Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

İş Dünyası

Daha Büyük Şirket, Daha İyi Şirket mi?
Patronun kaynağı kendi işine değil de sürdürülebilir enerjiye ayırması, ana faaliyet konusu olan işletmesinin değerinden düşülecek bir varlık olarak görülmemeli
  • 12 Temmuz 2024 10:38
  • Dr. Ali Yürüdü
Daha Büyük Şirket, Daha İyi Şirket mi?

Türkiye’de sanayici şirketler beyliklerden imparatorluğa dönme konusunda büyük arzu duyar. Ellerine geçen her parayı yatırıma harcayıp büyümek, büyümek ve daha da büyümek ister. Aslında sanayici şirketler özünde yatırıma bağımlıdır. Finansman konusundaki açlıkta; özünde yatırıma olan bağımlılıktan gelir.


Bir şirketin iki tip büyüme stratejisi olur. Dikey ve yatay büyüme olarak ikiye ayrılır. Dikey büyüme, bir şirketin üretim zinciri içinde ileri doğru hareket ederek büyümesidir. Şirket; kendi tedarikçilerinden temin ettiği ürünleri kendi üretmek isterse; bu bir dikey büyüme örneğidir. Ya da perakendeciler yoluyla sattığı ürünleri kendisi mağaza açarak dikey büyüyebilir. Temel faktör; şirketin kendi öz işinden çıkmasıdır. Yatay büyüme ise bir şirketin aynı sektörde faaliyet gösteren rakip firmaları satın alarak ya da yeni şirketler kurarak büyümesidir. Sektör aynıdır; aynı sektörde büyüme, pazar ya da müşteri ağını büyütmek şirket için temel güdüdür.


Dikey büyüme stratejisi; Türkiye’de başta bahsettiğim sanayiciler arasında oldukça yaygındır. Çeşitli teşvik, faaliyet alanları farklılığı, grup şirketlerinin birbirinin müşterisi olması sebebiyle hasılat yaratarak finansman ihtiyacı doğduğunda kredibilitesi yüksek şirket yaratmış olmak gibi pek çok motivasyonla aynı şirket ortağı pek çok şirket kurmuş olabilir. Son dönemde; özellikle operasyonel maliyetleri, stokları ve lokasyonun başta çalışanlar nezdinde giderleri artırmasından ötürü şirket birleşmelerinin revaçta olduğunu görüyoruz. Yani bir patron şimdiye kadar dikey olarak büyüterek yayıldığı sektörleri değindiğim bu husus dolayısıyla şimdilerde tek çatı altında toplamaya çalışıyor.


Türkiye’nin özellikle son yıllarda yenilenebilir enerji alanındaki stratejisi ile şirketlerimiz öz tüketimlerini karşılamak amacıyla verilen teşviklerden faydalandı ve her çatı da güneş enerji santralleri, her boş arazide rüzgar enerji santrali görür olduk. Ancak başta bahsettiğim şirketleri tek çatı altında toplama, birleştirme isteği son dönemde bir hususta şirketlere problem yaratıyor. EPDK mevzuatı gereği lisans sahibi olan şirketin, sahibi aynı olsa bile başka bir şirketle birleştirilmesi halinde lisans sahibi şirketin lisansı iptal oluyor. Burada bir düzenleme ihtiyacı olduğunu düşünüyorum.


Elbette enerji regülatörlerinin ya da sektör uzmanlarının bu kararı verirken çok güçlü bir akıl süzgecinden geçirdiğinden eminim. Ancak özellikle halka açılacak şirketler için, enerji faaliyetinin bulunduğu şirketler kendi başına öz tüketime yaradığı ve diğer grup şirketlerine satıcı pozisyonunda olduğu için, halka açılacak olan şirketin bu değerinden mahrum bırakılmasının düzenlenmesi gerektiğini düşünüyorum. Bu yazı vesilesiyle de tüm sanayicilerimiz açısından regülasyona tabi olan bir sektör olduğu için, sanayici şirketlerimizin imparatorluklarını o veya bu sebeple büyütme çabasındayken içinde yenilenebilir enerji santrali bulunan şirketleri, başka bir şirketle birleştirirken mevzuat hususuna dikkat etmeleri konusunda uyarmak istedim.


