Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Doğum Gününde Nostradamus ve Kehanetleri: Otonom Araçlar
Artık sürücü olmanıza ya da bir sürücü ayarlamanıza gerek kalmadığında işlerin nasıl olacağını hayal etme zamanı geldi.
  • 13 Aralık 2024 02:30
  • Koray Öztopçu
Doğum Gününde Nostradamus ve Kehanetleri: Otonom Araçlar

Nostradamus, geleceği tahmin edebilen bir kahin olarak bilinirken, gerçek adı Michel de Nostredame’dir. Nostredame hem bir hekim hem de bir astrolog olarak elde ettiği birçok başarıdansa en çok Les Propheties adlı ünlü kitabıyla tanınır. 1555’te yayınlanan bu kitap, yüzlerce dörtlükten oluşan bir koleksiyondur.


14 Aralık 1503 doğumlu Nostradamus, gelecekle ilgili tahminlerinden haberdar olmamızı amaçlamış. Mitolojik referanslar ve bilmecelerin içindeki gizemlerle mesajlarını insanlara iletmiştir.


Nostradamus’un 1555’te ilk kitabını yayımladığından bu yana, kehanetleriyle Hitler’in yükselişini, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki 11 Eylül saldırılarını tahmin ettiğine inanılıyor. Listeye Fransız Devrimi, II. Dünya Savaşı’nda atılan atom bombaları ve Londra’daki Büyük Yangını gibi olayların da dahil olduğu savunuluyor.


Nostradamus bu olağanüstü ve kalıcı dünyayı tasvir ederken, otonom araçları da öngördü mü bilemiyoruz. Ancak geleceğin araçlarının otonom olacağı artık kesin.


Otonom araçlar


Otonom araçlar, yapay zekanın arabayı tamamen kendi başına sürdüğü ve sürüş görevi sırasında herhangi bir insan yardımının olmadığı otomobillerdir. Sürücüsüz arabalar Seviye 4 ve Seviye 5 olarak sınıflandırılırken, sürüş çabasını paylaşmak için bir insan sürücüye ihtiyaç duyan arabalar genellikle Seviye 2 veya Seviye 3 olarak kabul edilir.


Sürüş görevini paylaşan arabalar yarı otonom olarak tanımlanır ve genellikle ADAS (Gelişmiş Sürücü Destek Sistemleri) olarak adlandırılan çeşitli otomatik eklentiler içerir. Henüz Seviye 5’te gerçek bir otonom sürüşlü araba yok. Bunun başarılmasının mümkün olup olmayacağını ve oraya ulaşmanın ne kadar süreceğini henüz bilmiyoruz.


Bu arada, Seviye 4 çabaları, çok dar ve seçici kamusal yol denemeleri yaparak yavaş yavaş biraz ivme kazanmaya çalışıyor. Yarı otonom arabalar bir insan sürücü gerektirdiğinden, bu tür arabaların benimsenmesi geleneksel arabalarla büyük ölçüde benzer olacak.


Kendi kendine giden arabalar ve tahmin edilen gerçekli


Seviye 4 ve Seviye 5 otonom arabalar için, sürüş görevinde bir sürücü yer almayacak. Sürücüsüz bir arabanın içinde herkes yolcu olacak. İnsanlık, tarihin son yüzyılında gerçekten kendi kendine giden arabaları tahmin etti. Artık sürücüsüz arabaları içeren bir geleceği yakında göreceğimiz hayal olmaktan çıkıyor. Otonom araçların gelişinin Nostradamus’un muhtemelen öngördüğü diğer tarihi olaylar kadar önemli veya büyük olacağını düşünmeliyiz. Sürücüsüz otonom araçlar tüm otomotiv ekosistemini değiştirirken, bizleri de farklı bir dünyaya taşıyacak. Tartışmalı bir nokta olsa da gerçek otonom arabalara ulaşılırsa, dünyamızda ne kadar önemli bir değişim olacağının tasarlanması ve planlanması da diğer önemli noktalardan biri olacak.


