Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Küresel Ekonomi

Anadolu Efes’in Rusya Macerası: Tamam mı, Devam mı?
Anadolu Efes’in Rusya’da yaklaşık 25 yılda ilmek ilmek oluşturduğu dev operasyonun hisseleri, Putin’in kararnamesi ile bir gecede geçici yönetime devredildi. Ülkenin sembol markaları, 11 fabrika ve dağıtım kanalları ile yurt dışında büyümek isteyen şirketlere örnek gösterilen AB InBev Efes’in hikâyesi nasıl başladı, nasıl devam ediyor…
  • 10 Ocak 2025 03:51
  • Bekir Gürdamar
Anadolu Efes’in Rusya Macerası: Tamam mı, Devam mı?

Anadolu Efes’in Rusya’da yaklaşık 25 yılda fabrikalar, dağıtım kanalları ve ülkeyle özdeşleşmiş markalarla oluşturduğu dev şirketi, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in bir kararnamesi ile geçici yönetime devredildi.


Putin’in Avrupalı şirketlere yönelik tahammülsüz yaptırımlarının son kurbanı Anadolu Efes’in Rusya ve Ukrayna’daki operasyonlarında yüzde 50’şer payla ortak olduğu Belçikalı AB InBev oldu.


Daha önce AB Inbev’in hisse satışına onay vermeyen Rusya, son olarak Anadolu Efes’in sahip olduğu Efes Breweries Inernational (EBI) ile AB InBev arasında anlaşılan hisse devri başvurusuna da şirkete kayyım atayarak cevap verdi.


Türk şirketlerin yurt dışına açılımı konusunda örnek olarak gösterilen, hem yatırım hem de satış anlamında çok önemli bir başarı hikâyesi yazan Anadolu Efes’in, Rusya operasyonuna nasıl başladığını ve bugüne nasıl gelindiğini okurlarımız için derlemeye çalıştık.


“İhtiyar Değirmenci” sembol marka oldu


Anadolu Efes, 1969’da faaliyete geçip Türkiye’de büyümeye başladıktan sonra 1990’ların başında gözüne yurt dışına dikti.


1993’te BDT ülkelerine şişeleme yatırımı yapmak için kurulan Efes Sınai Yatırım Holding, Coca Cola şişeleme ve pazarlama faaliyetlerini artırırken, biracılık alanında ise 1996’da Kazakistan’da özelleştirmeden satın aldığı Karaganda Biracılık ve 1998’de Hollanda’da kurduğu Efes Breweries International (EBI) ile genişlemeye başlayacağının sinyallerini verdi.


1999’da Rusya pazarına hızlı bir giriş yapan Anadolu Efes, EBRD ve Moskova Belediyesi’nin de ortak olduğu Moskova Efes Biracılık’ın Moskova’da kurulan modern bira fabrikasında üretime başladı ve “İhtiyar Değirmenci” anlamına gelen, orijinal şişesi ve hafif içimi ile dikkatleri üzerine çeken “Stary Melnik” markasını lanse etti.


Putin’in yüksek alkollü içkilere savaş açması bira satışlarını patlattı


Rusya’da artan alkole bağlı ölümler nedeniyle Cumhurbaşkanı Vladimir Putin’in özellikle yüksek oranlı alkol satışına karşı getirdiği bir dizi yasaklama ve sağlıklı yaşam tarzlarına teşvik programı bira satışlarını çok hızlı bir şekilde artırmaya başlarken, Anadolu Efes Grubu bu fırsatı ürün gamı ve dağıtım kanalları ile çok iyi bir şekilde kullandı.


Putin yönetimindeki Rusya’nın, özellikle yüksek alkol oranına sahip içeceklere ilişkin mücadelesinde saat 23.00’ten sonra alkol satışının yasaklanması, içkilerin asgari perakende fiyatının artırılması ve reklam karartması gibi önlemler yer aldı.


Dünyada en çok alkol tüketilen ülkelerin başında gelen Rusya’da düşük alkol grubundaki bira ve şarap gibi içecekler ise büyük oranda sınırlamaların dışında kaldı.


Yapılan düzenlemeler sonrası Rusya’da 2000’lerin ilk yıllarından itibaren milli içecekleri sayılan votka dahil yüksek alkol oranına sahip içeceklerin satışı hızlı bir şekilde düşerken, özellikle gençler arasında bira tüketimi tarihi yüksek seviyelere çıktı.


