Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

İş Dünyası

Da Vinci’nin Buluşları ve Geleceğin İlk Otomobili
Fikri ve ilk taslakları 1400’lerin sonunda Leonardo Da Vinci tarafından ortaya koyulan, 1700’lerin sonlarında hayata geçen otomobiller yeni bir atılımın eşiğinde. Önümüzdeki yılları tahmin etmek kolay olmasa da otonom ve uçan otomobiller ile yeni üretim teknikleri ve yeni yakıtlar sektörü şekillendirecek gibi görünüyor.
  • 15 Kasım 2024 08:58
  • Koray Öztopçu
Da Vinci’nin Buluşları ve Geleceğin İlk Otomobili

Leonardo, modern bilimin ve icatların gerçekten başlamasından çok önce, fütüristik icatlar yarattı. Zamanından yüzlerce yıl önce birçok icat için fikirleri tanımladı ve taslaklarını çizdi. Onun zamanındaki sanatçılar, tanıdık türden makinelerin nasıl inşa edileceğini ve onarılacağını biliyorlardı. Ancak yeni türde makineler icat etme fikri akıllarına gelmezdi. Kendisi, makineler hakkında benzersiz yeni bir tutum geliştirdi. Her bir makine parçasının nasıl çalıştığını anlayarak, onları değiştirebileceğini ve mevcut makineleri geliştirmek veya daha önce kimsenin görmediği icatlar yaratmak için bunları farklı şekillerde birleştirebileceğini düşündü.


Da Vinci’nin buluşları


Leonardo’nun makinelere olan hayranlığı çocukluğunda çeşitli makineleri gözlemleyerek başlarken, bunları inceleyerek tasarımları ve yapıları hakkında pratik bilgiler kazandı. Birçok icat için fikirleri yüzlerce yıl önce tanımladı ve taslaklarını çizdi. Makinelerin nasıl çalıştığına ve makine elemanlarının nasıl birleştirilebileceğine dair ilk sistematik açıklamaları oluştururken, inovasyon yetenekleri, o zaman oluşturduğu fikirleri, kâğıda döküldükten beş yüz yıl sonra, birçoğu mükemmel çalışan modeller yaratmak için kullanıldı.


Bir otomobil tasarlamaya çalışmak


Her ne kadar ilk otomobil 1770 yılında Nicolas-Joseph Cugnot adında bir Fransız tarafından icat edilmiş olsa da kendinden tahrikli bir araç olan otomobil fikrinin yüzyıllar öncesinden Leonardo’nun dünyasını da etkilediği söylenebilir. Sadece kendinden tahrikli bir arabanın ve diğer ilkel ulaşım araçlarının prototipini tasarlamakla kalmadı, aynı zamanda kendisi gibi düşünen zihinlere ilham kaynağı olarak devrim niteliğinde bir etki de yarattı.


Böyle bir aracın hayalini kurmuş olabilir ancak bunu kavramsallaştırmak için Leonardo da Vinci’nin bakışı ve inovasyonu etkili oldu. Leonardo da Vinci, çizim ve yazılarından oluşan 12 ciltlik en büyük tek set olan Codex Atlanticus’unda, bu rüyayı 1490 yılında bir dizi kaba taslak şeklinde ifade etti. Cihaz, koltuklara sahip olmadığı için bir araba olarak kabul edilmeyebilir, ancak yönlendirilebiliyordu ve teorik olarak yaklaşık kırk metreye kadar kendi gücüyle hareket edebiliyordu. Da Vinci’nin üç tekerlekli arabası yay tahrikli olduğundan, hareket edebilmesi için kurulması gerekirken, ilk saatlerden ve sürekli hareket çalışmalarından ilham alarak, iki bağımsız tekerlek tarafından tahrik edilen, basit bir diferansiyele ve mekanik dişli tertibatına sahipti. Arkada, yönlendirme için sağlanan ve “dümen” görevi gören üçüncü bir üç tekerlekli bisiklet tekerleği vardı. Sürekli hareket eden bir makinede teorik olarak, enerji sıfırdan ya da çok az miktarda kendi kendini besleyebilir, ancak Da Vinci’nin deneylerinde bu prensip dinamik olarak imkânsızdı.


