Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

İş Dünyası

Nöropazarlama ve Yeni Dünyada Tüketici Davranışları
Sinirbilim ve psikolojideki ilerlemeler sayesinde beynin nasıl çalıştığını artık daha iyi anlıyoruz.
  • 31 Mayıs 2024 09:54
  • Koray Öztopçu
Nöropazarlama ve Yeni Dünyada Tüketici Davranışları

Günümüz pazarlama dünyasında en büyük sorulardan biri, tüketicileri bir ürün yerine diğerine karar vermeye iten şeyin ne olduğu veya tüketicilerin neden belirli bir markayla etkileşime girdiğidir. Son dönemde beynin tepkilerinin tüketicilerin karar verme sürecini nasıl yansıttığını anlama konusuna artan büyük bir ilgi var.


Nöropazarlamanın tarihi


Nöropazarlama terimi 2002 yılına kadar kullanılmazken, bu alandaki çalışmaların tarihi esasında 1990’lı yıllara dayanıyor.


Nöropazarlama, tüketiciler ve alışverişleriyle ilgili olarak insan davranışını analiz etmek ve anlamak için sinirbilimsel yöntemlerin uygulanması” olarak tanımlıyor.


Nöropazarlama alanındaki ilk bakış, pazarlama profesörü olan Gerald Zaltman’ın 1990’larda reklam endüstrisinde kullanılmak üzere ilk adımı atmasıyla oldu. Geliştirdiği yöntemle olumlu bir duygusal tepki uyandırdığı ve gömülü görüntüleri tetiklediği bilinen, özenle seçilmiş resim koleksiyonlarını kullandı ve insan zihnini inceledi.


2002 yılında da o zamanlar Fransa’da öğrenci olan Doçent Philippe Morel, yüksek lisans tezinde “nöro pazarlama” terimini kullandı. Sonrasında Hollandalı pazarlama profesörü Ale Smidts’in “nöropazarlama” tabirini ve Atlanta merkezli pazarlama firması tarafından bu kelimenin kullanıldığı bir makale yayınlandı. Nöropazarlamaya odaklanma ilk olarak 2004’te iki gazlı içecek firmasının kör beğeni testiyle oldu.


Tüketici davranışında nöropazarlama ve nasıl çalışır?


Nöropazarlama, tüketici davranışını anlamak için sinir bilimini pazarlamayla birleştiren bir alandır. Nöropazarlama, EEG (elektroensefalografi), fMRI (fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme) ve göz izleme gibi sinirbilim tekniklerini kullanarak, pazarlamacıların bilinçaltı tercihler, duygusal tepkiler ve tüketici satın alma kararlarını etkileyen faktörler hakkında fikir edinmelerine olanak tanır.


EEG, beyin aktivitesini ölçebilir ve belirli bir pazarlama teşvikine verilen olumlu veya olumsuz duygusal tepkiyi gösteren kalıpları tanımlayabilir. Bu veriler, pazarlamacıların kampanyalarını optimize etmelerine, daha ilgi çekici ve ikna edici içerikler oluşturmalarına yardımcı olur.


fMRI, belirli pazarlama teşvikleri sırasında beynin hangi alanlarının etkinleştirildiğini gösteren ayrıntılı beyin aktivite haritaları sağlar. Göz takibi ise tüketicilerin göz hareketlerini takip ederek dikkatlerinin bir reklam veya ürün teşhirinde nereye odaklandığını ortaya çıkarıyor.


Nöropazarlama, altta yatan sinirsel süreçleri anlayarak, tüketici davranışına ilişkin geleneksel yöntemlerin yakalayamayacağı daha derin bir anlayış sağlar.


Tüketici sinirbilimi


Nöropazarlama ile tüketici davranışları daha birçok pazarlama yolunu içerecek şekilde genişletilerek incelenir. Yüzlerce yıldır insanlar nasıl karar verdiğimizi veya vermemiz gerektiğini anlamaya çalışırken, araştırmalar, tüketici olarak aldığımız kararlar da dahil olmak üzere, zihinsel işlemlerimizin çoğunun bilinçaltı düzeyde gerçekleştiğini gösteriyor.


