Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Küresel Ekonomi

Dünyada Değişen Aile Büyüklüğünün Etkisinde Tüketici Davranışı ve Otomotiv
Dünyada doğum oranlarının azalmasıyla birlikte aile yapıları küçülüyor. Genç nesilde de alım gücü düşüyor. Bu yeni döneme uygun üretim modelleri ve ürünler geliştirmek eskisinden çok daha önemli hale geliyor
  • 22 Mart 2024 10:14
  • Koray Öztopçu
Dünyada Değişen Aile Büyüklüğünün Etkisinde Tüketici Davranışı ve Otomotiv

Günümüzde genç yetişkinlerinin üniversite mezunu olma ve çalışma olasılıkları giderek yükselirken, yeni dünyada Z kuşağının ev ya da araba sahibi olma olasılıkları ise düşüyor. Diğer taraftan dünya genelinde değişen aile yapılarıyla birlikte bu kuşağın yaklaşık üçte biri hâlâ ebeveynleriyle beraber yaşıyor.


Dünyanın her yerinde aileler küçülürken, dünya nüfusundaki genel görüntü ailelerin giderek daha dikey hale geldiğini gösteriyor. Artan yaşam süresi ile birlikte yeni nüfusun büyük baba, anneanne gibi aile büyüklerinin çoğunu tanıma ihtimali artıyor.


Mevcut yaşam eğilimleri devam ederse, azalan doğum oranları ile birlikte çocuklu ailelerin sayısı azalırken, 35 yaşına gelindiğinde akrabalık ağının, modern zamanların en küçük akraba ağı olmaya doğru gideceği gözüküyor.


Bugünden yüzyılın sonuna kadar gözlemlenen ve öngörülen dinamiklerin sonuçlarına göre, ailenin, gelecekte ne kadar farklı olursa olsun, insan evriminin başlangıcından bu yana yerine getirdiği barınma ve destek işlevlerini yerine getirmeye devam edeceği görülüyor.


Dünya genelinde değişen aile büyüklükleri dikeyliğin artmasına sebep olurken, yaşamdaki farklılıkları da bize getiriyor. Bu durum ne yazık ki yaşlıların giderek daha az sayıda potansiyel bakıcıya sahip olacağını gösteriyor. Akrabalık ağı olarak anlaşılan aile büyüklüğü, 1950’den bu yana istikrarlı bir şekilde küçülüyor. Buna göre 2100’lü yıllarda 65 yaşında olan bir kadının, 1950’lerde aynı yaştaki bir kadının yalnızca yarısı kadar, yani 25 akrabası olacak.


Aileler küçülüyor, inceliyor ve daha dikey hale geliyor


Çok kuşaklı evlerde yaşamak daha yaygın hale gelirken, bir yanda da yaşlanan nüfus sebebiyle küçük aileler oluşuyor, dünyada genel anlamda doğurganlık düşüyor.


ABD’de yapılan bir araştırmaya göre Z kuşağının yüzde 31’i kendi evlerini satın almaya veya kiralamaya güçleri yetmediği için ebeveynleriyle birlikte yaşıyor. 18 ila 34 yaş arasındaki genç yetişkinlerin yalnızca yüzde 45’i mali açıdan ebeveynlerinden tamamen bağımsız olduklarını söylüyor.


Z kuşağının çoğunluğu, bugün bunu kendi başına başarmanın, ebeveynlerinin döneminde olduğundan daha zor olduğu konusunda hemfikir durumdalar.


Her ne kadar tüketiciler bir bütün olarak ekonomi konusunda yıllara göre daha fazla güvende hissetse de, genç yetişkinlerin karşılaştıkları alım gücü sorunlarını sektörlerin farklı ürünlerle çözmesi gerekiyor.


