Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

E-İhracat Fırsatları: Türkiye Dünya Pazarlarına Nasıl Açılıyor?
Türkiye’nin ekonomik kalkınmasına katkıda bulunan ve ülkenin global ticaretteki rekabetçiliğini artıran e-ihracat KOBİ’lere büyük fırsat sunuyor
  • 3 Mayıs 2024 10:59
  • Ercüment Büyükşener
E-İhracat Fırsatları: Türkiye Dünya Pazarlarına Nasıl Açılıyor?

Geçtiğimiz hafta Ticaret Bakanlığı’nın E-İhracat arama konferansına bir davet vesilesiyle katılma fırsatım oldu, e-ticaret/ ihracat alanında çalışan özel sektör ve kamudan 200 seçilmiş kişiyle Türkiye’nin elektronik ihracatını nasıl büyüteceğimizi konuştuk, tartıştık.


Konferansın açılış gününden dikkat çekici rakamlar paylaşıldı. Türkiye’de dijital ticaretin büyüme oranı 2017 yılından bu yana yedi kat büyümüş durumda. 2023 yılında 76 milyar dolarlık işlem hacmine sahip olan dijital ticaret pazarının 2027 yılında 136 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Globalde gelecek dört yıl tahminlerine baktığımızda ise perakende e-ticaret satışları büyüme oranı sıralamasında Türkiye ilk 10 ülke arasında yerini alıyor.


E-İhracat büyürken KOBİ’leri de büyütüyor


Bu veriler ışığında e-ihracat, Türkiye’nin küresel ticaretteki yerini güçlendirirken, ekonomik büyüme ve istihdam oluşturma potansiyelini de artırmaya devam ediyor. Türkiye’nin, stratejik konumu ve güçlü üretim kapasitesi ile e-ihracatta önemli bir oyuncu olma yolunda ilerlediğini söylersek yanlış olmayacaktır. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, e-ihracat 2021 yılında bir önceki yıla göre yüzde 68 artış göstermiş ve 2,4 milyar dolar seviyesine ulaşmış. Bu artış, pandemi sürecinde dijital platformların kullanımının artması ve KOBİ’lerin global pazarlara açılma süreçlerinin hızlanması ile desteklenmeye devam etmiş. Özellikle pandemi dönemi, davranışların değişimiyle birlikte küreselleşen e-ticaret pazarı, yeni üreticiler için de büyük bir oyun alanı haline geldi diyebiliriz. Bu fırsatı yakalamak isteyen üreticilerin kendilerine yeni bir e-ihracat oyun planı da çıkarmaya başlaması en büyük ihtiyaç olarak karşımızda duruyor.


E-ihracat, Türkiye’nin dış ticaret açığını azaltmada ve döviz girdilerini artırmada kritik bir role sahip. Özellikle tekstil, otomotiv ve elektronik gibi sektörlerde üretilen ürünlerin online platformlar üzerinden dünya pazarlarına sunulması, Türkiye’nin ihracatını çeşitlendirerek ekonomiye katkı sağlamakta. Ayrıca, e-ihracat sayesinde Türk markaları ve ürünleri global arenada daha geniş bir tanınırlık kazanıyor. Ancak özellikle markalaşma ve ürünlerimizin hikayesini dünyaya anlatabilme konusunda gidilecek çok yolumuz olduğunu söyleyebiliriz.


Teşvikler mutlaka incelenmeli


Ticaret Bakanlığımızın, E-İhracat, Dijital Pazarlama, Davranışsal Kamu Politikaları ve Yeni Nesil Teknolojiler Daire Başkanlığının hazırladığı E-ihracat kılavuzları bu sürece yeni başlayan ve ilerleyen tüm kurumlar için altın niteliğinde ve ücretsiz bir şekilde bakanlık sayfasında sunuluyor.


Bakanlığın özellikle altını çizdiği en önemli konulardan birisi, e-ihracat için sunulan avantajlar ve devletin verdiği teşviklerin, işletmelerin maliyetlerini düşürmesi ve operasyonel verimliliği artırması. Yedi farklı e-ihracat teşviki bulunan Ticaret Bakanlığı’nın, pazar araştırmasından, depolamaya, pazarlama desteğinden online mağaza kurmaya farklı alanlarda teşvikleri dikkat çekici. Bu durum, özellikle küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBİ) için büyük bir fırsat. KOBİ’ler, e-ihracat platformları aracılığıyla düşük maliyetlerle global pazarlara açılarak, büyüme ve sürdürülebilirliklerini hızla arttırabilirler.


