Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Endüstri 4.0 Etkisinde e-Otonom Araçlar
10 yıl sonra ticari olarak satışa sunulacağı konusunda geniş bir fikir birliği olan otonom araçlar ulaşımın şeklini değiştirme gücüne sahip.
  • 1 Aralık 2023 15:55
  • Koray Öztopçu
Endüstri 4.0 Etkisinde e-Otonom Araçlar

Endüstri 4.0 ve araç değer zincirinin dijitalleşmesi ulaştırma sektöründe hızlı bir değişime neden oluyor. Yeni otomotiv ekosistem adımlarını hızlandıran bu gelişmeler, otonom araçları ulaşımda önemli ve yeni bir gelişme olarak ortaya çıkarıyor.


Otonom araç, otonom sürüş veya kendi kendini süren otomobiller, arabaların icadından bu yana otomobil endüstrisinde büyük bir devrim olarak tanımlanabilir.


Yeni otomotiv ekosisteminde otonom araçlar, geleceğin en önemli, otomotiv devleri tarafından en çok araştırılan ve ülkeler tarafından yakın takip edilen aracı konumunda. On yıl sonra ticari olarak satışa sunulacağı konusunda geniş bir fikir birliği var ve ulaşım şeklini değiştirme gücüne sahip.


Geçtiğimiz yüzyılın arabalarından farklı olarak otonom araçlar, sadece otomobil şirketleri tarafından üretilmeyecek, aynı zamanda hem otomotiv oyuncularının hem de teknoloji devlerinin araştırma ve geliştirme yatırımlarına ihtiyaç duyacak. Potansiyel faydaları nedeniyle birçok yüksek teknoloji şirketinin yanı sıra geleneksel otomobil üreticileri akıllı araçları geliştirmeye odaklanmış durumda.


Otonom araçlarla kullanıcı kapsama alanı genişliyor


Otonom araçlar, basitçe çevreyi algılayabilen ve insan müdahalesi olmadan çalışabilen, kendi kendini süren bir otomobil olarak tanımlanıyor. Trafik sıkışıklığını azaltır ve bu da yakıt verimliliğinde iyileşme, hava kirliliğinde azalma sağlar. Bu araçlar aynı zamanda araba kullanamayan yaşlı, genç ve engelli kişilere yardımcı olur. Bu katkılarının yanı sıra otonom araçlar, insan hatalarını önler ve yolcuların güvenliğini sağlar. Ancak otonom araçların kullanılmasında bazı yasal ve teknolojik zorluklar bulunurken, modern bir altyapı ve planlı trafiği de gerekli kılıyor.


Otomotiv endüstrisi, herhangi bir insan müdahalesine ihtiyaç duymadan güvenli bir şekilde sürüş yapabilen otomobilleri geliştirmek için çok ciddi çaba sarf ediyor.


Otonom araçlar yolda sürüşle ilgili tüm durumları ve tehlikeleri tespit edebilecek, bağımsız kararlar alabilecek ve en uygun çalışma stratejilerini bağımsız olarak belirleyebilecek nitelikte olacak. Bulunduğu çevre hakkında bilgi edinme yeteneği aynı zamanda bu arabaların tam otonom sürüş idealine ulaşmasını da sağlayacak.


5G mobil teknolojisi ve Nesnelerin İnterneti


İletişim ağları 5G hızlı adımları farklı gelişimlerle, Nesnelerin İnterneti (IOT) ile Araçtan Araca (V2V) ve Araçtan Altyapıya (V2I) iletişimleri gerçekleştirmek için kullanılacak.


C-V2X, araçtan her şeye, bir araç ile aracı etkileyebilecek veya araçtan etkilenebilecek herhangi bir nesne arasındaki iletişimdir. Yolda trafik ışığında yeşile dönüş süresi geri sayımı ve yeşil ışık ile optimize edilmiş hız önerisi akıllı araca akarken, kırmızı ışık ihlali uyarıları gibi güvenlik mesajları da araca ulaşır.


DSRC, özel kısa menzilli iletişim, araçlar, diğer yol kullanıcıları ve yol kenarı altyapısı arasında araçtan her şeye ve diğer akıllı ulaşım sistemleri verilerinin doğrudan kablosuz alışverişi için bir teknolojidir.


