Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Küresel Ekonomi

Turizm Karşıtı Hareket Tüm Dünyaya Yayılabilir
Barcelona’da meydana gelen “turizm karşıtı” hareketin zamanla tüm dünyadaki turistik kentlere yayılması mümkün
  • 12 Temmuz 2024 14:43
  • İpek Yezdani
Turizm Karşıtı Hareket Tüm Dünyaya Yayılabilir

Sonunda bunu da gördük: İspanya’nın Barcelona kentinde, aşırı turistten ve yabancılar nedeniyle artan ev kiralarından bıkan Katalan halk, caddelerde turizm karşıtı protesto gösterisi düzenleyip cafe’lerde oturan turistlere su tabancasıyla su sıktılar! Doğrusu; Barcelona’yı çok seven birisi olarak, ellerinde “Turistler eve dönün” yazılı pankartlar taşıyarak sloganlar atan o güruhun tacizlerine maruz kalan turistlerden birinin yerinde olmayı hiç istemezdim.


Avrupa’da “aşırı turizmden” bıkan ve “turizme karşı” önlemler alan tek şehir Barcelona değil. Hatırlayın, bundan kısa bir süre önce Hollanda’nın başkenti Amsterdam’da da aşırı turizmi kontrol altına almak için şehre gelen yıllık kurvaziyer sayısı neredeyse yarıya indirilerek 100 ile sınırlandırıldı. Kent yönetimi ayrıca yolcu terminalini şehir dışına taşıyarak, gemilerin çevresel etkilerini azaltma ve şehir merkezinin tarihi dokusunu koruma kararı aldı.


İtalya’da ise kitlesel turizmin etkilerinin en ağır şekilde görüldüğü kentlerden Venedik, bu senenin başında 25 kişinin üzerindeki rehberli turist gruplarını ve megafon kullanımını yasakladı. Venedik Belediyesi’nin aldığı kararın “sürdürülebilir turizmi teşvik etmeyi” ve aynı zamanda “kent sakinlerinin korunmasını” amaçladığı duyuruldu.


Artık Venedik’in tarihi kent merkezinin yanı sıra Murano, Burano ve Torcello adalarında da 25 kişinin üzerinde turist gruplarının gezdirilmesine de izin verilmiyor.


Bütün bunlar size tuhaf ve adaletsiz mi geliyor?


Ancak madalyonun bir de diğer yüzü var: İstanbul’da yaşarken, artan kira fiyatlarından, özellikle de İstiklal Caddesi gibi şehrin tarihi kültür merkezlerinin çehresinin değişmesinden, yıllardır gittiğiniz cafe ve restoranların birer birer nargileciye dönmesinden, tabela kirliliğinden ve de “Türk” olduğunuz ve sizden fazla para koparamayacağı için taksicilerin sizi almamasından şikayetçi olmadığınızı söyleyebilir misiniz? Yaşanan tüm bu gelişmelerde özellikle de petrol zengini Arap ülkelerinden gelerek burada para saçan zengin turistlerin payı olmadığını söyleyebilir misiniz? Dolayısıyla bizler bir yandan Avrupa kentlerinde aşırı turizme karşı alınan önlemleri yadırgarken, diğer yandan yine aşırı turizmin bizim yaşadığımız şehirlere verdiği zararları unutuyoruz. Şüphesiz ki bunda zavallı turistlerin bir günahı yok, seyahat hakkı kimse için kısıtlanamaz bir haktır. Ancak turizmin “sürdürülebilir” hale gelmesi için aşırı turizme yönelik bazı önlemlerin alınması gerektiği artık tüm dünyada kabul edilen bir gerçek.