Nitekim burada amaç bir şirketi daha değerli hale getirmekten öte yenilenebilir enerji santralleri diğer grup şirketlerinin ihtiyacını karşıladığı için zaten doğal müşterisi olan bir şirketi daha plana dahil etmek. Yenilenebilir enerji santralleri, şimdiye kadar AB’nin karbon ayak izi, sürdürülebilirlik gibi regülasyonlarına uyum sağlayabilmek ve onlara mal satmaya devam edebilmemiz için kuruldu. Sanayicilerimiz, AB’deki müşterilerini kaybetmemek için yaptıkları bu yatırımlara, içinde teşvikler olsa bile türlü zahmetlerle katlandı. Patron aynı patronsa, buraya harcadığı kaynağı kendi işine değil de sürdürülebilir enerjiye ayırması, ana faaliyet konusu olan işletmesinin değerinden düşülecek bir varlık olarak görülmemeli diye düşünüyorum.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 38. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 38. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Mültecilere Karşı Global Tutumlar
Mültecilere Karşı Global Tutumlar
Göç insanlık tarihi kadar eski bir olgu. Savaşlar, baskıcı rejimler, doğal afetler, kıtlık ve yoksulluk gibi birçok nedenle dünya üzerindeki hareketlilik durmadı, durmuyor
Kripto Para Piyasalarının Karabasanı: Mt. Gox
Kripto Para Piyasalarının Karabasanı: Mt. Gox
2014 yılında 850 bin Bitcoin’in çalınmasıyla başlayan ve 10 yıldır kripto para piyasalarının üzerine adeta bir karabasan gibi çöken Mt. Gox olaylarında sona geldik
Turizm Karşıtı Hareket Tüm Dünyaya Yayılabilir
Turizm Karşıtı Hareket Tüm Dünyaya Yayılabilir
Barcelona’da meydana gelen “turizm karşıtı” hareketin zamanla tüm dünyadaki turistik kentlere yayılması mümkün
Geleneksel Döviz Yatırımcıları Yerini Sürüngen İsimlerine Sahip Algoritmalara Bırakıyor
Geleneksel Döviz Yatırımcıları Yerini Sürüngen İsimlerine Sahip Algoritmalara Bırakıyor
Bazı döviz piyasalarındaki işlemlerin yüzde 75’inden fazlasını makinelerin gerçekleştirdiği günümüzde, Wall Street’in devleri sistemlerinin hazır olduğundan emin olmak için yarışıyor.
“Güvenli” Yapay Zekanın Ayak Sesleri
“Güvenli” Yapay Zekanın Ayak Sesleri
İlya Sutskever’in güvenli süper zeka için yeni bir planı var
İngiltere’de İşçi Partisi’nin Vaatleri Ne Getirecek?
İngiltere’de İşçi Partisi’nin Vaatleri Ne Getirecek?
İngiltere’de 14 yıl sonra iktidara gelen İşçi Partisi, Britanya’yı yeniden inşa etme sözü veriyor. Partinin önceliklerinden biri, büyümeyi canlandırmak.
ABD’de Perakende Fiyatlarını Yükselten Yeni Trend: ‘Upflasyon’
ABD’de Perakende Fiyatlarını Yükselten Yeni Trend: ‘Upflasyon’
Önce “küçülme” vardı. Şimdi ise, şirketler 100 milyar dolarlık kişisel bakım ve güzellik pazarını değiştirmeye çalışmasıyla tüketiciler ‘upflasyon’ ile tanışıyor.
3. Çeyrekte Takip Edilecek 10 Şirket
3. Çeyrekte Takip Edilecek 10 Şirket
