Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Deepseek, Sputnik Etkisiyle, Elektrikli Araçların Geleceği
Sınırlamalar ve koruma duvarları teknolojide yerlileşmeyi artırırken, elektrikli araçlar 2025’de yükselişte olacak.
  • 30 Ocak 2025 17:31
  • Koray Öztopçu
Deepseek, Sputnik Etkisiyle, Elektrikli Araçların Geleceği

1957’de Sputnik’in uzaya gönderilmesi, uzay programlarını değiştirirken, DeepSeek’in teknoloji de yeni bir yarışı başlattığını ve bu yarışında elektrikli araçlara etkisi gündemde yeni konu olarak yerini aldı. Çinli bir startup olan DeepSeek'in, ABD'deki endüstri lideri modellerle aynı seviyede veya daha iyi olduğunu söylediği son yapay zeka modellerini piyasaya sürmesi, teknoloji dünya düzeninde tekrar yeni bir değişim rüzgarları estirdi.


Şirket, 6 milyon dolardan az işlem gücü gerektiren yarı iletken yatırımı ile ilerlediğini söylemesi küresel teknoloji çevrelerinin de dikkat çekti. Şirketin geliştirdiği yapay zeka asistanı, rakibini geride bırakarak uygulama mağazalarında en yüksek puanlı ücretsiz uygulama oldu. Elbette bu durum, teknoloji şirketlerinin milyarlarca dolarlık yapay zeka yatırımı sözü verme kararının ardından ekonomi anlamında da büyük değişimleri barındırıyor.


Teknoloji yarışı hızlanıyor


2022 sonlarında piyasaya sürülen uygulamalar, yapay zeka destekli kendi sohbet robotlarını yaratmak için acele eden teknoloji firmaları arasında bir mücadeleye neden oldu. DeepSeek’in en güçlü yapay zeka çipleri üzerindeki ihracat kontrolleri altında çıkması, ABD'nin Çin'de satışını yasaklamadığı, Kaliforniya çip üreticisinden nispeten düşük performanslı bir yapay zeka çipine güvenerek ilerlemesi tüm sektörü şaşırttı. Özellikle DeepSeek'in modellerinin kalitesi ve maliyet verimliliği bu anlatıyı tersine çevirirken, yapay zeka asistanının arkasındaki amiral gemisi modelini eğitmenin maliyetinin yalnızca 5,6 milyon dolar olması tartışmaları daha da hızlandırdı.


Elektrikli Araçlar 2025’de yükselişte olacak


Bazı otomobil üreticilerinin elektrikli hedeflerini küçültmesine ve ABD'deki 7 bin 500 dolarlık federal vergi kredisiyle ilgili belirsizliklere rağmen, elektrikli satışlarının önümüzdeki yıl önemli ölçüde artması bekleniyor. Otomotiv araştırma şirketine göre, önümüzdeki yıl küresel olarak tamamen elektrikli araç satışlarının yüzde 29,9 oranında artması bekleniyor. Tahminlere göre, 2025 yılında dünya çapında 15 milyon elektrikli araç satılacak ve pazar payında yüzde 13,2'den yüzde 16,7'ye bir artış olacak. 2025'te elektrikli ve şarjlı hibrit araç satışlarının (BEV+PHEV) tüm dünyada yüzde 17 artarak 20 milyon adedi aşması bekleniyor.


Çin, yüzde 64 pay ile dünyanın en büyük elektrikli araç pazarı olarak öne çıkarken, 2025’te yüzde 17’inin üstünde olması bekleniyor. (2024’te 11 milyon adetti ) Amerika’da 2025'te elektrikli araç satışlarının yüzde 16 artarak 2,1 milyona ulaşacağı öngörülürken, 2024’te yüzde 9 büyüyerek 1,8 milyon adeti bulmuştu.


Küresel hafif araç üretiminin ise toplam 88-89 milyon adette olması bekleniyor. Otomobil endüstrisi, 2025'e girerken, özellikle de küresel ticaret ve koruma tarifeleri ile üretimde farklı değişikliklere maruz kalabilir.



Ülkelerin gelecekte elektrikli araç hakimiyeti ne anlama geliyor?


Ülkelerin elektrikli araç pazarındaki üretim becerisi, küresel elektrikli araç üretiminin yüzde olarak artan uygun fiyatlı elektrikli araçların dünya çapında hızla benimsenmesinin ardındaki itici güç olacak. Batarya üretimi ve inovasyon konusundaki uzmanlık, ülkeleri elektrikli araç teknolojisindeki gelişmeleri hızlandırmak için iyi bir konuma getirecek ve bu da onları küresel olarak fosil yakıtla çalışan arabalara daha uygulanabilir ve çekici alternatifler haline getirecek.