Bundan yaklaşık dokuz yıl önce Arap turistlerle ilgili bir dosya hazırlarken Kuveytli karı-koca Nasır el Rababa ve Haya el Rababa ile tanışmıştım. Bolu’dan ev aldıklarını, her yıl Mayıs’tan Eylül’e kadar Bolu’daki evlerinde kaldıklarını söylemişlerdi. Ancak konuştuğum diğer Arap turistlerin aksine “Artık İstanbul’u sevmediklerini’ söylemişlerdi. “Neden?” diye sorduğumdaysa Haya el Rababa beni de şaşırtan şu cevabı vermişti: “Beş yıl önce geldiğimizde İstanbul’u çok sevmiştik, böyle kalabalık değildi, çok güzeldi. Şimdi aşırı kalabalık olmuş, çok fazla Arap turist var!” Yani Arap turistlerin bile “Çok fazla turistten” şikayet ettiği bir şehirde yaşadığımızı o zaman anlamıştım.


Dolayısıyla şunu söylemek mümkün: Aşırı turizm, aşırı kalabalık turist kafileleri ve bu nedenle şehrin özgün dokusunun bozulması, yerel halk için olduğu kadar turistler için de bir sorun. Uzun kuyruklarda beklemek zorunda kalan, kalabalık nedeniyle müze, ören yeri, vs. gibi yerleri istediği ziyaret edemeyen, huzur içinde oturup sakin bir yerde yemeğini yiyemeyen turistler, yaşadığı deneyimden de bir şey anlamıyor. Bu nedenle Barcelona’da meydana gelen “turizm karşıtı” hareketin zamanla tüm dünyadaki turistik kentlere yayılacağını söylemek pekâlâ mümkün.



Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 38. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 38. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Mültecilere Karşı Global Tutumlar
Mültecilere Karşı Global Tutumlar
Göç insanlık tarihi kadar eski bir olgu. Savaşlar, baskıcı rejimler, doğal afetler, kıtlık ve yoksulluk gibi birçok nedenle dünya üzerindeki hareketlilik durmadı, durmuyor
Kripto Para Piyasalarının Karabasanı: Mt. Gox
Kripto Para Piyasalarının Karabasanı: Mt. Gox
2014 yılında 850 bin Bitcoin’in çalınmasıyla başlayan ve 10 yıldır kripto para piyasalarının üzerine adeta bir karabasan gibi çöken Mt. Gox olaylarında sona geldik
Geleneksel Döviz Yatırımcıları Yerini Sürüngen İsimlerine Sahip Algoritmalara Bırakıyor
Geleneksel Döviz Yatırımcıları Yerini Sürüngen İsimlerine Sahip Algoritmalara Bırakıyor
Bazı döviz piyasalarındaki işlemlerin yüzde 75’inden fazlasını makinelerin gerçekleştirdiği günümüzde, Wall Street’in devleri sistemlerinin hazır olduğundan emin olmak için yarışıyor.
“Güvenli” Yapay Zekanın Ayak Sesleri
“Güvenli” Yapay Zekanın Ayak Sesleri
İlya Sutskever’in güvenli süper zeka için yeni bir planı var
İngiltere’de İşçi Partisi’nin Vaatleri Ne Getirecek?
İngiltere’de İşçi Partisi’nin Vaatleri Ne Getirecek?
İngiltere’de 14 yıl sonra iktidara gelen İşçi Partisi, Britanya’yı yeniden inşa etme sözü veriyor. Partinin önceliklerinden biri, büyümeyi canlandırmak.
ABD’de Perakende Fiyatlarını Yükselten Yeni Trend: ‘Upflasyon’
ABD’de Perakende Fiyatlarını Yükselten Yeni Trend: ‘Upflasyon’
Önce “küçülme” vardı. Şimdi ise, şirketler 100 milyar dolarlık kişisel bakım ve güzellik pazarını değiştirmeye çalışmasıyla tüketiciler ‘upflasyon’ ile tanışıyor.
3. Çeyrekte Takip Edilecek 10 Şirket
3. Çeyrekte Takip Edilecek 10 Şirket
Bloomberg Intelligence’ın senaryolarına dayanarak üçüncü çeyrek için 10 şirketle daha karşınızdayız. Sektörleri ve bölgeleri kapsayan mercekteki şirketler, Bloomberg Intelligence analistlerinin sürekli olarak belirlediği daha büyük bir grubun bir parçası. Her bir senaryo, önümüzdeki birkaç ay içinde gerçekleşecek ve bizim görüşümüzü destekleyen önemli bir katalizörün ana hatlarını çiziyor.
Restoranların “Tip”i Düzelmiyor
Restoranların “Tip”i Düzelmiyor
Artan enflasyon ve en büyük banknotun alım gücündeki gerileme nedeniyle garsonların bahşiş gelirleri sürekli geriliyor. Yeme içme sektöründeki işletmeler, gelirlerdeki düşüş nedeniyle kalifiye eleman bulmakta zorlanıyor. Tüketici ise bu işe çözüm olarak ortaya çıkan “zorunlu hizmet bedeli”nden şikayetçi. Her üç tarafı da memnun edecek çözüm kredi kartı ile gönüllü olarak yapılabilecek bahşiş ödemesi olabilirdi. Ancak düzenleme bir yol kazası sonucu rafa kalktı.
Çin’de Yatırım Bankacıları Komünist Partiye Katılıyor
Çin’de Yatırım Bankacıları Komünist Partiye Katılıyor
Bir zamanlar Pekin’in finans alanındaki hırsının sembolü olan CICC, istikbali için savaşıyor
Atlantik İttifakının Dış Ekonomik İlişkiler Politikaları
Atlantik İttifakının Dış Ekonomik İlişkiler Politikaları
Yumuşak Güç (Soft Power) temelli bölgesel entegrasyondan ekonomik güvenlik konseyine
Chelsea’nin Sahibinin Yüksek Borçları Yatırımcıları Endişelendiriyor
Chelsea’nin Sahibinin Yüksek Borçları Yatırımcıları Endişelendiriyor
Kaliforniya merkezli özel sermaye şirketinin portföyündeki şirketler arasında en az 10 milyar dolarlık sorunlu borç bulunuyor ve bu da satın alma sektörünün şu anda karşı karşıya olduğu zorlukların bir göstergesi
Daha Büyük Şirket, Daha İyi Şirket mi?
Daha Büyük Şirket, Daha İyi Şirket mi?
Patronun kaynağı kendi işine değil de sürdürülebilir enerjiye ayırması, ana faaliyet konusu olan işletmesinin değerinden düşülecek bir varlık olarak görülmemeli
Sosyal Medyanın Ölçü Birimi Rakamlar Değil Duygulardır!
Sosyal Medyanın Ölçü Birimi Rakamlar Değil Duygulardır!
Sosyal medya kampanyalarında, izlenme ve beğeni sayıları yerine, tüketicilerde yaratılan duygusal tepkiler ve bağlar önem kazanıyor
Geçici Bir Mekanizma Olarak NATO
Geçici Bir Mekanizma Olarak NATO
NATO’nun 75. yıl liderler hatıra resmine bakıldığında, suretler bir yana sahnenin önündeki bir cümle dikkat çekiyor: Geleceğimizi savunuyoruz!
Unutursam Fısılda!
Unutursam Fısılda!
Alzheimer ilacı geliştirme konusunda yılda 5 milyar doları aşan gelir beklentisi firmaların ana gündeminde
Detoks Zamanı
Detoks Zamanı
Şirket genelinde her seviyede tüm çalışanların yoğun iş koşuşturmasından uzaklaşarak biraz durup düşüneceği, işleri ve rutinleşen uygulamaları sorgulayabileceği bir ortam sunulmalı
Türkiye’nin Anneleri
Türkiye’nin Anneleri
Yapay zekâ ile Türkiye’nin annelerini analiz ettik. İşte çarpıcı sonuçları…
Yapay Zeka İle Müşteri Sadakati Oluşturma
Yapay Zeka İle Müşteri Sadakati Oluşturma
Yapay zeka, marka ile etkileşime giren müşterilerin oluşturduğu verilerden yararlanarak onların nasıl düşündüklerine ve sunulan ürün ve hizmetlerden neye değer verdiklerine dair yeni bilgiler ortaya çıkarabilir