Hızla büyüyen pazarda cam şişe sorununa Türkiye’den çözüm


Sınırlamalar ve ülke yönetiminin yönlendirmeleri bira satışlarının o kadar hızlı bir şekilde büyümesine neden olmuştu ki şişe tedariki konusunda sorunlar yaşanmaya başladı. İşte bu dönemde ortaya çıkan tarihi fırsatı değerlendiren yine bir Türk işletmesi oldu.


Rusya’da 2000’lerin başında yaptığı yatırımlarla büyük çoğunluğu Efes olmak üzere ülkedeki diğer büyük bira üreticilerine de satış yapmaya başlayan Türk şirketi, Şişecam’ın bağlı ortaklığı Anadolu Cam oldu.


Anadolu Cam, Rusya’da 2002 yılında başladığı yatırımlara Anadolu Efes’e paralel devam etti ve bira şişesi talebine yetişebilmek için birkaç yıl içinde 3 tesis, 8 fırın ve yaklaşık 1 milyon ton/yıl kapasiteye ulaştı.


Sert iklim koşullarındaki dağıtım kanalı sorunlarını ise her fabrikasının içine kadar giren demiryolu ağı ile çözen Anadolu Efes, ısıtılmış vagonlarla yaptığı dağıtım ile rakiplerine göre çok önemli bir avantaja sahip oldu.


Bu dönemde Rusya ve BDT ülkelerinde yeni fabrika satın almalar ve yatırımlarını güçlü bir şekilde devam ettiren Anadolu Efes, 2007’de Rusya’da faaliyet gösteren yedinci büyük bira üreticisi Krasny Vostok Bira Grubu’nu satın alarak yeniden manşetlere çıktı.


AB InBev ile ortaklık


Anadolu Efes, 2011’de SABMiller ile işbirliği anlaşması imzalamasının ardından 2012’de SABMiller’ın Rusya ve Ukrayna’daki tüm operasyonlarını satın aldı.


2016 ise bugünkü gelişmelerin odak noktasındaki AB InBev’in SABMiller’ı satın almasıyla dev bir ortaklık ortaya çıktı. Bu ortaklık 2017’de Anadolu Efes ve AB Inbev’in Rusya ve Ukrayna operasyonlarının birleşmesine yönelik anlaşma ile devam etti.


Bu satın almalarla ürün çeşitliliği ve dağıtım ağını ciddi şekilde büyüten, yeni adıyla “AB InBev Efes”, Rusya’daki bira pazarının en büyük oyuncusu konumuna ulaştı.


Rusya’da ilk yola çıktığı “Stariy Melnik”in yanı sıra BUD, Corona ve Efes Pilsener başta olmak üzere portföyü 75’ten fazla tanınmış markadan oluşan AB InBev Efes, her yıl yüz milyonu aşan kişiye 1 milyar litrenin üzerinde bira satan bir dev konumuna geldi.


Anadolu Efes, Rusya’daki 10’uncu yılını 1 milyar dolarlık cirosuyla kutlarken, aynı yıl Rusya ekonomisinin en büyük 50 şirketi arasına girmeyi başardı.


AB InBev ile birleşmenin ve yapılan güçlü yatırımların meyvelerini 2020 öncesinde toplamaya başlayan Anadolu Efes, Rusya’da yüzde 30’dan fazla pazar payıyla ülkenin en büyük bira üreticisi konumuna yükseldi.


AB InBev Efes’in Rusya’daki tüm faaliyetlerinin tahmini değeri 1,2 milyar dolara çıkarken, şirketin 11 fabrikası ve üç maltlama kompleksi ile 2023’teki cirosu 1 milyar 250 milyon dolar, net kârı ise 123 milyon dolara ulaştı.


2015’te Türkiye hava sahasında Rus uçağının düşürülmesi sonrası iki ülke arasında artan gerilim, Rusya’da iş yapan tüm şirketler gibi Anadolu Efes’i de olumsuz etkiledi.


Gerilimin uzun sürmemesi ile çok fazla yara almadan süreci atlatan Anadolu Efes, Belçikalı ortağı AB InBev nedeniyle Avrupa ülkelerine uygulanan yaptırımların muhatabı olmak zorunda kaldı.


Anadolu Efes, Rusya ile Türkiye arasındaki gerilim dönemini pazar payındaki sınırlı gerileme ile geçti ve sonraki süreçte 2023’e kadar AB InBev ile ortaklığının yarattığı sinerjiyi iyi kullandı.


Bu sinerji ile 2022’de yüzde 30’un üzerindeki pazar payını koruyan AB InBev Efes, ülkenin en büyük bira üreticisi konumunu da güçlendirdi.


