Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Tasarımcı Düşünme İçin Şirketinizde Kim Sorumlu?
Chief Thinking Officer, şirketlerin teknolojiyi yalnızca takip etmelerini değil, aynı zamanda onu derinlemesine anlamalarını sağlayan bir konuma sahip.
  • 11 Mart 2024 17:17
  • Ercüment Büyükşener
Tasarımcı Düşünme İçin Şirketinizde Kim Sorumlu?

Teknolojinin sonsuz döngüsünde ve bu devinimi yüksek rekabet ortamında, şirketlerin rotasını belirleyen ve onları geleceğe taşıyan kilit departman ve figürler var: IT, Pazarlama, Satış, İK, Hukuk departmanı gibi. Şirket içerisinde teknolojik çözümlerin ve gelişmelerin kaptanı ise Chief Technology Officer (CTO). Ancak, bu sürekli değişen manzarada, yeni bir liderlik paradigması ortaya çıkıyor. Teknolojiye hakimiyetin ötesine geçen ve şirketler için gerçek bir fark yaratma potansiyeline sahip olan Chief Thinking Officer (CTO), bu paradigmanın merkezinde yer alıyor. Nedeni ise basit, artık sadece teknolojik araçların ve gelişmelerin değil, bu araçların, konuların neden ve nasıl parçası olacağını düşünerek büyük resmi görebileni senaryolaştıran bir bakış açısı ihtiyacı.


Chief Thinking Officer: Geleceğin senaryocuları


Chief Thinking Officer, şirketin içerisindeki tüm fonksiyonların, günümüzün teknolojik gelişmelerle harmanlandığı vizyoner bir koltuk aslında. Bu koltuğa sahip liderin, şirketin teknolojik potansiyelini en üst düzeye çıkarmak için mevcut ve gelecek teknolojik gelişmeleri sürekli olarak takip etmesi, değerlendirmesi, analiz edip raporlaması gerekiyor. Temel amacı, teknolojiyi sadece bir maliyet unsuru olarak değil, şirketin stratejik hedeflerine ulaşmasında kritik bir katalizör olarak görmek. Üstelik bunu yaparken multidisipliner bir bakış açısıyla departmanlar üstü bir manzarayı da masaya koyması büyük önem taşıyor.


Stratejik Vizyon ve Tasarımcı Düşünme


Chief Thinking Officer’ın başarısı, tasarımcı düşünme yaklaşımının benimsenmesine dayanıyor. Bu yaklaşım, problem çözme sürecinde kullanıcı merkezli düşünmeyi, empati yapmayı, yaratıcı çözümler üretmeyi ve iteratif geliştirmeler yapmayı içeriyor. Tasarımcı düşünme, şirketin piyasada karşılaştığı rasyonel ve rekabete dayalı zorlukları anlamak ve bu zorluklara yenilikçi çözümler sunmak için hayati öneme sahip. Böylece, teknoloji, şirketin sadece sermaye veya operasyonel harcaması bir araç olmaktan çıkıp şirketin geleceğine ve tasarımına hizmet eden bir vizyona ulaşmasında belirleyici role bürünebiliyor.


Geleceğe yön veren misyon ve sorumluluklar



  • Vizyon Geliştirme: Chief Thinking Officer, şirketin teknolojik gelişmeler ışığında uzun vadeli hedeflerini belirlerken ve bu hedeflere ulaşmak için stratejik bir yol haritası çizmekle birlikte bir sürü olasılığı barındıran senaryolar çizmesi gerekir.

  • Stratejik Planlama: Bu lider, teknolojik araçların ve çözümlerin şirketin genel stratejisi ile entegre edilmesini sağlarken, teknoloji, şirketin büyüme ve inovasyon hedeflerine hizmet eder.

  • Problem Çözme: Tasarımcı düşünme yaklaşımını kullanarak, şirket içindeki zorlukları aşmak ve departmanlar arası iş birliğini teşvik etmek için yenilikçi çözümler geliştirir. • Eğitim ve Liderlik: Şirket içinde bir kültür değişimi yaratmak, çalışanları ve diğer liderleri tasarımcı düşünme yaklaşımı konusunda eğitmek ve onlara rehberlik etmek en kritik görevleri arasında yer alır.

  • Empati: Tüm bu düşünsel oyun planı içerisinde paydaşlar ile şartlar arasında kendini paydaşların yerine koyarak da olasılıkları hesaplar ve empati yeteneğini kullanmalıdır


Teknoloji kavramı artık, bir araçlar ekosistemi olmasının ötesine geçen bir düşünce biçimi olarak, günümüz iş dünyasında başarının merkezinde yer alıyor. Chief Thinking Officer, bu yeni çağın lideri olarak, teknolojiyi stratejik bir avantaja dönüştürme vizyonunu ve liderliğini sağlamakta genel müdürün ve yönetim kurulunun en önemli koltuğu olarak süreçte yer alıyor diyebiliriz. Bu olağanüstü rol, şirketlerin teknolojiyi yalnızca takip etmelerini değil, aynı zamanda onu derinlemesine anlamalarını ve en etkili şekilde kullanmalarını sağlayacağına inanıyorum. İşte tamda şu anda en önemli soruyu tekrar sorarak bitirmek istiyorum, tasarımcı düşünmeyi tüm departmanlarımızla birlikte planlamak için şirketinizde kim sorumlu?


