Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Tarihte 21 Ocak 1976: İlk Uçuşunda Concorde ve Günümüz Elektrikli Araçları
Concorde’un başarılarından ve aksiliklerinden çıkarılan derslerle, elektrikli araç ekosistemi daha sürdürülebilir ve kârlı bir geleceğe doğru yön çizebilir.
  • 24 Ocak 2025 03:45
  • Koray Öztopçu
Tarihte 21 Ocak 1976: İlk Uçuşunda Concorde ve Günümüz Elektrikli Araçları

21 Ocak 1976’da Londra’daki Heathrow Havalimanı ile Paris dışındaki Orly Havalimanı’ndan ilk Concordelar aynı anda uçuşa geçti. Londra seferi Basra Körfezi’ndeki Bahreyn’e, Paris’ten kalkan sefer ise Batı Afrika’da Senegal üzerinden Rio de Janeiro’ya gidiyordu.


Süpersonik uçak Concorde ilk kez 2 Mart 1969’da uçtu. İngiliz-Fransız ortak uçağı Toulouse’dan havalandı ve pilot iniş kararı vermeden önce sadece 27 dakika havada kaldı. Concorde’un ilk ticari uçuşları ise 1976 yılında Londra – Bahreyn ve Paris – Rio de Janeiro rotalarında gerçekleşti. Concorde’un ilk ticari uçuşlarını gerçekleştirmesinin üzerinden 48 yıldan fazla zaman geçti.


Muhteşem bir olay


Concorde ilk uçuşunu 2 Mart 1969’da gerçekleştirirken, yedi yıl daha süren çalışmaların ardından havalandı. Uçak, dönemin jeopolitiği nedeniyle değiştirilmiş uçuş rotasına rağmen kalkıştan sadece dört saat sonra Bahreyn’e inerken, standart bir jete göre 2,5 saat daha kısa sürede uçuşunu tamamladı.


Süpersonik uçuşun hikayesi


Mühendisler 1950’lerde süpersonik bir yolcu uçağı inşa etme olasılığını araştırırken, 29 Kasım 1962’de Concorde’u inşa etmek için İngiliz ve Fransız hükümetleri, süpersonik uçağın tasarımı, geliştirilmesi ve üretimi için kaynakları paylaşmayı kabul etti. Açılış konuşmasında projeye atıfta bulunmak için “Concorde” kelimesinin kullanmasıyla uçağın adı da Fransızcada anlaşma anlamına gelen Concorde oldu.


Concorde’un ilk uçuşu, 001 prototipinin Fransa’nın Toulouse kentinden havalandığı 2 Mart 1969’da gerçekleşti. Fransız test pilotu, Concorde’u ilk kez indirdiğinde sadece “Büyük kuş uçuyor...” dedi. İngiliz yapımı prototip 002, birkaç hafta sonra İngiltere’deki Bristol’ün Filton Havaalanı’ndan uçtu. Her iki model de aynı yılın Haziran ayında Paris Havacılık Fuarı’nda sergilendi. Concorde, 26 Eylül 1973’te Atlantik üzerinden ilk kesintisiz geçişini gerçekleştirdi. Ortalama 954 mph hızla uçan Fransız modeli, Washington-ABD’den Paris-Orly’e rekor kırarak 3 saat 33 dakikalık bir sürede uçtu.


Concorde ile yolculuğu bu kadar özel kılan neydi?


Dünyanın dönüşünden daha hızlı uçan Concorde, yolcuları sabah Londra’dan alıp, New York saatine göre kahvaltıdan çok önce New York’a götürebiliyordu. Bu özelliğiyle dönemin mobilite ihtiyacının önemli bir simgesi haline geldi. 1976’dan itibaren 2,5 milyondan fazla yolcu Concorde ile süpersonik olarak uçtu. Uçak hızlandıkça, yolcular kabinin ön tarafındaki Mach ölçeri izleyebiliyordu.


Ticari ölçekte süpersonik ulaşım fikri, küçük savaş uçaklarının kısa mesafelerde ses bariyerini aşmaya başladığı 1950’lerde ortaya çıktı. Uzay yarışı gibi, bu alanda da ilk ve en hızlı olmak öncelikli hedefler arasındaydı. Siyasi iklim, NASA görevleri ve Apollo uzay araçları gibi büyük ölçekli teknolojik deneyler büyük harcamalara neden olurken, insanların uçuş teknolojisine olan artan merakı bu gelişmelerin ön plana çıkmasını sağladı. Uçak üreticileri, ticari havacılığı popülerleştirmenin anahtarlarından biri olan keşiflere ve artan yolcu kapasiteli, yakıt tasarruflu uçaklara yöneldi. Gelecek büyüktü, gelecek hızlıydı. Concorde “geleceğin yolcu uçağı” olarak adlandırılırken iyimserliği sembolize ediyor ve 20. yüzyılın temsil edebileceği her şeyi yansıtıyordu. Sanayinin ilerlemesiyle ampuller, arabalar, televizyon, bilgisayarlar ve internetten sonra, Concorde uçakları muhteşem teknolojik bir gelişmeydi. Pilotlar pistteyken kokpit pencerelerinden ulusal bayrakları sallarken, uçağa asla binmeyecek binlerce insan sadece gösteriyi hayranlıkla izlemek için kalkış ve inişlere katıldı.


