Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Yaşam

İhtiyar Delikanlılar Yollarda
Klasik otomobillerin yarıştığı Bahar Rallisi sürücüler kadar izleyenlere de keyif verdi
  • 25 Nisan 2025 08:57
  • Burak Karagöz
İhtiyar Delikanlılar Yollarda

Türkiye’de klasik otomobillere olan ilgi artıyor. Klasik otomobiller konusunda hatırı sayılır bir noktaya gelen Türkiye’de düzenlenen organizasyonlar dünya çapında ilgi görürken Türkiye’nin tanıtımına da katkı sağlıyor. Klasik Oto Kulübü’nün organize ettiği, Türkiye Otomobil Federasyonu yarış takvimine kayıtlı olan 2025 senesindeki üç yarışın ilki 19-20 Nisan tarihlerinde Kapadokya’da gerçekleşti. Kapadokya’nın eşsiz coğrafyası içinde özenle korunmuş 75 otomobil tüm katılımcılara görsel bir şölen sundu. Yarışmacılar hem organizasyonun heyecanını yaşadı hem de doğal manzaranın keyfini çıkardı. Organizasyonda 1934-1984 yılları arasında üretilen kendine has özellikleri ile birçok ikonik model ilgi odağı oldu. Senenin ilk rallisi olan Bahar Rallisi’ni büyük bir heyecanla tamamladıklarını belirterek sözlerine başlayan Klasik Otomobil Kulübü Başkanı Sencer Sivridağ; “Kapadokya’dan sonra 16-18 Mayıs tarihlerinde Ayvalık – Midilli parkurlarında senenin ikinci yarışı olan 27. Batı Anadolu Rallisi’ni düzenleyeceğiz. 24-26 Ekim 2025 tarihlerinde, İstanbul’da organize etmeyi planladığımız Cumhuriyet Rallisi ise kulübümüz ve ülkemizin tanıtımı için büyük önem arz ettiğinin altını özellikle çizmek isterim.


Bu yıl FIVA World Rally takviminde yer alan bu etkinliğimize yurt dışından da katılımcıların gelecek olması ve ülkemizde farklı sektörlere de katkı sağlayacak olması bizleri ayrı heyecanlandırıyor” dedi. Yarışlar hakkında detaylı bilgi veren Sencer Sivridağ; “Öncelikle klasik otomobil denebilmesi için bir aracın 30 yaşında ve daha üzerinde olmasını ek olarak muayenelerinin tamamlanması ve trafik sigortalarının olması kriterlerini gözetmekteyiz.


Yaşanmış veya döneme etki etmiş bir hikayesinin olması, limitli üretilmesi ve bir çoğunun seri üretim değil el yapımı olması da diğer ayırt edici özelliklerdir. Yarışlar genelde iki günde ortalama toplam 400 km’lik, normal trafik akışında ve bağlantı yollarında tamamen doğa ile iç içe olan parkurlarda gerçekleşiyor. Yarış dediğimizde herkesin aklında akla ilk olarak kapalı pistlerde yüksek süratlerle yapılan geliyor ancak bizim yarışlarımızın zamana karşı, sürat içermeyen, trafik kural ve işaretlerine uyulan bir etkinlik olduğunu belirtmek isterim. Bizim yarışlarımız klasik otomobil tutkusu ve merakı olan katılımcılarının bir arada olduğu, keyifli anılar biriktirdiği ve bunun yanında da tatlı bir rekabeti bulunan bir otomobil spor faaliyetidir” dedi. Uluslararası anlamda Türkiye’nin tek yetkili kulübü klasik otomobil kulübü olduklarını dile getiren Sivridağ; “Kulübümüz global platformlarda da tanınmakta ve yarışlarımıza yabancı katılımcılar dahil olabilmekte.


Ayrıca rallilerimizdeki regülasyonları da FIVA kitapçığına göre tatbik etmekteyiz” şeklinde konuştu. Klasik otomobil pazarını da değerlendiren Sencer Sivridağ; “Klasik otomobiller günümüzde önemli bir yatırım aracı haline dönüşmüştür. Otomobiller yaşlandıkça ve iyi bir ortamda saklandıkça, her zaman iyi bir yatırım aracı olma özelliğini korumaya devam edecektir. Dünyada da bu şekilde seyretmektedir. Sektörel anlamda farklı pazarları değerlendirdiğimizde ise Avrupa klasik otomobil pazarında Amerika’ya nazaran daha çok marka ve model çeşitliliği içerdiği için değiş-tokuş ve restorasyon daha fazla görüldüğünü söyleyebiliriz. Avrupa’da çıkan araçların çoğu modeli kendi döneminde limitli olarak üretildiğinden günümüzde limitli üretimlere daha da talep oluştu.


