Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Ekonomi

Fiyatı Nasıl Belirlersiniz?
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı...
  • 1 Mart 2024 19:34
  • Açıl Sezen
Fiyatı Nasıl Belirlersiniz?

Yüksek enflasyonun tüketiciler nezdinde yarattığı tahribat zaten biliniyor. Bu ortam Türkiye’ye yabancı değil, çok da uzun olmayan bir zaman öncesinde bildiğimiz bir ezberi yeniden hatırlamış olduk.


Daha az düşündüğümüz tarafı ise yüksek enflasyon ortamının fiyat koyucular açısından yarattığı ikilem. Herhangi bir ürün için doğru fiyatı bulmak, tüketicinin buna yaklaşımının nasıl olacağını öngörmek bu tür dönemlerde çok zor.


Zira bir malın ederini normal koşullar altında üretim maliyeti belirlerken, bunun içerisindeki değişkenler uzun süredir bu kadar belirsiz olmamıştı. Sözgelimi asgari ücret artışının ne olacağı Aralık ayının son 10 gününde belli oldu. Aralık ayı başında aldığınız bir sipariş için üretim maliyetinizi nasıl hesaplayacaksınız?


Fiyatı kamu tarafından yönetilen ve yönlendirilen kalemlerdeki artış oranlarının nasıl olacağını, enerji maliyetinizin kabaca nerelerde şekilleneceğini neye göre tahmin edeceksiniz? Üretiminiz içeresinde ithal girdi varsa kur düzeyinin ne olacağını nasıl bileceksiniz?


Bazı sektörler, doğası gereği fiyatlamayı erken yapmak zorunda. Yeni sezon için bir sipariş verecekseniz hazır giyim sektöründe bir maliyet hesabı yapmalı, yeni çıkacak ürünün fiyatını ve ileride yapacağınız indirimlerin nasıl şekilleneceğini belki de altı ay önden belirlemek durumundasınız.


Bu örnek geçen senenin yaz sezonu açılışında yaşandı. Kur hassasiyeti taşıyan bazı markalar, sezonu açarken büyük bir belirsizlik içindeydi. Çünkü kur aşırı baskı altındaydı ve seçim sonrasında nereye gideceği bilinemiyordu. Tek bilinen, o dönemde sistemin sürdürülemeyeceğiydi. Bunun için markalar belirsizliği fiyatlamayı tercih etti. Önceki sezonda 11-12 bin liralık takım elbiselerin fiyatları yaklaşık 40 bin liraya sezona çıktı.


Plan şuydu; “Kur yükselirse zaten bu ürünlerin ikame maliyeti ile olması gereken satış fiyatı burası olacak. Eğer yükselmeyecek bir formül bulunursa, ilk fırsatta indirim yapar, aslında maliyetimi yansıtan fiyata; 20-25 bin lira arasına çekerim.” Sonuçta kur sıçradı, fiyatlar yerinde kaldı.


Ya da bir sigorta şirketini düşünün.


Bugünden bir kasko poliçesi kesiyorsunuz. Poliçe süresi 1 yıl. Ancak bu bir yıl içinde sigortaladığınız aracın değerinin nereden nereye geleceğini kestiremiyorsunuz.


Ya da kur sıçraması halinde yedek parça maliyetinin nereden nereye geleceğini bilmiyorsunuz.


O yüzden ister istemez bir aşamada ileriye dönük maliyet hesaplaması yapıp ona göre fiyatlama yapacaksınız.


Bunlar işin gereği olan fiyatlamalar. Ama bunun ötesinde fiyat artışlarının yaşandığı alanlar da var.


Kur ya da ücretlerin enflasyon geçişkenliği inanılmaz artmış durumda.


Önceki yıllarda yüzde 15’lerde olduğu düşünülen bu geçişkenlik, artık çok daha yüksek seviyeye geldi. Asgari ücretin yükseldiği günün ertesinde, tüm hizmet fiyatlarının yukarı kayışı bundan. Lokanta ve otellerdeki fiyatların anında bu artışa adapte olabilmesi de bundan kaynaklanıyor. Üç yıldır devam eden yüksek enflasyon dönemi, bazısına kâr marjını koruma imkanı veriyor. Bazısına ise ürünün fiyatından bağımsız şekilde, kendi yaşam maliyeti neyse ürüne o fiyatı koyma şansı tanıyor.


