Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Otomotivde Yazılım Savaşı
Akıllı ve bağlantılı arabalara artan ilgi hem tüketiciler hem de otomotiv üreticileri için somut hale geliyor ancak işler çok daha karmaşık.
  • 4 Ekim 2024 04:01
  • Koray Öztopçu
Otomotivde Yazılım Savaşı

Tüketiciler açısından şu anda sunulan otomobille ilgili teknolojilerin değerini ve yakın gelecekte neyin mümkün olabileceğini hayal edebilmek için modern otomobillerin nasıl çalıştığına dair temel bir anlayışa sahip olmak gerekiyor.


Tüm donanım bileşenlerinin yanı sıra, günümüzün arabaları muazzam miktarda yazılım çalıştırıyor. Bazı otomobil modellerinde bir yolcu uçağı jetinden bile yaklaşık 14 kat daha fazla yazılım ve veri akım büyüklüğüne rastlayabiliriz. Elbette, tüm yazılımlar ve bunların potansiyel güvenlik açıkları göz önüne alındığında şirketler, otomobilleri daha güvenli hale getirmek için çözümler üretiyor.


Günümüzün otomobil teknolojisi halihazırda ne kadar etkileyici olsa da yarının otomobillerine daha fazla otonom yetenek getirme hedefi, inovasyonu ve teknolojiyi teşvik ediyor. Daha fazla araç içi ve dışı kameranın, LIDAR (Işık Algılama ve Uzaklık Belirleme) gibi sensörlerin ve bu yeni girdi türlerini işlemek için yapay zeka (AI) özellikli teknolojilerin eklenmesi, günümüzün arabalarına daha da fazla bilgi işlem gücü katıyor.


Otomobilden otonom araçlara


Otomobiller farklı dijital bağlantı veri yollarından oluşan bir labirent, bir tür arayüz üzerinden bağlanan son derece karmaşık bir alt sistem kümesinden oluşuyor. Bunların her biri farklı hızlarda çalışır, farklı türde veriler taşır ve arabanın farklı bölümleri arasında bağlantı kurulmasını sağlar. Kavramsal olarak, bir akıllı telefon veya PC’deki tüm farklı bileşenlerin birbirine bağlanmasından ve birlikte çalışmasından tamamen farklı değildir.


Bununla birlikte, bir akıllı telefon veya bilgisayarın bir avuç temel alt sisteme sahip olduğu günümüzde, otomobiller genellikle 150’den fazlasına sahiptir. Biri koltukları ayarlamak diğeri direksiyon, bir başkası frenler içindir. Bu alt sistemlerin her biri tipik olarak bir tür bilgi işlem bileşeni tarafından desteklenen, elektronik kontrol birimi adı verilen bir cihaz tarafından kontrol edilir.


ABD, bağlantılı araçlarda Çin yazılımının ve donanımının yasaklanmasını önerecek


2030 yılına gelindiğinde yeni satılan arabaların yüzde 95’inin akıllı araç olacağı öngörülüyor. Teknoloji ve iletişim alt yapılarının ilerlemesiyle beraber nesnelerin internetinin katma değerli hizmetlerle sunulması, tüm otomotiv şirketlerine bu anlamda bir fırsat sunuyor.


ABD’de yapılan bir araştırmada, sürücülerin yüzde 38’inin daha iyi bağlantı için marka değiştirmeye istekli olduğunu ve bu oranın elektrikli araç pazarında yüzde 51’e yükseldiğini ortaya koydu. Sürücülerin yüzde 80’i araba seçerken güvenlik özelliklerine öncelik vermenin çok önemli olduğunu düşünüyor. Bu özellikler arasında gelişmiş navigasyon sistemleri ve bilgi-eğlence sistemi yer alıyor. Amerika Birleşik Devletleri’nde elektrikli araç satışlarının, 2030’a kadar toplam binek otomobil satışlarının yüzde 40’ına ulaşması bekleniyor. Başka bir iyimser tahminde ise elektrikli araç satışlarının 2030 yılına kadar yüzde 50’yi aşacağı öngörülüyor.


