Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Geleceği Öngörmek: “Minority Report” (2002) Filmi 2024 Yapay Zeka Adımları
Azınlık Raporu, sürücüsüz otomobiller ve giyilebilir teknolojilerle ilgili ilk işaretleri veriyordu.
  • 17 Mayıs 2024 10:51
  • Koray Öztopçu
Geleceği Öngörmek: “Minority Report” (2002) Filmi 2024 Yapay Zeka Adımları

Bilim kurgu filmleri zaman zaman gerçek dünyadaki teknolojik yenilikleri harekete geçiren bir gelecek vizyonu sunuyor. Steven Spielberg’in 2002 yapımı “Azınlık Raporu” filmi geleceğin dünyasını kurgulayan önemli yapıtlardan biriydi.


2054 yılında geçen Azınlık Raporu, teknolojiyle tanımlanan bir geleceği bizlere yansıtırken, ekranlar, sesli aktivasyon ve kişiselleştirilmiş dijital reklamlar, diğer taraftan fütüristik teknolojiler ise sürücüsüz arabalar ve giyilebilir teknolojileri yansıtıyordu. Filmin yapım tasarımcısı Alex McDowell’a göre bunlar sadece fantastik tahminler değil, o zamanın en ileri teknolojilerinden yola çıkılarak yapılan bilinçli tahminlerdi. Bu yaratıcı çıkarımlar, herkesin tahmin edebileceğinden daha doğru çıktı ve önümüzdeki on yıllar boyunca teknolojik ilerlemenin yönünü şekillendirdi. McDowell, ilk olarak Azınlık Raporu’nda sunulan fikirler için 100’den fazla patentin çıkarıldığını söyledi.


Yapay zekanın ürün yönetimine etkisi


Azınlık Raporu’nun öngörü gücü, yapay zeka üzerine bir geleceği sunarken, teknoloji üzerindeki etkisi, yaratıcı fikirlerin teknolojik gelişimin geleceğini nasıl şekillendirebileceğini gösteriyor. Bilgilendirmek için verileri kullanmak çok önemli ve henüz müşterilerin radarında olmasa bile cesur yeniliklere de yer var.


İş birlikçi yaklaşım


Farklı bakış açılarını bir araya getirmek, benzersiz içgörülerin ortaya çıkarılmasına ve yenilikçi fikirlerin üretilmesine yardımcı olabilir. Yapay zeka ürün yöneticileri, keşif süreçlerinde benzer beyin fırtınası oturumları uygulayabilir, fikirlerin çapraz yayılmasını teşvik edebilir ve yıkıcı yeniliklerin önünü açabilir.


Filmdeki unutulmaz sahnelerden biri, Tom Cruise’un karakterinin dijital bir ara yüzle etkileşime geçmek için jestleri kullanmasıdır. Bugün benzer yetenekler sunan akıllı telefon gibi teknolojilerle hareket tanıma bir gerçektir. McDowell’e göre, “Azınlık Raporu olmasaydı hareket tanıma bu şekilde gelişmezdi.”


Yapay zeka ürün yönetiminde vizyoner düşünceyi benimsetmek


Spielberg’in filmi, yapay zeka ürün yöneticilerine ileri görüşlü düşünmenin gücünü güçlü bir şekilde hatırlatıyor. Veriye dayalı kararlar almak önemli olsa da endüstrileri gerçekten değiştirebilecek ve teknolojiyi ileriye taşıyabilecek cesur, yenilikçi düşünceyi gözden kaçırmamak da kritik önem taşıyor. Yapay zekanın önündeki zorluk, vizyon sahibi düşünme ile pazarın sürdürülebilirliği arasında doğru dengeyi kurmaktır.



Spielberg’in Azınlık Raporu’nda olduğu gibi gelecekteki teknolojik manzaraları da şekillendirmek zor değil. Veri odaklı ve yenilikçi düşünce arasındaki bu denge, yapay zeka ürünlerinin başarılı bir şekilde geliştirilmesinin anahtarıdır.


“Azınlık Raporu” otomotivin geleceğini ve sürücüsüz otomobillerin ortaya çıkışını nasıl tahmin ediyordu?