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 21. Sayısı, 8 Mart Özel Sayısıyla Birlikte Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 21. Sayısı, 8 Mart Özel Sayısıyla Birlikte Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Yapay Zeka Tarafından Yargılanmaya Hazır mısınız?
Yapay Zeka Tarafından Yargılanmaya Hazır mısınız?
Yakın gelecekte kimse robotlar tarafından yargılanmayı beklemese de hukuk alanında yapay zekanın gösterdiği gelişim, diğer tüm alanlarda olduğu gibi yargıda da robotların kendine önemli bir yer edineceğine işaret ediyor.
Otomotivde Sürdürülebilirlik Adımlarında Kızıl Deniz Engeli
Otomotivde Sürdürülebilirlik Adımlarında Kızıl Deniz Engeli
Kızıldeniz’in kapalı kalması nakliye maliyetlerini artırırken elektrikli otomobil piyasasının yavaşlamasına da neden olabilir
Hangisi Doğru Fiyat?
Hangisi Doğru Fiyat?
Enflasyonist ortamda bir malın doğru fiyatını bulmak hayli güçleşiyor. Üretici, artan maliyetler karşısında sürekli zam yaparak müşteri kaybı riski ile karşılaşırken tüketiciler satın almak istedikleri malın ucuz mu yoksa pahalı mı olduğuna karar veremiyor. Ancak “yarın daha pahalı” olacağı için tercihini almaktan yana kullanıyor. Peki ya sonra?
45’liğin İki Yüzü
45’liğin İki Yüzü
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
Yeni “Muhteşem Yedili”yi Ararken…
Yeni “Muhteşem Yedili”yi Ararken…
Son yıllarda ABD borsalarını ve dolayısıyla küresel piyasaları peşinden sürükleyen yedi büyük teknoloji şirketinin nam-ı diğer “Muhteşem Yedili”nin tahtına önümüzdeki yıllarda hangi şirketlerin geçeceği cevabı en çok merak edilen sorular arasında.
Tavan Kovalayan Yatırımcı
Tavan Kovalayan Yatırımcı
Sermaye piyasalarına gelen şirketlerin ilk halka arzının daha disiplinli bir yapıya kavuşturulmasında fayda var
Dünyanın Yeni Yapısında BRICS
Dünyanın Yeni Yapısında BRICS
21. yüzyılda dünyanın en büyük ekonomileri olma potansiyeline sahip olduğu düşünülen BRICS ülkeleri ekonomik dengesizlikler ve siyasi farklılıklarla yavaşlıyor
Yapay Zekâ Destekli Savaşlar Artık Bilim Kurgu Değil
Yapay Zekâ Destekli Savaşlar Artık Bilim Kurgu Değil
ABD’li askeri operatörler yapay zekâya şüpheyle yaklaşmaya başladılar, ancak şimdi savaş alanındaki hedefleri belirlemek için Project Maven’ı geliştiren ve kullananlar onlar oldu
Nvidia S&P 500’ü Sırtlamaya Devam Ediyor
Nvidia S&P 500’ü Sırtlamaya Devam Ediyor
Herkesin gözdesi olan yapay zeka fenomeni, S&P’nin bu yıl şimdiye kadarki kazancının üçte birini oluşturdu
Musk-OpenAI Savaşının Perde Arkası
Musk-OpenAI Savaşının Perde Arkası
Dünyanın en zengin ikinci adamı, Sam Altman’ı, kâr etmeyi insanlığın iyiliğine tercih etmekle suçluyor
Monaco Kraliyet Ailesi’nde Yolsuzluk Krizi
Monaco Kraliyet Ailesi’nde Yolsuzluk Krizi
Mali suçları engelleyemediği için Avrupa devletlerinin tepkisini çeken Monaco, Prens Albert’in yeğenlerinin iş ilişkilerine yönelik polis soruşturması ve uzun süredir sarayda görev yapan bir danışmanın görevden alınmasının ardından bir krizle karşı karşıya
Bitcoin’den Sonra AltCoin Dönemi Başlar mı?
Bitcoin’den Sonra AltCoin Dönemi Başlar mı?
Bitcoin ve altın, küresel piyasalardaki risk iştahına ilişkin karışık mesajlar veriyor. Tarihte ilk defa Bitcoin ve altın aynı anda rekor tazeliyor. Yeni rekorların yükselişinin arkasındaki sebepler aynı mı?
Enflasyon Muhasebesi Gölgesinde Temettü Politikaları
Enflasyon Muhasebesi Gölgesinde Temettü Politikaları
Enflasyon muhasebesi ve seçimlerin ardından beklenen sıkılaşma şirketlerin kâr dağıtım alışkanlıklarını şimdilik değiştirmemiş görünüyor