Tüm bu beklentilerin ardından ABD, ulusal güvenlik endişeleri nedeniyle Amerika yollarındaki bağlantılı araçlarda önemli Çin yazılım ve donanımlarının yasaklanmasını önerdi. Planlanan düzenleme aynı zamanda Amerikalı ve diğer büyük otomobil üreticilerini, önümüzdeki yıllarda ABD’deki araçlardan önemli Çin yazılım ve donanımlarını çıkarmaya zorlayacak.


Bağlantılı Çin araçları tarafından ABD’li sürücüler ve altyapı hakkında veri toplanması, internet ve navigasyon sistemlerine bağlı araçların olası yabancı manipülasyonu konusundaki endişeleri beraberinde getirirken; önerilen yasaklar, sürücüsüz araçların ABD yollarında Çinli otomobil üreticileri tarafından test edilmesini engelleyecek. Rusya tarafından üretilen araç yazılım ve donanımları da dahil olmak üzere ABD’nin diğer rakiplerini de kapsayacak şekilde genişletilebilecek.


Bu hareket, ABD’nin Çin araçlarına, yazılımlarına ve bileşenlerine yönelik kısıtlamalarında önemli bir artış anlamına geliyor. ABD, yakın zamanda elektrikli araçlara yönelik yüzde 100 vergi, batarya ve temel minerallere yönelik artışlar da dahil olmak üzere Çin ithalatına yönelik yüksek tarife artışlarına yönelmişti.


Genel korku, bir araç yapmak için yazılım üretildiğinde, bu onun uzaktan kullanılacağı ve kontrol edilebileceği anlamına da geldiğinden, yollardaki güvenliğin artırılmasını için adımların atılmasını gerektiriyor. Olağanüstü bir durumda, yabancı bir düşman, ABD’de çalışan tüm araçları aynı anda kapatabilir veya kontrolünü ele geçirebilir, bu da kazalara neden olabilir, yolları kapatabilir.


Yeni otomotiv ekosisteminde neredeyse tüm yeni otomobil ve kamyonların, internet erişimi için araç içi ağ donanımıyla bağlı olduğu kabul edilirken bu, aracın içindeki ve dışındaki cihazlarla veri paylaşımına olanak tanıyor.


Çin kaynaklı elektrikli araç fırtınası, otomotiv endüstrisi için bir tehdit mi?


Otonom sürüşün, 2035 yılına kadar 300 ila 400 milyar dolar arası gelir yaratması beklenirken, yeni araştırmalar, hızla değişen binek otomobil pazarında kazanmak için nelerin gerekli olduğunu ortaya koyuyor.


Diğer taraftan da Asya’nın elektrikli otomobil araçlarda yarattığı sıcak rekabet, Asyalı otomobil üreticilerini ABD ve Avrupa’nın sunduğu ileri teknolojiye sahip elektrikli araçlara göre daha düşük fiyatlarla öne çıkarıyor. Aynı zamanda batarya sürüş menzili konusunda rekabeti değil, yeni modelleri hızlı bir şekilde piyasaya sürerken birçok yeni farklı özelliği bir araya getiriyor. Bu rekabetin vergi uygulamaları-düzenlemelerle önüne geçmeye çalışan Avrupa ve ABD’de, elektrikli araçlara geçiş, teşviklerin de kalkması ile yavaşlıyor.


Elektrikli ve otonom araçlar, tüm kıtalarda otomotiv sektörünün büyümesinde çok etkin


Avrupa Birliği de Çin’in elektrikli araçlarına yönelik gümrük vergilerini artırdı. Yeni tarifeler yüzde 17,4 ila yüzde 37,6 arasında değişiyor. Bu, Çin’den ithal edilen tüm elektrikli otomobiller için halihazırda yürürlükte olan yüzde 10’luk verginin üstüne çıkıyor. AB çapında elektrikli araçların fiyatını yükseltirken Avrupalı tüketiciler için daha az uygun fiyatlı hale getiriyor.