Bu bakımdan değerlendirdiğimizde Avrupa pazarının Amerika pazarına göre daha öne çıktığını belirtebiliriz. Ayrıca Porsche gibi araçlar miras (heritage)‘a çok önem vererek ciddi yatırımlar yaptığı için de araçların değerleri yükselen bir trendde. Örneğin 1950’lere ait Porsche 356 modeli 50.000 euro gibi bir değerden son beş yıl içerisinde 150- 200 bin euro bandına çıkmıştır. Yine marka mirasına önem veren Mercedes’in de 1950’li yıllara ait 190 SL ve 1960’lı yıllara ait 280 SL (Pagoda) araçları son beş yıl içerisinde üç kat değerlenmiştir” diyerek sözlerine devam etti.


Klasik Otomobil Kulübü Başkanı Sencer Sivridağ kulüp üyelerinin 3’te 1’nin kadın sporculardan oluştuğunu ifade ederek; “Otomobil sporlarında kadın katılımcı sayısının en yüksek olduğu branş Klasik Otomobil Şampiyonasıdır. Biz de bu yoğun kadın katılımcı sayısına kayıtsız kalmayarak dünyada her şey kadının eseridir mottosu ile ülkemizin ilk ehliyetli kadın sürücüsü ve ilk kadın ralli pilotu olan Samiye Cahid Morkaya’nın adının verildiği bir etap düzenlediklerini belirtti.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Tam Düze Çıktık Derken…
Tam Düze Çıktık Derken…
Finansal piyasalarda iç ve dış kaynaklı yaşanan çalkantılar, 2023 yılından bu yana uygulanan sıkı para politikasının kazanımlarını zedeledi. Ekonomi yönetimi ekonomide durgunluk olmadan dezenflasyon sürecini yönetirken, son yaşananlar ve faiz indirimlerinin yerini faiz artışına bırakması işleri zorlaştırdı. TCMB’nin anketi şirketlerin yatırım planlarını ötelediğini ortaya koyarken, ekonomide sert bir yavaşlama ihtimali arttı.
İki Süper Güç Arasında Londra’nın Ekonomik Denge Arayışı
İki Süper Güç Arasında Londra’nın Ekonomik Denge Arayışı
ABD ve Çin arasında tırmanan ekonomik soğuk savaş, ülkeleri taraf seçmeye zorlarken, Birleşik Krallık stratejik bir denge kurmaya çalışıyor.
Yeni Jeopolitik Cephane: Nadir Toprak Elementleri
Yeni Jeopolitik Cephane: Nadir Toprak Elementleri
Akıllı telefonlardan savaş uçaklarına, elektrikli otomobillerden nükleer reaktörlere... Çin, dünya ekonomisinin sinir uçlarını oluşturan nadir toprak elementlerinin neredeyse tamamını kontrol ediyor. Bu sessiz ama etkili hakimiyet, küresel güç dengelerini altüst etmeye aday.
Türk’ün Sigortayla İmtihanı
Türk’ün Sigortayla İmtihanı
Tüm dünyada artan risklere karşın Türk sigorta sektörü beklenen hızda büyüyemiyor. TSB verilerine göre 2023 yılında 120 milyon poliçe üreten sigorta sektörü 2024 yılında yüzde 5,5 büyüyerek 127 milyon poliçe üretti.
Devlet Yardımı, Halk Arasında “Sigortaya Gerek Yok” Gibi Yanlış Bir Algıyı Güçlendirebiliyor
Devlet Yardımı, Halk Arasında “Sigortaya Gerek Yok” Gibi Yanlış Bir Algıyı Güçlendirebiliyor
Özel Röportaj
Doların Tahtı Sallantıda mı?
Doların Tahtı Sallantıda mı?
ABD Doları, yaklaşık bir asırdır küresel finans sisteminin merkezinde yer alıyor. Sadece merkez bankalarının rezerv tercihlerinde değil, uluslararası ticaretin dilinde, enerji fiyatlamasında, hatta küresel borçlanmanın temelinde doların imzası var. Ancak 21’inci yüzyılda jeopolitik fay hatlarının yeniden şekillenmesi, teknolojik dönüşüm ve küresel güç dengelerindeki değişim, “doların tartışılmaz üstünlüğünü” masaya yatırıyor.
Trump’ın IRS Kesintileri Vergi Mükelleflerini Hile Yapmaya Teşvik Ediyor