Sürücüsüz otomobil fikri milenyumun başından beri ortalıkta dolaşıyor. Yine de 20 yıldan fazla bir süre sonra, söz verilen otonom ulaşımın tam anlamıyla ne zaman geleceğini hepimiz merak ediyoruz. “Azınlık Raporu” filminin vizyonunu gerçekleştirmeye yakın mıyız, yoksa daha fazla bekleyecek miyiz? Sürücüsüz arabalar ne zaman piyasaya çıkacak? Ekosistem nasıl şekillenecek, bunlar en fazla sorulan sorular.


Tamamen otonom otomobil fikri


Filmde Tom Cruise’un canlandırdığı ana karakter John Anderton, sürücüsüz bir arabayla şehirde dolaşıyor. Bu fikir ne kadar yenilikçi ve fütüristik olsa da, insanlar bunun gerçekten mümkün olup olmadığını ve eğer öyleyse teknolojinin bu konsepte ne kadar sürede yetişeceğini merak etmeye başladı.


Fikir oldukça basit; arabalar insan müdahalesi olmadan kendi kendine gidiyor. Ancak onları yönlendiren teknoloji kesinlikle öyle değil.


Otonom araçların ilk adımları


1939’da Norman Bel Geddes, yola gömülü metal sivri uçlarla üretilen radyo kontrollü elektromanyetik alanların yönlendirdiği elektrikli bir araç olan ilk sürücüsüz arabayı yarattı. 1958’de ise üretici firma bu konsepti gerçeğe dönüştürdü. Sürücüsüz araç teknolojisi günümüzde radar, GPS ve bilgisayar görüşü sistemleriyle donatılarak trafikteki yerini alıyor.


Otonom araçlar ileri teknoloji yapısı sunuyor


Otonom araçlar otomatik pilot sürüşünü, sensörler sayesinde trafikteki fren yapan ve park halindeki araçların konumlarını belirlerken, aracın direksiyon kontrolü, yavaşlama, hızlanma gibi manevralarını doğru ve hızlı bir şekilde gerçekleştiriyor. Mesafe ölçebilen özelliklere sahip bu sensörler kameralarla tabelaları, yayaları yani canlı ve cansız tüm nesneleri algılıyor.


Araç, tüm bu teknolojiyi ve kayıtlı saatlerden elde edilen geçmiş verileri kullanarak nereye gittiğini, çevresinde ne olduğunu ve hangi alanlardan kaçınacağını bilmek için çevresinin bir haritasını oluşturabilir, yol ışıklarını, trafik işaretlerini ve yol işaretlerini okuyabilir, hatta diğer araçları, bisikletlileri ve yayaları izleyebilir.


Otonom araçların geleceğine ilişkin istatistikler ve tahminler


Bir rapora göre otonom araç pazarının 2035 yılına kadar 400 milyar dolara kadar ulaşması bekleniyor. Otonom sürüş pazarının, bir diğer rapora göre 2030’a kadar 80 milyar dolara ulaşması öngörülüyor. Bu tahminler gelecekte otonom araçların popülaritesinde büyük bir patlama yaşanacağına işaret ediyor.


Otonom akıllı ve bağlantılı araç pazarı büyüyecek


2030’da satılan binek otomobillerin yüzde 20’si otonom teknolojilerini içeriyor ve 2035’e kadar bu oranın yüzde 57’ye ulaşması bekleniyor. Pazar, 2030 ile 2040 arasında her yıl yaklaşık yüzde 40 büyüyecek. Üreticiler, 2035 yılına kadar, otonom sürüşün 400 milyar dolar seviyesinde bir gelir sağlayabileceğini açıklıyor.



Pazarın, 2030 ile 2040 arasında her yıl yaklaşık yüzde 40 büyümesi ve yaklaşık 1,7 trilyon dolarlık bir toplam değer havuzuna katkıda bulunması bekleniyor.