Bloomberg Intelligence’ın senaryolarına dayanarak üçüncü çeyrek için 10 şirketle daha karşınızdayız. Sektörleri ve bölgeleri kapsayan mercekteki şirketler, Bloomberg Intelligence analistlerinin sürekli olarak belirlediği daha büyük bir grubun bir parçası. Her bir senaryo, önümüzdeki birkaç ay içinde gerçekleşecek ve bizim görüşümüzü destekleyen önemli bir katalizörün ana hatlarını çiziyor.
Restoranların “Tip”i Düzelmiyor
Restoranların “Tip”i Düzelmiyor
Artan enflasyon ve en büyük banknotun alım gücündeki gerileme nedeniyle garsonların bahşiş gelirleri sürekli geriliyor. Yeme içme sektöründeki işletmeler, gelirlerdeki düşüş nedeniyle kalifiye eleman bulmakta zorlanıyor. Tüketici ise bu işe çözüm olarak ortaya çıkan “zorunlu hizmet bedeli”nden şikayetçi. Her üç tarafı da memnun edecek çözüm kredi kartı ile gönüllü olarak yapılabilecek bahşiş ödemesi olabilirdi. Ancak düzenleme bir yol kazası sonucu rafa kalktı.
Çin’de Yatırım Bankacıları Komünist Partiye Katılıyor
Çin’de Yatırım Bankacıları Komünist Partiye Katılıyor
Bir zamanlar Pekin’in finans alanındaki hırsının sembolü olan CICC, istikbali için savaşıyor
Atlantik İttifakının Dış Ekonomik İlişkiler Politikaları
Atlantik İttifakının Dış Ekonomik İlişkiler Politikaları
Yumuşak Güç (Soft Power) temelli bölgesel entegrasyondan ekonomik güvenlik konseyine
Chelsea’nin Sahibinin Yüksek Borçları Yatırımcıları Endişelendiriyor
Chelsea’nin Sahibinin Yüksek Borçları Yatırımcıları Endişelendiriyor
Kaliforniya merkezli özel sermaye şirketinin portföyündeki şirketler arasında en az 10 milyar dolarlık sorunlu borç bulunuyor ve bu da satın alma sektörünün şu anda karşı karşıya olduğu zorlukların bir göstergesi
Sosyal Medyanın Ölçü Birimi Rakamlar Değil Duygulardır!
Sosyal Medyanın Ölçü Birimi Rakamlar Değil Duygulardır!
Sosyal medya kampanyalarında, izlenme ve beğeni sayıları yerine, tüketicilerde yaratılan duygusal tepkiler ve bağlar önem kazanıyor
Geçici Bir Mekanizma Olarak NATO
Geçici Bir Mekanizma Olarak NATO
NATO’nun 75. yıl liderler hatıra resmine bakıldığında, suretler bir yana sahnenin önündeki bir cümle dikkat çekiyor: Geleceğimizi savunuyoruz!
Unutursam Fısılda!
Unutursam Fısılda!
Alzheimer ilacı geliştirme konusunda yılda 5 milyar doları aşan gelir beklentisi firmaların ana gündeminde
Detoks Zamanı
Detoks Zamanı
Şirket genelinde her seviyede tüm çalışanların yoğun iş koşuşturmasından uzaklaşarak biraz durup düşüneceği, işleri ve rutinleşen uygulamaları sorgulayabileceği bir ortam sunulmalı
Türkiye’nin Anneleri
Türkiye’nin Anneleri
Yapay zekâ ile Türkiye’nin annelerini analiz ettik. İşte çarpıcı sonuçları…
Yapay Zeka İle Müşteri Sadakati Oluşturma
Yapay Zeka İle Müşteri Sadakati Oluşturma
Yapay zeka, marka ile etkileşime giren müşterilerin oluşturduğu verilerden yararlanarak onların nasıl düşündüklerine ve sunulan ürün ve hizmetlerden neye değer verdiklerine dair yeni bilgiler ortaya çıkarabilir