Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

İş Dünyası

Hazır Mayıs da Gelmişken...
Gemileri büyütme vakti geldi. Büyütecek parası olmayanlar için ise bir şirketin satışı için ele alınacak koşullara değinmek gerekir.
  • 3 Mayıs 2024 12:32
  • Dr. Ali Yürüdü
Hazır Mayıs da Gelmişken...

“Mayıs’ta sat ve git” olarak dilimize çevirdiğimiz “Sell in May and go away” deyişi borsa yatırımcıları arasında kullanılır. Temeli ise yaz aylarının tatil dönemleri olmasından kaynaklı sermaye piyasalarında hacimlerin düşmesi, dolayısıyla fiyat hareketlerinin belirsizliğinin artmasına dayanır. Ancak bu deyiş; elbette tüm piyasalar ya da her koşul için geçerli değildir. Örneğin kendi borsamız üzerinden gidersek son beş yılda Borsa İstanbul 100 endeksi 2020’den itibaren aylık bazda hep Mayıs aylarını primli kapattı.


Ancak bu yazının konusu yatırımcı açısından şirket hissesi satmak değil; şirket ortağı olarak şirketi satmak olacak. “Büyüt ya da Sat” başlıklı yazımdan itibaren; artık Türkiye’deki şirketlerin uluslararası arenada müşterilerini korumak istiyorlarsa “işleri büyütmeleri” gerektiğini; bunu yapamayanlar için ise işlerin giderek zorlaşacağından bahsediyorum. Bu yazımda da bu karardan; yani bir şirketi satma kararından bahsedeceğim.


Yılların biriktirdiği emeği elden çıkarmak zor görünebilir. Sanayici için konuşursak ortalama yüzde 15 kârlılıkla iş yapan bir şirketiniz var diyelim. Ama diğer yanda en basit haliyle yine son beş yılı ele alsak; konut fiyatları yüzde 1000 arttı. Türk Hava Yolları hissesi yüzde 1600 arttı. Bu artışlar; dolar bazında yapılan yatırım için son beş yılda ikiye, üçe katladı demekken; siz sanayici olarak her yıl yüzde 15 kâr edebilmek için yüzlerce işçisinden, binlerce hammaddesine kadar koskoca gemileri yüzdürüyorsunuz. Konut ve Türk Hava Yolları hissesi alma örnekleri herhangi iki örnek aslında. Türkiye ekonomisinin hizmetten sonra en büyük bileşeni olan sanayi; elbette her koşula teşne ve elbette iş yapmak için üç beş yıla bakmıyor. Böyle yatırımlar uzun vadelidir. O yüzden bu sene için “kâr yılı değil, ar yılı” diyebiliyorlar. Sabır; bu işin altın anahtarı.


Ancak her şeyin bir zamanı olduğu gibi; bir de fiyatı vardır. Alternatif getirilerin cazibesi gibi bir konu; bir şirketi elden çıkarmanın ödünleşmesi olamaz. Ama o gemiler; güzel denizlerde yüzmeye devam etmek istiyorsa, mevcut halleriyle gelecekte daha da zorlu olan denizlerde yüzmek için küçük kalacaklar. Gemileri büyütme vakti geldi. Büyütecek parası olmayanlar için ise bir şirketin satışı için ele alınacak koşullara değinmek gerekir.


Bir satış kararı için öncelikle piyasa koşullarına bakmak gerekiyor. Piyasa koşulları; bir şirketi satma koşulları arasında en kapsamlı başlıktır. Bunu bir makro, bir mikro ölçekte örneklemek gerekirse; artık dillere pelesenk olmuş Türkiye’nin risk primi; finanstaki adıyla CDS yüksekliği; alıcı yabancıysa şayet onun pazarlık gücünü artırır. Çünkü alıcı açısından o ülkedeki risk ne kadar yüksekse, şirketin fiyatı o kadar ucuz olmalıdır. Şirketin rakibi çok, ama talep azsa ve bunun artarak devam edileceği öngörülüyorsa, bu da şirketin değeri için ilerleyen dönemde düşürücü unsurlar masada demektir.


Şirketin mali durumu da günümüz koşullarında satış kararını etkileyen çok önemli bir unsurdur. Nitekim şirketlerimiz; enflasyona alışkın oldukları için bunca yıl özkaynak yerine dış finansmanla büyümeyi tercih etti. Dolayısıyla faizin yüksek olduğu dönemler, borçlu şirketler için zorlu geçer. Eğer bu borç; talep de zayıfsa nakit akışı üzerinde risk doğuracağı için şirket açısından satış kararı değerlendirilebilir.