Örneğin bir erkek berberinin makasının ya da el emeğinin ekstra bir girdisi yok. Yılın başındaki kira maliyeti, bir yıl boyunca aynı. Yanındaki çırağın ücreti, su ve elektrik gideri ya da varsa bakım malzemesi dışında bir maliyet artışına maruz kalmıyor. Ancak, ortamın enflasyonist olması, onun da yaşam maliyetini yükseltiyor. Gider artışı sınırlı olsa dahi, verdiği hizmetin fiyatını koyarken, “Ne kadar gelirle yaşayabilirim?” sorusunu soruyor. Fiyatı buna göre veriyor.


Tüm bunların muhasebesini yapmaya çalışırken, bugüne kadarki en iyi yanıtlardan birini Bloomberg HT ekranında yaptığımız yayında Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner verdi.


“Sezon öncesinde söylediklerinizi yapmak isteyen markalar oldu. Ancak bir şeyi kestirmeye çalışmak çok da anlamlı değil. Kurun ne olacağını devlet biliyor, kontrol orada. Faizin ve sizin faiz maliyetinizin ne olacağına da devlet karar veriyor. Asgari ücretin ne olacağına, kira artış oranlarına dair de düzenlemeler var. Bu kadar çok düzenleme varken yapabileceğiniz tek şey kendi işinizi mümkün olduğunca iyi yapıp müşterinin ihtiyaçlarını karşılamak.”


Sadece kurda değil, tüm alanlarda serbest piyasa ekonomisine bir an evvel dönebilmekte fayda var. Çünkü kontrol etmeye çalıştığımız her fiyat, beraberinde kontrol edilmesi gereken yeni şeyleri getiriyor.


Bundan kurtulmanın yolu çok zor değil.


Enflasyonu düşürdüğümüz 2000’lerin başındaki dönemde ne yaptıysak aynısını yapmamız yeterli. Şimdi yeniden bu zor ve meşakkatli yola girmiş görünüyoruz.