Bilinçaltı süreçler, kendi gelecekteki seçimimizi doğru bir şekilde tahmin etmekte neden bu kadar sıklıkla başarısız olduğumuzu açıklıyor ve istediğimizi düşündüğümüz şeyin gerçekte yaptığımız seçimler üzerinde çok az etkisi var.


“Tüketici sinirbilimi”, tüketici araştırmaları içerisinde hızla gelişen yeni bir yaklaşım. Sinirbilimden elde edilen anlayış ve yöntemleri kullanarak tüketici davranışı anlayışını geliştirmeyi amaçlar.


Aslında nöropazarlama, piyasa ve ekonomik değişimlerle ilgili insan davranışını analiz etmek ve anlamak için sinir biliminin metodolojilerini uygulayan çalışma alanı olarak da tanımlanabilir.


Pazarlama kapsamında insan davranışının anlaşılmasında nörobilimsel yöntemlerin katkısı önemli hale geldi. Bu alanda nöropazarlamanın katkısı, tüketicilerin hangi sinirsel süreçlerinin davranışsal performansın karşılığı ve farklı düzeylerde dahil olduğu hakkındaki çeşitli soruları yanıtlamak için çok faydalı olacak.


Geleneksel veri toplama yöntemlerinin bazı sınırları ve kısıtları olurken, her zaman doğru sonuçlar ortaya koymayabilir. Geleneksel teknikler, bilişsel ve duygusal deneyimlerin yalnızca görüşme sırasında bilinçli düzeyde sözlü olarak ifade edildiği şekliyle ölçülmesine olanak tanır. Bunun yerine, beyin görüntüleme tekniklerini kullanarak, davranışları etkilemede anahtar rol oynayan süreçlerle ilgili bilinçdışı durumları ayırt etmek, sözlü veya yazılı beyanlarla bulunabilenleri bütünleştirmek mümkündür. Çünkü tüketicilerin satın alma tercihlerinde karar verme sürecinin yüzde 95’i bilinç seviyesinin altında gerçekleşir.


Otomotivde nöropazarlama


Her satın alma işleminde olduğu gibi otomotiv satın alırken işlevin, ne yaptığı, nasıl hissettirdiği de satın alma kararını etkiler. Bunların kombinasyonları sonuçta yolculuğunuz için ne kadar ödemeye hazır olduğunuzu belirleyecektir.


Otomotivin özelliklerinin çoğu bir tür somut veriyle ilişkili olduğundan, satın alma kararını yakalamak daha kolay olabilir. Sonuçta bu kadar basit olsaydı hepimiz en iyi garantiye ve teknik özelliklere sahip en ucuz arabayı alırdık ancak durumun böyle değil.


Çünkü araba satın almak ona baktığınızda, içinde oturduğunuzda, sürdüğünüzde ve onu yakınlarınıza gösterdiğinizde size nasıl hissettirdiğiyle ilgilidir. Alırken nasıl hissettiğimizi yaratan duygular bilinç dışıdır, karmaşıktır ve otomatik olarak ortaya çıkar. Bunlar üzerinde hiçbir kontrolümüz yoktur. Bir ürünü pazarlarken müşterilerinizin nasıl hissettiğini anlamak çok önemlidir.


Bilinç dışında bu kadar çok şey olup biterken, bilinçli düşünce süreçlerimizin son derece kısıtlı sınırlamalarını aşacak ve neredeyse yaptığımız her şeyi etkileyen duygusal güç merkezinden yararlanacak araçlara ihtiyacımız var.


Bu artık mümkün; sinirbilim ve psikolojideki ilerlemeler sayesinde neredeyse her büyüklükteki işletme için erişilebilir durumda. Beynin nasıl çalıştığını artık daha iyi anlıyoruz.


