Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Shenzhen: Balıkçı Köyü’nden, Otomotivin Dönüşüm Merkezine
Shenzhen, 40 yıldan biraz fazla sürede küçük bir balıkçı köyünden küresel bir ekonomik güç merkezine dönüşürken, son dönemde özellikle yeni ekosistemini şekillendiren yenilikçi, kapsayıcı, genç ve yüksek teknolojileri yaratarak dikkat çekiyor.
  • 27 Aralık 2024 00:47
  • Koray Öztopçu
Shenzhen: Balıkçı Köyü’nden, Otomotivin Dönüşüm Merkezine

Çin’in Guangdong eyaletine bağlı, altı şehir ve özel ekonomik bölgesel statülerine sahip olan Shenhzen, ülkenin borsa merkezi olarak konumlanmış ve önemli bir uluslararası pazarın oluşturulmasına öncülük ederek Ocak 1979’da eski Bao’an İlçesi’nin temelleri üzerinde kuruldu. Shenzhen, 1980 yılında Çin’in ilk Özel Ekonomik Alanı olarak burada hayata geçirildi ve şehrin gelişiminde kilit bir rol oynadı. Dünyanın en hızlı büyüyen yerleşkelerinin başında gelen Shenhzen, günümüzde dünyanın en kalabalık 15. şehri olarak dikkat çekiyor. “Dünyanın fabrikası” olarak bilinen Shenzhen, televizyonlar, klima üniteleri, cep telefonları ve dronlar gibi elektronik ürünlerin yüzde 90’ının üretildiği bir merkez. 2023 yılında, Çin’in güneyindeki Guangdong eyaletindeki üreticiler yaklaşık 5,2 milyon otomobil üretti.


Made in China‘dan “Çin’de Tasarlandı”ya geçiş


Dünyanın üretim üssü olmaktan memnun olmayan Shenzhen, yüksek teknoloji inovasyonun da dünya lideri olmayı ve “Çin’de Üretildi”den “Çin’de Tasarlandı”ya geçişin yükselen yıldızı olmayı hedefliyor. Şehir halihazırda telekomünikasyon şirketi, akıllı telefon üreticileri ve internet devi Tencent gibi büyük yüksek teknoloji şirketlerine ev sahipliği yapıyor. Ayrıca dünyanın en büyük drone üreticisi ve robot kiti üreticisi de Shenzhen’de bulunuyor.


Çin, Shenzhen: elektrikli araçlarda dünya lideri


Çin’de kamu ve özel sektör, şehrin tamamen elektrikli otobüs ve taksilerinden de anlaşılacağı üzere, EV’lerin (Electric Vehicle) yaygınlaşmasını teşvik etmek için birlikte çalışıyor. Çin, 2023 yılında, EV’lerin güçlü yurtdışı satışları sayesinde dünyanın en büyük otomobil ihracatçısı olarak, Japonya’yı yedi yıllık birinciliğinden etti. Japonya’nın otomotiv devleri ve Avrupa’nın büyük otomotiv üreticileri farklı stratejiler benimsemesine rağmen, Çin elektrikli araçlar üzerindeki sıkı çalışma stratejisinden vazgeçmedi.


Diğer tüm otomobil üreticileri geçmiş başarılarına bağlı kalmaya çalışırken, ekosistem hızlı dönüşüm geçirmeye ve yeni yollar açmaya devam ediyor. Bu değişim yakın zamanda üç büyük Japon üreticinin birleşmesine neden olurken, Avrupa’daki büyük otomotiv devleri işçi çıkartıp fabrikalarını kapatıyor.


Özellikle elektrikli araçların ne kadar hızlı yayıldığına ve otonom araçların bu kadar kısa bir sürede ne kadar yüksek teknolojili hale geldiğine şaşırmamak mümkün değil.


