Tüketici Elektroniği Birliği tarafından bu yıl 57’ncisi düzenlenen CES 2024 için belirlenen ana temalar, yapay zekâ, otonom araçlar, yapay zekâya dayalı akıllı ev sistemleri, uzay teknolojileri, oyun sektörü, sağlık için teknoloji, kozmetik dünyasında yeni nesil teknolojiler, ilaç sektöründe yapay zekâ uygulamaları, sürdürülebilirlik için teknoloji ve siber güvenlik oldu.
Sayıları bini geçen Çinli şirketin katıldığı fuara Türkiye’den de 70 şirket katıldı. Fuara katılan şirketlerden yaklaşık bin 400 tanesi Eureka Park isimli startup bölümünde yeni startuplarını ziyaretçilere anlattı. Güney Kore en fazla startup şirketiyle fuarda dikkat çeken ülkeler arasında yer aldı. Türkiye’den gelen 50 start-up, elektrikli çocuk bisikleti, giyilebilir teknolojiler, endüstriyel tasarım, dijital lojistik, insansız hava aracı, e-ticaret için hızlı teslimat çözümlerini, mobil oyun, eğitim teknolojileri, elektronik ve otomasyon çözümleri gibi yenilikçi teknoloji ürünlerini ziyaretçilere tanıttı.
CES’te otomotiv rüzgârı
CES dünyanın önde gelen teknoloji firmalarının en son gelişmeleri sergilediği bir çok farklı teknolojiyle beraber otomotiv endüstrisinin geleceğinin de sahneye çıktığı bir fuar. Bu yıl TOGG, Volkswagen, Honda, Mercedes-Benz, Hyundai, KIA ve BMW gibi firmalar yeni modelleriyle fuarda boy gösterdi. TOGG’un sedan versiyonunun tanıtımı da CES’te yapıldı. TOGG standında, uluslararası katılımcılar ve medya mensuplarının yer aldığı açılış sunumunda konuşan TOGG CEO’su Gürcan Karakaş, ikinci elektrikli otomobilleri olan T10F’nin sedan kullanıcılarının beklentilerini karşılayacağını belirtti ve sözlerine devam etti: “27 Aralık 2019’da yaptığımız ön gösterimde tasarıma ilişkin ilk ipucunu vermiştik.
Bugünse tasarımını güncelleyerek T10F’yi günümüzün tasarım dinamiklerini yansıtan ve sedan modellerden olan beklentileri de karşılayan bir fastback olarak kullanıcılarımızın beğenisine sunduk. T10F’yi, 2025 yılından itibaren Türkiye’den başlayarak kullanıcılarımızla buluşturacağız.” 160 kW / 217 beygir güç ve 350 Nm tork üreten TOGG’un sedan modeli T10F, iki farklı batarya seçeneğiyle 350+ ve 600 kilometreye varan menzillere sahip. T10F, uzaktan güncellemelerle sürekli kendini yenileyebilen sürücü destek sistemleri sayesinde sürüş güvenliği ve konforunu üst seviyeye yükseltecek. Euro NCAP programının tüm testlerinden en yüksek seviye olan 5 yıldızı alacak şekilde tasarlanan T10F, 7 hava yastığı, dayanıklı ve sağlam altyapısıyla her türlü yol koşulunda güvenli bir sürüş sağlayacak. TOGG’un ilk otomobili olan SUV tarzı T10X’le ilgili de bilgi veren Gürcan Karakaş, 2024 yılsonundan itibaren Avrupa’da ilk olarak Almanya’da satışa sunulacağını söyledi.
Mercedes Benz de fuarda müşteri deneyimini dönüştürecek dijital gelişmeleri tanıttı. Bu dijital gelişmelerin merkezinde üretken yapay zekâ ve gelişmiş 3D grafikler kullanan yeni bir MBUX Sanal Asistan yer alıyor. MBUX Sanal Asistan, bir Mercedes-Benz’in şimdiye kadarki en insan benzeri arayüzü olarak MB.OS’i temel alarak, sürücü ile doğal ve empatik bir etkileşim kuran yeni bir yüz sunuyor. Bu yeniliklerin Mercedes-Benz E-Serisi ile CLE Coupé ve Cabriolet müşterileri için üçüncü nesil MBUX’ın uzaktan güncellenmesi yoluyla 2024 yılının üçüncü çeyreğinde başlaması planlanıyor.