Tüketiciler için sunulan ürünlerin yaşam evresi; hedeflemeyi, bireyin yaşam evresini, alışkanlıklarını ve davranışlarını dikkate alır. Yeni ebeveynlerin önceki kuşaklara göre farklı öncelikleri ve satın alma alışkanlıkları var. Yaş ortalamasının özellikle büyük şehirlerde 33-37’ye ulaştığı da dikkate alınırsa, yeni ebeveynler artık genel olarak 23-27 yaş aralığında değiller.


Tüketici davranışlarında ailenin önemi


Bir hanenin büyüklüğü, tüketici davranışını, satın alma kararlarını ve genel tercihleri büyük ölçüde etkiliyor. Tüketici davranışlarında, aile büyüklüğünün önemini anlamak, ürünlerin pazarlamasından üretimine, yeni üretim modellerinin ortaya çıkmasında ve özellikle finansman modellerinin oluşturulmasında temel rol oynuyor.


Demografik bölümleme, hedef pazarı çeşitli demografik faktörlere dayalı olarak daha küçük, daha tanımlanmış gruplara bölmeyi içeren güçlü bir pazarlama stratejisi. Aile büyüklüğü ise bu segmentasyonda önemli rol oynayan faktörlerin başında geliyor.


Aile büyüklüğü, hanedeki bireylerin ihtiyaçlarını, isteklerini ve tercihlerini etkilediği için tüketici davranışı üzerinde doğrudan etkiye sahip olup, bu farklılıkların farkına vararak, değişik büyüklükteki ailelerin özel ihtiyaç ve isteklerine uygun üretim modelleri ve ürünler geliştirmek önem kazanıyor.


Ürün ve hizmetlerin uyarlanması ve yalnızca satın alma sürecini kolaylaştıran ürünler değil, aynı zamanda daha büyük ailelerin özel ihtiyaçlarını karşılayan markalar daha fazla öne çıkıyor.


Aile büyüklüğü çok önemli bir rol oynarken, büyüklüğünün tüketici davranışı üzerindeki etkisini anlamak, ürün ve hizmetleri buna göre uyarlamak, başarılı örnek vaka çalışmalarından öğrenmek de geleceği tasarlamak için önem arz ediyor.


Aile büyüklüğünün tüketici davranışı üzerindeki etkisi


Tüketici davranışları, ait oldukları hanenin büyüklüğünden ciddi ölçüde etkileniyor. Aynı çatı altında yaşayan bireylerin sayısı, satın alma kararları, tercihleri ve genel tüketim kalıpları üzerinde önemli bir etkiye sahip olabiliyor. Bu dinamikleri anlamak tüketici finansman modelleri açısından da önem taşıyor.


Dört veya daha fazla kişiden oluşan aileler, daha küçük ailelere göre genellikle farklı tüketici davranışları sergiliyor, birden fazla bireyin ihtiyaçlarını karşılamak için toplu alımlar yapıyor.


Bir veya iki kişiden oluşan daha küçük ailelerin tüketim alışkanlıkları ise genellikle kolaylık ve kullanım kolaylığını, daha küçük boyutlu veya tek kullanımlık, daha az yer kaplayan ve israf edilmeyen ürünlere odaklanıyor. Ev işlerine ayıracak zamanları ve kaynakları sınırlı olduğundan, alışverişlerinde kolaylık ve verimliliğe öncelik veriyorlar.


Orta büyüklükteki aileler genellikle ebeveynler ve iki veya üç çocuktan oluşan, dört ila altı üyeden oluşuyor. Bu aileler genellikle hem çocukların hem de yetişkinlerin ihtiyaçlarını karşılayan ürün ve hizmetleri önceliklendiriyor.


Otomotivde değişen aile yapısı etkisi


Geçmişte çeşitli aile dinamiklerine uygun, çok yönlü bir araç yelpazesi sunarak, farklı büyüklükteki ailelere hizmet verme olgusunu yakalayan otomotiv sektörü, kompakt sedanlardan geniş minivanlara ve SUV’lara kadar, farklı büyüklükteki ailelere uygun seçenekler sundu.


