları takip edeceğini, yüzde 58’i ise indirim marketlerini tercih edeceğini belirtiyor. Bu indirim marketleri verisi, aslında Migros, File gibi markaların 2025’te iyi performans göstermeye devam edeceğini gösteriyor.


Ayrıca, yüzde 40’ı Kasım-Aralık gibi belirli dönemlerde harcama yapmayı planlıyor. Bu da tüketicinin artık kısa vadeli ihtiyaçlarını erteleyebildiğini gösteriyor. Tüketici enflasyon algısında bir dengeleme hissediyorsa; bu dengeleme, tüketicinin sabırla bekleme eğilimini güçlendirir.


Bu yeni davranış yapısında en ilgi çekici kampanya formatı olarak yüzde 50’ye varan indirimler öne çıkıyor. Tüketicinin yüzde 82’si bu tür kampanyalara büyük ilgi gösterecek.


Sınırlı süreli ve flaş indirim formatları da dikkat çekecek.


Sektörlere baktığımızda, farklı alanlarda belirgin bir tasarruf eğilimi gözlemleniyor.


Peki hangi kategoriler en çok küçülecek?


Şimdi bahsedeceğim yüzdeler, o sektördeki müşterilerin tasarruf yapacaklarının oranıdır.


Dolayısıyla bir sektör için müşterisinin yüzde 30’u tasarruf yapacak diyorsak, bu o sektör için yüzde 30 küçülme anlamına gelmez, yüzde 30’u daha az alacak veya davranışını değiştirecek anlamına gelir. Çünkü elbet tüketici tümüyle bir sektörde alışveriş yapmayı kesmez.


Az sonra okuyacağınız tasarruf rakamlarını en azından yarı yarıya bölmekte ve sektör için takriben öyle bir küçülme oranı beklemekte fayda var.


Elektrik ve elektronikte, müşterinin yüzde 33’ü tasarruf yapmak zorundayım diyor.


Mobilya ve ev tekstili müşterisinde bu oran yüzde 38.


Ev temizlik ürünleri müşterisinin yüzde 25’i tasarruf yapmak zorundayım diyor.


Kağıt ürünleri müşterilerde yüzde 23.


Gıda yiyecek ve içecekte müşterilerinde yüzde 18. Bu en düşük gördüğümüz tasarruf oranlarından biri.


Telekomünikasyonda müşterilerinin yüzde 32’si tasarruf yapacağım diyor.


Elektrik doğalgaz ve su gibi kaynakları müşterilerinin yüzde 29’u tasarruf yapmak zorundayım diyor.


Giyim ve moda müşterilerinin yüzde 34’ü.


Kişisel bakım ve güzellik müşterilerinin yüzde 30’u.


2025 yılında reform beklentileri yüksek olsa da bu beklentilerin karşılanacağına yönelik ümitler düşük. Ne iktidardan ne muhalefetten bir beklentisi yok tüketicinin.


Tüketicinin yüzde 60’ı göç politikalarının, yüzde 59’u ekonomik kalkınmanın, yüzde 57’si adalet sisteminin kötüleşeceğine inanıyor.


Bu tablo sosyal güvenin hızla düzeltilmesi gerektiğini gösterirken, markaların toplumla kuracakları samimi ilişki her zamankinden daha değerli hale geliyor.


Özetle 2025, markaların daha az sayıda müşteriye daha fazla satış yapma zorunluluğu ile karşı karşıya kalacağı bir yıl olacak.


Bu da çapraz satış stratejilerini, sadakat programlarını ve tüketiciyi sürekli ziyaret noktalarına çekecek yeni anlık ürünleri hayatımıza markaların sokması gerektiğini gösteriyor.


Her şey 2025’in zorlu geçeceğine işaret ediyor ancak akıllı stratejiler ve tüketiciye dokunan kampanyalar ile markalar, bu süreci tabi ki fırsata da çevirebilir.


2025, tüketici ve marka ilişkilerinde derin bir dönüşümün yaşanacağı bir yıl olacak. Tüketiciyi anlamak, güven aşılamak ve deneyimle şefkat duygusunu pekiştirmek, markaların başarıya ulaşmasında kilit rol oynayacak.