Elektrikli araçların sayısının artması ve içten yanmalı araçların azalması ile karbon emisyonlarının ortadan kalkması, şehirlerimizi daha yaşanabilir ve solunabilir bir hale getirebilir. Çin’in bir raporuna göre, Shenzhen’deki elektrikli araçların genel penetrasyon oranı şimdiden yüzde 60’ı aşmış durumda. Bu da 17 milyondan fazla nüfusa sahip Güney Çin şehrini, dünyada yeni enerji araçları için bir numaralı şehir haline getiriyor. Shenzhen aynı zamanda dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi olan Çinli pil ve otomotiv devinin merkezi konumunda.


Otomotiv fuarının Asya’da yeni adresi


Shenzhen Otomobil Fuarı, Çin otomotiv endüstrisinde önemli bir etkinlik haline gelirken, 2024’te Haziran’ın ilk haftasında düzenlenmeye başladı. 200 bin metrekarelik bir alanı kaplayan sergi, binden fazla araç modelini ve yaklaşık 200 otomotiv üreticisini bir araya getiriyor. Bu, teknoloji meraklılarına sektördeki son gelişmeleri takip etme ve bu yeniliklerle etkileşim kurma imkanı sağlarken, parça tedarikçileri, teknoloji hizmet sağlayıcıları ve akademik araştırma kuruluşları da ekosistemde kendilerine yer buluyor.


Fuarın önemli bir parçası olan Geleceğin Otomotiv Öncüleri Konferansı, otomotiv endüstrisinin geleceğini şekillendirmede önemli bir rol oynuyor. Şirketler, kendi geliştirdikleri teknolojilere, pazar iç görülerine, inovasyon hızına ve akıllı sürüş stratejilerine odaklanarak teknoloji zorlukları ve pazar fırsatlarını tartışma imkanı elde ediyor.


Geleceğin adımı: Kamu ve özel sektörün ortak çalışmaları


Shenzhen’de hem kamu hem de özel sektör, elektrikli araçların yaygınlaşmasını teşvik etmek için birlikte çalışıyor. Shenzhen, 2017 yılında otobüs filosunu tamamen elektrikli hale getirerek bu alanda bir ilke imza atan dünyanın ilk şehri oldu. Bir yıl sonra 2018’de, taksilerin de yüzde 100 elektrikli hale gelmesini sağladı. Ayrıca, elektrikli araç sahipleri, her gün iki saat boyunca sokak park yerlerini ücretsiz olarak kullanabiliyor. Çin hükümeti, 2009’da elektrikli araçlar gibi yeni enerji araçlarının yaygınlaşmasını teşvik etmek için bir politika duyurdu. 2010’dan 2022’ye kadar tam kapsamlı bir satış sübvansiyon sistemi uyguladı.


Yazılım artık araç dizaynı (tasarımı) kadar önemli


Elektrikli ve otonom araçlarda, navigasyon ekranları artık büyük boyutlara gelirken, 360 derece kamera sistemleri sayesinde, yüksek performanslı bir kamerayla çekilmiş gibi aracın yukarıdan bir görüntüsü sunuluyor. Elbette, aracın üzerinde havada kamera bulunmuyor; bunun yerine görüntüler araç üzerindeki sensörler kullanılarak oluşturuluyor ve ekrana yansıtılıyor. Aynı teknoloji, taksi navigasyon sistemlerinde de kullanılıyor.


Elektrikli araçlar düşük elektrik faturaları ve uygun araç maliyetleriyle öne çıkarken, araçlardaki gelişmiş navigasyon sistemleri, yakındaki arabaları, bina sütunlarını ve diğer küçük nesneleri ve aracın etrafında hareket eden insanları gösteriyor. Ayrıca, araca giriş sırasında yüz doğrulama sistemleri sayesinde, kayıtlıysa, anahtarsız olarak araç kilidini açılabilme imkanı sunuyor. Bu özellikler, günlük hayatımızda alışık olmadığımız birçok yenilik getiriyor.


Ekosistemde geleceğin anahtarı Otomotiv ekosistemindeki dönüşümün başarısı, dış ticaret, korumacılık, gümrük duvarları ve tartışmaları bir yana bırakıp, endüstrinin beklentilerini ve uluslararası iş birliği potansiyelini dikkate alan, ülkelerin otomotiv endüstrisinin geleceğini ortak büyüme ve fayda üzerine inşa edecekleri bir yaklaşımla mümkün olacak.