Özellikle günümüz koşullarında; kârlılıklar düşerken ve operasyonu yönetmek giderek zorlaşırken; daha önceki yazılarımda değindiğim rekabet durumu ve gelecek potansiyelini de değerlendirmek gerekir. Düşünün ki elinizde borçla da olsa büyüttüğünüz bir şirket var. Şartlar da giderek zorlaşıyor. Bir de bu risklere dış pazarlardaki müşteri taleplerinin kalifikasyonunda değişimi eklersek; işte o zaman şirketi büyütme zorunluluğu doğuyor. Bu da yatırım; dolayısıyla finansman ihtiyacı demektir. Gelgelelim paranın pahalı olduğuna gelmeden; şirketlerimizin zaten borçlu olduğunu söylüyorum. Benim bu yazı dizisinde özellikle vurgulamak istediğim büyütme ya da satma kararı da bilhassa bununla ilgili. Eğer elde işleri büyütecek imkan yoksa; o işletmenin sürekliliği için artık içeriye para sokma zamanı geldi. Dünya değişiyor ve şirketlerimizin oldukları yerde sayma lüksü kalmadı. Dış pazarlardaki müşterilerin beklentileri de değişiyor ve değişmeye devam edecek. Dolayısıyla Türkiye için yatırım yapmanın artık kaçınılmaz hale geldiğini düşünüyorum. Şirketin ortakları; yılların emeğine elbette kafalarında bir değer biçer. Ancak bazen hazır değeri varsa ve o değerin yıllar içerisinde erime ihtimali varsa; kâr konusunda dönemin koşullarına göre bazen de çok ısrarcı olmamak ve koltuğu içeriye para sokup “işleri büyütelim” diyecek birine devretmeleri gerekir. Zira bahsettiğim gibi; şartlar zorlu ve artık talep açısından daha da zorlu olacak. Şimdiye kadar yönetmek zorunda kaldıkları operasyonel maliyetlerdeki artışın yanına bir de talep riski ekleniyor. Bu maliyetler ciro yaratırken yönetmesi kolaydı. Peki ciro azalırken, nasıl olacak?


