Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Değişimin Rüzgârında: Gelecek Yeni Dünya
Otomotiv sektörü yeni bir tarihi dönüşüm sürecini yaşıyor. Bilgi toplumunun baskın olacağı gelecekte hayal gibi görünen kendi kendine giden arabalar gerçeğe dönüşecek.
  • 13 Eylül 2024 00:12
  • Koray Öztopçu
Değişimin Rüzgârında: Gelecek Yeni Dünya

Sanayi devriminin başlangıcı olarak, 1765 yılında James Watt’ın suyun buhar gücünden yararlanarak makineyi çalıştırması alınır. Bilimdeki ilerlemeler 18’inci yüzyılda endüstrinin gelişmesine yol açtı. Otomotiv sektöründeki dönüşümün ise, Henry Ford’un montaj hattında yaptığı değişimle başladığı kabul edilir. Kütlesel üretim kavramı 1908’de Henri Ford’un seri şekilde otomobil üretmesi ile başladı.


Montaj bandı ile bilgi çağında radikal bir yapılanmaya gidildiğini, ekosistemlerin üretim, yönetim ve işlevsel olarak şekil değiştirdiğini gördük. Günümüzde ise üretim süreci ve tedarik zinciri yeniden değişime uğradı, 90’lı yıllardaki yüzde 25’lik otomasyon oranı yüzde 75’e kadar yükseldi.


Tarihsel bağlam


Batı’da teknolojik iyimserliğin zirvesi, Birinci Dünya Savaşı ile İkinci Dünya Savaşı arasında yoğunlaşırken, yeni dünyada gelecek ile ilgili bizleri düşünmeye sevk eden, harekete geçiren kaygının büyük bir kısmı, teknolojinin neden olduğu değişim ve buna ayak uydurmaktan kaynaklanıyor.


Teknolojinin hızlı ilerlemesine ilişkin ortak korkuların ve 20’nci yüzyılın başlarında teknolojiye şüpheyle yaklaşan birçok kişinin ortak görüşlerinin bir ifadesini farklı kuşaklarda görürken, sonrasında yazılan birçok romanda (Aldous Huxley’in “Cesur Yeni Dünya” ve ardından George Orwell’in 1949’ta yayımlanan “Bin Dokuz Yüz Seksen Dört” romanı) bunlar işlenen konular arasında yer alıyor.


Geleceğin hâkimi bilgi toplumu olacak


Gelecekte bilginin anahtar kaynak olacağı, bilgi çalışanlarının baskın grup olacağı, sınırsız imkânlar sağlayacağı ve bilginin daha zahmetsizce seyahat edeceği, bilginin yukarıya doğru hareket edeceği ve kolayca edinilen bilgiler sayesinde herkesin kullanımına açık olacağı bir döneme adım atıyoruz.


Yeni dönem, kuruluşlar ve bireyler için son derece rekabetçi bir toplum yaratırken aynı zamanda bize bilginin neredeyse anında yayılmasına olanak tanıyan bir yapıya ulaşacak ve herkesin erişimine açık olacak.


Tüketici davranışları açısından da bilgi akışı kolaylığı ve hızı göz önüne alındığında bilginin içindeki her kurum, toplum, işletmeler, okullar, üniversiteler, hastaneler ve giderek artan oranda devlet kurumları küresel olarak rekabetçi bir yapıya kavuşacak. İnternet ise müşterilerini mekandan bağımsız bir şekilde, ne olduğu konusunda bilgilendirirken, dünyanın her yerinde ve hangi fiyata mevcut gibi detayları sunacak.


Bu yeni bilgi ekonomisinde, bilgisayar teknisyenleri, yazılım tasarımcıları, klinik laboratuvarlardaki analistler, üretim teknolojisi uzmanları öne çıkacak. 20’nci yüzyıldaki güç, bilgi teknolojisi uzmanlarının muhtemelen üzerinde egemen sosyal ve belki de politik güç haline gelmeye devam edecek.


Otomotivde istihdam ve tüketimde gelecek


İnsanlığın bir noktadan bir noktaya çok rahat ulaşabildiği, teknolojik bakımdan gelişmiş gelecekteki dünyanın istikrarı kısmen toplam istihdama dayanıyor. Bir kitlesel istihdam, kitlesel tüketime dayanırken, herkesin hiçbir şeye ihtiyacı olmadığında bile yeni ürünleri kullanmaya devam etmesini sağlayacak refaha dayalı bir sistem satın alma dışında belki kiralama, ortak sahiplenme olarak kurgulanıyor olacak. Tüketici ve tüketim, bugün tüm büyük ekonomilerde en önemli unsurlardan olup, bir otomotiv şirketi kârlı kalabilmek için sürekli tasarım, geliştirme faaliyetlerine yatırım yapmak durumundadır.


Peki geleceği yönlendirmek mümkün mü?


Otomotiv endüstrisinin geleceği; elektrikli araçların, otonom araçların, yapay zekânın, nesnelerin internetinin (IoT), makine öğreniminin ve sürdürülebilirliğin trendlerini, motorlu araçların başlangıcından bu yana otomotiv inovasyonu açısından belki de en heyecan verici dönemi getiriyor.