Zorlukları aşmak için KİP


Ancak e-ihracatın karşılaştığı zorluklar da mevcut. Bu zorluklar arasında lojistik altyapının yetersizliği, yabancı dil bilgisinin kısıtlı olması, yurt dışı pazarlar hakkında yeterli bilgiye sahip olunmaması ve uluslararası ödeme sistemlerine entegrasyon süreçleri yer almakta. Yine bu zorlukları aşmak için Bakanlığın üzerinde çalıştığı Kolay İhracat Platformu’da (KİP) e-ihracat yapmak isteyenlerin tüm sorularına yanıt vermeyi amaçlıyor. Türkiye’nin e-ihracat potansiyelini tam olarak kullanabilmesi için yeni çalışmalar da bu arama konferansı sonrası kamu ve özel sektör el birliğiyle kullanıma sunulacak şekilde eylem planına dökülecek.


Sonuç olarak, e-ihracat, Türkiye’nin ekonomik kalkınmasına katkıda bulunurken ülkenin global ticaretteki rekabetçiliğini artırıyor. Devlet tarafından sağlanan destekler ve teşvikler ile birlikte, e-ihracat platformları üzerinden yapılan satışların önümüzdeki yıllarda daha da artması beklenmekte. Özellikle üretici ve global pazarda yer alabilecek ürünlere sahip kurumların önümüzdeki dönem atacağı adımlar ile dünyanın her yerinde var olması hem kolaylaşıyor hem de devletimiz tarafından teşvik ediliyor diyebiliriz. Geriye bu adımı atmak isteyen e-ihracatçı kurumsal zihinlere ve yeteneklere ihtiyaç kalıyor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 28. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 28. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Dengesizlikler Savaşı…
Dengesizlikler Savaşı…
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
Binance’in Patronu CZ’ye Hapis Cezasının Perde Arkası
Binance’in Patronu CZ’ye Hapis Cezasının Perde Arkası
Eski Binance CEO’su, 4 ay hapis cezası alarak ABD’nin gelmiş geçmiş en zengin mahkumu oldu. Ancak, şirketin yönetim kurulundaki arkadaşları, borsadaki hisseleri ve çocuklarının annesinin gösteriyi yönetmeye yardım etmesiyle, CZ’nin hapis cezası şirketin durumunun netleşmesi nedeniyle olumlu bir gelişme olabilir.
Değişimin Dönüşümün Hızına Hazır mıyız?
Değişimin Dönüşümün Hızına Hazır mıyız?
1970’den bu yana teknoloji daha da hızlı gelişti, yaşamlarımız, mobiliteden sonra elektrikli mobilite ile tanıştı ve daha da hızlı hayatımızda olmaya devam ediyor.
Hazır Mayıs da Gelmişken...
Hazır Mayıs da Gelmişken...
Gemileri büyütme vakti geldi. Büyütecek parası olmayanlar için ise bir şirketin satışı için ele alınacak koşullara değinmek gerekir.
Hazırlanın, Türkiye İki Ay Sonra “Gri Liste”den Çıkıyor
Hazırlanın, Türkiye İki Ay Sonra “Gri Liste”den Çıkıyor
Türkiye’nin 2021 yılı Ekim ayından beri bulunduğu Gri Liste’den Haziran sonunda çıkacağına kesin gözüyle bakılıyor.
“Teknopark 5.0 Olmaya Çalışıyoruz”
“Teknopark 5.0 Olmaya Çalışıyoruz”
Dünyanın en iyi kuluçka merkezleri içerisinde ilk 10’da yer alan YTÜ Yıldız Teknopark, “Teknopark 5.0” adını verdiği yapıya dönüşerek, tüm operasyonlarını mekana bağımlı olmaktan çıkarıp dijitale taşımak istiyor. Uluslararası ofisler ile girişimcilerin ihracat kapasitesinin artırılması hedeflenen YTU Startup House bünyesinde ise globaldeki etki alanının genişletilmesi planlanıyor. Dubai ve Taşkent’in ardından Nisan 2024’te Londra’da açılan YTU Startup House’un radarında Hollanda, Almanya ve ABD bulunuyor.
Kuyuya Salınmak, Kuyudan Çıkmak
Kuyuya Salınmak, Kuyudan Çıkmak