Geniş oturma ve depolama alanıyla tasarlanmış olan modellerle, daha büyük ailelere veya aile üyeleriyle sık sık seyahat edenlere hitap ettiler. Aile büyüklüğüne dayalı pazarlama yaklaşımı, ailelerin kendi özel ihtiyaçlarını karşılayan bir araç bulmasını sağlayarak onları tüketiciler nezdinde tercih edilen bir seçim haline getirdi.


Farklı büyüklükteki ailelerin benzersiz ihtiyaçlarını anlayıp karşılayan bu markalar, hedef kitleleriyle güçlü bağlantılar kurdu ve aileler arasında güvenilir tercih oldular. Bu kapsamda benzer stratejilerin ve ipuçlarının uygulanması, işletmelerin her büyüklükteki aileye etkili bir şekilde ulaşıp onlarla etkileşime geçmesine yardımcı olabilir ve hane büyüklüğüne dayalı demografik segmentas31 yonun gücünü ortaya çıkarabilir.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 23. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 23. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Dijital Sınırları Aşan Anadolu: E-ihracat ve Yenilikçi Teknolojiler
Dijital Sınırları Aşan Anadolu: E-ihracat ve Yenilikçi Teknolojiler
Dijital dönüşüm yolculuğu sadece teknolojik bir geçiş değil, aynı zamanda bir zihniyet değişimi gerektiriyor
Şirketlerin Kaptan Köşkleri Finansçılara Emanet
Şirketlerin Kaptan Köşkleri Finansçılara Emanet
Küresel ekonominin büyük bir dönüşüm yaşadığı son yıllarda şirketler de kendine düşen payı aldı. Değişim rüzgârları gölgesindeki şirketler bu dönüşüme ayak uydurmaya çalışıyor; şirketlerde CEO’luğa giden yol artık CFO’luktan geçiyor.
Büyük Balık, Küçük Balığı Yer
Büyük Balık, Küçük Balığı Yer
Dünyanın her yerinde artık para pahalı. Nakdi bol olanlar satın alacak şirket bakarken nakdi az olanları zor günler bekliyor.
Faiz Kararı Sonrasında Ne Olacak?
Faiz Kararı Sonrasında Ne Olacak?
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
ABD Savunma Sanayi Çin Karşısında Rekabet Gücü Kaybediyor
ABD Savunma Sanayi Çin Karşısında Rekabet Gücü Kaybediyor
CSIS Raporu Çin’in savunma endüstrisi giderek artan etkinliği karşısında ABD’nin neler yapabileceğini ortaya koyuyor
ABD’de TikTok Savaşı
ABD’de TikTok Savaşı
Kişisel veri gizliliği savunucularına göre Facebook, X, Instagram ve diğer platformların daha sıkı veri düzenlemelerine ihtiyacı var
Yapay Zeka Köleniz mi, Eşitiniz mi Olacak ?
Yapay Zeka Köleniz mi, Eşitiniz mi Olacak ?
Gelişmiş ülkeler yapay zekanın hukuki sınırlarını belirlemek için çalışmalara başladı. Ancak yapay zekanın hukuki statüsüne ilişkin yanıtı bulmak çok kolay görünmüyor. Gerçek kişi mi, tüzel kişi mi, elektronik kişi mi, serf mi, köle mi ya da şu an öngöremediğimiz başka bir şey mi olacak?
Yayıncılıkta Korsanın Hakimiyeti Artıyor
Yayıncılıkta Korsanın Hakimiyeti Artıyor