Günümüzde elektrikli araçlar Concorde gibi mi?


Dünyanın ilk ticari süpersonik yolcu uçağı olan Concorde’un yaşam öyküsü, günümüzde elektrikli araçların hikayesiyle birçok benzerlik taşıyor. Concorde’un dönemin çok ileri bir teknoloji olduğu ortaya çıkarken, elektrikli araçlar da bugün benzer bir yolda ilerliyor. Elektrikli araç ekosistemi için otomotiv üreticileri bu alana milyarlarca dolar yatırım yaparken, yakın gelecekte içten yanmalı otomobillerinin satışını sona erdirme stratejisi birçok ülke tarafından kabul edilmiş durumda. İlk başlarda, elektrikli araç pazarı doğal olarak sınırlı bir büyüme gösterdi. Tüketiciler ikinci araç olarak bir elektrikli araç satın almayı ve daha uzun yolculuklar için içten yanmalı motorlu araç kullanmayı tercih ediyordu. Ancak, artan menzil kapasiteleri ve şarj istasyonlarının yaygınlaşmasıyla birlikte elektrikli araç satışları hızla arttı. Yakın zamanda şirket araç filolarında da elektrikli araçlar öne çıkmaya başladı.


Tüketicilerin elektrikli otomobillerin geleceği üzerine etkisi


Küresel elektrikli araç satışları 2024’te rekor seviyeye gelerek toplam 17,1 milyon adete ulaştı. Satışlar, bir önceki yıla göre yüzde 25 arttı. Çin, 2024’te 11 milyon adet satış yaparak küresel elektrikli araç (EV) pazarına hakim olurken bir önceki yıla göre yüzde 40 büyüme kaydetti. Elektrikli otomobil üreticileri, Çin’in satış büyümesinin yavaşlaması, Avrupa’da yeni emisyon hedeflerinin belirlenmesi ve Trump yönetimi altında ABD’de olası politika değişikliklerine ilişkin belirsizliklerle birlikte 2025’i dönüşüm yılı olarak görüyor.


Elektrikli araç benimsemesindeki öngörülen büyüme, tüketiciler açısından artarak devam ediyor. Sahip olma maliyetindeki düşüş, sürüş alışkanlıkları ve sürücülerin bir şarjla ne kadar yol gidebileceklerine dair kaygılar, kullanıcı deneyimlerinin gelişmesiyle birlikte 2025’te daha da yukarıya gelebilir. Elektrikli araç maliyetleri, sürüş alışkanlıkları, menzil kaygısı gibi zorluklar otomotiv sektörü tarafından hızlı ve kararlı bir şekilde ele alınabilirse, elektrikli araçların benimseme oranı uzmanların tahmin ettiğinden daha hızlı bir şekilde artabilir.