Gelişmiş yapay zekâya ve karmaşık sensörlere dayanan Otonom (veya sürücüsüz) otomobiller, kendi kendine giden araba hayallerinin gerçek dünyadaki sürüş senaryolarını gerçekleştirmeye başladılar. Artık arabalar tekrarlanan yolculuklar yapan birden fazla araçtan, gerçek dünya verilerini içeren geniş bir veri setini araştırmacıların kullanımına sunması gibi yeni teknolojik gelişmeler ile gelecekte ortaya çıkıyor olacak.


Yeni dünyada binek araçların tamamı “bağlantılı arabalar” olacak


Gelecekte araçlar veri gönderip alabilen ve aynı zamanda diğer araçlarla iletişim kurabilen dâhili bir bilgisayara sahip Nesnelerin İnterneti’nin (IoT) parçası olacak.


5G kablosuz teknolojisinin ve altyapısının yaygınlaşması: Akıllı telefonlara benzer şekilde araçların dâhili sistemlerini ve özelliklerini sık sık yapılan kablosuz güncellemeler ile güvenilir bir hale getirirken, bağlantılı arabaların sahiplerinin akıllı evlerinin ayrılmaz bir parçası olacak şekilde daha donanımlı hale gelmesini sağlayacak.


Otomotivde 5G’nin benimsenmesinin önümüzdeki birkaç yıl içinde yıllık yüzde 30 ila yüzde 35 artacağı tahmin edilirken, bağlantılı araçların gelişmesiyle akıllı enerji şebekelerine entegre olmasına da yardımcı olacak.


Makine öğrenimi ve üretken yapay zekâ gibi farklı yapay zekâ çeşitleri, tasarımdan imalata ve bitmiş aracın çalıştırılmasına kadar otomotiv endüstrisinde büyük bir rol oynuyor. Otomotiv tasarımcıları ve geliştirme mühendisleri, yapay zekâ ile önceden tanımlanmış parametrelere dayalı olarak binlerce üretime hazır tasarım hazırlayabilecek konumda olacak.


Gelecekte daha hızlı prototip oluşturma ve tasarım süreleri için 3D baskıyı benimseyen otomotiv üreticilerinin, belirli parçaların üretim süresini bu süreçte yüzde 50 oranında azaltacağı düşünülüyor.


Gelecek otomobil üreticilerinin, bağlantılı araçların yaşam döngüleri boyunca farklı gelir akışlarını keşfedebildiği, yeni ekosistemlerin oluştuğu, finansal ürünlerin tekrar şekillendiği alanlara yatırım yaptığı bir dönem olacak.



Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 47. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 47. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Apple’ın Hâkimiyetinden Rahatsız Olanların Sayısı Artıyor
Apple’ın Hâkimiyetinden Rahatsız Olanların Sayısı Artıyor
Dünyanın en değerli şirketi iPhone üzerindeki fanatiklik derecesindeki kontrolü nedeniyle seviliyor ve korkuluyor. Peki bu ne kadar sürebilir?
Borsada Getiriler Eriyor
Borsada Getiriler Eriyor
Borsa İstanbul bu yılın ilk yarısında yüzde 50’lik getiriyle yatırımcılarının yüzünü güldürdü. Temmuz ortasından itibaren ise işler değişti. Yönünü aşağı çeviren BIST 100 endeksi ilk altı aydaki kazançların neredeyse yarısını geri verdi.
‘Süper Mario’dan Avrupa Ekonomisine Manifesto
‘Süper Mario’dan Avrupa Ekonomisine Manifesto
Eski Avrupa Merkez Bankası Başkanı ve eski İtalya Başbakanı Mario Draghi, Avrupa Birliği’nin nasıl rekabetçi kalabileceği konusunda kapsamlı bir rapor hazırladı. Raporda, AB’nin GSYH’sinin yüzde 5’ine denk gelen yıllık 800 milyar euro ilave yatırıma ihtiyaç duyduğu yer aldı. Peki Blok bu muazzam rakamı nereden ve nasıl bulacak? Draghi’nin reçetesinde hangi başlıklar öne çıktı?
‘Süper Mario’nun AB Planı Türkiye İçin Fırsat mı?
‘Süper Mario’nun AB Planı Türkiye İçin Fırsat mı?
Eski Avrupa Merkez Bankası Başkanı ve İtalya Başbakanı Mario Draghi’nin AB için önerdiği ortak borçlanma ve büyük yatırım hamleleri uzmanlara göre Türkiye ile AB arasındaki ekonomik ilişkilerde yeni bir dönemin kapısını aralayabilir.
Petrolde 60 Dolar Senaryoları
Petrolde 60 Dolar Senaryoları
Kovid pandemisi ve sonrasında sert hareketlere sahne olan petrol 2023 sonrasında yaklaşık 20 dolarlık bir bantta gidip gelmişti. Ancak son gelişmeler ve tahminler petrolün yönünün aşağı döneceği şeklinde. Arz fazlası ve talepteki zayıf seyir devam ederse Brent petrol için tahminler ilk etapta 60 dolar. Sonrasını ise zaman gösterecek.
Petroldeki Zayıflık Cari Açığı Ne Kadar Düşürür?
Petroldeki Zayıflık Cari Açığı Ne Kadar Düşürür?
Resesyon korkusunun sardığı petrolde fiyatlar OPEC’e rağmen toparlanamadı. 70 doların altına kadar gerileyen Brent petrol, küreselde soğuma endişeleriyle varlık fiyatlamaları üzerinde baskı yaratırken, Türkiye’de ise enflasyona ve cari açığa pozitif etkisinden dolayı olumlu karşılanıyor. Borsa yatırımcılarının gözü ise hangi sektörün nasıl etkileneceğinde.
BRICS Türkiye’ye Ne Katabilir?
BRICS Türkiye’ye Ne Katabilir?
Rusya Devlet Başkan Yardımcısı Yuri Uşakov, “Türkiye, BRICS’e tam katılım için resmi başvuruda bulundu, değerlendireceğiz” dedi. Cumhurbaşkanlığı kaynakları da, Erdoğan’ın 22-24 Ekimde Kazan’da düzenlenecek BRICS Zirvesi’ne katılacağını doğruladı. Türkiye’nin olası BRICS üyeliğinin etkileri ne olabilir?
Ağustos’taki Türbülansa Rağmen Emeklilik Fonları 2024’ü “Hisse” İle Taşıyor
Ağustos’taki Türbülansa Rağmen Emeklilik Fonları 2024’ü “Hisse” İle Taşıyor
Yıl başından itibaren “gönüllü” BES ve OKS fonlarında yüzde 50 ila yüzde 60 getiri performansı ile “hisse” tipi ya da ağırlıklı fonlar 2024’e de damgasını vurdu.
Nedir Bu Yapısal Reform?
Nedir Bu Yapısal Reform?
Yapısal reform yaparken doğru bakış açısını yakalayabilmek, uzun vadeli plan yapabilmek ve bunu uygulayacak sabra sahip olmak başarıda önemli rol oynuyor.
Bir Şirketin Lideri Lüzumsuz Olabilir mi? Liderliğe Farklı Bir Bakış!
Bir Şirketin Lideri Lüzumsuz Olabilir mi? Liderliğe Farklı Bir Bakış!
Liderin sürekli olarak her işin başında olması yerine, organizasyonunu kendi ayakları üzerinde durabilen bir yapıya dönüştürmesi çok daha değerli.
Kayıt Dışılığa Sıra Dışı Çözüm Şart
Kayıt Dışılığa Sıra Dışı Çözüm Şart
Kayıt dışı ekonominin azaltılmasına yönelik 10 adımın 2025-2027 Orta Vadeli Programı’na girmesiyle bu sorun yeniden gündemde. Türkiye’de kayıt dışı ekonominin milli gelire oranı yüzde 17,3’lük AB ortalamasının yaklaşık iki katı seviyesinde hesaplanıyor. 2008’den bu yana 5’inci eylem planı yürürlükte ancak kayıt dışılık istenen seviyelere çekilemiyor. Uzmanlar çözüme yönelik ana nedenlere odaklanan adımlar gerektiğini belirtiyor.
Setler Çin’i Korumadığı Gibi Çin’den de Korumuyor
Setler Çin’i Korumadığı Gibi Çin’den de Korumuyor
Çinli elektrikli üreticilerden korunmak için yükseltilen gümrük duvarları bugün için işe yarar gibi görünse de uzun vadede işlevsiz kalabilir.
Paris 2024 Yaz Olimpiyat Oyunlarının Ardından
Paris 2024 Yaz Olimpiyat Oyunlarının Ardından
2024 yaz olimpiyat oyunlarının düzenlendiği Paris, bu organizasyona 3 kez ev sahipliği yapan iki şehirden biri oldu.
Eski Bir Beşiktaşlının Yeni Gündemi
Eski Bir Beşiktaşlının Yeni Gündemi
Beşiktaş tribünlerinden İngiliz gizli servisine transfer olan İngiliz diplomat, Rusya-Ukrayna savaşıyla ilgili hangi sırları verdi?
Sevginin ve Birliğin Yeni Ritüeli: Kakao Seremonisi
Sevginin ve Birliğin Yeni Ritüeli: Kakao Seremonisi
Eski zamanlarda Tanrıların içeceği olan ‘kakao’ günümüzde seremonyal ritüellerde ‘kalp açıcı rehberlik’ için kullanılıyor.
Türkiye İçin Ekonomik ve Bölgesel Kalkınma Stratejileri
Türkiye İçin Ekonomik ve Bölgesel Kalkınma Stratejileri
Asya Kalkınma Bankası’nın Raporu Türkiye’nin, Asya’nın yükselen ekonomi merkezlerinden biri olabilmesine dair ipuçları veriyor.
Gözünüzden Kaçmaması Gereken 10 Yaz Saati
Gözünüzden Kaçmaması Gereken 10 Yaz Saati
Yaz mevsimi genellikle yeni saatlerin piyasaya sürülmesi için yavaş bir dönemdir. Bu yıl öyle değil. İşte kesinlikle beklemediğimiz 10 heyecan verici teklif.