Mobilitede devrim


Mobilitede çok hızlı bir değişiklik öngörülürken, sürücüsüz otonom araçların hayatlarımızda önemli ve devam eden bir dönüşüme yol açacağını ve artık sürücü olmanıza ya da bir sürücü ayarlamanıza gerek kalmadığında işlerin nasıl olacağını hayal etme zamanı geldi diyebiliriz. Gerçek otonom araçlara ulaştığımızda, yapay zeka sistemleri ile sürüşü destekleyerek, sonrasında da burada oluşan ekosistemi diğer sistemler ve cihazlar açısından kullandığımızda hayatımızın birçok başka yönüne uygulayabileceğiz.


Günümüzde henüz ileri seviye otonom araçlara sahip olmasak da Seviye 4 denemelerinin kademeli olarak genişleyeceği ve 2025’e kadar daha yaygın hale geleceği öngörülüyor.


Dönüşüm ne kadar etkili olacak?


Dünyada çok sayıda araba var. 2024’te dünyadaki araba sayısı 1 milyar 475 milyona çıkarken, bunlar geleneksel araçlar ve bir gecede terk edilip sürücüsüz arabalarla değiştirilmeyecek. Yıllar içinde, Seviye 4 sürücüsüz arabalar muhtemelen kademeli olarak piyasaya sürülecek ve yavaş yavaş geleneksel arabaların modası geçecek ve hurdaya çıkacak.


Seviye 5 otonom arabalar, çok yakında hızlı teknolojilerle birlikte belki 10 yıl içinde ortaya çıkabilir. Yollarda sürücüsüz arabaların genel olarak yaygınlaşması için alt yapı yatırımları vb. içinde belirli bir sürenin geçmesi gerekiyor.


Günümüzün arabaları günlük yaşamımızın vazgeçilmezi olsa da sürücüsüz arabalara geçiş olduğunda, insan tarafından sürülen arabalar artık şaşırtıcı veya dikkat çekici bir özellik olarak görünmeyecek.


Çocuklarımız otonom arabalara alıştığında, insan tarafından sürülen arabalara çok farklı bakacaklar. Bugünün insan tarafından sürülen arabaları, yapay zeka destekli gelişmiş otonom arabalara kıyasla, gelecekte yaşanmamış gibi görünecek. Gelecek nesillerin bakış açısında geleneksel arabalar, daha önceki bir dönemin yaşanmışlığı olarak gözükecek.


Sürücüsüz otonom araçların yaygınlaşmasıyla birlikte hayatımızın nasıl ve ne kadar farklı olacağını anlatabildiğimizde bu dönüşümü ve duygusunu rahatlıkla yakalayacağız. Kısacası, beklenen sürücüsüz arabaların yaygınlaşmasıyla birlikte, hayatlarımızı ne kadar değiştirdiğini de göreceğiz.


Herkes için mobilite olacak önemli bir adım


Sürücüsüz araçların yaygınlaşmasıyla daha fazla erişime, seyahat özgürlüğüne ve otonom araçlarla birlikte mobiliteye de sahip olacağız. Bugün hareketliliği sınırlı olan veya hareket kabiliyeti dezavantajlı olanlar, sonunda kolayca erişebilecekleri bir hareketliliğe sahip olacak.


Tüm bunlar 21. yüzyılda gerçekleşecek ve yüzyılın sonuna kadar devam edecek. Bu yüzyılın sonlarına doğru, hareketliliğin, mobiltenin arttığı ve herkes için hareketliliği sunan sürücüsüz arabalara sahip olacağız. Sürücüsüz arabalar, trafik kazaları ve buna bağlı yaralanmaları büyük ölçüde azaltarak birçok hayatın kurtarılmasını ve bu tür yaralanmaların neredeyse tamamen ortadan kalkmasını sağlayacak.




Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 60. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 60. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Aşırı Sağ Avrupa’yı Sarıyor: Siyasetten Ekonomiye Derin Değişim
Aşırı Sağ Avrupa’yı Sarıyor: Siyasetten Ekonomiye Derin Değişim
Avrupa siyasetinde köklü değişimlerin yaşandığı bir dönemden geçiliyor. Aşırı sağ partilerin yükselişi, yalnızca ulusal hükümetleri değil, aynı zamanda Avrupa Birliği (AB) düzeyindeki karar alma süreçlerini de etkiliyor. Bu durum, Avrupa’da demokrasinin geleceği, hukuk devleti ve temel haklar açısından endişelere yol açıyor. Özellikle 2024 Avrupa Parlamentosu seçimleri, bu değişimin boyutlarını ve potansiyel etkilerini gözler önüne serdi.
Avrupa Ekonomileri 2024’te Toparlanma Umutlarını Boşa Çıkardı
Avrupa Ekonomileri 2024’te Toparlanma Umutlarını Boşa Çıkardı
Almanya’da sanayi üretimi çöküşe geçerken, AMB faiz indirimleriyle büyümeyi desteklemeye çalışıyor. Ancak Trump’ın tarife tehdidi ve Euro’daki düşüş, bölgenin kırılganlığını daha da artırıyor.
Avrupa’daki Yavaşlama Türkiye’yi Nasıl Etkiledi?
Avrupa’daki Yavaşlama Türkiye’yi Nasıl Etkiledi?
Avrupa'daki ekonomik yavaşlama ve paritedeki düşüş Türk ihracatçılarını zorluyor. Ancak, zorluklara rağmen Türkiye'nin ihracatındaki süreklilik devam ederken, Avrupa'dan gelen doğrudan yatırımlardaki artış dikkat çekiyor.
Bu Yıl İletişimin Yılı
Bu Yıl İletişimin Yılı
Uluslararası gelişmeler 2025 yılının çok hareketli geçeceğine işaret ediyor.
2025: Küresel Ekonomide Yeni Paradigmalar Yılı
2025: Küresel Ekonomide Yeni Paradigmalar Yılı
2025 yılı, merkez bankalarının parasal gevşemeye geçişiyle küresel ekonomide yeni bir dönemi başlatırken, Borsa İstanbul, gelişen piyasaların negatif görünümüne rağmen yükseliş potansiyeliyle öne çıkıyor.
Quo Vadis - Bu Yolculuk Nereye?
Quo Vadis - Bu Yolculuk Nereye?
Bitcoin, Trump döneminde artan kurumsal ilgi ve yeni düzenleyici adımlar ile finans dünyasında bir dönüşüm yaşıyor. Bitcoin ETF’lerine rekor yatırımlar ve MicroStrategy gibi şirketlerin agresif alımları, Bitcoin’de bundan sonraki hedefin neresi olacağı sorularını sordururken Altcoinler ise teknolojik yenilikler ve likidite akışlarıyla yeni fırsatlar elde etmeye çalışıyor.
Ekonominin Fren Mesafesi Uzuyor
Ekonominin Fren Mesafesi Uzuyor
Ekonomiyi soğutmaya yönelik tedbirler sonuç vermeye başladı. Ancak devam eden güçlü iç talep dezenflasyon sürecini yavaşlatıyor.
Avrupa’nın Teknolojik Geleceği Tehlikede
Avrupa’nın Teknolojik Geleceği Tehlikede
Avrupa, dijital dönüşüm ve teknoloji yarışında iddialı hedefler koydu. Ancak çip, batarya ve yapay zekâ projelerindeki gecikmeler, bölgenin küresel rekabet gücünü tehdit ediyor.
İş Dünyası Suriye’deki Fırsatlara Odaklandı
İş Dünyası Suriye’deki Fırsatlara Odaklandı
Suriyeli muhalifler 13 yıllık bir iç savaşın ardından Esad rejiminin 12 gün içinde devrilmesi ile hükümet kurmaya ve düzeni yeniden sağlamaya çalışıyor. Peki Türkiye-Suriye normalleşme süreci canlanacak mı? Kitlesel bir sığınmacı dönüşünün etkileri ne olur? Ankara-Şam hattındaki yeni dönem hangi sektörleri nasıl etkileyebilir?