Artan elektrikli araçlara ilgi ülkelerin üretim politikalarını da etkiliyor. Çin, yılda 40 milyondan fazla içten yanmalı motorlu otomobil üretme kapasitesine sahip durumda gözükürken, 2025'in sonuna kadar 25 milyona yakın elektrikli araç üretme kapasitesine sahip olması bekleniyor .


Tüketici odağı elektrikli araçlara dönüyor


Tüketiciler elektrikli araçların geleceği konusunda iyimser iken, aynı zamanda teknolojisi konusunda artık daha açık fikirli. Şarj altyapısının eksikliği gibi kısa vadeli zorluklar devam ederken, mevcut elektrikli araç sürücülerinin yüzde 90'ı elektrikli güç aktarma organlarına sadık kalıyor: Motor tipi tercihlerine olan bağlılık yüksek olmaya devam ediyor.


Elektrikli mobiliteye geçiş hızla ilerlemeye devam ederek küresel enerji ve otomobil pazarlarını yeniden şekillendirirken, dünya çapında satılan her beş otomobilden birinin elektrikli olması bekleniyor.


Hızlanan dönüşüm yeni markalar getirecek mi?


Geleneksel otomotiv sektöründeki bu ekosistemdeki değişim elektrikli akıllı araçların artan payı ülkelerin kendi "yerli" elektrikli araç ve batarya endüstrisini inşa etme yönünde ortak bir çaba gösteriyor. Ülkeler, ekosistem oluşumunda elektrikli araç endüstrisi kritik bir kütleye ulaştığında dünya elektrikli araç pazarının büyük bir kısmını üretmeyi hedefliyor.


Daha ucuz elektrikli arabalar: Kitlesel pazarda benimsenmenin kilidini açmanın anahtarı


On yılı aşkın bir süredir otomotiv ekosistemini ve elektrifikasyonun geleceğini şekillendiren elektrikli bağlantılı araçların etkisi artarken, 2025'i "elektrikli araç yılı" olarak tanımlamak, oldukça fazla global düzenleme, gelişmeye rağmen değişimi hızlı göreceğimiz bir şekilde gerçek olacak gibi gözüküyor.


Otomotiv sektöründe de bunca teknolojik dönüştürücü gelişmelerin olmasının etkisiyle daha da hızlı hareket edecek. 2025’de daha da fazla öne çıkacak gelişmeler :



  • Küresel anlamda, Çin’in sürekli yenilenen modelleri, diğer ülkelerin yeni markalarla daha düşük bütçeli elektrikli araç model yelpazesinin tüketicilere ulaşması




  • Teknolojik anlamda gelişmelerle, ultra hızlı batarya şarjı beklentileri yeniden tanımlaması,




  • Ekonomik anlamda ülkelerde elektrikli araçların her zamankinden daha erişilebilir hale gelmesi,




  • Tüketici davranışları etkisinde daha çok yeni nesil beklentilerine uygun modeller ve otomotiv markalarının çekiciliğini artırma çabaları,




  • Politika anlamında ise dünya çapında ülkelerin elektrikli araçlara yönelik teşviklerin arttığı bir dönem yaşayacağız.