2004 yılında Floransa’daki Museo Galileo’dan bir bilim insanı ekibi, bu tamamlanmamış araç konseptinin bir modelini üretti. Leonardo’nun motorlu arabası, modern otomobilin atası sayılan Leonardo da Vinci’nin tasarladığı bir buluştur. Araba muhtemelen nesneleri hareket ettirmek, akşam yemeği, partiler veya gösteriler sırasında soyluları şaşırtmak için tasarlanmıştı. Gerçek şu ki erken dönem makine mühendisliğinin bu başyapıtı bugün bile etkilemeye devam ediyor.


Arabalar 500 yıl değil, 10 yıl sonra nasıl olacak?


Tarih boyunca bilim insanları geleceğe dair dramatik tahminlerde bulundu. En çılgın fikirler çoğu zaman mantığa meydan okuyordu ancak yine de kalıcı bir popülerlik mirası yaratırken, gerçeğe de döndü. Leonardo Da Vinci’nin eserlerini düşündüğümüzde, Rönesans döneminde yaşayan İtalyan sanatçının Mona Lisa tablosuyla ünlü olmasının yanında başarılı bir fütürist olarak tanınan icatlarının çoğu, günümüzün dayanak noktalarının ilk versiyonlarını içeriyordu. Bunlar arasında helikopter, paraşüt, zırhlı araçlar ve hatta yay gücüyle çalışan bir araba yer alıyor. Ve özellikle de arabaların geleceği… Teknoloji ve inovasyon kültürüyle çevrili bir ortamda, önümüzdeki 10 yılı hayal etmek, 20’nci yüzyılın başındaki fütüristler için olduğu kadar bizim için de bir zorluk.


Otonom araçlar, uçan arabalar ve yeni üretim teknolojisi


Otonom araçlar geleceğe dair önemli bir bakış, adım. Teknoloji gelişirken, otonom araçların ilk doğruluk testleri başarılı oldu. Artık dünya çapındaki gelişimin teknolojiyi destekleyecek sağlam bir altyapıya dayandığı kabul ediliyor. Dünyada hükümetler işleri bir adım daha ileri götürerek, sürücüsüz araçların kamuya açık yollarda “otomatik teknolojilerin gerçek dünya testlerinde” test edilmesine olanak tanıyan bir uygulama kuralları yayınlıyorlar. Artık gelecekte heyecanımızı aşacağız, bu arabalara atlayacağız ve varış noktalarımızı sesli olarak etkinleştireceğiz. Sadece bu değil, arabalarımız daha çok kişisel asistanlara benzeyecek. Arabanız, sizi işe götürmek, sonra çocukları okula götürmek için geri gelmek üzere programlanabilir, sonra da bir yakınınızı başka bir ülkeye bir saatlik süpersonik uçuş için havaalanına bırakacak ve sonunda eve dönüş yolculuğu için sizi alacak. Uçan Arabalar, 1926’da Henry Ford’un gökyüzü uçuşu adını verdiği tek kişilik deneysel bir uçağı ile önümüze çıkarken, iki yıl sonra, mesafe rekoru denemesi sırasında pilotun ölümüyle sonuçlanan bir uçuş kazası sonucu projeden vazgeçildi.


Ancak uçan arabalara olan tutku hiçbir zaman ortadan kaybolmadı. Beşinci Element, Yıldız Savaşları ve hatta Chitty Chitty Bang Bang gibi filmlerde yer aldılar. Teknoloji uçan bir araba üretmeyi başarabilirken, gökyüzündeki trafik akışını kontrol etmek ve yönetmek için gereken altyapı muazzam olacak. 3D baskılı arabalar, neredeyse her şeyi yapma şeklimizde devrim yaratma potansiyeli ile övülen bu ekipman ile geleceğin teknolojisinin güçlü ama pratik bir sembolü olarak sürekli olarak merkezde yerini alıyor. Arizona merkezli bir üretici, tam bir elektrikli otomobilin 3D baskısını alarak konsepti zaten kanıtladı. 10 yıl içinde sadece 3D baskıyla özel tasarımlar değil, aynı zamanda yedek parçalar da üreteceğiz. Arabamızı garaja götürdüğümüzü ve ihtiyacımız olan parçayı sipariş etmek yerine teknisyenin yazıcıya bir şablon yüklediğini ve birkaç dakika içinde hazır olduğunu hayal edeceğiz.


