Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

İş Dünyası

Bir Ekosistem Olduğumuzu Bir Türlü Anlayamadık
Öyle bir dönemden geçiyoruz ki, hepimiz birimiz, birimiz hepimiz için…
  • 14 Haziran 2024 09:35
  • Akan Abdula
Bir Ekosistem Olduğumuzu Bir Türlü Anlayamadık

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) 2024 yılının mayıs ayı enflasyon rakamlarını açıkladı.


TÜİK’e göre mayıs ayında enflasyon aylık yüzde 3,4, yıllık yüzde 75,45 oldu.


Peki mayıs ayında en yüksek fiyat artışı hangi sektörlerde yapıldı?


Yüzde 10 ile giyim ve ayakkabıda yapıldı. Sonrasında yüzde 6 ile eğitim, yüzde 5,5 ile lokanta ve oteller geliyor.


Bir önceki yılın aynı dönemine göre en çok artış gösteren sektörle ise yüzde 105 ile eğitim, yüzde 93 ile lokanta ve oteller oldu.


Sektörlere bir dokunsak bin ah işitiyoruz.


Haklılar da muhtemelen. Ancak bazı sektörler bu oranlarda artışlar yapmaz iken, bazı sektörlerin çok üstte yapması soru işaretleri de yaratmıyor değil.


Ben bu makaleyi kim haklı kim haksız tartışması açmak için yazmıyorum; çünkü evet tüm sektörler aynı dertlerden mustarip.


Bu makaleyi bu gibi zamanlarda bir ekosistem olduğumuzu hepimize hatırlatmak için yazıyorum.


Ekosistem acıyı paylaşarak olunuyor. Ben hiç acı çekmeyeyim derseniz, ekosistem zarar görüyor ve gün geliyor bu (hiç acı çekmeye sektör olarak) sizi de vuruyor.


Bir önceki makalemde de perakendede sorunlar başladı, soğuma başladı dedim. Analizi yaparken de sadece iç müşteriye odaklandım.


Oysa perakendenin bir çıkış yolu daha var, o da turist.


Turist perakendenin velinimeti. Bazı oyucularda turist geliri toplam gelirin yüzde 45’lerine kadar varmış durumda.


Rekor oranlar bunlar. İşte bir ekosistem olduğumuzu unuttuğumuz zaman, haddinden fazla fiyat artışları yaptığımız zaman, tüm ekosistemi sakatlıyor.


Otel ve lokantalardaki artışlar turistleri de vurduğu zaman, bu sene gelecek turist sayısı da etkilenmiş oluyor. Sayısı da azalıyor, niteliği de etkileniyor, alışverişi de etkileniyor.


İlk sinyaller turist gelirlerinin perakende için istenilen durumda olmadığını gösteriyor. Geçen sene turisti korkuttuk gibi görünüyor. Tabi bunlar bireysel çözülecek meseleler değil.


Sektör derneklerinin, odaların, meslek erbaplarının konuşmaya başlaması gereken mesele.


Öyle bir dönemden geçiyoruz ki, hepimiz birimiz, birimiz hepimiz için.


Hiçbirimizin yanlış yapma lüksü olmadığı zamanlar bunlar.


Yoksa açılan bir delik, yarının tüneline dönüşebiliyor.



Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 34. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 34. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Şirket Çok Rapor Yok
Şirket Çok Rapor Yok
Borsa İstanbul’da şirket sayısı 550’yi aştı. Ancak bunların neredeyse yüzde 20’si analistlerin izleme listesinde bulunuyor. BIST 100 Endeksi’nde yer alan şirketlerin bile yarısından fazlasıyla ilgili doğru düzgün rapor bulunmuyor.
Herkes Afrika’yı Etki Alanına Alma Peşinde
Herkes Afrika’yı Etki Alanına Alma Peşinde
Afrika on yıllar boyunca açlık ve sefaletle boğuştu. Batılı ülkelerin sözde insani yardım hamleleri kıta genelinde önce ekonomik ilişkilerin geliştirilmesi daha sonra da jeopolitik menfaatler ile nüfuz arayışını izledi. Son yıllarda Körfez sermayesi Rusya, Çin ve Hindistan’ın kıtadaki önemli yatırımlarını gölgede bırakıyor. Peki adeta etki alanı oluşturma sahasına dönmüş Afrika nasıl yeniden şekilleniyor?
ABD’de Wall Street’in Huzurunu Kaçıran Yeni Nesil Yatırımcılar
ABD’de Wall Street’in Huzurunu Kaçıran Yeni Nesil Yatırımcılar
ABD’de GameStop hisseleriyle ünlü olan ve kullandıkları alım-satım platformu tarafından durdurulana dek Wall Street’te uykuları kaçıran yeni nesil bireysel yatırımcılar nasıl ortaya çıktı ve gerçekten geldikleri gibi gittiler mi?
Pixar Yeniden Ayağa Kalkabilecek mi?
Pixar Yeniden Ayağa Kalkabilecek mi?
Başarısızlıkların ve yanlış adımların ardından animasyon stüdyosu, Ters Yüz 2’nin büyüsünü yeniden yakalamasına yardımcı olmasını istiyor.
Avrupa Sağa Çekmeye Devam Ediyor
Avrupa Sağa Çekmeye Devam Ediyor
Avrupa’da ev ödevini layıkıyla yapmayan merkez partilerden açılan boşluğu aşırı sağ partiler dolduruyor. Güçlenen aşırı sağ AB’nin kuruluş felsefesini yıpratırken Türkiye’nin AB üyeliğini de zora sokuyor.
Futbolun Kalbi Almanya'da Atacak | İnfografik
Futbolun Kalbi Almanya'da Atacak | İnfografik
Avrupa Futbol Şampiyonası başlıyor!
Kripto Paralara ETF Piyangosu Üçüncü Kez Çıkar mı?
Kripto Paralara ETF Piyangosu Üçüncü Kez Çıkar mı?
2024 kripto para piyasaları için ETF yılı oluyor. Peki ETF piyangosu üçüncü kez kripto para piyasalarına çıkar mı?
Paranın Uluslararası Fonu ve 80 Yılda Devri Alem
Paranın Uluslararası Fonu ve 80 Yılda Devri Alem
21. Yüzyıl başlangıcında IMF’nin konumu daha adil ve etkili politikalar geliştirebilmesine bağlı olacak.
Aradığınız Mavi Yakalıya Şu Anda Ulaşılamıyor
Aradığınız Mavi Yakalıya Şu Anda Ulaşılamıyor
Daha büyük beklentileri olan yeni nesil pek çok işi göz ardı ederken işveren mavi yakalı çalışan bulmakta zorlanıyor. Peki emek yoğun sektörlerde yaşanan mavi yaka sorunu nasıl çözülecek?
Yok Artık Lebron James!
Yok Artık Lebron James!
Amerikan Basketbol Ligi (NBA) 11 yıllığına 76 milyar dolarlık bir yayın sözleşmesi yapmaya hazırlanıyor. Söz konusu rakamlar küresel spor yayıncılığı açısından önemli bir dönemece işaret ediyor.
GM Apple CarPlay’i Gösterge Panelinden Kaldırdığı İçin Pişman Olacak mı?
GM Apple CarPlay’i Gösterge Panelinden Kaldırdığı İçin Pişman Olacak mı?
Detroit ve Cupertino arasındaki huzursuz ilişki, GM’nin yeni yazılımının kusurlu bir şekilde piyasaya sürülmesiyle gözler önüne seriliyor.
Her Şey Borçlanmakla Başladı
Her Şey Borçlanmakla Başladı
Aldığınız borçla kaynaklarınızı zenginleştirip üretimi artıramazsanız borç can yakar.
Yeni Nesil CFO’lardan Beklenti Çok Yüksek
Yeni Nesil CFO’lardan Beklenti Çok Yüksek
Yeni Nesil CFO’lardan şirketin stratejilerine yön veren ve geleceğe daha fazla odaklanan bir yaklaşım göstermesi bekleniyor.
Çin ve Amerika Arasında Kıran Kırana Bir Yapay Zeka Yarışı
Çin ve Amerika Arasında Kıran Kırana Bir Yapay Zeka Yarışı
İki ülke arasında yapay zeka üzerinden devam eden rekabet sadece bu iki ülkenin değil, tüm dünyanın geleceğini belirleyecek.
Tüketiciler Sürdürülebilir Ürünler İstiyor
Tüketiciler Sürdürülebilir Ürünler İstiyor
Yıllardır marka yöneticileri, tüketicilerin sürdürülebilir ürünler satın almayı planladıklarını ancak aslında satın almadıklarını söylüyordu. Şirketler, ürünlerini daha sürdürülebilir hale getirmemek için bu geleneksel düşünceyi gerekçe olarak kullandılar. Bugün sürdürülebilir olarak pazarlanan ürünler artık bu geleneksel inanışın doğru olmadığını ortaya koyuyor.