Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Pazarlama Yeniden Doğarken: Dijital Çağda Bir Dönüşüm Hikayesi
Pazarlama dünyasının sadece kendini yeniden tanımlaması değil, aynı zamanda genel iş yapış biçimi ve toplumsal anlayışın da dönüşümünü sağlaması beklenebilir
  • 24 Kasım 2023 14:54
  • Ercüment Büyükşener
Pazarlama Yeniden Doğarken: Dijital Çağda Bir Dönüşüm Hikayesi

Günümüzde, pazarlamanın teknolojinin sunduğu imkanlar ve araçlar ile temel tanımının ve uygulamalarının gözden geçirilmesi gerektiği bir döneme giriyoruz. Pazarlama, birçok yönden evrilmiş ve parçalanmış bir yapıya bürünmüş durumda. Bu durum, sektördeki uzmanlar ve kurumlar arasında süregelen bir güç mücadelesini ve yönetimsel bir belirsizliği de beraberinde getiriyor. Pazarlamanın tekrar tanımlanmasına mı yoksa tamamen farklı bir yaklaşıma mı ihtiyaç duyulduğunu sorgulamak artık kaçınılmaz bir hale gelmiştir.


Pazarlamanın Çok Yönlü Evrimi


Pazarlamanın çeşitli tanımlamalarına baktığımızda; Geleneksel, Dijital, Kurumsal, İnteraktif, Sosyal, İçerik, Etkinlik, Influcer ve Deneyimsel Pazarlama gibi sayısız kategoriyle karşılaşıyoruz. Bu kategorilerin çoğalması, pazarlama disiplininin temel prensiplerinden uzaklaştığını ve kontrolsüz bir çeşitlilik içine girdiğini gösteriyor. Bu durum, pazarlamanın bütünleşik bir yaklaşıma ihtiyaç duyduğuna da işaret ediyor.


İlişki Ekosistemi ve Duygusal Bağların Önemi


Yeni dönem pazarlamanın temelinde, ilişkilerin ve duygusal bağların sürdürülebilir olmasının önemi yatıyor. İletişimde deneyim, samimiyet, şeffaflık, ulaşılabilirlik ve sürdürülebilirlik gibi unsurlar öne çıkıyor. Pazarlama faaliyetlerinin bu unsurlarla uyumlu hale getirilmesi gerekli. Dijital dünya ve dijital vatandaşların iletişimdeki önemi artarken, bireylerin artık ürün ve hizmet odaklı pazarlama faaliyetlerinden ziyade, samimi ilişkiler kurmayı tercih ettikleri görülüyor. Ayrıca bu ilişkinin bireyin hayatını kolaylaştıran, ona fayda ve anlam katan bir değer üzerine inşa edilmesi de artık tüketicilerin en öncelikli beklentileri arasında.


Kurumların pazarlama departmanları, direktörleri ve uzmanları, uyguladıkları marka pazarlama stratejilerini ve görev tanımlarını, sürdürülebilir ve samimi bir ilişki boyutunda yeniden tanımlamaya ihtiyaç duymaktadır. Pazarlama unvanını taşıyan profesyonellerin, sadece satış odaklı değil, duygusal ölçümlemeler yaparak ilişki kavramı üzerine yoğunlaşmaları gerekmektedir. İlişki, pazarlama iletişiminden daha uzun soluklu, deneyime ve diyaloga dayalı, kuvvetli ve sürdürülebilir bir yaklaşım olarak öne çıkıyor.


Kavramsal olarak, iletişim genellikle bir eylem veya süreç olarak görülürken, ilişki ise bu etkileşimlerin sürekliliği ve kalitesi ile ilgili daha geniş bir kavramdır. İyi bir iletişim, sağlıklı ilişkilerin gelişmesi için kritik öneme sahiptir, ancak ilişkiler aynı zamanda güven, ortak tutku ve değerler gibi iletişim dışı unsurları da içerir.


Pazarlama Kavramının Yeniden Tanımlanması


Karl Marx’ın 11. Tezinde belirttiği gibi, “Filozoflar dünyayı yalnızca çeşitli biçimlerde yorumlamışlardır; oysa sorun onu değiştirmektir.” Bu cümleyi pazarlama dünyası için uyarladığımızda, pazarlamacıların pazarlama kavramını çeşitli biçimlerde yorumladıklarını, ancak asıl sorunun bu kavramı değiştirmek olduğunu görüyoruz.


