Sanayi devriminin başlangıcı olarak, 1765 yılında James Watt’ın suyun buhar gücünden yararlanarak makineyi çalıştırması alınır. Bilimdeki ilerlemeler 18’inci yüzyılda endüstrinin gelişmesine yol açtı. Otomotiv sektöründeki dönüşümün ise, Henry Ford’un montaj hattında yaptığı değişimle başladığı kabul edilir. Kütlesel üretim kavramı 1908’de Henri Ford’un seri şekilde otomobil üretmesi ile başladı.
Montaj bandı ile bilgi çağında radikal bir yapılanmaya gidildiğini, ekosistemlerin üretim, yönetim ve işlevsel olarak şekil değiştirdiğini gördük. Günümüzde ise üretim süreci ve tedarik zinciri yeniden değişime uğradı, 90’lı yıllardaki yüzde 25’lik otomasyon oranı yüzde 75’e kadar yükseldi.
Tarihsel bağlam
Batı’da teknolojik iyimserliğin zirvesi, Birinci Dünya Savaşı ile İkinci Dünya Savaşı arasında yoğunlaşırken, yeni dünyada gelecek ile ilgili bizleri düşünmeye sevk eden, harekete geçiren kaygının büyük bir kısmı, teknolojinin neden olduğu değişim ve buna ayak uydurmaktan kaynaklanıyor.
Teknolojinin hızlı ilerlemesine ilişkin ortak korkuların ve 20’nci yüzyılın başlarında teknolojiye şüpheyle yaklaşan birçok kişinin ortak görüşlerinin bir ifadesini farklı kuşaklarda görürken, sonrasında yazılan birçok romanda (Aldous Huxley’in “Cesur Yeni Dünya” ve ardından George Orwell’in 1949’ta yayımlanan “Bin Dokuz Yüz Seksen Dört” romanı) bunlar işlenen konular arasında yer alıyor.
Geleceğin hâkimi bilgi toplumu olacak
Gelecekte bilginin anahtar kaynak olacağı, bilgi çalışanlarının baskın grup olacağı, sınırsız imkânlar sağlayacağı ve bilginin daha zahmetsizce seyahat edeceği, bilginin yukarıya doğru hareket edeceği ve kolayca edinilen bilgiler sayesinde herkesin kullanımına açık olacağı bir döneme adım atıyoruz.
Yeni dönem, kuruluşlar ve bireyler için son derece rekabetçi bir toplum yaratırken aynı zamanda bize bilginin neredeyse anında yayılmasına olanak tanıyan bir yapıya ulaşacak ve herkesin erişimine açık olacak.
Tüketici davranışları açısından da bilgi akışı kolaylığı ve hızı göz önüne alındığında bilginin içindeki her kurum, toplum, işletmeler, okullar, üniversiteler, hastaneler ve giderek artan oranda devlet kurumları küresel olarak rekabetçi bir yapıya kavuşacak. İnternet ise müşterilerini mekandan bağımsız bir şekilde, ne olduğu konusunda bilgilendirirken, dünyanın her yerinde ve hangi fiyata mevcut gibi detayları sunacak.
Bu yeni bilgi ekonomisinde, bilgisayar teknisyenleri, yazılım tasarımcıları, klinik laboratuvarlardaki analistler, üretim teknolojisi uzmanları öne çıkacak. 20’nci yüzyıldaki güç, bilgi teknolojisi uzmanlarının muhtemelen üzerinde egemen sosyal ve belki de politik güç haline gelmeye devam edecek.
Otomotivde istihdam ve tüketimde gelecek
İnsanlığın bir noktadan bir noktaya çok rahat ulaşabildiği, teknolojik bakımdan gelişmiş gelecekteki dünyanın istikrarı kısmen toplam istihdama dayanıyor. Bir kitlesel istihdam, kitlesel tüketime dayanırken, herkesin hiçbir şeye ihtiyacı olmadığında bile yeni ürünleri kullanmaya devam etmesini sağlayacak refaha dayalı bir sistem satın alma dışında belki kiralama, ortak sahiplenme olarak kurgulanıyor olacak. Tüketici ve tüketim, bugün tüm büyük ekonomilerde en önemli unsurlardan olup, bir otomotiv şirketi kârlı kalabilmek için sürekli tasarım, geliştirme faaliyetlerine yatırım yapmak durumundadır.
Peki geleceği yönlendirmek mümkün mü?
Otomotiv endüstrisinin geleceği; elektrikli araçların, otonom araçların, yapay zekânın, nesnelerin internetinin (IoT), makine öğreniminin ve sürdürülebilirliğin trendlerini, motorlu araçların başlangıcından bu yana otomotiv inovasyonu açısından belki de en heyecan verici dönemi getiriyor.
Gelişmiş yapay zekâya ve karmaşık sensörlere dayanan Otonom (veya sürücüsüz) otomobiller, kendi kendine giden araba hayallerinin gerçek dünyadaki sürüş senaryolarını gerçekleştirmeye başladılar. Artık arabalar tekrarlanan yolculuklar yapan birden fazla araçtan, gerçek dünya verilerini içeren geniş bir veri setini araştırmacıların kullanımına sunması gibi yeni teknolojik gelişmeler ile gelecekte ortaya çıkıyor olacak.
Yeni dünyada binek araçların tamamı “bağlantılı arabalar” olacak
Gelecekte araçlar veri gönderip alabilen ve aynı zamanda diğer araçlarla iletişim kurabilen dâhili bir bilgisayara sahip Nesnelerin İnterneti’nin (IoT) parçası olacak.
5G kablosuz teknolojisinin ve altyapısının yaygınlaşması: Akıllı telefonlara benzer şekilde araçların dâhili sistemlerini ve özelliklerini sık sık yapılan kablosuz güncellemeler ile güvenilir bir hale getirirken, bağlantılı arabaların sahiplerinin akıllı evlerinin ayrılmaz bir parçası olacak şekilde daha donanımlı hale gelmesini sağlayacak.
Otomotivde 5G’nin benimsenmesinin önümüzdeki birkaç yıl içinde yıllık yüzde 30 ila yüzde 35 artacağı tahmin edilirken, bağlantılı araçların gelişmesiyle akıllı enerji şebekelerine entegre olmasına da yardımcı olacak.
Makine öğrenimi ve üretken yapay zekâ gibi farklı yapay zekâ çeşitleri, tasarımdan imalata ve bitmiş aracın çalıştırılmasına kadar otomotiv endüstrisinde büyük bir rol oynuyor. Otomotiv tasarımcıları ve geliştirme mühendisleri, yapay zekâ ile önceden tanımlanmış parametrelere dayalı olarak binlerce üretime hazır tasarım hazırlayabilecek konumda olacak.
Gelecekte daha hızlı prototip oluşturma ve tasarım süreleri için 3D baskıyı benimseyen otomotiv üreticilerinin, belirli parçaların üretim süresini bu süreçte yüzde 50 oranında azaltacağı düşünülüyor.
Gelecek otomobil üreticilerinin, bağlantılı araçların yaşam döngüleri boyunca farklı gelir akışlarını keşfedebildiği, yeni ekosistemlerin oluştuğu, finansal ürünlerin tekrar şekillendiği alanlara yatırım yaptığı bir dönem olacak.