2030 yılına gelindiğinde yeni satılan arabaların yüzde 95’inin akıllı araç olacağı öngörülüyor. Tüketicilerin, otomobil şirketleri tarafından bilinçlendirmesi ve yönlendirilmesiyle ödemeye istekli oldukları (ve istemedikleri) katma değerli hizmetleri belirlemeleri, araçların bundan sonraki tasarımında ve üzerindeki gereksiz maliyetlerden arınmaları açısından çok önemli hale geliyor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 50. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 50. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Enflasyonda Düşüşe Kira Freni
Enflasyonda Düşüşe Kira Freni
Temmuz ayında kalkan yüzde 25’lik kira sınırlamasının ardından görülen yüksek kira artışları, dezenflasyon programının önündeki en önemli katılık olmayı sürdürüyor…
Enflasyon Beklentileri Aştı
Enflasyon Beklentileri Aştı
Eylül ayında aylık enflasyon beklentilerin tersine hızlandı. Artışta sıkı para politikasına rağmen dirençli seyreden talebin yanı sıra enflasyon ataleti etkili oldu.
Rota Yeniden Hesaplanıyor
Rota Yeniden Hesaplanıyor
Piyasanın Kasım’da faiz indirimine hemfikir olduğu dönemde gelen Eylül enflasyonu ve TCMB Başkanı Fatih Karahan’ın sözle yönlendirmesi tahminleri yeniden şekillendirdi. Yabancılar faiz indirim beklentilerini ötelerken yıl sonu enflasyon tahminlerini yukarı çıkardı. Reel sektör ise her ne kadar düşük faiz istese de acele bir faiz indirimi ile kazanımların kaybedilmemesi gerektiğini söylüyor.
Bazı Açmazlar…
Bazı Açmazlar…
Açıklanan Eylül ayı enflasyon verisinin beklentileri aşması; birçok yabancı kurumun faiz indirim süreci için öngördüğü başlangıç noktasını ötelemesine sebep oldu.
BIST Regülasyonlarında Normalleşme Zamanı mı?
BIST Regülasyonlarında Normalleşme Zamanı mı?
Dağılan kredili pozisyonlar… Teminat tamamlama çağrıları… Yüksek kısa pozisyonlu kontratlar… Kaynak girişi eksikliği… Borsadaki zayıflık sürüyor, tepkiler sınırlı kalıyor… Bu tablo, Borsa İstanbul’da uygulanan açığa satış başta olmak üzere kısıtlamaların kaldırılması için uygun ortam yaratıyor olabilir mi?
Küresel Rüzgârlar Gelişen Piyasaların Yelkenini Dolduruyor
Küresel Rüzgârlar Gelişen Piyasaların Yelkenini Dolduruyor
Faiz indirimleri ve teşvik paketleriyle gelişen piyasalara büyük yatırımcı ilgisi başladı. Çin ve Hindistan, düşük değerlemeler ve güçlü teşviklerle ön plandayken, yılın ilk yarısında ralli yapan Borsa İstanbul’da, yatırımcılar yılın ikinci yarısında ayı piyasası ile mücadele ediyor.
Basit Ama Etkili Bir Şirket Hikayesinin Olmazsa Olmazı
Basit Ama Etkili Bir Şirket Hikayesinin Olmazsa Olmazı
Başarılı bir şirket hikayesi yazmanın en kritik faktörü konuyu en basit ve yalın haliyle ele alabilmekten geçiyor.
Çin’den Teşvik Bazukası
Çin’den Teşvik Bazukası