Otomotiv sektöründe de nöropazarlamacılar fiyatları, değeri nasıl algıladığımızı ve paramızı nasıl harcadığımızı, nelerin etkilediğini araştırıyor. Her ürün pazarlamasında olduğu gibi örneğin, para birimi simgelerini dahil etmek de olumsuz bir etkiye sahip olabilir, ancak yeni araştırmalar noktalama işaretlerinin ve ondalık sayıların bile insanların fiyatları nasıl algıladıkları konusunda fark yaratabileceğini gösteriyor.


Beynimiz, yaşamımız boyunca biriktirdiğimiz anılar, düşünceler ve fikirlerle dolu bir hazine sandığıdır. Kararlarımız hem bilinçli hem de mantıksız olarak tüm bunlarla ölçülür. Nöropazarlama, karar veren mekanizmaların şifresini çözmemize ve bunlara nasıl uyum sağlayacağımızı öğrenmemize yardımcı olurken, dijital pazarlama alanı tüketicinin zihnini derinlemesine inceliyor ve analiz ediyor. Amacımız onların düşünceleri ve duygularıyla bağlantı kurmak, onları belirli bir ürün veya hizmeti satın almaya iten şeyin ne olduğunu ve bu kararı vermek için izledikleri yolun ne olduğunu anlamak olacak.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 32. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 32. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Yapay Zekada Testi Kırılmadan
Yapay Zekada Testi Kırılmadan
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
Konkordato Riski Büyüyor
Konkordato Riski Büyüyor
Çek, senet ve krediler açısından 2024 yılında şirketlerin nakit akışında bozulma hızlandı. Çıkan Finansal Yeniden Yapılandırma düzenlemesine rağmen konkordatoların sayısı katlandı. Birçok şirketin alacaklı baskısından kurtulma seçeneğini tercih etmesi, ödeme zincirini tehlikeye atar hale geldi. 2023’te 519 firma konkordato ilan ederken bu yılın nabzını mahkeme ilanları gösteriyor. 3 yılda konkordatoyla ilgili mahkeme kararlarını içeren ilan sayısı 895 iken, Mayıs sonunda rakam ikiye katlandı. Soru şu: Tüm konkordatolar gereklilikten mi? Yoksa kötü niyetli olanlar da var mı?
Küresel Ticareti Altüst Edebilecek Altı ‘Darboğaz’
Küresel Ticareti Altüst Edebilecek Altı ‘Darboğaz’
Bu kritik deniz yollarında yaşanacak aksaklıklar deniz ticaretini alt üst edebilir ve enflasyonu yeniden ateşleyebilir.
Google Ünlü Laboratuvarındaki İcatları Özgür Bırakacak
Google Ünlü Laboratuvarındaki İcatları Özgür Bırakacak
Alphabet, ünlü laboratuvarındaki birçok projeyi bağımsız startuplara dönüştürerek sınırsız icat dönemini sona erdiriyor.
Suudilerin Yeni Hedefi ATP Masters 1000 Turnuvası
Suudilerin Yeni Hedefi ATP Masters 1000 Turnuvası
Suudi Kamu Yatırım Fonu (PIF) destekli bir kuruluş olan SURJ Sports Investment’ın, ATP Masters 1000 tenis turnuvasına ev sahipliği yapmak amacıyla lisans almak için görüşmelerde bulunduğu belirtiliyor. Kaynaklar, organizatör ATP Tour ile zamanlama ve yer konusunda görüşmelerin sürdüğünü ve görüşmelerin olumlu sonuçlanmasının kesin olmadığının altını çiziyor
Avrupa Bankalarının Rusya İkilemi
Avrupa Bankalarının Rusya İkilemi
Avrupa Merkez Bankası, bankalara Rusya’dan çıkışlarını hızlandırmaları için baskıyı artırıyor.
Bankalardan Aradığını Bulamayan İş Dünyası Faktoringe Yöneldi
