Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

İş Dünyası

Basit Ama Etkili Bir Şirket Hikayesinin Olmazsa Olmazı
Başarılı bir şirket hikayesi yazmanın en kritik faktörü konuyu en basit ve yalın haliyle ele alabilmekten geçiyor.
  • 4 Ekim 2024 04:43
  • Yeşim Tohma
Basit Ama Etkili Bir Şirket Hikayesinin Olmazsa Olmazı

Her şirketin bir hikayesi var. Gerek faaliyet raporlarıyla olsun gerekse de iş ortaklarına, çalışanlarına, yatırımcılara veya basın mensuplarına yapılan sunumlarıyla her şirket kendi hikayesini bir şekilde anlatmaya çalışıyor. Bazı şirketler bunu daha iyi yapabiliyorken bazıları da sınıfta kalıyor. Özelikle yıllardır dikkatimi çeken bir şey var. Şirket ne kadar büyükse sunumlar ve raporlar da o kadar sade görünüyor. Düşününce sanki tam tersi bir durum olmalıymış gibi hissediyor insan. Yani işler büyüdükçe, yeni iş kolları, yeni ürünler, yeni ülkelerde başlayan faaliyetler, satın almalar ve birleşmeler ile birlikte hikayenin de daha karmaşık hale gelmesi kaçınılmaz gibi görünüyor. Gerçekte böyle olmamasının da bence en temel sebebi stratejilerinin netliği, zaten bu nedenle de bu büyüklüklere ulaşabiliyorlar. Dünyanın strateji alanında önde gelen profesörlerine göre, şirketlerin büyük çoğunluğunun gerçek anlamda bir stratejisi yokmuş. Durum böyle olunca da olmayan stratejiyi anlatmaya çalışırken basitlikten giderek uzaklaşılması gayet normal bir durum. Bir de son dönemlerin sürdürülebilirlik ve yapay zeka gibi popüler konuları da sırf zamanın gerisinde kalmamak adına aralara serpiştirilince hikaye tamamen kontrolden çıkıyor ve özgünlüğünü de kaybediyor.


Başarılı bir şirket hikayesi yazmanın en kritik faktörü konuyu en basit ve yalın haliyle ele alabilmek. Dolayısıyla bu da üzerinde önemli zaman harcamak, çalışmak, farklı bakış açılarını katmak ve bolca da pratik etmek anlamına geliyor.


Peki nereden başlamak lazım?


Hikayeyi basitçe geçmiş, bugün ve gelecek diye üç ana bölüme ayırırsak, en hayati kısım olarak gelecek derim.


İlk olarak tabi ki şirketi iyi tanımak ve anlamak gerekiyor. Şirket nereden geliyor ve hangi yollardan geçti. Şirketin tarihçesinden bahsetmeden elbette ki bir hikayeden bahsedemeyiz. Kuruluş amacı, vizyonu ve değerleri ne kadar bugünü yansıtıyor. Şirketi ayakta tutan ne? Temelleri sağlam mı? Şirketin geçmişi, şirkete olan güveni oluşturmak ve geliştirmek için önemli bir gösterge.


Ancak şirketin hikayesiyle ulaşmaya çalıştığı paydaşlarının kararlarını ve tavırlarını etkileyen en önemli faktör gelecekte ne olacağı. Şirket ömürlerinin ortalama 15 yıla kadar düştüğü günümüzde bu soruya net bir cevap verebiliyor olmak kayda değer bir başarı. Şöyle düşünün, yatırımcılar geleceği satın alır veya çalışanlar için stratejiler ne kadar net ise verilen hedefleri gerçekleştirmek o kadar kolaylaşır değil mi? Ancak pek çok şirket yöneticisi kendilerince belirlenen şirketin stratejisini anlatmakta zorlanıyor. Bunun birkaç sebebi olabilir. Bir tanesi az önce de bahsettiğim üzere şirketin gerçekte uyguladığı uzun vadeli bir stratejisinin olmayışı. Diğer bir ifadeyle kısa vadeli stratejilerin ve günlük koşuşturmaların uzun vadede daha büyük bir amaca hizmet etmiyor olması. Bir diğer sebep de var olan stratejinin çok kompleks oluşu ve şirket çalışanları tarafından yeterince iyi anlaşılmamış olması. Üçüncü olarak ise stratejiyi belirlemek ile birlikte icra aşamasında yetersiz kalınması diyebilirim. Sebep her ne ise çözülmesi gerektiği aşikâr ve net bir strateji olmadan da bir başarı hikayesinden söz etmek mümkün değil.


