En son ne zaman detoks yaptınız? Veya hiç yaptınız mı? Zaman zaman toksinlerden arınmak, fazla kilolardan kurtulmak nasıl ki bizlere iyi geliyor ve hatta yeme içme alışkanlıklarımızı bir gözden geçirmemize ve iyileştirmemize fırsat sunuyorsa, kurumlar için de ilham alınabilecek bir uygulama olarak öne çıkıyor.
Anlaşıldığı üzere, burada bahsedeceğim detoks bireyselden ziyade kurumsal detoks. Farklı kaynaklarda daha çok toksik kurumsal kültür elementlerinin eliminasyonuna yönelik olarak kullanılan bu terimi burada daha çok süreçlerimizi ve iş dinamiklerine bakış açımızı gözden geçirmek ve yeniden tanımlamak olarak ele almak istiyorum. Bu nokta da iş modeli, kurumsal strateji ve stratejik öncelikler ve şirket hikayesi gibi birkaç noktaya değineceğim.
En son ne zaman iş modelinizi gözden geçirdiniz? İş yapış şekillerinizde ve günlük rutin uygulamalarınızda öyle alışılageldiği için kaç yılın yükünü taşıyorsunuz? Özellikle günlük uygulamalarınızda zamanla neye hizmet ettiğini bile unuttuğunuz ama değerli zamanınızı ayırarak yapmaya devam ettiğiniz uygulamaları ve işleri ortaya çıkarmak için düzenli aralıklarla yapılanları sorgulamaya ihtiyaç var. Daha basit ve daha sade süreç ve uygulamalarla hem vaktimizi katma değeri daha yüksek işlere ayırabiliriz hem de yeni işlere ve yeniliklere de alan açmış oluruz.
Kurumsal strateji ve stratejik öncelikler açısından da detoks gerekli diye düşünüyorum. Her sene zaten stratejimizi gözden geçiriyoruz ve güncelliyoruz diyebilirsiniz. Bildiğim pek çok kurum her yıl bu strateji toplantılarına önemli vakit ayırıyor. Haftalarca sunumlar hazırlanıyor ve toplantılar yapılıyor. Ancak bu gözden geçirmeler ne kadar mevcut stratejinizi derinden sorgulamaya ortam yaratıyor bir düşünmek lazım. Özellikle teknolojik atılımlarla her şeyin bu kadar hızlı değiştiği bir ortamda stratejiniz hangi yeni problemleri çözmeye odaklanıyor veya hangi müşteri ihtiyacını yeniden tanımlıyor? Bu toplantıların sonucunda kaç tane inovatif uygulanabilir fikir çıkıyor?
Son olarak, şirketinizin hikayesi bu gündemleri nasıl yakalıyor ve paydaşlarınıza nasıl aktarılıyor? Hazırlanan sunumlar ve raporlara değişen gündemlere göre yeni rakamlar mı ilave ediliyor yoksa daha bütünsel mi ele alınıyor? Özellikle sürdürülebilirlik açısından baktığımızda pek çok şirket uygulamasında ve doğal olarak çıkan raporlarda bu hâlâ ayrı bir konuymuş gibi değerlendiriliyor. Neden? Aslında şirketlerin her kademesine işlemesi gereken ve her sürecinin doğal bir parçası olması gereken bir konu raporlara entegre edilirken süreçlere neden edilemiyor? Cevap basit aslında... Kopyala yapıştır uygulamalar ve mevcut trendlere ayak uydurmaya çalışmaktan işin özüne inmeye yeterli vakit bulunamıyor veya bulunmak istenmiyor.
Sözün özü bence her şirketin düzenli ve etkili bir detoks programı olmalı...
Şirket genelinde her seviyede tüm çalışanların yoğun iş koşuşturmasından uzaklaşarak biraz durup düşüneceği, işleri ve rutinleşen uygulamaları sorgulayabileceği bir ortam sunulmalı. Buna bir zaman kaybı değil aksine gerek çalışanların mutluluğu gerekse de şirketin geleceği için oldukça faydalı olabilecek bir yatırım gözüyle bakılması gerekiyor.