Bankalardan Aradığını Bulamayan İş Dünyası Faktoringe Yöneldi
Yüksek enflasyonla birlikte gelen miktarsal ve parasal sıkılaşma, şirketleri likidite bulmakta zorlamaya başladı. Çoğu sanayici ya da ihracatçı bu dönemde öz kaynaklarını kullanarak ticaret yapmaya çalışıyor. Öz kaynağı güçlü olmayanlar ise faktöring şirketlerinin kapısını çalıyor.
Borsa Yeni Yıldızını Arıyor
Borsa Yeni Yıldızını Arıyor
2024 yılının yıldızı olan bankacılık sektöründe kâr realizasyonları görülmeye başlarken yatırımcılar yeni yıldızın peşine düştü. Peki bankacılık dışında hangi sektörler bu yıl içerisinde öne çıkabilir?
Rekabet Çağı
Rekabet Çağı
Yapay zekaya ilişkin gelişmeler o kadar hız kazandı ki geleceğe yönelik kurulan senaryolar da bundan payını alıyor. Geliştiriciler son 1 yılda ardı ardına yeni model ve güncellemeler çıkarırken, üretken yapay zekanın henüz kendini e-ticaretin de gerisinde konumlandırması mütevaziliğinden midir bilinmez…
Fırsatçılık Enflasyonu
Fırsatçılık Enflasyonu
Dördüncü yılına giren yüksek enflasyon dönemi, tüketicinin kafasındaki “fiyat algısını” yerle bir etti. İşletmelerin bir bölümü bunu fırsat bilerek fiyatları sürekli, düzenli olarak yukarı çekerek “fırsatçılık enflasyonu” üretiyor. Bir bölümü ise “yerine koyma maliyetini” dikkate alarak fiyatlama yapıyor. Sonuç, kendini her şekilde hayat pahalılığı olarak gösteriyor.
İletişim Bir Bölümün İşi mi?
İletişim Bir Bölümün İşi mi?
Şirketin iletişiminde sürece kurumsal iletişim bölümü kadar, yatırımcı ilişkileri, CEO, CFO ve tüm üst yönetimi hatta yönetim kurulunu dahil edebiliriz
Robot Devrimi Başlıyor: Unitree G1 ile Yeni Bir Dönem
Robot Devrimi Başlıyor: Unitree G1 ile Yeni Bir Dönem
İnsansı robotlar Çinli Unitree G1 modeli ile evlerimize girip hayatımızı değiştirmeye hazırlanıyor
İngiltere’de Seçim Yarışı Başlıyor
İngiltere’de Seçim Yarışı Başlıyor
İngiltere, sürpriz bir kararla 4 Temmuz’da erken seçime gidiyor. Anketler, İşçi Partisi’nin 2010 yılından beri ilk kez iktidara gelebileceğini gösteriyor. Erken seçim nedeniyle İngiltere-Türkiye güncellenmiş Serbest Ticaret Anlaşması (STA) müzakereleri erteleniyor. İş dünyası, müzakerelerin seçim sonrası hızla tamamlanmasını talep ediyor.
Fakir Bir Ülkede Mutlu Olmak Mümkün Mü?
Fakir Bir Ülkede Mutlu Olmak Mümkün Mü?
Mutlu olmak için öncelikli olarak “ben” değil, “biz” demeyi öğrenmek gerekiyor.
Halka Arzın Hikayesi Olmaz, Patronun Vizyonu Olur
Halka Arzın Hikayesi Olmaz, Patronun Vizyonu Olur
Halka arzdan elde edilen gelirin nasıl değerlendirileceği izahnamede somut bir zemine oturtulmuş olsa bile; bu niyetleri hayata geçirecek olan patronun vizyonudur
Türk Lirası, Dedikleri Kadar Değerli mi Gerçekten?
Türk Lirası, Dedikleri Kadar Değerli mi Gerçekten?
Bu sorunun cevabını arayacağımız yerlerin başında TL’nin reel değeri geliyor.
Döviz Kredisinde Maliyeti Yarıya Düşürme ‘Opsiyonu’
Döviz Kredisinde Maliyeti Yarıya Düşürme ‘Opsiyonu’
Yüksek finansman maliyeti, şirketleri yeni yol bulmaya itti. Firmalar döviz kredilerinde yüzde 8’ler civarında olan maliyetleri bankalar ile çeşitli opsiyon sözleşmeleri yaparak yüzde 4,5’lara kadar düşürebiliyor