Yeni yıla adım atarken, tüketiciyle kurulan her temas noktasının bir “güven değeri” sunmayı unutulmamalı markalar.


2025 yılında kimler daha çok satın alacak sorusuna yönelik büyük bir araştırmaya başlıyoruz.


Az sayıda kişiye çok satış yapmak zorunda kalacağımız bu yılda, bunların kim olduğunu anlamamız, kendilerini tanımamız gerekiyor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 55. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 55. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Tüketici Kasım İndirimlerinde Aradığını Bulabilecek mi?
Tüketici Kasım İndirimlerinde Aradığını Bulabilecek mi?
Enflasyonun yüksek seyrine devam edeceği beklentisi, tüketicinin alışverişlerdeki özel indirim günlerine ilgisini artırıyor. “Fırsatları kaçırmama” duygusu ile hareket eden tüketici, enflasyonist baskıyı azaltmak için daha planlı ve tasarruf odaklı alışverişe yöneliyor. Firmalar ise artan maliyetler nedeniyle eskisine göre daha düşük indirimler yapıyorlar.
ABD’nin Teknoloji Kısıtlamaları Çin’in Gelişimini Gerçekten Engelleyebilecek mi?
ABD’nin Teknoloji Kısıtlamaları Çin’in Gelişimini Gerçekten Engelleyebilecek mi?
ABD dışındaki dünya giderek daha fazla Çin malı elektrikli araçlar kullanıyor, Çin malı akıllı telefonlarla internette geziniyor ve evlerine Çin malı güneş panelleriyle enerji sağlıyor.
Dünyanın Demokratik Kurumlara İhtiyacı Var
Dünyanın Demokratik Kurumlara İhtiyacı Var
Küresel çapta yaşanan önemli sorunların giderek derinleştiğine işaret eden Prof. Dr. Daron Acemoğlu sorunların üstesinden gelmesi beklenen liderlerinse toplum sorunlarını anlamaktan uzak olduğunu vurguluyor. Çözüm içinse demokratik kurumları işaret ediyor.
Bankalarda Umut Dördüncü Çeyreğe Kaldı
Bankalarda Umut Dördüncü Çeyreğe Kaldı
Borsa İstanbul’da bir bilanço sezonu daha geride kalırken banka bilançoları yatırımcılarını hayal kırıklığına uğrattı. Banka bilançolarında ikinci ve üçüncü çeyrekte beklediğini bulamayan yatırımcılar ise gözünü dördüncü çeyrek bilançolarına çevirdi.
Dünya İkinci Trump Dönemine Ne Kadar Hazır?
Dünya İkinci Trump Dönemine Ne Kadar Hazır?
Donald Trump, ABD tarihinde mahkum edilmiş ve bir seçim kaybedip tekrar seçilen ilk başkan olarak tarihe geçti. Peki İkinci Trump döneminde küresel ekonomi ve ticarette neler değişecek? Türkiye’ye etkileri ne olacak?
Trump Başkanlığı ABD Ekonomisi İçin Ne Anlama Geliyor?
Trump Başkanlığı ABD Ekonomisi İçin Ne Anlama Geliyor?
ABD Başkanlık seçimlerinin galibi Donald Trump başkanlık kampanyasında ilk dönemine kıyasla daha sert adımlar atma sözü verdi. Seçilmiş başkanın başlıca vaatlerinden biri olan, önerdiği vergi indirimleri Temsilciler Meclisi yarışının sonucuna bağlı olabilir.
Kripto Paralarda İkinci Trump Dönemi
Kripto Paralarda İkinci Trump Dönemi
Amerika Birleşik Devletleri’nde ikinci Trump döneminin başlayacak olması kripto varlıklarda da yeni bir dönemin işaret fişeğini yaktı. Piyasalar için asıl belirleyici unsur ise vaatlerin yerine getirilmesi ve Trump’ın kripto paralara yaklaşımının doğru yorumlanması…
Trump ve Sonrası Dönemi (2025-2050) Paul Kennedy ve Kindelberger’le Okumak: Hakim Ekonomi/Büyük Güçlerin Yükselişi ve Çöküşü