Concorde döneminden öğrenilen dersler


Concorde dönemi tüm sektörlere değerli dersler verdi. Teknolojik yeniliği ekonomik uygulanabilirlikle dengelemenin önemini vurgulayan bu dönem, hız ve lüksün sınırlarını zorlarken ticari satışların uzun vadeli başarısı için sürdürülebilir iş modellerinin gerekliliğini ortaya koydu. Concorde deneyimi, teknik ve operasyonel zorlukların üstesinden gelmek için araştırma ve geliştirmeye sürekli yatırım yapılmasının ne kadar önemli olduğunu da gösterdi. Ayrıca Concorde’un emekliye ayrılması, değişen pazar taleplerine ve düzenleyici gerekliliklere uyum sağlamanın kritik önemini gözler önüne serdi. Concorde’un başarılarından ve aksiliklerinden çıkarılan derslerle, elektrikli araç ekosistemi daha sürdürülebilir ve kârlı bir geleceğe doğru yön çizebilir.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Davos’un Beş Gündemi
Davos’un Beş Gündemi
Dünya Ekonomik Forumu, Trump’ın gölgesinde toplandı. Ana temalar ise Tarifeler, Ekonomik Milliyetçilik, Korumacılık, Avrupa’nın Zayıflığı, yapay zeka ve Çin üzerine odaklandı.
Borsada Doğru Bilinen Yanlışlar
Borsada Doğru Bilinen Yanlışlar
Borsada geçmişte doğru olsa da artık geçerliliği kalmamış, ya da eksik bilgiyle yorumlanan bazı popüler verilerin sosyal medya aracılığıyla geniş kitlelere ulaşması bu yanlış bilgi ve yorumların azalmadan devam etmesine neden oluyor. Teknolojinin bu denli gelişmesine karşın finansal okuryazarlığın düşük olmasının da etkisiyle yanlış bilgi, yorum ve analizlerin bazıları ise bireysel yatırımcıların fiyatlama davranışlarını olumsuz etkileyecek düzeyde yaygınlaşıyor.
Kaçırılmayacak Fırsatlar
Kaçırılmayacak Fırsatlar
Küresel rekabette geride kalan Almanya ve Türkiye aralarındaki işbirliğini geliştirerek kendilerine avantaj sağlayabilir.
2025’te CEO’ların Gündeminde Ne Var?
2025’te CEO’ların Gündeminde Ne Var?
Her sektörden birçok şirketin ana gündem konusu uzun zamandır inovasyon. Teknoloji ve yapay zekâ ile yakından ilgili olan inovasyonda geride kalan şirketler büyüme trenini kaçırma tehlikesiyle karşı karşıya.
Ücretlilerin Kısacak Harcaması Kaldı mı?
Ücretlilerin Kısacak Harcaması Kaldı mı?
TCMB’nin temkinli bir şekilde başladığı faiz indirimlerinin 2025’te sürmesi beklenirken, arzu edilen seviyede gerilemeyen iç talep, enflasyonla mücadelede set oluşturmaya devam ediyor. Toplumun bir kesimi yüksek sermaye geliri ile harcamalarını sürdürebilirken, ücret artışlarının sınırlı kalması iç talepte TCMB’nin arzu ettiği baskıyı yaratacak mı?
Tarihi Ticaret Anlaşması Yeniden Masada
Tarihi Ticaret Anlaşması Yeniden Masada
İsrail, BAE ve Bahreyn arasında yaklaşık beş yıl önce imzalanan ve diplomatik ilişkileri normalleştiren Abraham Anlaşmaları, genişleyerek Fas ve Sudan’a da ulaşmıştı. ABD Başkanı Donald Trump, Gazze’deki ateşkesin sağladığı ivmeyi Abraham Anlaşması’nı canlandırmak için kullanacağını söyledi. Peki Abraham Anlaşması’nın yeniden gündeme gelmesi Orta Doğu ve Türkiye açısından ne anlama geliyor? Anlaşmanın küresel ve bölgesel ekonomiye etkisi ne olur?
Teknolojik İkilemler Dünyasında Yön Bulmak
Teknolojik İkilemler Dünyasında Yön Bulmak
İnsanlık tarihte birkaç kez karşı karşıya geldiği radikal değişimlerden birisini yaşıyor. Yapay zekânın gelişimiyle birlikte birçok işin ortadan kalkacağına inanlar olduğu gibi, birçok yeni işin ortaya çıkacağını da düşünenler var.
Trump İle Birlikte ABD’nin Çevre Politikalarında U Dönüşü
Trump İle Birlikte ABD’nin Çevre Politikalarında U Dönüşü
ABD Başkanı Donald Trump’ın enerji politikalarında fosil yakıtları teşvik eden yeni adımları ve Paris Anlaşması’ndan çekilme kararı, küresel sürdürülebilirlik yatırımları üzerinde derin etkiler yaratıyor.
Küresel Ticaretin İsimsiz Kahramanı “En Çok Kayrılan Ulus (MFN) İlkesi”
Küresel Ticaretin İsimsiz Kahramanı “En Çok Kayrılan Ulus (MFN) İlkesi”
DTÖ MFN İlkesinin ağırlığını koruması, DTÖ’nün de işlevselliğini hâlâ büyük ölçüde koruduğuna işaret ediyor.
Stargate: Gezegenimizin 500 Milyar Dolarlık Yeni Sınavı
Stargate: Gezegenimizin 500 Milyar Dolarlık Yeni Sınavı
Teknoloji, insanlığın hizmetinde bir araç olarak kalmalı. Stargate, bu dengeyi kurmanın en büyük sınavlarından biri olacak.
Otomotiv Satış Sonrası Sektörünün Gözü Çin Yatırımlarında
Otomotiv Satış Sonrası Sektörünün Gözü Çin Yatırımlarında
Çinli otomobil firmalarının Türkiye’de üretime dayalı yatırımları otomotiv satış sonrası sektörünün istihdamına katkı sağlarken 2025 yılı için de bir güvence sunuyor.
Merkezci Politikacıların Göçmen İkilemi
Merkezci Politikacıların Göçmen İkilemi
Dünya genelinde göçmenlerle ilgili maliyetleri göz ardı ederek ekonomik faydaları vurgulamak 2024’te kazandıran bir seçim stratejisi olmadı.
ABD’de Birbirine Zıt İki Başkanın Tek Ortak Noktası: Ekonomik Popülizm
ABD’de Birbirine Zıt İki Başkanın Tek Ortak Noktası: Ekonomik Popülizm
İstihdam, refah veya sağlık ölçüt olarak kullanıldığında, işçi sınıfı için anlamlı bir kazanım bulmak zor, bu da önümüzdeki dört yılla ilgili soruları gündeme getiriyor.
Spor Ayakkabı Sektörünün En Hızlı Koşan Firması
Spor Ayakkabı Sektörünün En Hızlı Koşan Firması
On’un kafa karıştırıcı bir ismi, tuhaf tabanları ve komik bir logosu var. Öte yandan Avrupalı şirket koşu ayakkabısı ve rahat spor ayakkabı sektöründe yaşanan patlamayı da adeta domine ediyor.