Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Ekonomi

Göreceli Rekabet
Coğrafi konumumuz bu denli elverişliyken, daha büyük bir üretim ve ticaret merkezi haline gelme adına neler yapabiliriz?
  • 27 Eylül 2024 01:57
  • Dr. Ali Yürüdü
Göreceli Rekabet

Salgın sonrasında dönemde dünya artık alışveriş için yakın komşuları tercih ediyor. Tedarik zincirinde herhangi bir aksaklık olması, dünyanın hiçbir yerinde dış pazar müşterisini kaybetmek için sebep olmamalı elbette. Ülkemiz açısından coğrafi konumumuz bu denli elverişliyken, burayı daha büyük bir üretim ve ticaret merkezi haline getirmek adına elimizde ne var diye uzaklaşıp bakmak istiyorum.


Dünya için bahsettiğim tedarik kaynaklı riskler, Türkiye’nin Avrupa, Orta Doğu ve ABD’nin doğu yakası için önemli bir lojistik merkezi olma potansiyelini ön plana çıkarıyor. Mevcut durumda yirminin üzerinde serbest ticaret anlaşmamızla, ihracatımızın nerdeyse yarısını yıllardır Avrupa’ya yapıyoruz.


Mevcut durumda yaptığımız ihracat ağırlıklı olarak otomotiv, tekstil, beyaz eşya, mobilya (kahverengi eşya) gibi sektörlerden geliyor. Ayrıca çelik, alüminyum, petrol ürünleri ve maden ihracatımızı öne çıkarabiliriz. Madene özellikle parantez açmamın sebebi ise Çin ile özel bir ticaret anlaşmamız olmamasına rağmen, Türkiye’nin Çin’e olan ihracatının yüzde 40’tan fazlasını madenler oluşturuyor. Her ne kadar lojistik anlamında uzak olsa da Çin gibi nüfus açısından büyük potansiyeli var diyebileceğimiz ABD ile ticaretimizde ise tekstil ürünleri başı çekiyor.


Ülkemiz 80 milyonun üzerinde bir nüfusa sahip. Genç ağırlıklı. Bu tüketim açısından, dışarıdan nihai tüketiciye ürün üretmek isteyen açısından da elverişli görünüyor. Ama burada üretim yapmak isteyen açısından elbette zorluklar var. Çünkü toplam giderler içerisinde işgücü ve enerjinin maliyeti, Asya ve Kuzey Afrika ülkelerine göre yüksek kalıyor. Türkiye’de üretimi anlamlı kılmak ve doğrudan yatırım çekmek açısından bu maliyetleri önemli buluyorum. Burada üretim yapmak, sadece ihracat üzerine kurulu olmayıp iç pazara da hitap edebilmeli.


Genel itibarıyla ihracat yapmak zorundayız. Şartlar üreticiyi mevcut durumda enflasyon kaynaklı dış pazara itiyor olabilir ama senelerdir büyüme kurgumuz da döviz kazandırıcı mal ve hizmetlere dayalı. Ancak iç pazarın her ne kadar alım gücü zayıflamış olsa da buraya satış yapmamanın enflasyon açısından da handikap yarattığını düşünmek gerekir. Zira arz açığının enflasyon yarattığını da yakın geçmişte, salgın sonrası dönemde tüm dünya tecrübe etti. Salgından normalleşmeye geçerken, evde oturmaktan sıkılan tüketici, aşırı tüketime geçmişti.


Üretime yetişememek de enflasyon yaratmıştı hatırlatmak gerekirse.