İhracatçı 2025 İçin Umudunu Korumakta Zorlanıyor
İhracatçı 2025 İçin Umudunu Korumakta Zorlanıyor
Savaşlar, enflasyonist baskı, finansal kaygılar ve Çin rekabeti altında 2024 yılını geçiren ihracatçılar 2025 yılına umutla bakmak istiyor. Ancak başta döviz kuru olmak üzere bugünün sorunları geleceğin risklerini beslemeye devam edecek gibi…
Piyasaların Dönüşümünde Kadınlar ve Gençler Başrolde
Piyasaların Dönüşümünde Kadınlar ve Gençler Başrolde
Pandemi sonrası sermaye piyasalarına katılan milyonlarca yeni yatırımcı özellikle pay piyasaları ve yatırım fonlarının işleyişinde çok önemli değişikliklere neden olurken, bu dönemde katılımcıların yüzde 43’ünün kadın, yüzde 50’sinin ise 20-34 yaş grubundaki gençlerden oluştuğu görüldü.
İnsan ve Yapay Zeka Uyumu İş Dünyasını Nereye Taşıyor?
İnsan ve Yapay Zeka Uyumu İş Dünyasını Nereye Taşıyor?
Performans artışında yapay zekanın etkisi hızla büyüyor. Yapay zeka yetenek sınırları dahilinde kullanıldığında çalışanların üretkenliğini yüzde 40’a kadar yükseltirken, yanlış kullanım tam tersi bir etki yaratıyor. Şirketler ise artık teknik bir araç olmaktan çıkıp iş dünyasında stratejik bir partner haline gelen yapay zekanın kritik öneminin farkında… SAP’nin Joule sistemi de süreçler arası iş birliğiyle akıllı çözümler sunarak, karmaşık iş süreçlerini daha yönetilebilir hale getirmeyi amaçlıyor.
Ipsos Global Trendler 2024: Yeni Bir Uzlaşı Arayışı – 3
Ipsos Global Trendler 2024: Yeni Bir Uzlaşı Arayışı – 3
Kasım ayı yazımızda Ipsos Global Trendler’in ilk dördünü ele almıştık. Bu yazımızda ise trenleri incelemeye devam ediyor ve beş trende yakından bakıyoruz.
Gary North’un Kalın Kitap Teorisi ve Çok Kutupluluğun Magnum Opusu
Gary North’un Kalın Kitap Teorisi ve Çok Kutupluluğun Magnum Opusu
Dünyanın gelişmiş ve gelişmekte olan ekonomilerin ihtiyaçlarını karşılayacak, ticaret, finans, kalkınma ve teknolojik alanları düzenleyecek, geniş katılımlı ve uzun soluklu müzakereler sonunda ortaya çıkacak, kalın bir kitaba ihtiyacı var.
Lüks Tüketim Hız Kesmiyor
Lüks Tüketim Hız Kesmiyor
Rolls-Royce 2023 yılında dünyada satışlarını 6 bin 32 adet ile tamamlayarak bir rekora imza attı.
FedEx CEO’su “Veliaht”ın Gölgesinde Şirketi Dönüştürmeye Hazırlanıyor
FedEx CEO’su “Veliaht”ın Gölgesinde Şirketi Dönüştürmeye Hazırlanıyor
POT: FedEx’in efsanevi kurucusu Fred Smith, şirkette yarı emekli bir role geçti. CEO Raj Subramaniam ise artık şirketi dönüştürmek ve yatırımcıları yatıştırmak gibi karmaşık bir görevin yanı sıra veliaht gözüyle bakılan oğul Smith’e de dikkat etmek zorunda.
Shell’in Nijerya’daki Pisliğini Kim Temizleyecek?
Shell’in Nijerya’daki Pisliğini Kim Temizleyecek?
Enerji devi, sorumlu olduğu sızıntıları giderdiğini iddia ediyor. Eleştirmenler, bir yan kuruluşun satış önerisinin sayısız sızıntının bedelini ödemekten kaçınmasına yardımcı olabileceğini söylüyor.