2022’de Rusya’nın Ukrayna’nın bazı bölgelerini işgal etmesi sonrası iki ülke arasındaki gerilim artık bir savaşa dönüştü.


Avrupa’nın Ukrayna’yı desteklemesi Rusya’nın tüm Avrupa ülkeleri ve şirketlerine güçlü yaptırımlar getirmesine neden olurken, bu yaptırımlardan kurtulmaya çalışan Rusya’da kurulu AB InBev Efes şirketi ortaklık yapısında değişikliğe gitme kararı aldı.


Nisan 2022’de AB InBev’in, AB InBev Efes’teki kontrol gücü olmayan paylarının Anadolu Efes’in yüzde 100 işt i raki olan Efes Breweries International (EBI) tarafından satın alınmasına ilişkin başlayan görüşmeler olumlu sonuçlanmış ve yasal süreç 19 Aralık 2023 tarihinde başlamıştı.


Rus düzenleyici otoritelerin Avrupalı şirketlerin hisse satışları ile ilgili sınırlamalarını artırması sonrası 7 Ağustos 2024 tarihinde bu işlem onaylanmadı ve hisse satışı fikri rafa kalktı.


Hisse satışı olmadı, karşılıklı hisse devri olur mu?


Hisse satışını gerçekleştiremeyen AB InBev ve Anadolu Efes bu sefer farklı bir anlaşma ile hisse devrine yöneldi.


23 Ekim 2024’te kamuoyuyla paylaşılan yeni anlaşmaya göre, Anadolu Efes, AB InBev’in Rusya iş kolundaki payını, AB InBev ise Anadolu Efes’in Ukrayna iş kolundaki payını devralmak üzere gerekli mercilere başvurdu.


Aralık 2024’e kadar hisse devir anlaşmasının onaylanıp onaylanmayacağına yönelik çeşitli spekülasyonlar yapılırken, resmi açıklama 30 Aralık 2024’te kimsenin beklemediği şekilde geldi.


Rusya’da yayımlanan kararname ile Anadolu Efes’in Rusya’da Belçika merkezli AB InBev’le yüzde 50’şer ortaklığa sahip olduğu AB InBev Efes Russia’nın yönetimine geçici olarak el konuldu.


Rusya Devlet Başkanı Putin’in yayımladığı kararname uyarınca şirketin kontrolü geçici olarak Vmeste adlı bir Rus şirketine devredildi.


Anadolu Efes’in konuyla ilgili KAP’ta yayımladığı açıklamada ise “Bu durum ortağımız ile birlikte kapsamlı bir şekilde değerlendirilecek, gerekli tüm adımlar atılacaktır” ifadesi kullanıldı.


Bira operasyonlarının konsolide net satış geliri 62,2 milyar TL


Anadolu Efes’in, 2024’ün 3’üncü çeyrek sonu itibarıyla toplam gelirleri 179,5 milyar lira, FAVÖK’ü ise 33,3 milyar lira seviyesinde bulunuyor.


Aynı dönemde şirketin bira operasyonları incelendiğinde ise konsolide net satış gelirlerinin 62,2 milyar TL’ye ulaştığı, FAVÖK marjının ise yüzde 21,1 seviyesinde gerçekleştiği görülüyor.


Nakit akışı güçlü, borçluluğu oldukça düşük olan Anadolu Efes’in Rusya ve Ukrayna’daki işletmelerinin, 30 Eylül 2024 tarihi itibarıyla konsolide hasılat ve toplam varlıklar içindeki payı ise sırasıyla yüzde 23 ve yüzde 25 seviyesinde bulunuyor. Anadolu Efes’in konsolide borcu 3’üncü çeyrek itibarıyla 73,7 milyar TL, nakit ve benzeri değerleri 53 milyar TL düzeyinde oluşurken, yurt dışı operasyonlarını yürüten bağlı ortaklık EBI’nın borcu sadece 329 milyon TL, nakit ve benzeri kalemi ise 30,3 milyar lira oldu.