Trump ve Sonrası Dönemi (2025-2050) Paul Kennedy ve Kindelberger’le Okumak: Hakim Ekonomi/Büyük Güçlerin Yükselişi ve Çöküşü
ABD’nin küresel ticaretteki hegemonik rolü, 21. yüzyılın ikinci çeyreğinde önemli bir düşüş gösterirken Çin, BRICS ülkeleri ve Asya Altyapı Yatırım Bankası gibi yeni ekonomik güçler ile ABD’nin hegemonik rolünü sorgulayan bir atmosfer yaratıyor.
Zor Oyunu Bozar
Zor Oyunu Bozar
ABD’de Donald Trump’ın yeniden başkan seçilmesi ilk dönemindeki “Ticaret Savaşı”nı yeniden canlandırabilir.
Emekli Aylıkları Nasıl Eridi?
Emekli Aylıkları Nasıl Eridi?
1999 öncesi yüzde 60-76 aralığında olan aylık bağlama oranının 2008 sonrası yüzde 28-50 aralığına düşürülmesi, güncelleme katsayısında büyümenin payının yüzde 30’a çekilmesi, emekli aylıklarını aşındırdı. 2000’de enflasyondan arındırıldığında 400 dolar olan ortalama 4A emekli aylığı 2008’de 756 dolarla zirveyi gördükten sonra 426 dolar gerileyerek geçen yıl 330 dolarla en düşük seviyeye indi.
Almanya’da Koalisyon Krizi: Scholz’un Hamlesi Erken Seçim Kapısını Araladı
Almanya’da Koalisyon Krizi: Scholz’un Hamlesi Erken Seçim Kapısını Araladı
Almanya Başbakanı Olaf Scholz, Maliye Bakanı Lindner’i görevden alarak üç partili koalisyonu sona erdirdi. Ekonomik zorluklar ve artan belirsizlikle sarsılan Almanya’da şimdi erken seçim ihtimali gündemde.
Bizi Bu Havalar Mahvedecek
Bizi Bu Havalar Mahvedecek
İklim değişikliği nedeniyle, 2023 yılında insanlar, sağlığı tehdit edebilecek düzeyde ortalama 50 gün daha fazla sıcaklığa maruz kaldı. 2023 yılında küresel kara alanının yüzde 48’i en az bir aylık aşırı kuraklıktan etkilendi. Aşırı sıcaklığa bağlı olarak Türkiye’de 471 milyon işgücü saati ve 846 milyon dolar gelir kaybedilirken bu miktar küresel olarak 512 milyar potansiyel işgücü ve 835 milyar dolara eşdeğer gelir kaybına neden oldu.
Star Trek’de Işınlanma ve Günümüzde E-Mobilite
Star Trek’de Işınlanma ve Günümüzde E-Mobilite
“Uzay Yolu” veya orijinal adıyla “Star Trek” Gene Roddenberry tarafından oluşturulan bir bilimkurgu televizyon dizisi, film ve roman serisi olup, 11 kez dizi, 13 kez sinema filmi, yüzlerce kez roman, video oyunu ve hikâye olarak yayımlandı.
Bir Siber Güvenlik Dâhisi Neden Bir Dizi Hack Suçu İşledi?
Bir Siber Güvenlik Dâhisi Neden Bir Dizi Hack Suçu İşledi?
Bir siber dahi, şirketleri izinsiz girişlere karşı savunurken bir yandan da kendi hack’leriyle veri toplamaya devam etti.
Özel Sermaye Hipsterları Favori Uygulamalarınız İçin Geliyor
Özel Sermaye Hipsterları Favori Uygulamalarınız İçin Geliyor
İtalyan Bending Spoons şirketi Evernote ve WeTransfer gibi abonelikle çalışan uygulamaları satın alıyor ve bu stratejiye milyarlarca dolar daha harcamaya hazır.
Lüks Otomobillerde Elektrikli Rüzgarı
Lüks Otomobillerde Elektrikli Rüzgarı
Elektrikli otomobiller lüks segmentinde de içten yanmalı otomobillerin tahtına göz dikti. Sundukları ileri teknoloji ve düşük yakıt giderlerinin sunduğu cazibe ile birlikte elektrikli otomobiller benzinli ve dizel otomobillerden ortalama 1 milyon lira daha yüksek fiyatla alıcı bulabiliyor.