Yeni ceza kanunu tartışmaları sürerken, şifreli veya şifresiz yayın yapan kuruluşların bu yayınlarını illegal bir şekilde kullanan ve kullandıranların cezalandırılmasına dair tartışmalar, Türkiye Süper Ligi'nin yayın ihalesi süreci de göz önüne alındığında son dönemde artmış durumda. Yapılan değişiklikler bu alanda yeni bir hüküm getirmese de Bloomberg Businessweek Türkiye olarak kaçak yayın ve IP TV kullanımının küresel ve Türkiye’de hangi boyuta ulaştığını, nasıl erişim sağlandığını, neden tercih edildiğini, cezai yaptırımlarının neler olduğunu, resmi yayıncıların maddi zararının ne olduğunu ele aldık.
1 Milyon Liralık Kazağın Hikayesi
1 Milyon Liralık Kazağın Hikayesi
Moda evi Loro Piana’ya 30 yıldır dünyanın en iyi yününü sağlamak, Peru And Dağları’nın yerli halkına neredeyse hiçbir fayda sağlamadı.
Çikolatanın Tadı Kaçtı
Çikolatanın Tadı Kaçtı
İklim krizinin de etkisiyle kakao çekirdeği arzında yaşanan sorun çikolatanın fiyatını rekor seviyelere getirdi. Kakao yağı fiyatının kısa sürede 3 kat artması nedeniyle mutluluk veren besinler listesinin üst sırasında yer alan çikolatanın fiyatının bu yıl yüksek kalması bekleniyor.
Mavi Milyar Dolarlık Şirket Olma Yolunda
Mavi Milyar Dolarlık Şirket Olma Yolunda
Yılda 1,3 milyon yeni müşteri kazanarak büyüyen Mavi, Kuzey Amerika operasyonunun da desteği ile milyar dolarlık şirket olmanın eşiğinde
Sanatta Enflasyon Etkisi
Sanatta Enflasyon Etkisi
Enflasyon ve siyasi istikrarsızlık ortamı sanat piyasasını da etkiledi. Yüksek değerli satışlar geçen yıl büyümeye en az katkıyı yaparken, sanat pazarında satışlar yüzde 4 düşüşle 65 milyar dolara geriledi. Ekonomik belirsizlik sanatta trendleri belirlerken, artan kredi maliyetleri koleksiyonerlerin satın alma tercihlerini değiştirdi. Brexit sonrası Londra’da birçok galeri kapanırken, Orta Doğu ise son dönemin yıldız pazarlarından…
Yapay Zeka Destekli Şirketlerin Peşinde
Yapay Zeka Destekli Şirketlerin Peşinde
Yatırım yaptığı şirketleri yurt dışına taşıyarak büyüten Revo Capital üçüncü fonunda belirlediği alanların yanı sıra özellikle yapay zeka alanında öne çıkan şirketlere yatırım yapacak
Anne Olmanın Cezası Var mı?
Anne Olmanın Cezası Var mı?
Anne olmanın, çocuk doğurmanın, birine hayat vermenin cezası olur mu? Anne olan kadın için ne yazık ki olur, hem de dünya üzerinde hangi ülkede olursa olsun. Üstelik kadının yaşadığı ülke ne kadar zengin ve gelişmişse, o kadar fazla olur!
Seçkinlerin Yemeğinin Hesabını Başkaları Öder
Seçkinlerin Yemeğinin Hesabını Başkaları Öder
Yanlış kararların hesabı büyük olur ve mutlaka ödenir, ancak maalesef masumlar ödemek zorunda kalır
Doların Süper Güç Konumu Risk Altında
Doların Süper Güç Konumu Risk Altında
“Kağıttan Askerler” kitabına göre, ABD’nin yaptırımları agresif bir şekilde kullanması ve Washington’da doruğa ulaşan partizanlık, yabancıların ABD para birimine olan inancını sarsıyor.
Merkez Bankası “Rest” Dedi
Merkez Bankası “Rest” Dedi
Merkez Bankası inatçı iç talep, artan kur, rezerv erimesi ve kontrol için atılmak zorunda kalınan adımlar nedeniyle yitirme riski gördüğü kredibiliteyi yeniden inşa için faiz artırımına gitti. Sıkılaşma için dilediğinde kullanabileceği 3 puanlık marj yaratan, gerekirse daha fazla sıkılık mesajını da veren TCMB, piyasaya “rest” çekti.