Bu yazım ile yıllardır pazarlamanın metodolojilerinin evrildiğini savunanlara, değişimin sadece metodlarda değil, kavramın kendisinde de gerçekleşebileceğini hatırlatmak istiyorum. Bu, pazarlama dünyasının karşısındaki en büyük zorlukları ve geleceğe yönelik stratejileri tartışmaya açan bir çağrıdır. Bu değişim sürecinde, pazarlama dünyasının sadece kendini yeniden tanımlaması değil, aynı zamanda genel iş yapış biçimi ve toplumsal anlayışın da dönüşümünü sağlaması beklenebilir. Bu yeni yaklaşımın, doğru bir tartışmaya evrildiği takdirde pazarlama dünyasına kavramsal bir yenilenme fırsatı sunmakla kalmayacak, aynı zamanda potansiyel müşteri kavramıyla daha derin ve anlamlı bir etkileşimi mümkün kılacaktır.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Kur Korumasız Mevduat
Kur Korumasız Mevduat
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin altıncı sayısı çıktı. İşte öne çıkanlar...
Yeni Bir San Francisco Üzerine Büyük Beklentileri Olan Risk Sermayesi Fonu
Yeni Bir San Francisco Üzerine Büyük Beklentileri Olan Risk Sermayesi Fonu
Sequoia’dan Michael Moritz, şehrini yeniden şekillendirmek için zamanını ve 300 milyon dolardan fazlasını harcıyor.
San Francisco Şansını Döndürmeye Çalışıyor
San Francisco Şansını Döndürmeye Çalışıyor
Asya-Pasifik Ekonomik İşbirliği Zirvesi (APEC) San Francisco’yu çok önemli bir noktaya taşırken şehirdeki “felaket döngüsü” imajını da tersine çevirebilir.
Yeni Nesil - Çin’in milyarder varisleri
Yeni Nesil - Çin’in milyarder varisleri
Çin’in kırk yıl önce dışa açılmaya başlamasından bu yana, büyük şirketlerin kurucuları 1 trilyon dolardan fazla servet biriktirdi. Ancak ilk nesil iş adamlarının artık emeklilik yaşları yaklaşıyor ve onların çocuklarından bazılarının aile işine katılımları artıyor. Bu gençlerin çoğu yurtdışında eğitim görmüş, İngilizce konuşuyor ve bir önceki nesille kıyaslandığında giderek çeşitlenen uluslararası pazarlara ulaşmaya yardımcı olan daha küresel bir bakış açısına sahipler. İşte aile şirketlerinde daha büyük roller oynayan önde gelen ailelerin sekiz varisi.
Nasdaq Piyasaların Ötesine Geçiyor
Nasdaq Piyasaların Ötesine Geçiyor
Adena Friedman’ın 10,5 milyar dolarlık yazılım anlaşması, basit bir borsadan fazlasına dönüşmenin altını çiziyor.
Allah Hepimizi Robotlardan Korusun
Allah Hepimizi Robotlardan Korusun
Bir robot, bir insana zarar veremez ya da zarar görmesine seyirci kalamaz. Bir robot, birinci kuralla çelişmediği sürece bir insanın emirlerine uymak zorundadır. Bir robot, birinci ve ikinci kuralla çelişmediği sürece kendi varlığını korumak zorundadır.
“Acaba”sı Olmayan Karar
“Acaba”sı Olmayan Karar
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nın aldığı son faiz kararı, içinde önemli mesajlar barındıran bir metin ile birlikte geldi. Merkez Bankası, yüzde 40’a çıkardığı faizle, miktarsal sıkılaşma mesajıyla ve uzun süre sıkı kalınmaya devam edileceği vurgusuyla kendisi açısından “acaba”ya yer bırakmadı.
Yarı İletken Jeopolitiği ve Tekno-Milliyetçilik: Yarı İletken Fabrikası Olmadan Harbi Ulus Devlet Olunur mu?