Ülkelerin politikalarının, otomobil ihracatının gelişiminden faydalanmak ve otomobil üretimi, nakliye ve ticaretini birbirine bağlayan bir endüstriyel küme oluşturmak için yeniden tasarlanması gerektiği artık kesin. Bu politikalar, yeni ekosistemin dünya standartlarında mobilite şehirleri yaratarak, yaşanabilir şehirler olmasını sağlamayı hedefleyecek.


Otomotiv ekosistemini büyütmek, ihracat sigortasını iyileştirmek, vergi iadelerini hızlandırmak ve finans ekosistemini otomobil alıcılarına tüketici finansmanı sağlamaya teşvik etmek gibi hizmetlerle mümkün olacak. Lojistik sektörü ise büyük filolarla daha fazla otomobil taşıyabilme kapasitesi sayesinde, otomobil ihracatçıları için anahtar bir konumda yer alacak.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Yarı İletkende Güç Oyunu
Yarı İletkende Güç Oyunu
Dot-com balonundan küresel finans krizi ve pandemi sürecine kadar yasanan dalgalanmalar, yarı iletken pazarını ve teknoloji devlerinin yatırım stratejilerini etkiledi. Microsoft, 2024’te Nvidia’nın Hopper nesil çiplerinin lider alıcısı olurken, jeopolitik gerilimler ve ticaret kısıtlamalarının yeni yılda sektörde dengeleri degistirmesi bekleniyor.
Yanlış Barışın Maliyeti Savaştan Daha Ağır Olabilir
Yanlış Barışın Maliyeti Savaştan Daha Ağır Olabilir
Trump savaşları bitirme vaadiyle geliyor ancak kötü bir barış anlasması, gelecekte olası saldırganlığı caydırmanın hali hazırda yüksek olan maliyetini daha da artırabilir.
İhtiyatlı Güvercin
İhtiyatlı Güvercin
Merkez Bankası, politika faizini beklentilerin üzerinde indirdi. Ancak önümüzdeki süreçte ihtiyatlı duruş sergileyeceğini belirterek, önceden belirlenmiş bir patikada faiz indirim döngüsüne girilmediği mesajını verdi.
“50 Yılda Asgari Ücretin Milli Gelirdeki Payı Yarıya İndi”
“50 Yılda Asgari Ücretin Milli Gelirdeki Payı Yarıya İndi”
Asgari ücretin net 22 bin 104 TL, brüt ise 26 bin TL belirlenmesinin ardından tartışmaların bu yıl daha büyük olmasının altında yatan neden asgari ücretin yüzde 50’ye varan oranda yaygın ve ortalama ücrete dönüşmesi. Dolar bazında ya da diğer ülkelerle kıyaslama dışında bir kriter daha var. O da asgari ücretin kişi başına gelire oranı. 1974’te brüt asgari ücretin kişi başına gelire oranı yüzde 80 seviyesindeyken son açıklanan rakamla 2025 program hedefine göre bu oran yüzde 43’e düşmüş olacak.
Geleceği Şekillendiren Güçler: Kuantum Çipler ve Nükleer Enerji
Geleceği Şekillendiren Güçler: Kuantum Çipler ve Nükleer Enerji
Yapay zekânın yükselişi ve veri merkezlerinin enerji ihtiyacı nükleer rönesansı başlatırken, kuantum çipler devrimsel bir teknoloji ile nanosaniye hesaplamaları hayatımıza getirdi. Bu iki tema, 2024 yılında yatırımcılara yeni fırsatlar sundu.
Yüzde 30 ve Altı
Yüzde 30 ve Altı
Yılın son haftasını geride bırakırken Aralık ayında ekonomi gündeminin odağında olan iki önemli konu sonuca ulaştı.
Kalabalık Yalnızlık: Ekonomik ve Psikolojik Perspektiften Bir Analiz