Sözün özü, gerek şirket yönetiminin ve çalışanlarının ve gerekse de paydaşlarının nezdinde şirketin geleceğine ilişkin resim ne kadar basit ve net ortaya konulabiliyorsa o kadar iyi.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 50. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 50. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Enflasyonda Düşüşe Kira Freni
Enflasyonda Düşüşe Kira Freni
Temmuz ayında kalkan yüzde 25’lik kira sınırlamasının ardından görülen yüksek kira artışları, dezenflasyon programının önündeki en önemli katılık olmayı sürdürüyor…
Enflasyon Beklentileri Aştı
Enflasyon Beklentileri Aştı
Eylül ayında aylık enflasyon beklentilerin tersine hızlandı. Artışta sıkı para politikasına rağmen dirençli seyreden talebin yanı sıra enflasyon ataleti etkili oldu.
Rota Yeniden Hesaplanıyor
Rota Yeniden Hesaplanıyor
Piyasanın Kasım’da faiz indirimine hemfikir olduğu dönemde gelen Eylül enflasyonu ve TCMB Başkanı Fatih Karahan’ın sözle yönlendirmesi tahminleri yeniden şekillendirdi. Yabancılar faiz indirim beklentilerini ötelerken yıl sonu enflasyon tahminlerini yukarı çıkardı. Reel sektör ise her ne kadar düşük faiz istese de acele bir faiz indirimi ile kazanımların kaybedilmemesi gerektiğini söylüyor.
Bazı Açmazlar…
Bazı Açmazlar…
Açıklanan Eylül ayı enflasyon verisinin beklentileri aşması; birçok yabancı kurumun faiz indirim süreci için öngördüğü başlangıç noktasını ötelemesine sebep oldu.
BIST Regülasyonlarında Normalleşme Zamanı mı?
BIST Regülasyonlarında Normalleşme Zamanı mı?
Dağılan kredili pozisyonlar… Teminat tamamlama çağrıları… Yüksek kısa pozisyonlu kontratlar… Kaynak girişi eksikliği… Borsadaki zayıflık sürüyor, tepkiler sınırlı kalıyor… Bu tablo, Borsa İstanbul’da uygulanan açığa satış başta olmak üzere kısıtlamaların kaldırılması için uygun ortam yaratıyor olabilir mi?
Küresel Rüzgârlar Gelişen Piyasaların Yelkenini Dolduruyor
Küresel Rüzgârlar Gelişen Piyasaların Yelkenini Dolduruyor
Faiz indirimleri ve teşvik paketleriyle gelişen piyasalara büyük yatırımcı ilgisi başladı. Çin ve Hindistan, düşük değerlemeler ve güçlü teşviklerle ön plandayken, yılın ilk yarısında ralli yapan Borsa İstanbul’da, yatırımcılar yılın ikinci yarısında ayı piyasası ile mücadele ediyor.
Çin’den Teşvik Bazukası
Çin’den Teşvik Bazukası
Dünyanın iki numaralı ekonomisi Çin, ekonomik bazukasını parça parça birleştiriyor. Çin Merkez Bankası (PBOC) faiz oranlarını düşürdü ve bankacılık sistemine likidite enjekte ederek yüzde 5’lik büyüme hedefine ulaşmak için elindeki tüm silahları kullanacağı mesajını verdi. Peki Pekin’in ekonomik teşvik paketi yeterli mi? Soğuyan ekonomiyi canlandırıp tüketici güvenini yeniden sağlayarak büyüme kompozisyonunu düzeltebilecek mi?