En önemli tartışma, elektrikli mi, benzinli mi, hidrojenli mi?


Petrol ilk olarak 1859’da keşfedildi. Aradan geçen 156 yıl içinde dünya çapındaki sanayileşme, arabaya olan sevgimiz ve evlerimize güç sağlamak için enerjiye olan ihtiyacımız nedeniyle kaynaklar azalıyor. Sonuç olarak alternatif yenilenebilir enerji kaynakları otomotiv endüstrisini geliştirip, değiştirecek. Elektrikli araç satışları her yıl önemli ölçüde artmaya devam ediyor. Çok çeşitli yakıtlar geliştirilerek, uygulanabilir olduğunda hayalden gerçeğe dönecek. Bataryalı elektrikli otomobiller hâlihazırda talep görürken, performans ve menzil gibi eksiklikleri ortadan kaldırmak için daha fazla gelişmeye, AR-GE çalışmalarına ve yeni teknolojilere ihtiyacımız var. Hidrojen, yenilenebilir, karbon nötr ve biyo yakıtlar gibi başka bir olasılık sektörün hedefinde olacak.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 56. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 56. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Sam Altman’ın "Yeni Enerji Anlaşması" Yapay Zeka İçin İyi. Peki ya Toplum İçin?
Sam Altman’ın "Yeni Enerji Anlaşması" Yapay Zeka İçin İyi. Peki ya Toplum İçin?
OpenAI’ın kurucusu Washington’dan yeni enerji santralleri için yüz milyarlarca dolar harcamasını istiyor. Ancak yapılan teklifte toplumun da bundan fayda göreceğine dair bir emare yok.
Gelişen Ülkeler Artık Büyüme İçin İmalata Güvenemez
Gelişen Ülkeler Artık Büyüme İçin İmalata Güvenemez
Küreselleşmenin eski paradigmaları değişiyor.
Değişime Kim Daha Hazır?
Değişime Kim Daha Hazır?
IMF’in 174 ekonomiyi kapsayan Yapay Zeka Hazırlık Endeksi’ne göre zengin ekonomiler, yapay zekayı benimseme konusunda düşük gelirli ülkelere kıyasla daha donanımlı. Yapay Zeka Hazırlık Endeksi, ekonomilerin dört alandaki hazırlıklarına dayanıyor: Dijital altyapı, işgücü piyasası politikaları, inovasyon ve ekonomik entegrasyon ile regülasyonlar. IMF’e göre gelişmiş ekonomiler, insanları potansiyel risklerden korumak için düzenlemeleri güçlendirmeli ve yapay zekaya olan güveni sağlamalı. Gelişmekte olan ekonomiler ise öncelikli olarak dijital altyapıya ve çalısanlar için dijital eğitime yatırım yaparak sağlam bir temel oluşturmalı. Haritada Singapur yapay zekaya en hazır ülke olarak karsımıza çıkarken, Avrupa ülkelerinden Danimarka ve Hollanda da Singapur’u takip ediyor. Çin ise Avrupa ülkelerine kıyasla gerilerde kalıyor. Harita Türkiye’nin de henüz yolun basında atması gereken adımlarının olduğunu gösteriyor.
Trump’ın Yeni Tarife Planı İngiltere-ABD Ticari İlişkilerini Tehdit Ediyor
Trump’ın Yeni Tarife Planı İngiltere-ABD Ticari İlişkilerini Tehdit Ediyor
İngiliz iş dünyası, Trump’ın ikinci başkanlık döneminde tüm ithalata yüzde 20’ye varan tarifeler uygulama planının ABD ile ticari ilişkileri zorlayabileceğinden endişeli. İngiltere’nin en büyük ihracat pazarı olan ABD ile ticaretin bu tarifelerle sekteye uğraması, İngiltere ekonomisinin büyümesi açısından ciddi riskler barındırıyor.