Trump’ın IRS Kesintileri Vergi Mükelleflerini Hile Yapmaya Teşvik Ediyor
DOGE’nin vergi dairesindeki kesintileri derinleştirmesiyle birlikte, daha fazla Amerikalı ödemelerden kaçma konusunda cesaretlenebilir.
Trump’ın Gümrük Vergileri Gerçek Amerikan Rüyasını Tehdit Ediyor
Trump’ın Gümrük Vergileri Gerçek Amerikan Rüyasını Tehdit Ediyor
Trump’ın gümrük vergileri, politikacılar ve ABD’li tüketiciler arasındaki neredeyse yüzyıllık bir anlaşmayı altüst ediyor.
Yeşil Hidrojen: Enerji Dönüşümünün Güçlü Oyuncusu
Yeşil Hidrojen: Enerji Dönüşümünün Güçlü Oyuncusu
Doğalgazın sürdürülebilir ikamesi olarak görülen hidrojen enerjisi gelecekte enerji piyasalarını yeniden şekillendirebilecek bir potansiyele sahip. Hidrojen üretiminin birçok yöntemi bulunsa da yenilenebilir enerji kaynaklarından üretilen elektrik ile bu kaynağı üretmek dünyanın karbon salımını önlemesine yardımcı olabilir. Hidrojen ayrıca, elektriğin hidrojene dönüştürülmesiyle bir depolama aracı olma işlevi de görebilir.
Küresel Ekonomide Tepişen Filler, Ezilen Çimenler
Küresel Ekonomide Tepişen Filler, Ezilen Çimenler
Dünya Bankası ve IMF’in Bahar Toplantıları’nın ana gündemi tarifelerin küresel ekonomiye etkileri olurken, IMF raporunda küresel ekonomide daralma ve enflasyonda artış beklediğini paylaştı. Tarifelerle azalan risk iştahı gelişmekte olan para birimlerinin değerlenmesini baskılarken, enflasyonun hedefe gelişmekte olan ülkelerde daha hızlı yakınsayacağı tahmin ediliyor.
Bir Kocaman Çocuk Meselesi…
Bir Kocaman Çocuk Meselesi…
Her çocuğun güvenli, sağlıklı, eşit ve umut dolu bir dünyada büyüme hakkı vardır. Bu haklar sadece bayramlarda değil, her gün korunmalı ve savunulmalıdır.
Galtung Kehaneti, Jeopolitik Entropi ve Küresel Ticarette Omega Evresi
Galtung Kehaneti, Jeopolitik Entropi ve Küresel Ticarette Omega Evresi
Trump sonrası dönemde dahi sürmesi kesin gibi görülen küresel ekonomideki “kuralsızlaşma, normsuzlaşma eğilimi” geçici bir sapmaya değil, neredeyse yapışkan bir anomi ile malul yapısal bir yıkım dönemine girdiğimizin işaretlerini vermektedir.
Tarifeler Sonrası Otomotivde Yeni Strateji: Yerinde Üretim
Tarifeler Sonrası Otomotivde Yeni Strateji: Yerinde Üretim
Geçen haftalarda en çok tartışılan konu olan ABD’nin yürürlüğe koyduğu yüzde 25’lik otomobil tarifeleri, otomobil üreticilerini araç üretimi ve parçalarını taşımak veya artırmak için daha hızlı karar almaya yönlendirdi. Otomotiv üreticilerinin bu vergi yüklerinden etkilenmemek için uzun zamana ihtiyaçları var. Stratejik olarak ilerledikleri yön de yerinde üretmek olacak gibi görünüyor.
İliştirilmiş İnanç Teorisi
İliştirilmiş İnanç Teorisi
“İnsanların en zayıf tarafları, sormadan, araştırmadan, düşünmeden, kafalarını patlatmadan inanmak hususundaki hayret verici temayülleridir. Dünyadaki yalancı peygamberleri yetiştirmek ve beslenmek için en iyi gübre, işte bu bilmeden inanmak için çırpınan kalabalıktır.”- Sabahattin Ali, İçimizdeki Şeytan
Kül Olan Los Angeles’ın Ev Sahipleri Yangın Riskine Yeni Bir Yaklaşım Getirebilir
Kül Olan Los Angeles’ın Ev Sahipleri Yangın Riskine Yeni Bir Yaklaşım Getirebilir
Maliyetler yükseldikçe ve iklim riskleri arttıkça, Los Angeles’ın toparlanması için kolay cevaplar yok. Bu yüzden Altadena’daki bir blok eve dönmek için birlikte çalışıyor