Otonom sürüşün iletişim ağlarına getireceği talepler göz önüne alındığında, Özel Kısa Menzilli İletişim (DSRC) veya Hücresel Araçtan Her Şeye (C-V2X) Otomatik Sürüşlü Araçlara Yönelik İşbirliğine Dayalı Akıllı Ulaşım Sistemlerinin (C-ITS) geliştirilmesine yönelik iletişim standardının da tüm ülkelerde oluşturulması gerekiyor.


2018 yılı sonunda sunulmasının ardından 5G, 4G’ye göre daha hızlı bağlantı, daha mükemmel iletim ve indirme kapasitesi, daha düşük gecikme süresi ve daha iyi kullanılabilirlik sunduğundan, Nesnelerin İnterneti’nin (IoT) geliştirilmesi için etkili bir temel oluşturdu. Araçların İnterneti (IoV), çeşitli ekosistemler ve 5G ağlarıyla, halihazırda internete bağlı olan milyarlarca cihazın iletişim ihtiyaçlarını daha iyi karşılayabiliyor. 5G mobil teknolojisinin dünyayla etkileşim kurmanın yepyeni bir yolu olarak görülmesi, otonom araçları da farklı bir gelişime doğru götürüyor.


5G teknolojisi, çeşitli karmaşık bilgi iletimi türlerinde kullanılan otonom araçlar için alt yapıda kullanılacak V2X cihazlarını ve ekipmanlarını desteklemek için hızla güçlü bir araç haline geldi. 5G teknolojisinin, ulaşım araçlarının yoldaki diğer araçlarla bilgi paylaşarak, yol yönetim sistemleri ve trafik ışıkları vb. tarafından sağlanan çeşitli türde verileri elde etmesine olanak sağlaması bekleniyor. 5G ağlarının otomotiv endüstrisinde devrim niteliğinde bir etki yaratacağı tartışmasız kabul edilmiş durumda ve otonom sürüş, 2035 yılına kadar 300 ila 400 milyar dolar arası gelir yaratması bekleniyor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
TL İçin Yeni Bir Sayfa
TL İçin Yeni Bir Sayfa
Attığımız doğru adımlara ve enflasyonla mücadeleye kararlı şekilde devam edersek TL’de geçtiğimiz son 10 yıldaki ana trendin değiştiğini görebiliriz
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 7. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 7. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Girişimlerde Başarısız Olmanın Bazı Kısa Yolları
Girişimlerde Başarısız Olmanın Bazı Kısa Yolları
Yankı odaları girişimciler için derinlik eksikliği yaratırken gerçeklerden kopuk fikirlere tutunmalarına neden oluyor.
Amerika’nın En Şanslı Ev Sahipleri
Amerika’nın En Şanslı Ev Sahipleri
Peşin alınan konut oranı geçen yıl neredeyse yüzde 40 ile tüm zamanların en yüksek seviyesine ulaştı
2024’ü Beklemek…
2024’ü Beklemek…
2023’te yanıltan kötümserlik, 2024’e sarkan iyimserlik ile yeni yıl bekleniyor. Piyasaların bekleyecek neyi kaldı yeni yılda öğrenilecek.
Yüksek Faizler Tüm Dünyada Konut Hayallerini Yıkıyor
Yüksek Faizler Tüm Dünyada Konut Hayallerini Yıkıyor
Emlak patlamasının sona ermesi, zenginliğe giden bir yol olarak ev sahipliğini azaltıyor ve ekonomik bölünmeleri derinleştiriyor.
ABD-Çin Çip Savaşında Yeni Cephe
ABD-Çin Çip Savaşında Yeni Cephe
Yükselen ileri paketleme alanı, yarı iletken endüstrisi için bir dönüm noktası olarak görülüyor. Çin de bu alanda ilerliyor.
Türkiye’nin Bataryası Yavaş Doluyor
Türkiye’nin Bataryası Yavaş Doluyor
Elektrifikasyon sürecini hızlandırma niyetinde olan Türkiye batarya konusunda yavaş kalıyor.