Ipsos Global Trendler 2024: Yeni Bir Uzlaşı Arayışı - 2
Ipsos Global Trendler 2024: Yeni Bir Uzlaşı Arayışı - 2
Fırsatları keşfetmek, potansiyel riskleri yönetebilmek, uygulamalı öngörülerle yarını anlamak için trendleri yakından incelemeye devam ediyoruz.
Trump Sonrası Piyasaları Ne Bekliyor?
Trump Sonrası Piyasaları Ne Bekliyor?
Seçimleri takip ederken Trump’ın zaferine yönelik pozisyon aldıysanız, mükemmel bir dönem geçirdiniz demektir. Peki bu kazanç dönemi ne zamana kadar sürecek?
Bir Sen Kaldın Geriye
Bir Sen Kaldın Geriye
Ekonomi yönetiminin göreve gelmesinin ardından bir buçuk yıl geride kaldı. Bu dönemde çoğu temel göstergede iyileşme sağlansa da enflasyon “bölüm sonu canavarı” gibi yenilemiyor. TCMB tahminine göre de 2027’den önce tek haneli enflasyona dönülemeyecek. Hanehalkı ve reel sektör enflasyon beklentilerinde piyasadan ayrışırken ekonomistler mali tarafta adım atılmasını bekliyor.
Şirket Karları Üçüncü Çeyrekte Hüsran Yarattı
Şirket Karları Üçüncü Çeyrekte Hüsran Yarattı
Borsa İstanbul’da bir bilanço sezonu daha geride kaldı. Enflasyon muhasebesinin de etkisiyle şirket karlılıkları ikinci çeyreğin ardından üçüncü çeyrekte de geriledi. Şirketlerin toplam karı 9 aylık dönemde yaklaşık yüzde 20 düştü.
Kriptonun Zafer Turu Başladı
Kriptonun Zafer Turu Başladı
Kripto sektörü seçimlere 135 milyon dolarlık bir yatırım yaptı ve olağanüstü bir şekilde karşılığını aldı
Trump’ın Tersine Gömülü Liberalizmi ve Amerikan Toplam Faktör Verimliliği
Trump’ın Tersine Gömülü Liberalizmi ve Amerikan Toplam Faktör Verimliliği
Trump’ın modeli, iç piyasalarda kaynak israflarına, verimsizlik ve dengesizliklere, küresel ticarette ise büyük verimlilik kayıplarına, jeopolitik ve güvenlik gerginliklerine neden olabilir
Dolar Riskinden Korunmanın Maliyeti Artıyor
Dolar Riskinden Korunmanın Maliyeti Artıyor
Donald Trump’ın seçim vaatleri güçlü doları da beraberinde getiriyor
Starbucks Gençler İçin Şeker Dağıtım Merkezine mi Dönüşüyor?
Starbucks Gençler İçin Şeker Dağıtım Merkezine mi Dönüşüyor?
Instagram’da paylaşılabilen içecekler ve takılmak için rahat bir yer, zor durumdaki zinciri çocuklar için popüler bir noktaya dönüştürdü, ama ne pahasına?
Operasyonel Araç Kiralama Potansiyelinin Gerisinde Kalıyor
Operasyonel Araç Kiralama Potansiyelinin Gerisinde Kalıyor
Talep olmasına rağmen artan maliyetler ve finansmana erişimde yaşanan zorluklar nedeniyle operasyonel araç kiralama sektörü potansiyeline ulaşmış değil
Mağazalar Hırsızlığı Elektronik İplerle Engellemeyi Planlıyor
Mağazalar Hırsızlığı Elektronik İplerle Engellemeyi Planlıyor
Radyo sinyalleri yayan iletken bir mürekkep, hırsızları alt etmeye hevesli Zara gibi perakendecilerin ilgisini çekiyor