Otonom araçlar ile yeni bir ekosistem oluşuyor


Otonom sürüş, tüketiciler için müşteri bağlılığı, finansal ürünler, sigorta gibi ürünlerde önemli bir değer yaratıyor. Otomotiv endüstrisi içinde otonom akıllı araçların servis, tedarik, alt yapı yatırımı, Ar-Ge faaliyetleriyle birlikte özellikle yazılım ve mobil operatörlerle yeni satış ve iş stratejileri geliştirme, yeni teknolojik yetenekler edinme ve güvenlikle ilgili endişeleri giderme konusunda yeni oluşumları beraberinde getireceğini öngörüyoruz.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 30. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 30. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Gitmek İstediğimiz Yere Bu Yoldan Gidiliyor
Gitmek İstediğimiz Yere Bu Yoldan Gidiliyor
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
Fazla Mesai Yapanların Sadece Yarısı Parasını Alabiliyor
Fazla Mesai Yapanların Sadece Yarısı Parasını Alabiliyor
Uzaktan çalışmayla yeniden ele alınması beklenen fazla mesaide vaziyetimiz nasıl? DİSK araştırmasına göre son 12 ayda fazla mesai yaptığını belirtenlerin oranı yüzde 37. Ancak katılımcıların yüzde 20’si, fazla mesai yapanların ise yaklaşık yarısı ücretini alabiliyor. Yüzde 7’si ise fazla mesai ücreti yerine izin alamazken ücretin de kısmen ödendiğini belirtmiş.
Avrupa’da da Çalışanların Fazla Mesaisi Ödenmiyor
Avrupa’da da Çalışanların Fazla Mesaisi Ödenmiyor
2023 Almanya’sında çalışanlar ortalama 31,6 saat fazla mesai yaptı, bunun 18,4 saati için ödeme yapılmadı.
Yolun Henüz Çok Başındayız
Yolun Henüz Çok Başındayız
Önümüzdeki altı ayda enflasyonla mücadele hem çok daha kritik hem de çok daha zor olacak.
Sürdürülebilirlik Lideri Kim Olmalı?
Sürdürülebilirlik Lideri Kim Olmalı?
Günümüzde şirketlerin sürdürülebilirlik konusundaki performansları finansal performansları kadar önem taşıyor. Bu durumda şirketler için cevap bulunması gereken yeni bir soru ortaya çıkıyor: Sürdürülebilirlik çalışmalarından kim sorumlu olacak?
Ülke Kredileri
Ülke Kredileri
İhracatçılar makine teçhizat yatırım yapmak istediklerinde yüksek maliyetli kredilerle karşı karşıya kalıyorlar. Burada çözüm çok da bilinmeyen ECA kredilerinde olabilir.
Dünyayı Kurtarırken Kâr Etmek Mümkün mü?
Dünyayı Kurtarırken Kâr Etmek Mümkün mü?
Sürdürülebilir bir iş modelini benimseyen şirketler daha verimli bir hale gelirken daha çok kâra geçtiklerini de gördüler.
Para Portföyle Giriyor, Doğrudan Yatırımlarla Yurtdışına Çıkıyor
Para Portföyle Giriyor, Doğrudan Yatırımlarla Yurtdışına Çıkıyor
Portföy hesabı üzerinden rekor haftalık girişlere sahne olan Türkiye’de, doğrudan yatırımlar için tablo aynı şekilde işlemiyor. Artan finansman, işçilik ve girdi maliyetleri, yurtiçindeki yatırımcının dümeni yurtdışına kırmasıyla sonuçlandı. Son 3 yılda Türkiye’den yurtdışına yapılan yatırımların tutarı 15 milyar doları aştı.
Tedarik Darboğazından Çıkış Var mı?
Tedarik Darboğazından Çıkış Var mı?
Yine Kızıldeniz sorunu, yine Husi problemi. Navlun maliyetleri yine artışta. Mayıs’ın ikinci haftasında konteyner maliyetleri yüzde 16 artarken, Süveyş Kanalı kullanım oranı düşmeye devam ediyor. Maliyetler hangi noktada düşebilir? Denizcilik devleri bu yıldan umutlu görünmüyor…