Müşteri Verisini Eğlenceli Bir Deneyime Çevirmek: Spotify Wrapped 2023
Müşteri Verisini Eğlenceli Bir Deneyime Çevirmek: Spotify Wrapped 2023
Spotify’ın yıllık Wrapped çalışması, modern pazarlama ve müşteri ilişkileri yönetiminde on binlerce kullanıcı davranışı verisine sahip markalar için bir rol model olabilir.
Petrol Diyarında İklim Zirvesi
Petrol Diyarında İklim Zirvesi
Dubai’deki zirve üyeleri söylemden eyleme geçirebilecek mi?
Paylaşımlı Araç mı, Taksi mi? Sizin İçin Deneyimledik...
Paylaşımlı Araç mı, Taksi mi? Sizin İçin Deneyimledik...
İstanbul’un meşhur taksi sorununa paylaşımlı araçlar çözüm olabilir mi? Hangisi daha hızlı? Hangisi daha ucuz? Hangisi daha bulunabilir? Arkadaşlarımız Cemre Nur Karaca ve Tamer Arıcan, aynı anda çıktıkları yolculuklarda iki işlek rotada hem taksi hem paylaşımlı aracı deneyimledi, sizler için yazdı...
“Yatırım Gurusu” Jim Rogers: Türkiye’de şaşırtıcı söylemler bitti, doğru söylemler geldi
“Yatırım Gurusu” Jim Rogers: Türkiye’de şaşırtıcı söylemler bitti, doğru söylemler geldi
Dünyanın en tanınan “yatırım gurularından” Jim Rogers, Bloomberg Businessweek Türkiye’nin sorularını yanıtladı. Rogers, son iki yıldaki “şaşırtıcı” söylemlerden “dünyayı daha iyi anlayan” söylemlere geçilmesini olumlu görüyor, ancak Türk varlıklarını almak için “pahalı” buluyor.
Parayı Bulursak “İkiz Dönüşeceğiz”
Parayı Bulursak “İkiz Dönüşeceğiz”
Türkiye’de özel sektörün önemli bölümü, dijital ve yeşil dönüşümün artık zorunluluk olduğunun farkında. Avrupa’ya mal satabilmek için sınırda karbon uyumunun, rekabette geri kalmamak için dijitalleşmenin değerini biliyor. Dönüşmeye niyetliyiz; ama tek eksik var: Para…
Borsanın Pozitif Reel Faizle Sınavı
Borsanın Pozitif Reel Faizle Sınavı
Faizlerde son aylarda yaşanan yükseliş borsanın alternatifsiz olma konumunu sallıyor gibi görünüyor. Mevduat faizlerinin yüzde 50’lere dayanması yatırımcının daha risksiz olan bu alana yönelmesine yol açabilir mi? Faiz artışlarına bugüne kadar direnen borsa, pozitif reel faize geçilmesiyle birlikte bunu sürdürebilecek mi?
TL Küllerinden Yeniden mi Doğuyor?
TL Küllerinden Yeniden mi Doğuyor?
Merkez Bankası’nın uyguladığı sıkı para politikası, TL’de önümüzdeki dönemde reel değerlenme ihtimalini artırırken, piyasa oyuncuları ve reel sektör yeni duruma uyum sağlamaya çalışıyor.
Hormonlu Büyümeden Yumuşak İnişe
Hormonlu Büyümeden Yumuşak İnişe
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in deyimiyle “rasyonel politikaya geçişin” makro ekonomideki izleri, henüz küçük de olsa geriden gelen büyüme verilerinde kendini gösteriyor. Politika faizinin yüzde 15’ten 30’a çıktığı, KKM’de ilk önlemlerin alınmaya başlandığı ve sıkılaşmanın ilk izlerinin görüldüğü çeyrekte Türkiye yüzde 5,9 büyüdü. Ancak bu veri iç tüketim odaklı hormonlu büyüme modelinin son “çok yüklü” verisi olabilir...
Her Şey Şimdi Başlıyor
Her Şey Şimdi Başlıyor
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Başkanı Hafize Gaye Erkan, İstanbul Sanayi Odası’nın Meslek Komiteleri toplantısında yaptığı konuşmada önemli mesajlar verdi.