Japonya’da Yeni Başbakan Heyecan Yaratır mı?
Japonya’da Yeni Başbakan Heyecan Yaratır mı?
Kurulduğundan bu yana neredeyse kesintisiz bir şekilde Japonya’yı yöneten Liberal Demokrat Parti (LDP)’de yolsuzluk skandalları sonrası yeni lider, eski Savunma Bakanı Şigeru İşiba oldu. Partinin bozulan imajını düzeltmek için koltuğa oturur oturmaz erken seçim çağrısı yapan yeni başbakan, siyasi çalkantılar, durgun ekonomi ve jeopolitik riskler eşliğinde göreve başlıyor. Beşinci denemesinde liderlik koltuğuna oturan İşiba, partisine yönelik eleştirileriyle öne çıkarken, Asya NATO’sunun kurulması için de çağrı da bulunuyor.
Türkiye’nin Ekonomik Bağımsızlığına Giden Yola Bir Bakış
Türkiye’nin Ekonomik Bağımsızlığına Giden Yola Bir Bakış
Türkiye İş Bankası 100. yılını “Atatürk Vizyonuyla Gelecek Yüzyıla Bakış Konferansı” ile kutladı.
Fransa Başbakanı Barnier’den Fransa İçin Zorlu Mali Kurtuluş Planı
Fransa Başbakanı Barnier’den Fransa İçin Zorlu Mali Kurtuluş Planı
Fransa Başbakanı Michel Barnier, ülkenin devasa bütçe açığını azaltmak için harcama kesintileri ve vergi artışlarını içeren kapsamlı bir plan sundu. Barnier, yatırımcıların güvenini yeniden kazanmayı ve Fransa’yı mali uçurumdan kurtarmayı hedefliyor.
Dünya Ticaret Raporu 2024: Kapsayıcı Ticaret mi Dediniz!
Dünya Ticaret Raporu 2024: Kapsayıcı Ticaret mi Dediniz!
DTÖ Raporu, gelişmekte olan ülkelerin uluslararası ticaretten daha fazla fayda sağlamaları için adil bir ticaret ortamına ihtiyaç duyduğu gerçeğini ortaya koyuyor.
Otomotivde Yazılım Savaşı
Otomotivde Yazılım Savaşı
Akıllı ve bağlantılı arabalara artan ilgi hem tüketiciler hem de otomotiv üreticileri için somut hale geliyor ancak işler çok daha karmaşık.
Kamala Harris’in Olası Başkanlığı Nasıl Görünecek?
Kamala Harris’in Olası Başkanlığı Nasıl Görünecek?
ABD’de Demokratların başkan adayı Kamala Harris kim ve seçimi kazanırsa neler yapabilir?
ABD’deki Başkanlık Seçimleri Ortadoğu’yu Nasıl Etkileyecek?
ABD’deki Başkanlık Seçimleri Ortadoğu’yu Nasıl Etkileyecek?
İsrail’in Gazze’nin ardından Lübnan’a saldırmasıyla Ortadoğu bir yangına doğru sürüklenirken, 5 Kasım’da gerçekleşecek ABD başkanlık seçimlerinin Ortadoğu açısından olası sonuçlarını mercek altına alıyoruz.
Arazide Sessiz Lüks
Arazide Sessiz Lüks
Mercedes-Benz, ikonik G Serisi’nin tamamen elektrikli modeli G 580’i Türkiye pazarına sunuyor. 116 kWh lityum-iyon bataryasıyla 450 km menzil sunan G 580, 432 kW güç üreten bağımsız elektrik motorlarıyla dikkat çekiyor.
Eğlence Sektöründe İyimser Olmak İçin Beş Neden
Eğlence Sektöründe İyimser Olmak İçin Beş Neden
Kültür ve eğlence endüstrisi pek çok çalkantıdan geçti ama her şey o kadar da kötü değil.