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 28. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 28. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Dengesizlikler Savaşı…
Dengesizlikler Savaşı…
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
Binance’in Patronu CZ’ye Hapis Cezasının Perde Arkası
Binance’in Patronu CZ’ye Hapis Cezasının Perde Arkası
Eski Binance CEO’su, 4 ay hapis cezası alarak ABD’nin gelmiş geçmiş en zengin mahkumu oldu. Ancak, şirketin yönetim kurulundaki arkadaşları, borsadaki hisseleri ve çocuklarının annesinin gösteriyi yönetmeye yardım etmesiyle, CZ’nin hapis cezası şirketin durumunun netleşmesi nedeniyle olumlu bir gelişme olabilir.
Değişimin Dönüşümün Hızına Hazır mıyız?
Değişimin Dönüşümün Hızına Hazır mıyız?
1970’den bu yana teknoloji daha da hızlı gelişti, yaşamlarımız, mobiliteden sonra elektrikli mobilite ile tanıştı ve daha da hızlı hayatımızda olmaya devam ediyor.
Hazırlanın, Türkiye İki Ay Sonra “Gri Liste”den Çıkıyor
Hazırlanın, Türkiye İki Ay Sonra “Gri Liste”den Çıkıyor
Türkiye’nin 2021 yılı Ekim ayından beri bulunduğu Gri Liste’den Haziran sonunda çıkacağına kesin gözüyle bakılıyor.
“Teknopark 5.0 Olmaya Çalışıyoruz”
“Teknopark 5.0 Olmaya Çalışıyoruz”
Dünyanın en iyi kuluçka merkezleri içerisinde ilk 10’da yer alan YTÜ Yıldız Teknopark, “Teknopark 5.0” adını verdiği yapıya dönüşerek, tüm operasyonlarını mekana bağımlı olmaktan çıkarıp dijitale taşımak istiyor. Uluslararası ofisler ile girişimcilerin ihracat kapasitesinin artırılması hedeflenen YTU Startup House bünyesinde ise globaldeki etki alanının genişletilmesi planlanıyor. Dubai ve Taşkent’in ardından Nisan 2024’te Londra’da açılan YTU Startup House’un radarında Hollanda, Almanya ve ABD bulunuyor.
Kuyuya Salınmak, Kuyudan Çıkmak
Kuyuya Salınmak, Kuyudan Çıkmak
Negatif duygular sadece dünyaya bakış açımızı şekillendirmiyor, bizi de yavaş ama kesin bir şekilde dönüştürüyor.
Teknoloji Devleri 2024’te de Yükselişte: Balon mu, Büyüme mi?
Teknoloji Devleri 2024’te de Yükselişte: Balon mu, Büyüme mi?
Muhteşem Yedili’nin rallisi ve risk iştahındaki artış: “Teknoloji Sektöründe Köpük Mü Var?” sorusunu akıllara getirse de, bu şirketler devasa nakit akışına sahip favori şirketler olmaya devam ediyor.
BIST Hisselerin Yarısıyla Rekordan Rekora Koşuyor
BIST Hisselerin Yarısıyla Rekordan Rekora Koşuyor
Borsa İstanbul yerel seçimlerin tamamlanmasının ardından Nisan ayında birbiri ardına tarihi zirvelere ulaşarak 10 bin puanı aştı. Endeksin zirve yolculuğuna hisselerin ancak yarısı eşlik edebildi. Birçok hisse zirvelerinin uzağında kaldı.
E-İhracat Fırsatları: Türkiye Dünya Pazarlarına Nasıl Açılıyor?
E-İhracat Fırsatları: Türkiye Dünya Pazarlarına Nasıl Açılıyor?
Türkiye’nin ekonomik kalkınmasına katkıda bulunan ve ülkenin global ticaretteki rekabetçiliğini artıran e-ihracat KOBİ’lere büyük fırsat sunuyor
Çok Uluslu Şirketler Afrika’dan Çekiliyor
Çok Uluslu Şirketler Afrika’dan Çekiliyor
Çok uluslu şirketler onlarca yıl süren iyimserliğin ardından, Afrika’da iş yapmanın zorlukları karşısında giderek daha fazla hayal kırıklığına uğruyor.
Yönetim Kurulları Öz Eleştiri Yapıyor mu?
Yönetim Kurulları Öz Eleştiri Yapıyor mu?
Şirketlerin yönetim kurulu üyeleri kendilerini başarılı buluyorlar. Tabi bu onların fikri…
Evini Sırtında Taşıyanlar
Evini Sırtında Taşıyanlar
Pek çok insan karavanla tatil yapmanın ya da karavanda yaşayıp gezmenin hayalini kuruyor. Karavan satışları ve üretimi son 1 yılda yüzde 65-70 oranında arttı. Türkiye’de ise 200 binden fazla kayıtlı karavan bulunuyor. Peki hem tatilin hem de karavanda yaşamanın maliyeti nedir?
Biden’ı Benzin Fiyatları Yolda Bırakabilir
Biden’ı Benzin Fiyatları Yolda Bırakabilir
Benzin fiyatları bu yıl şimdiden yüzde 18 arttı, ancak Kongre bazı üretici ülkelere daha sert yaptırımların uygulanmasını istiyor.
Hasta Adam İyileşiyor mu?
Hasta Adam İyileşiyor mu?
Dünyanın en yaşlı kıtası Avrupa son yıllarda yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen hasta yatağından çıkmak için ciddi mücadeleler veriyor. Atılan adımlar yavaş yavaş meyvesini gösterse de kıta Avrupa’sının ekonomisine baharın ne zaman geleceği akıllarda büyük soru işaretlerine neden oluyor.
Modi’nin Çılgın Projesinde 20 Trilyon Dolar Eksik
Modi’nin Çılgın Projesinde 20 Trilyon Dolar Eksik
Ülkenin hükümetin 2047 yılına kadar gelişmiş ülke statüsüne ulaşma hedefi için GSYH’sinin 6 kat artması gerekiyor.
Daha Borçlu ve Daha Bölünmüş Bir Dünya
Daha Borçlu ve Daha Bölünmüş Bir Dünya
Küresel ekonomi bir gerileme döneminden kurtulmuş olabilir, ancak savaşlar ve ekonomik milliyetçilik birçok ülkeyi daha kötü hale getirebilir.
Küskün Yabancıyla İlk Bakışmalar
Küskün Yabancıyla İlk Bakışmalar
Ekonomi politikasının normalleşmesi, yabancı yatırımcılar için Türk şirketlerinin cazibesini artırdı. Önceki 2,5 yıl çok ucuza fonlandığı için satışa gönülsüz olan şirket hissedarları için ise ortam değişti. Patronlar faize paralel artan kredi maliyetleri nedeniyle nakit akışı bozulduğu için artık teklifleri “dinliyor.” Yabancı yatırımcı yüksek iç verim oranı ve sürdürülebilir iş modeli arıyor. Şirket hissedarları ise değerlemenin cazibesi ile çıkış kararı arasında “en doğru”yu bulmaya çalışıyor
Elon Musk ve Jeff Bezos’un Yeni Ay Yarışı
Elon Musk ve Jeff Bezos’un Yeni Ay Yarışı
Milyarderlerin düello halindeki uzay şirketleri NASA’nın astronotları yarım asır sonra ilk kez Ay’a götürme planını destekliyor.