Analistlerin değerlendirmelerine göre Anadolu Efes’in bira EBITDA’sının yaklaşık yarısının Rusya ve Ukrayna’dan, yüzde 30’unun Türkiye’den ve geri kalanının Kazakistan, Moldova ve Gürcistan’dan geldiği tahmin ediliyor. Uluslararası bira grubunun net nakit akışının ise yüzde 60’ının Rusya iş kolu kaynaklı olduğu varsayılıyor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Özel Sektörde Maaş Sınavı
Özel Sektörde Maaş Sınavı
Yavaşlayan ekonomi nedeniyle marjları daralan şirketleri zorlu bir tercih bekliyor. Güçlü ücret zammı yaparak yetkin çalışanlarını korumak mı? Yoksa giderleri arasında payı zaten yükselmiş olan personel maliyetini daha da artırarak, kar marjını daraltmayı ya da zararı büyütmeyi göze almak mı?..
Bana Sor!
Bana Sor!
WEF (Dünya Ekonomik Forumu) tarafından yayımlanan 2025 İşlerin Geleceği Raporu, mesleklerin geleceğine dair “önemli sorular soruyor” ve veriler sunuyor.
Halka Arzlar 2024’te Frene Bastı
Halka Arzlar 2024’te Frene Bastı
Kovid-19 pandemisinin ardından Borsa İstanbul’da yaşanan halka arz fırtınası 2024’ün ikinci yarısında dindi. 2021-2023 arasındaki halka arzların çok büyük kısmı yatırımcısına iyi getiriler sağlarken, 2024’teki halka arzların hemen hemen yarısı yılı halka arz fiyatının altında tamamladı.
Küresel İmalatta Toparlanma Umudu Yerini Daralmaya Bıraktı
Küresel İmalatta Toparlanma Umudu Yerini Daralmaya Bıraktı
Kasım ayında istikrar kazanan küresel imalat sektörü, Aralık ayında yeniden daralma bölgesine geçti ve bu durum, son altı ayın beşinde iş koşullarının kötüleştiğine işaret etti. Küresel PMI verileri için takip edilen 30 ülkenin sadece 12’sinde üretim artışı kaydedildi. Türkiye’de son 8 ayın en yükseği olan 49,1 seviyesine yükselen PMI verisi ile yükseliş kaydeden ülkelerden biri oldu. PMI verilerine Euro Bölgesindeki durgunluk, ABD’deki imalat düşüşü ve Çin’in küresel tabloyu daha da kötüleştirecek marjinal daralması damga vurdu.
Elon Musk’ın Müdahaleleri Avrupa Siyasetinde Dengeleri Sarsıyor
Elon Musk’ın Müdahaleleri Avrupa Siyasetinde Dengeleri Sarsıyor
Elon Musk, yalnızca İngiltere’de değil, küresel ölçekte siyaseti etkileyen bir aktör haline geliyor. Son dönemdeki siyasi hamleleri, uluslararası ilişkilerde geniş çaplı tartışmaları da beraberinde getiriyor.
Tek Başına Liyakat Yeterli mi? Verimlilik Ne Olacak?
Tek Başına Liyakat Yeterli mi? Verimlilik Ne Olacak?
Türkiye’nin mevcut ekonomik zorluklarını aşması, yalnızca liyakatli bireylerin varlığıyla değil, bu bireylerin uyumlu çalışabildiği verimli ekosistemlerin oluşturulmasıyla mümkün olacaktır.
Monopole Doğru
Monopole Doğru
2024’teki yüksek faiz dönemi nakdi bol olan şirketler için satın alma ve büyüme fırsatları sundu. Dünyadaki şirket satın almaların üçte ikilik kısmı Kuzey Amerika’da gerçekleşti.
Ülkeler Savunmada Yapay Zeka Yatırımlarına Hız Verdi
Ülkeler Savunmada Yapay Zeka Yatırımlarına Hız Verdi
Yapay zeka, savunma alanında devrim niteliğinde değişikliklere yol açmakta. Birçok ülke bu teknolojilere büyük yatırımlar gerçekleştiriyor. Peki ABD’den Türkiye’ye, NATO ülkelerinden Rusya’ya ülkelerin yapay zeka odaklı savunma yatırımları neler? Hangi başlıklar öne çıkıyor?
Hem Ülkeler Hem Şirketler Veri Merkezi Peşinde
Hem Ülkeler Hem Şirketler Veri Merkezi Peşinde