“Elektrikli şarj istasyonu fikrimizin tohumları CES’te atılmıştı”
Las Vegas’taki CES fuarının katılımcıları arasında yer alan Zorlu Enerji Ceo’su Sinan Ak, elektrikli şarj istasyonları alanında faaliyet gösteren ZES ve Electrip markalarını kurma fikrinin yıllar önce CES’te oluştuğunu söyledi. Türkiye’deki ilk elektrikli araç kullanıcılarından biri olduğunu dile getiren Sinan Ak, “Bir elektrikli araca sahip olduğunuzda en önemli ihtiyacınız elektrikli araç şarj istasyonu oluyor. Hem kişisel deneyim hem de CES’e yıllar içinde yaptığım ziyaretler bu iş kolunun ülkemiz için de bir fırsat olduğunu bana düşündürdü ve bu doğrultuda 2018 yılında ZES’in temellerini atmamızı sağladı. Bu yeni pazarda beş yılda edindiğimiz deneyimi yatırımcı ortağımız WH ile birlikte Avrupa’ya electrip markamızla taşıyoruz” diye konuştu.
Fuara ilişkin gözlemlerini de aktaran Sinan Ak, “Tüketici elektroniği kısmında benim en çok dikkatimi çeken transparan mikro LED ekranların birçok ziyaretçinin de dikkatini çektiğini düşünüyorum. Bu şeffaf ekranlar hem daha canlı hem de daha dinamik bir görüntüye sahip. Bu ekran teknolojisinin geleceği kucaklayan birçok teknolojide de kullanılacağı sinyalini bize veriyor” dedi. Bu yıl ilk kez CES Fuarı’nda Türkiye milli katılımı gerçekleştirildi CES 2024’ün Türkiye Milli Katılımı’nı İstanbul Ticaret Odası gerçekleştirdi. Fuarda İTO milli katılımı ile 12 firma teknolojilerini sergileme fırsatı buldu. İTO’nun iştiraklerinden Bilgiyi Ticarileştirme Merkezi (BTM) ve Teknopark İstanbul da fuarda yerini aldı. BTM, CES 2024’e Arche Robotics, Vind Turbines ve MedicaUroSim isimli girişimleriyle, Teknopark İstanbul ise TEA Networks ve ELECTRA IC ile katıldı. Mobil bir endüstriyel robot platformu olan Arche Robotics, Covid-19 ile birlikte halka açık alanlar ve toplu taşıma çözümlerindeki hijyen problemine yönelik otonom bir çözüm sunuyor. Hijyeni sağlarken ise su ve elektrik dışında hiçbir şey gerektirmiyor. MedicaUroSim Simulatörü ise yazılım ve donanım ile birlikte gerçek hasta senaryolarını kullanıyor. Fiziki simülatörler ile geliştirilen sistem endoskopik prosedürleri oyunlaştırıyor. Vind Turbines ise dikey yönelimli rüzgâr türbinleri üretiyor. Geleneksel türbinlere göre daha az ses üreterek ses kirliliğini azaltıyor. Rüzgâr almak için herhangi bir açı yakalamak zorunda değil. Geceleri de depolama ya da besleme yapabiliyor.
CES 2024’e katılan İTO Başkan Yardımcısı Ahmet Özer, fuarda 3 ayrı teknolojinin göze çarptığını söyledi. Özer, “Otomotiv sektörü alabildiğine bir hızla elektrik teknolojisine yöneliyor. Bu hızlı dönüşümle birlikte ufku görülmeyen bir çeşitlilik gördük. Bütün sektör dışı firmaların da o konuya dahil olduğunu gözlemledik. Öte yandan ekran sektörü çok hızlı gelişiyor. Ayrıca yapay zekânın daha da öne çıkacağı yönünde büyük gelişmeleri CES’te bir kere daha gördük” dedi.