Dünyanın iki numaralı ekonomisi Çin, ekonomik bazukasını parça parça birleştiriyor. Çin Merkez Bankası (PBOC) faiz oranlarını düşürdü ve bankacılık sistemine likidite enjekte ederek yüzde 5’lik büyüme hedefine ulaşmak için elindeki tüm silahları kullanacağı mesajını verdi. Peki Pekin’in ekonomik teşvik paketi yeterli mi? Soğuyan ekonomiyi canlandırıp tüketici güvenini yeniden sağlayarak büyüme kompozisyonunu düzeltebilecek mi?
Japonya’da Yeni Başbakan Heyecan Yaratır mı?
Japonya’da Yeni Başbakan Heyecan Yaratır mı?
Kurulduğundan bu yana neredeyse kesintisiz bir şekilde Japonya’yı yöneten Liberal Demokrat Parti (LDP)’de yolsuzluk skandalları sonrası yeni lider, eski Savunma Bakanı Şigeru İşiba oldu. Partinin bozulan imajını düzeltmek için koltuğa oturur oturmaz erken seçim çağrısı yapan yeni başbakan, siyasi çalkantılar, durgun ekonomi ve jeopolitik riskler eşliğinde göreve başlıyor. Beşinci denemesinde liderlik koltuğuna oturan İşiba, partisine yönelik eleştirileriyle öne çıkarken, Asya NATO’sunun kurulması için de çağrı da bulunuyor.
Türkiye’nin Ekonomik Bağımsızlığına Giden Yola Bir Bakış
Türkiye’nin Ekonomik Bağımsızlığına Giden Yola Bir Bakış
Türkiye İş Bankası 100. yılını “Atatürk Vizyonuyla Gelecek Yüzyıla Bakış Konferansı” ile kutladı.
Fransa Başbakanı Barnier’den Fransa İçin Zorlu Mali Kurtuluş Planı
Fransa Başbakanı Barnier’den Fransa İçin Zorlu Mali Kurtuluş Planı
Fransa Başbakanı Michel Barnier, ülkenin devasa bütçe açığını azaltmak için harcama kesintileri ve vergi artışlarını içeren kapsamlı bir plan sundu. Barnier, yatırımcıların güvenini yeniden kazanmayı ve Fransa’yı mali uçurumdan kurtarmayı hedefliyor.
Dünya Ticaret Raporu 2024: Kapsayıcı Ticaret mi Dediniz!
Dünya Ticaret Raporu 2024: Kapsayıcı Ticaret mi Dediniz!
DTÖ Raporu, gelişmekte olan ülkelerin uluslararası ticaretten daha fazla fayda sağlamaları için adil bir ticaret ortamına ihtiyaç duyduğu gerçeğini ortaya koyuyor.
Kamala Harris’in Olası Başkanlığı Nasıl Görünecek?
Kamala Harris’in Olası Başkanlığı Nasıl Görünecek?
ABD’de Demokratların başkan adayı Kamala Harris kim ve seçimi kazanırsa neler yapabilir?
ABD’deki Başkanlık Seçimleri Ortadoğu’yu Nasıl Etkileyecek?
ABD’deki Başkanlık Seçimleri Ortadoğu’yu Nasıl Etkileyecek?
İsrail’in Gazze’nin ardından Lübnan’a saldırmasıyla Ortadoğu bir yangına doğru sürüklenirken, 5 Kasım’da gerçekleşecek ABD başkanlık seçimlerinin Ortadoğu açısından olası sonuçlarını mercek altına alıyoruz.
Arazide Sessiz Lüks
Arazide Sessiz Lüks
Mercedes-Benz, ikonik G Serisi’nin tamamen elektrikli modeli G 580’i Türkiye pazarına sunuyor. 116 kWh lityum-iyon bataryasıyla 450 km menzil sunan G 580, 432 kW güç üreten bağımsız elektrik motorlarıyla dikkat çekiyor.
Eğlence Sektöründe İyimser Olmak İçin Beş Neden
Eğlence Sektöründe İyimser Olmak İçin Beş Neden
Kültür ve eğlence endüstrisi pek çok çalkantıdan geçti ama her şey o kadar da kötü değil.