Yaklaşık 10 trilyon dolarlık bir ekonomik değer yaratabilme potansiyeline sahip olan üretken yapay zeka alanında ülkeler arasındaki yarış veri merkezlerinin önemini daha da artırıyor. ABD 5 binin üzerinde veri merkezi ile bu alanda lider konumda. Almanya ve İngiltere 500’ün üzerinde veri merkeziyle ABD’yi takip ediyor. Çin ise stratejik ajandası kapsamında dijital altyapı yatırımlarını hızlandırarak hâlihazırda yaklaşık 450 olan veri merkezi sayısını katlamayı hedefliyor. Farklı ölçek ve yapıda yaklaşık 35 veri merkezine sahip Türkiye ise bu yarışta geri kalmamaya çalışıyor.
Enerjide Fatura Verimlilik İle Düşecek
Enerjide Fatura Verimlilik İle Düşecek
Türkiye’nin dış ticaret açığı ve dolayısıyla cari açık vermesindeki en önemli etkenlerden birisi enerjiye ödediği fatura. Kullandığı enerjinin üçte ikisini ithal eden Türkiye, bu tabloyu değiştirmeye çalışıyor. Sabancı Üniversitesi İstanbul Uluslararası Enerji ve İklim Merkezi (IICEC) Direktörü Bora Şekip Güray’a göre enerji faturasını düşürmede önemli adımlardan birisi enerji verimliliğini sağlamak.
2025’te Yatırımcılar Şirketlerden Ne Bekliyor?
2025’te Yatırımcılar Şirketlerden Ne Bekliyor?
PwC 2024 Küresel Yatırımcı Araştırması’na dahil olan yatırımcıların yüzde 50’den fazlası bu yıl küresel ekonomide büyüme beklemekle birlikte risklerin daha kompleks ve dinamik olacağını öngörüyor.
Türkiye Otomotiv Pazarı 2024 Yılında Tüm Zamanların Rekorunu Kırdı
Türkiye Otomotiv Pazarı 2024 Yılında Tüm Zamanların Rekorunu Kırdı
Otomotiv pazarı tüm beklentilerin aksine 2024’ü de rekor satışla kapattı. Geçen yılki satışlar 1 milyon 238 bin 509 adede ulaştı. Toplam pazarın lideri Fiat, binek otomobil pazarının lideri ise Renault oldu. Geçen yıl elektrikli otomobil satışları dizelleri geçerek 100 bin adede ulaşırken; en çok tercih edilen elektrikli otomobil modellerinin ilk sırasında ise Togg T10X yer aldı.
ABD’de Konut Krizinin Çözümü Kamu Arazileri Olabilir
ABD’de Konut Krizinin Çözümü Kamu Arazileri Olabilir
Kamu arazilerinin imara açılması fikri iki partinin de desteğini alıyor ve bürokrasiyi aşıyor.
Elektrikli Otomobillere Geçmişten Bir Destek
Elektrikli Otomobillere Geçmişten Bir Destek
Galileo, Avrupa Uzay Ajansı (ESA) aracılığıyla Avrupa Birliği tarafından oluşturulan ve Avrupa Birliği Uzay Programı Ajansı (EUSPA) tarafından işletilen küresel bir navigasyon uydu sistemi elektrikli araçların otonom sistemlerinde önemli rol oynayacak.
ABD’nin En Büyük Siber Kabusu Guam’da Gerçek Oldu
ABD’nin En Büyük Siber Kabusu Guam’da Gerçek Oldu
Uzak bir Pasifik adasındaki küçük ölçekli telekomünikasyon ağları ve kamu hizmetleri, ABD istihbarat kurumlarının Çin’in benzeri görülmemiş bir siber savaş planı olarak tarif ettiği saldırılarla karşı karşıya.
TikTok Yasağı Markaları, İçerik Üreticilerini ve Trendleri Vuracak
TikTok Yasağı Markaları, İçerik Üreticilerini ve Trendleri Vuracak
Yaklaşan bir yasakla karşı karşıya kalan markalar ve yaratıcılar, en önemli kültürel üretim motoru olmadan interneti düşünmek zorunda.
Bluesky Spor Severler İçin Sağlam Bir Sosyal Medya Sitesi Olabilir
Bluesky Spor Severler İçin Sağlam Bir Sosyal Medya Sitesi Olabilir
Twitter’dan kaçmak isteyen taraftarların birbirlerine bağırmak için yeni bir yuvaları olabilir.
Yapay Zekada Yeni Şeyler Söyleme Zamanı Geldi
Yapay Zekada Yeni Şeyler Söyleme Zamanı Geldi
En gelişmiş yeni yapay zeka sistemlerindeki ilerleme beklenenden daha yavaş olmuştur.
Lüks Tüketim Yeni Dönemde Yaşlı Zenginleri Hedeflemek Zorunda
Lüks Tüketim Yeni Dönemde Yaşlı Zenginleri Hedeflemek Zorunda
Uzmanlar, 55 yaş ve üzeri tüketicileri cezbetmenin 2025 yılında üst düzey ürün tedarikçileri için bir öncelik olması gerektiğini söylüyor.