Avrupa Hava Yolu Sektöründe Değerlemeler: Uçuşa Geçiş Zor mu?
Avrupa Hava Yolu Sektöründe Değerlemeler: Uçuşa Geçiş Zor mu?
Avrupa hava yolu sektörü, salgınlar, fırtınalar, savaşlar ve ücret anlaşmazlıkları gibi sayısız zorlukla boğuşurken, şimdi bir başka önemli endişe ile karşı karşıya; düşük değerlemeler. Bu durum, sektör liderleri için büyük bir hayal kırıklığı yaratıyor ve piyasa dinamiklerini yakından izleyen yatırımcılar için dikkat çekici hale geliyor
Çalışanı Tavlamanın Yeni Yolu: Tatil Yerinde Uzaktan Çalış
Çalışanı Tavlamanın Yeni Yolu: Tatil Yerinde Uzaktan Çalış
Pandemiyle birlikte hayatımıza giren uzaktan çalışma şirketlerin yeni yetenekleri çekmek için kullandıkları bir yönteme dönüşüyor. Çalışanlarının ücretlerinde iyileştirme yapmakta zorlanan şirketler yaz döneminde tatil beldelerinden uzaktan çalışma imkânı sunarak bunu telafi etme yoluna gidiyorlar.
Ticaret Savaşlarının Jeo-ekonomisi
Ticaret Savaşlarının Jeo-ekonomisi
ABD-Çin ekonomik gerginliğinin dünya ekonomisi ve küresel güvenlik perspektifinden doğurduğu sonuçlar
Boğaziçi Teknopark’tan Büyüme Atağı
Boğaziçi Teknopark’tan Büyüme Atağı
Girişimcileri Etiler ve Kandilli olmak üzere iki kampüste destekleyecek Boğaziçi Teknopark, dört yıl içinde bu bölgelerde toplam 150 bin metrekareye ulaşacak büyüklükte teknopark alanı için yatırımlarını sürdürüyor.
Küresel Çip Savaşında En Güçlü Silah Sübvansiyonlar Olacak
Küresel Çip Savaşında En Güçlü Silah Sübvansiyonlar Olacak
ABD ve müttefikleri, yerli yatırım dalgasından güç alarak yarı iletken üstünlüğü için Çin ile yarışıyor
Yapay Zekâ Ekonomisinin Kaldıraç Etkisi
Yapay Zekâ Ekonomisinin Kaldıraç Etkisi
Astra ve GPT-7 gibi öncü yapay zeka projeler ile yalnızca teknolojik anlamda değil, ekonomik olarak da büyüme ve çeşitlenme potansiyelimizi üst seviyelere taşıyoruz.
Bu Yaz Görmeniz Gereken Rotalar
Bu Yaz Görmeniz Gereken Rotalar
Algoritmayı görmezden gelin. Arkadaşlarınızın size söylediklerini unutun. Eşinizin ailesinin tavsiyelerini göz ardı edin. Bunun yerine, gerçekten önemli olan tercihlere öncelik verin: Sizinkilere... (Bu size para da kazandırabilir)
Çin Büyüdükçe Küreselleşmenin Vidaları Gevşiyor
Çin Büyüdükçe Küreselleşmenin Vidaları Gevşiyor
Rusya ile ilişkileri nedeniyle Batı dünyasındaki imajı daha da kötüye giden Çin için gümrük duvarları daha da yükseliyor. Çin’in düşen satışları ve elde kalan çıktısı ise Türk üreticileri olumsuz etkileyebilir
Putin ve Şi ABD’nin ‘Çevrelemesine’ Karşı Mücadeleyi Artırma Sözü Verdi
Putin ve Şi ABD’nin ‘Çevrelemesine’ Karşı Mücadeleyi Artırma Sözü Verdi
Çin Devlet Başkanı Şi Jinping ve Rusya lideri Vladimir Putin, rakip güçler arasında artan nükleer gerilim konusunda uyarıda bulunurken, ABD’nin ülkelerini “çevrelemesine” karşı işbirliğini yoğunlaştırma sözü verdi.
Doğu Cephesinde Yeni Bir Şey Var
Doğu Cephesinde Yeni Bir Şey Var
Rus ve Çinli liderin masasında enerji, finans, ticaret ve teknoloji konuları öne çıkıyor.
BIST 100 Yılsonu Beklentilerinin Neresinde?
BIST 100 Yılsonu Beklentilerinin Neresinde?
“BIST 100 endeksi, 2024 yılı beklentileriyle yatırımcıların radarında; yabancı yatırımcı ilgisi ve ekonomik göstergeler endeksin yönünü belirleyecek.”