Tüm bu yazdıklarımı özetle toparlamak gerekirse lojistik avantajımızı kullanıyoruz. Yakın komşularımızla marjlarımız elverdikçe ihracatçı arayı sıkı tutuyor. Uzak pazarların potansiyeli yüksek, çünkü tüketime doymamış kalabalık nüfusları var. Üretim sadece ihracat üzerine kurgulanmamalı, iç pazara da ürün satmayı daha anlamlı hale getirmeliyiz. Elbette elde belli bir kaynak var, dolayısıyla üretim kapasitesini artırmak bugünden bakınca kolay değil. O zaman yatırımcı çekmeliyiz. Bunun için de neden başka herhangi bir yerde değil de, Türkiye’de üretim yapmalı kısmını daha cazip kılmak için bir şeyler yapmak gerekiyor. Operasyonel maliyetler ya da vergi avantajları doğrudan yatırımı çekmek açısından diğer ülkelerle kıyaslandığında mevcut durumun dezavantajlı olduğunu gösteriyor. Dolayısıyla üretim kapasitesinin artması gerekiyor. Bunu yapmak ise elbette kolay değil ve kaynak ihtiyacı var. Bu kaynakları biz yaratamıyorsak, yabancı yatırımcının gelmesi önünde göreli rekabet avantajlarından hangilerini, nasıl sağlayabiliriz konusunda kafa yormamız gerekir diye düşünüyorum.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 49. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 49. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Çevrimiçi Pokerin Efendisi Olan Rus Bot Ordusu
Çevrimiçi Pokerin Efendisi Olan Rus Bot Ordusu
Kart oynayan sibiryalı bir yapay zeka dünyanın en parlak araştırmacılarını nasıl alt etti ve milyonlarca dolar kazandı.
BIST100’deki Enerji Şirketleri Gelecek Yıl İçin “Yükleniyor”
BIST100’deki Enerji Şirketleri Gelecek Yıl İçin “Yükleniyor”
Türkiye 2024 yılında uluslararası enerji iş birlikleriyle sektördeki konumunu güçlendirirken büyümeye duyarlı olan elektrik üreticilerinin hisseleri Borsa İstanbul’da volatil bir yıl geçirdi. Ancak yeni düzenlemeler ve olası faiz indirimleri sektör için daha iyi bir gelecek yıl tahminleri yaptırıyor.
Fed’in Faiz İndirim Kararının Siyasi Sonuçları Olabilir
Fed’in Faiz İndirim Kararının Siyasi Sonuçları Olabilir
ABD Merkez Bankası’nın seçimlerden yedi hafta önce faizleri düşürme kararı her iki partiden de eleştiri alıyor
Trump’ın Gümrük Savaşlarının Bedelini Sadece Çin Ödemeyecek
Trump’ın Gümrük Savaşlarının Bedelini Sadece Çin Ödemeyecek
Politikacılar, gümrük vergilerinin etkinliğini abartırken, Amerikan işletmelerine ve hane halklarına maliyetini olduğundan az gösteriyor.
Türkiye’nin Endüstriyel Metal Faturası
Türkiye’nin Endüstriyel Metal Faturası
Türkiye, bu yılın ilk 7 ayında 21,5 milyar dolarlık endüstriyel metal ithal etti. Genele bakıldıgında fiyat düsüsünün de etkisiyle ithalatta bir gerileme var.
Yavaşlamanın Çaresi Evde Olabilir mi?
Yavaşlamanın Çaresi Evde Olabilir mi?
IMF’ye göre evden çalışma ekonomik büyümedeki yavaşlama eğilimini yok edebilir. Evden çalışma pandemi sonrası yaklaşık 10 kat arttı.
Mekanın Sahibi Geri mi Dönüyor?
Mekanın Sahibi Geri mi Dönüyor?
Son bir yıldır yaprak kıpırdamayan gayrimenkul sektöründe canlanma belirtileri var. Peki en popüler yatırım araçlarından biri olan gayrimenkulde piyasa yeniden mi hareketleniyor? Yoksa bu bir yalancı bahar mı?
Ne Parası Var Ne de Gücü: Birleşmiş Milletler’de Reform İhtiyacı Ayyuka Çıktı
Ne Parası Var Ne de Gücü: Birleşmiş Milletler’de Reform İhtiyacı Ayyuka Çıktı
Birleşmiş Milletler’in mevcut zorluklarla mücadele edebilmesi, içi boşaltılmış ve atıl kalmış bir birliğe dönüşmemesi için güçlü bir reform sürecinden geçmesi gerekiyor.
İngiltere Hükümeti Borçlanma Kurallarını Yeniden Yazmaya Hazırlanıyor
İngiltere Hükümeti Borçlanma Kurallarını Yeniden Yazmaya Hazırlanıyor
Hükümet, büyümeyi teşvik etmek için kamu ve özel sektör yatırımlarını artırmayı planlarken, kamu maliyesindeki açığı da kapatmanın yollarını arıyor.
Artırılmış Gerçeklikte Yeni Bir Sayfa Orion Gözlükleri
Artırılmış Gerçeklikte Yeni Bir Sayfa Orion Gözlükleri
Artırılmış gerçeklik alanında devrim niteliğinde olan Orion hayatımızın birçok alanını dönüştürme potansiyeline sahip.
Sağlıklı Büyümenin Yolu Teknolojik Bağımsızlıktan Geçiyor
Sağlıklı Büyümenin Yolu Teknolojik Bağımsızlıktan Geçiyor
İsrail’in Lübnan saldırısı sonrasında tekrar gündeme gelen teknolojik bağımsızlık sadece savunma sanayi açısından değil tüm sektörler için büyük önem taşıyor.
Türbülans Kaos Değil, Şekillenmekte Olan Umuttur
Türbülans Kaos Değil, Şekillenmekte Olan Umuttur
Her türbülansın bir umut anlamına geldiğini bilmek, kaygıya karşı geliştirdiğimiz en güçlü bakış açılarından biri olabilir.
Draghi Raporu ve Türk Dış Ticareti Açısından Değerlendirme
Draghi Raporu ve Türk Dış Ticareti Açısından Değerlendirme
Draghi’nin Raporu, Avrupa’nın ekonomik stratejilerini yeniden şekillendirirken, Türkiye’nin kendi ekonomik ve endüstriyel politikalarını yeniden gözden geçirmesi, rekabet avantajını koruması açısından oldukça önemli.
Renault, Türkiye’nin Sevdiği Yoldan Gidiyor
Renault, Türkiye’nin Sevdiği Yoldan Gidiyor
SUV araçların giderek öne çıktığı Türkiye’de elektrikli araçlara dönüşümü için de hibritler tercih ediliyor. Fiyat aralığının da 1,5 - 2 milyon olduğu pazarda Renault yeni modeli Rafale ile tüm bu kutulara tik atmaya çalışıyor.
Darwin: Teknoloji ve Gelecek
Darwin: Teknoloji ve Gelecek
Teknolojik değişimin sağladığı verimlilik ve artan üretkenlik, yeni roller ve fırsatlar yaratırken, tüm organizasyonların hayatta kalabilmeleri için yaşam alanlarına uyum sağlayabilmeleri gerekiyor.
Çin’in Ekonomik Umudu Güney Kore Tarzı Bir Geri Dönüş Olabilir
Çin’in Ekonomik Umudu Güney Kore Tarzı Bir Geri Dönüş Olabilir
Pekin’deki politika yapıcılar bir inovasyon ekonomisi inşa etmek için Seul’deki meslektaşlarını örnek alıyor.
Elektrikli Araç Endüstrisini Yakalamak İçin Detroit’in Çin’e İhtiyacı Var
Elektrikli Araç Endüstrisini Yakalamak İçin Detroit’in Çin’e İhtiyacı Var
Ford ve GM’nin uygun fiyatlı elektrikli otomobiller üretme konusunda BYD gibi şirketlerden öğrenebileceği çok şey var.