Elbette elektrikli araç üretimi, dünyanın karbondan arındırma hedefleriyle, ülkelerin elektrikli araç hakimiyeti umut verici bir hikaye sunuyor. Uygun fiyatlı elektrikli araçların hızlı bir şekilde piyasaya sürülmesi, ulaşım emisyonlarına karşı güçlü bir araç olduğu, yenilik, sürdürülebilir uygulamalarla eşleştirildiğinde; daha yeşil ulaşıma giden yolun kendi yaratacak.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Yenilenen Transporter’dan İlk İzlenimler
Yenilenen Transporter’dan İlk İzlenimler
Türkiye pazarına 2024 Aralık’ta 150 PS ve 170 PS motor seçenekleri ve Panel Van versiyonuyla sunulan Yeni Transporter’ın, farklı ihtiyaçlara göre şekillendirilmiş çeşitli versiyonlarını da yolda. Volkswagen Ticari Araç, City Van ve Camlı Van seçeneklerini de 2025 yılının ikinci çeyreğinde tüketicileriyle buluşturacak.
Businessweek Türkiye 8 Mart Dünya Kadınlar Günü Özel Sayısı!
Businessweek Türkiye 8 Mart Dünya Kadınlar Günü Özel Sayısı!
Kadın çalışanları tarafından hazırlanan Bloomberg Businessweek Türkiye 8 Mart Dünya Kadınlar Günü Özel Sayısı'na ücretsiz ulaşabilirsiniz!
Dijital Zekâ ve Rasyonel Liderlik: Zorlu Holding Krizinden Dersler
Dijital Zekâ ve Rasyonel Liderlik: Zorlu Holding Krizinden Dersler
Geçtiğimiz hafta Zorlu Holding’de yaşanan “Ramazan tebriği” krizi, çok uluslu şirketlerde kültür ve iletişim yönetiminin ne kadar hassas olduğunu gözler önüne serdi.
Zor İşlerin Kadınları...
Zor İşlerin Kadınları...
Sayıları milyonları buluyor. Aralarında hastalandığımızda ilk müdahaleyi yapan sağlık görevlileri de var en sevdiğimiz kolyeleri süsleyenler de... Şirketlerin verdiği bilgisayar ya da motor parçalarının birleştirenler de var metal fabrikalarında kaynak ustası olarak çalışanlar da... Onlar en yaşamsal alanların bir o kadar zor olan işlerini yapan görünmez kadın kahramanlar...
Kadınlar Neden Çalışmaz? Nasıl Çalışır?
Kadınlar Neden Çalışmaz? Nasıl Çalışır?
Yaşanan değişimlerle kadınlara daha fazla eğitim imkânı verilmiş, ilgili alanda yeni hukuki düzenlemeler yapılmış olmasına rağmen, Türkiye’de kadınların işgücüne katılımı, erkeklere oranla hala çok düşük seviyelerde.
Bu Yılın Teması: “Haklar” “Eşitlik” “Güçlendirme”
Bu Yılın Teması: “Haklar” “Eşitlik” “Güçlendirme”
Takvim yaprakları yine 8 Mart’ı gösteriyor. Bugün Dünya Kadınlar Günü... Hepimize kutlu olsun!
Lider Koltuklarında Gelişim Çok Yavaş
Lider Koltuklarında Gelişim Çok Yavaş
Kurumsal liderlik pozisyonlarında cinsiyet eşitliği oluşturulması hâlâ kritik bir konu ve dünya üzerinde yönetim kurullarındaki koltukların yalnızca yüzde 20’sinde kadınlar oturuyor.
L’Oréal’in Uzun Soluklu Yolculuğu
L’Oréal’in Uzun Soluklu Yolculuğu
L’Oréal cinsiyet eşitliği, çeşitlilik ve kapsayıcılık konularını kurumsal kültürün merkezine koyarak, uzun vadeli stratejilere dönüştürüyor.
Daha Fazlası Mümkün
Daha Fazlası Mümkün
“Bir toplum, cinslerden yalnız birinin yüzyılımızın gerektirdiği şeyleri kazanmasıyla yetinirse, o toplum yarı yarıya zayıflamış olur.” - Mustafa Kemal Atatürk
İş Dünyasında Eşitlik Hala Uzak
İş Dünyasında Eşitlik Hala Uzak
Kadınların iş dünyasındaki temsili giderek artış gösterse de; bugün hala finansman bulma, üst düzey pozisyonlara erişim, cinsiyete yönelik önyargılar, eğitim ve bilgi eksikliği, iş-aile dengesini sağlama gibi pek çok konuyla mücadele etmek zorunda kalıyorlar. Eşit fırsatlara sahip olması için yapısal değişiklikler şart…
Kurtlarla Koşan Kadınlar
Kurtlarla Koşan Kadınlar
*Bana ihtiyacım olan ölümleri ver ki yaşayabileyim. - Clarissa P.Estes Yüzyıllar boyunca yetenekleri ve potansiyelleri göz ardı edilerek ekonomik sistemin dışında bırakılan, eğitime erişimleri sınırlı olan, karar mekanizmalarına dahil edilmeyen ve finansal bağımsızlıkları ellerinden alınan kadınların yeni çağda yükselişini görüyoruz, ancak bu yükseliş hâlâ dikenli bir yolculuk. Cam tavanlar, maaş eşitsizlikleri ve toplumsal yargılar, kadınların hak ettikleri yerlere ulaşmasını zorlaştırmaya devam ediyor. Tüm bu engellere rağmen kadınlar, kendi yollarını çizmek ve ekonominin güçlü bir parçası olmak için mücadele etmeye devam ediyor ve edecekler.
Yedi Adımda Kadın İstihdamını Artırmak Mümkün!
Yedi Adımda Kadın İstihdamını Artırmak Mümkün!
Ekonomik gerçeklikler de kadınların istihdama katılımını artırmak gerektiğini ortaya koyarken süreci hızlandırma için yedi önemli adım.