Negatif duygular sadece dünyaya bakış açımızı şekillendirmiyor, bizi de yavaş ama kesin bir şekilde dönüştürüyor.
Teknoloji Devleri 2024’te de Yükselişte: Balon mu, Büyüme mi?
Teknoloji Devleri 2024’te de Yükselişte: Balon mu, Büyüme mi?
Muhteşem Yedili’nin rallisi ve risk iştahındaki artış: “Teknoloji Sektöründe Köpük Mü Var?” sorusunu akıllara getirse de, bu şirketler devasa nakit akışına sahip favori şirketler olmaya devam ediyor.
BIST Hisselerin Yarısıyla Rekordan Rekora Koşuyor
BIST Hisselerin Yarısıyla Rekordan Rekora Koşuyor
Borsa İstanbul yerel seçimlerin tamamlanmasının ardından Nisan ayında birbiri ardına tarihi zirvelere ulaşarak 10 bin puanı aştı. Endeksin zirve yolculuğuna hisselerin ancak yarısı eşlik edebildi. Birçok hisse zirvelerinin uzağında kaldı.
Çok Uluslu Şirketler Afrika’dan Çekiliyor
Çok Uluslu Şirketler Afrika’dan Çekiliyor
Çok uluslu şirketler onlarca yıl süren iyimserliğin ardından, Afrika’da iş yapmanın zorlukları karşısında giderek daha fazla hayal kırıklığına uğruyor.
Yönetim Kurulları Öz Eleştiri Yapıyor mu?
Yönetim Kurulları Öz Eleştiri Yapıyor mu?
Şirketlerin yönetim kurulu üyeleri kendilerini başarılı buluyorlar. Tabi bu onların fikri…
Evini Sırtında Taşıyanlar
Evini Sırtında Taşıyanlar
Pek çok insan karavanla tatil yapmanın ya da karavanda yaşayıp gezmenin hayalini kuruyor. Karavan satışları ve üretimi son 1 yılda yüzde 65-70 oranında arttı. Türkiye’de ise 200 binden fazla kayıtlı karavan bulunuyor. Peki hem tatilin hem de karavanda yaşamanın maliyeti nedir?
Biden’ı Benzin Fiyatları Yolda Bırakabilir
Biden’ı Benzin Fiyatları Yolda Bırakabilir
Benzin fiyatları bu yıl şimdiden yüzde 18 arttı, ancak Kongre bazı üretici ülkelere daha sert yaptırımların uygulanmasını istiyor.
Hasta Adam İyileşiyor mu?
Hasta Adam İyileşiyor mu?
Dünyanın en yaşlı kıtası Avrupa son yıllarda yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen hasta yatağından çıkmak için ciddi mücadeleler veriyor. Atılan adımlar yavaş yavaş meyvesini gösterse de kıta Avrupa’sının ekonomisine baharın ne zaman geleceği akıllarda büyük soru işaretlerine neden oluyor.
Modi’nin Çılgın Projesinde 20 Trilyon Dolar Eksik
Modi’nin Çılgın Projesinde 20 Trilyon Dolar Eksik
Ülkenin hükümetin 2047 yılına kadar gelişmiş ülke statüsüne ulaşma hedefi için GSYH’sinin 6 kat artması gerekiyor.
Daha Borçlu ve Daha Bölünmüş Bir Dünya
Daha Borçlu ve Daha Bölünmüş Bir Dünya
Küresel ekonomi bir gerileme döneminden kurtulmuş olabilir, ancak savaşlar ve ekonomik milliyetçilik birçok ülkeyi daha kötü hale getirebilir.
Küskün Yabancıyla İlk Bakışmalar
Küskün Yabancıyla İlk Bakışmalar
Ekonomi politikasının normalleşmesi, yabancı yatırımcılar için Türk şirketlerinin cazibesini artırdı. Önceki 2,5 yıl çok ucuza fonlandığı için satışa gönülsüz olan şirket hissedarları için ise ortam değişti. Patronlar faize paralel artan kredi maliyetleri nedeniyle nakit akışı bozulduğu için artık teklifleri “dinliyor.” Yabancı yatırımcı yüksek iç verim oranı ve sürdürülebilir iş modeli arıyor. Şirket hissedarları ise değerlemenin cazibesi ile çıkış kararı arasında “en doğru”yu bulmaya çalışıyor
Elon Musk ve Jeff Bezos’un Yeni Ay Yarışı
Elon Musk ve Jeff Bezos’un Yeni Ay Yarışı
Milyarderlerin düello halindeki uzay şirketleri NASA’nın astronotları yarım asır sonra ilk kez Ay’a götürme planını destekliyor.