Kalabalık Yalnızlık: Ekonomik ve Psikolojik Perspektiften Bir Analiz
Modern dünyanın çözüm bekleyen en önemli problemlerinden biri olan kalabalık yalnızlık, bireysel düzeyde olduğu kadar toplumsal ve ekonomik boyutlarıyla da ele alınmalı.
Türkiye Çin Akınına Ne Kadar Hazır?
Türkiye Çin Akınına Ne Kadar Hazır?
Çinli markalar, güçlü üretim altyapıları ve ölçek ekonomileri sayesinde küresel otomotiv pazarında hızla büyürken Türk otomotiv sektörünün rekabete hazır olması için çok yol kat etmesi gerekiyor.
Otomotiv Tedarik Sanayi Daralıyor mu?
Otomotiv Tedarik Sanayi Daralıyor mu?
Otomotiv Sektörünün olmazsa olmazı tedarik sanayisi zor bir seneyi geride bırakıyor. Yıl içinde yaşanan gelişmeler ve para politikasındaki sıkı duruş üreticilerin rekabet gücünü zayıflattı. Önümüzdeki yılın planlarını yapan sektör 2025 hedeflerinden ödün vermemek için ciddi düzenlemelere ihtiyaç olduğunu dile getiriyor.
Brezilya’nın “Simyacı” Macerası
Brezilya’nın “Simyacı” Macerası
Tropiklerin Trump’ı Bolsonaro sonrası Lula ile yeni bir rotaya giren Brezilya, 2024’ü hareketli günlerle geride bırakıyor. Öyküde Paulo Coelho’nun Simyacı’sındaki gibi endişe de var, deneyim de!
Dünya Ticaret Örgütü Yapay Zeka Raporu ve Uluslararası Ticaretin Geleceği
Dünya Ticaret Örgütü Yapay Zeka Raporu ve Uluslararası Ticaretin Geleceği
DTÖ Trading with Intelligence raporu, Yapay zekanın uluslararası ticaret üzerindeki etkilerini derinlemesine ele alırken bu alandaki düzenleyici yaklaşımların geleceğini de tartışıyor.
Kentsel Parıltı ve Kırsal Karanlık: Özel Ekonomik Bölgelerden Ne Beklemeli?
Kentsel Parıltı ve Kırsal Karanlık: Özel Ekonomik Bölgelerden Ne Beklemeli?
Kentler ile kırsal kesim arasındaki gelişmişlik ve kalkınma farkını kapatmakta özel ekonomik bölgeler çare olur mu?
2025'te İzlenmesi Gereken 50 Şirket
2025'te İzlenmesi Gereken 50 Şirket
Giyim ve otomobilden finans ve gıdaya kadar çesitli sektörlerde yaklasık 2 bin sirketi takip eden Bloomberg Intelligence analistleri, önümüzdeki yıl dikkatle izlenmeye deger 50 şirket belirledi. Bu analiz, yeni yönetim, varlık satışları veya satın almalar ve yeni ürün ve hizmet planları gibi değişim için olası katalizörleri bir araya getiriyor. Bloomberg Intelligence, listeyi oluştururken yeni ABD yönetiminin politikalarının potansiyel etkilerine, devam eden jeopolitik çatışmalara ve yapay zekâ ile elektrikli araçların yükselişini de içeren hızlı değişimlere odaklandı.
Beynin Haritasını Çıkarmak İçin Yeni Bir Yöntem: Virüs Bulaştırmak
Beynin Haritasını Çıkarmak İçin Yeni Bir Yöntem: Virüs Bulaştırmak
E11 adlı bir laboratuvar, fare beyninin ayrıntılı bir haritasını çıkarmak için yeni bir teknik üzerinde çalışıyor.
Çin’in Konut Sektörünü Kurtarma Çalışmaları Umut Vaat Etmiyor
Çin’in Konut Sektörünü Kurtarma Çalışmaları Umut Vaat Etmiyor
Asya’nın en büyük ekonomisinde hükümet müdahalesinin sınırları, ev fiyatlarının düşmeye devam ettiği Zhengzhou’da açıkça görülüyor.