Zaman alabilir, zor olabilir, ancak yapmama şansımız kalmamış gibi görünüyor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 20. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 20. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Adobe’un Yapay Zeka İle İmtihanı
Adobe’un Yapay Zeka İle İmtihanı
Photoshop ve PDF’in öncüsü, şirketleri ya da yaratıcıları korkutmayan bir jeneratif sanat makinesi inşa ederek Midjourney ve Dall-E’yi geride bırakabilir mi?
Tüketici Davranışlarında Yeni Akım: Basitlik ve Temellere Dönüş
Tüketici Davranışlarında Yeni Akım: Basitlik ve Temellere Dönüş
Aşırı tüketimden ‘az olan iyidir ve daha fazlası daha fazladır’ bakışı yavaş yavaş oturmaya başladı
Küresel Ekonomide Yeni Güç Dengeleri ve Türkiye İçin Strateji İhtiyacı
Küresel Ekonomide Yeni Güç Dengeleri ve Türkiye İçin Strateji İhtiyacı
BRICS ülkelerinin gerçekleştirdiği büyüme küresel ekonomik ve siyasi dengeleri değiştirebilir
2024'ün Belirsiz Sularında Çevik Yönetim İle Rota Belirlemek
2024'ün Belirsiz Sularında Çevik Yönetim İle Rota Belirlemek
Belirsizliklerin fazla olduğu 2024 yılında yönetimini çevikleştiren, değişen koşullara daha hızlı uyum sağlayabilen şirketler rahat edecek.
Şirketinizi Ucuza Kaptırmayın
Şirketinizi Ucuza Kaptırmayın
Şirket sahipleri belli aralıklarla şirketlerine bir nevi check-up yapıp gerçek değerini bulmalılar. Bu sayede şirketlerini ucuza kaptırmaktan kurtulabilirler.
Kira Gelirinde Vergi Zamanı
Kira Gelirinde Vergi Zamanı
Son yıllarda hayatımızda daha çok yüzde 25’lik zam sınırlaması ve artış oranına ilişkin tartışmalarla yer alan kira konusu bu ay vergi boyutuyla gündemde. 2023 yılına ilişkin kira gelirlerinin mart ayı sonuna kadar beyan edilmesi ve mart ile temmuzda 2 taksitte ödenmesi gerekiyor.
Avrupa’nın Radikalizmle Sınavı
Avrupa’nın Radikalizmle Sınavı
Son zamanlarda Avrupa’da siyaset gündeminin en çok öne çıkan konusu “radikallerin ve popülistlerin yükselişi”. Kıta genelinde kendilerini “muhafazakar” ve “yurtsever” olarak etiketleyen siyasi güçler, bu yıl yapılacak seçimlerde büyük bir sınav verecek ve eğer seçimlerde üstünlük sağlarlarsa Avrupa’da belki de birçok şey değişecek.
ABD Alarm Veren Metal Stoklarını Doldurmaya Çalışıyor
ABD Alarm Veren Metal Stoklarını Doldurmaya Çalışıyor
Beyaz Saray kritik mineraller için Çin’den bağımsız bir tedarik zinciri kurmak istiyor
Batıya Karşı Ayı ve Ejderha Dayanışması
Batıya Karşı Ayı ve Ejderha Dayanışması
Son yıllarda Rusya’nın gücünü kaybetmesi ve komşusu olan Çin’in inanılmaz yükselişi, doğu ve batı arasındaki rekabetin farklı bir boyut kazanıp yeniden canlanmasına neden oldu. Rusya ve Çin, gönülsüz de olsa birbirine daha fazla yaklaşırken, küresel ekonomik düzen bloklar arası ayrışma tehdidi altında.
Hisseler Yükselirken Emtiada Resesyon Tedirginliği Var
Hisseler Yükselirken Emtiada Resesyon Tedirginliği Var
Küresel piyasalar 2024 yılına farklı fiyatlamalarla girdi. Hisse senetleri piyasaları zirvelerini test ederken, emtia piyasaları zayıf seyri ile dikkat çekiyor.
İşsizlik Sigortasında “Varlık” Muhasebesi
İşsizlik Sigortasında “Varlık” Muhasebesi
Ocak sonu itibariyle ilk kez 200 milyar lirayı geçen İşsizlik Sigortası Fonu’ndan işsizlik riskini azaltmaya yönelik çalışmalar için ayrılacak pay yüzde 50’ye yükseltilirken bono ve mevduata yatırım nedeniyle faiz gelirinin toplam varlıktaki payı yüzde 22’ye düştü. 2023’te işsizlik ödeneğine 21,3 milyar TL harcanırken, teşvik ve desteklere yaklaşık iki katı verildi
Turist Çok Ama Yataklar Boş
Turist Çok Ama Yataklar Boş
Turizm Bakanlığı verilerine göre 56,7 milyon ziyaretçi, TÜİK verilerine göre de 57 milyon turist Türkiye’yi ziyaret etti. Ancak TÜROB’un otel doluluk istatistiklerinde görülen gerileme, gözleri turistlerin nerede kaldığına çekerken sektör temsilcileri kayıt dışı konaklama kadar verilerin yorumlanma biçimine de dikkat çekiyor.
Küresel Kredi Kartı Savaşı İçin Saflar Belirginleşiyor
Küresel Kredi Kartı Savaşı İçin Saflar Belirginleşiyor
Capital One’ın Discover için 35 milyar dolarlık teklifi Visa ve Mastercard’a meydan okumayı hedefliyor
Devrik Kral
Devrik Kral
Nakdin krallığı son buluyor. Her ne kadar ekonomik sorunların nedenleri arasında gösterilse de kredi kartlarının kullanımı artıyor, dijital paralar yaygınlaşıyor ve kripto paralar yatırım aracı olmaktan çıkıp alışveriş aracına dönüşüyor. Üstelik artan enflasyon nakit kullanımını zorlaştırıyor. Anlaşılan o ki kimse eski kralı özlemeyecek…
Portföyün Seçimi
Portföyün Seçimi
Yerel seçim genel seçim havasına büründü. Yatırımcı yön arayışında. Ekonomi politikası seçimden sonra nasıl şekillenecek, borsada riskler nerelerde, portföy oluştururken nelere dikkat etmeli? Uzmanlara sorduk
Büyümede Denge Arayışı
Büyümede Denge Arayışı
Türkiye, 2023’te yüzde 4,5 büyüdü. Büyüme ağırlıklı olarak tüketimden geldi. Öncü göstergeler 2024’ün ilk aylarında da bu eğilimin sürdüğüne işaret ediyor.