Yarı İletken Jeopolitiği ve Tekno-Milliyetçilik: Yarı İletken Fabrikası Olmadan Harbi Ulus Devlet Olunur mu?
Çip tasarım ve üretiminin karmaşık süreçleri, hiçbir ekonominin tüm yarı iletken değer zincirinde kendi kendine yeterli olamayacağı anlamına geliyor.
Yarı İletkenler (Çip) ve Tarihsel Gelişimi
Yarı İletkenler (Çip) ve Tarihsel Gelişimi
Günlük hayatımızda kullandığımız cihazların çoğunda yer alan çip ve yarı iletkenlerin üretimi, son dönemlerde global güç dengelerinde en çok tartışılan konular arasında yer almaya başladı.
İş Dünyası Sarı Kıta’nın Peşinde
İş Dünyası Sarı Kıta’nın Peşinde
Pandemi sonrası küresel resesyon endişeleri devam ederken 2030’a kadar milli gelirinde 1,7 trilyon dolar artış beklenen Afrika kıtası, dünyanın büyük ilgisini çekiyor. Türkiye de yatırımlarını artırarak bölgedeki etkinliğini pekiştirme çabasında. Türkiye’nin Afrika yatırımları son 5 yılda 4 milyar dolar artışla 10 milyar dolara yükseldi. Bölgede Türk şirketlerinin proje sayısı da 5 yılda 764 artışla 2 bine yaklaştı.
Enflasyonda Hız Kaybı Coşkusuna “Evden” Katılmak
Enflasyonda Hız Kaybı Coşkusuna “Evden” Katılmak
Enflasyonla mücadele tüm dünyada istihdam rakamlarına olumsuz yansıyabilir.
Uluslararası Öğrencilerden Türk Ekonomisine Yıllık 3 Milyar Dolar
Uluslararası Öğrencilerden Türk Ekonomisine Yıllık 3 Milyar Dolar
Türkiye, bölgesinde eğitim altyapısı olarak en güçlü ülke. Gerek üniversitelerin sağladığı imkanlar gerekse çalışma olanakları ile birlikte 300 binin üzerinde uluslararası öğrenci Türkiye’de eğitim görüyor. Yıllık olarak 3 milyar dolara yaklaşan öğrenci geliri elde eden Türkiye, Avrupa’da ilk 8’e girebilir mi?
Çinli Turistler Londra’ya Dönüyor Ama Çok Daha Az Harcama Yapıyor
Çinli Turistler Londra’ya Dönüyor Ama Çok Daha Az Harcama Yapıyor
Çinli ziyaretçi sayıları neredeyse 2019 seviyelerine dönse de satın almalar yüzde 58 düştü
Larry Culp’un GE’yi Bölme Planı Nasıl Kolaylaştı?
Larry Culp’un GE’yi Bölme Planı Nasıl Kolaylaştı?
İptal edilen rüzgar enerjisi anlaşmaları GE’yi 1,5 milyar dolarlık kâr getirmeyen sözleşmeden kurtaracak
İlaçta Büyük Açmaz
İlaçta Büyük Açmaz
İlaçta fiyat düşürücü uygulamalar, hem düşük fiyatlı ilaç bulunabilirliği açısından hem de yeni ilaçların Türkiye’ye getirilmesinde büyük sıkıntı yaratıyor. Hükümet sorunun farkında, ancak bütçeye binen deprem yükü, adım atmayı mümkün kılmıyor. Devlet, ilaççıları çok zorlayan, yeni ilaç yatırımlarını sorgulatan bu 2 yılı toplu alım garantileri ile aşmayı teklif ediyor.
KKM’de Sona Doğru
KKM’de Sona Doğru
Merkez Bankası’nın politika faizini yüzde 40’a yükselterek verdiği şahin mesajlar sonrasında, KKM’nin geleceği daha da tartışmalı hale geldi. İş Bankası Genel Müdürü Hakan Aran’ın “Artık ihtiyaç kalmadı” dediği KKM, 13 haftada 640 milyar TL eridi.
TCMB Faiz Artırarak Faizi Düşürdü
TCMB Faiz Artırarak Faizi Düşürdü
TCMB pozitif reel faize geçerek uzun vadeli faiz beklentilerini düşürdü. Swap piyasasında 1 yıl sonrası için ima edilen faiz, politika faizini artırdığı gün 300 baz puanın üzerinde gerileyerek yüzde 45’e kadar indi