Bilimkurgu televizyon dizisi “Person of Interest” 2011-2016 yıllarında ve ülkemizde de bir dönem yayınlanmıştı. Dizinin konusu şu an gündemimizden çok da farklı değil. Dizide makine diye adlandırılan “yapay zeka sisteminin” güvenlik ve önlem amacıyla kullanılması işlenirken, dünyadaki tüm kameralara ve mikrofonlara sızabiliyor, onları izleyebiliyor ve dinleyebiliyordu. Buna cep telefon kameraları ve mikrofonları bile dahildi. Kameralardan tüm insanların hareketlerini ve yaşamını izleyerek, bunları veri tabanına kaydediyordu. Elbette bunların hepsi bir dizide bilimkurgu ve hayal olarak kurgulanırken, yeni bir tartışma hem otomotiv sisteminde hem de genel olarak yapay zekanın kullanılacağı alanlarda tartışılıyor. Yapay zeka, kontrol ve data koruma…
Otomotivde yapay zekanın gücü
Yapay zeka (AI) otomotivde ortaya çıkarken aynı zamanda e-mobilite şirketleri içinde potansiyelini gösteren yeni kullanım örnekleriyle hızla ilgi gördü. Teknolojik açıdan daha tüketilebilir aynı zamanda direkt uygulamalar veya belli araçlar aracılığıyla tüketiciler için erişilebilir hale geldi. Stratejik bakışla otomotiv şirketleri arasında benzersiz bir fark yaratan ve büyümeyi hızlandıran güçlü bir faktör olacağı artık tüm üreticiler tarafından konuşuluyor.
Yapay zeka entegre edildikten sonra e-mobilite endüstrisi üzerinde derin bir etki yaratması beklenirken, bu süreçte otomotiv üreticilerinde yapay zekayı benimsemeye istekli olan şirketler, fırsatı yakalayacak.
Otomotiv üreticileri, satış sonrası hizmetler ve diğer mobilite oyuncuları bundan sonra nereye yönelmeli?
Otomotivde yapay zekanın güçlü olacağı ve değer katacağı birçok alan var. Ancak bugün rekabet avantajı elde etmek için yapay zekayı uygulamanın güçlü yolları ufukta belirmiş durumda. Şu anda çok sayıda otomotiv üreticisi yapay zekanın operasyonlarını geliştirme potansiyelini araştırıyor. Bunlardan en önemlisi araç içi kişiselleştirme yoluyla sürücü deneyimini yükseltmeden geçiyor. Yapay zeka, araç performansı, güvenlik ve kişiselleştirme açısından sürücü deneyimini yükseltmeye devam edecek ve bağlantılı araçlar, nesnelerin interneti ile daha da farklı boyutlara gidecek.
Yapay zeka, tamirciyi ihtiyaç duyulan yere getirecek
Yapay zeka ayrıca kullanıcının evinde veya iş yerinde gerçek zamanlı olarak yapılabilecek onarımlar için yeni bir kolaylık düzeyi sunacak.
Batarya performansında araçtaki sensörler, halihazırda seyahat hızı, hava koşulları, trafik ve daha fazlası hakkındaki verilere dayanarak bataryanın ne zaman arıza riskiyle karşı karşıya olduğunu gösteriyor. Gelecekte yapay zeka aynı koşullara göre bataryanın nasıl optimize edileceğini de gösterecek. Sensörlerden gelen veriler güvenlikte ileri bir performans ile aracın sürücü davranışına göre tepki vermesini sağlayacak. Yorgunlukta, uyuma durumunda araç sert fren yaparken, sigorta şirketlerini bilgilendirerek risk profilleri hakkında daha ayrıntılı verilere yol açacak, primlerin gerçek zamanlı verilere göre ayarlamasına olanak tanıyacak. Yapay zeka ile kişiselleştirme yoluyla günlük sürücü deneyimleri gelişecek, araç içi ekranlar, bireysel kullanıcı tercihlerine göre özelleştirilmiş içerik sergileyecek. Sürücüyü, çalıştığı bankadan para çekmek istediğinde, en yakın şubeye uzaklık, yol tarifi vb. bilgilendiren, adım adım yol tarifleri içeren anlık bildirimler gönderecek.
Satışı destekleme de yapay zeka kullanımı
Tüketici verisinin en iyi şekilde kullanımı konusunda yapa zeka, kalıplara dayanan piyasa davranışındaki müşteriye yönelik bu verilerle kampanya adımlarında satışı destekleyecek. Üreticiler, bayiler ve finans hizmeti veren kurumlar, yapay zeka kullanımını en üst düzeye çıkarmak ve operasyonel verimsizlikleri gidermek için iş birliği yaparak, verileri müşteri izinleriyle paylaşacak. Bu veriler, deneyimleri zenginleştirmek ve üst düzeyde kişiselleştirmek isteyen markaların işbirliği yapabileceği ortak bir ortam sunacak. Yapay zeka yoluyla artan iş birliği, merkezi olarak yönetilen verilerle daha hızlı ve kusursuz deneyimler yaratarak müşteriler için hem perakende satış hem de sahiplik sürecini iyileştirecek.
Servis hizmetleri ve yapay zeka
Bir müşterinin taşıt kredisi bitim süresi ya da ortalama km süresi gelen araçlar için ana firmayla-bayiyle iletişime geçmesi yerine yapay zeka, müşteri için en iyi eylem planını tahmin edecek. Ana firma-bayi ve finans kurumuna müşteriyle önceden etkileşim kurması için birçok fırsat sunacak. Pazarlama ekipleri, açık sinyalleri beklemek yerine, aracın muayene edilmesi, değiştirilmesi veya satın alma seçenekleri sunulmasına ilişkin mesajlarla daha erken etkileşime geçebilecek. Yapay zeka akıllandıkça teklifleri ve iletişimleri kişiselleştirme konusunda daha da iyi hale gelecek.
Günümüzün araçları daha karmaşık. Bu araçların bakımı için özel becerilere ihtiyaç daha fazla ve servis teknisyeni sıkıntısı yaşanıyor. Geçmişte üreticiler, teknisyenlerin araçlardaki sorunları çözmelerine yardımcı olmak için servis bültenleri, eğitimlerle konuyu yönetirken, gelecekte yapay zeka, asistan teknisyenleri soru sorma, sorun giderme, sorunları belirleme ve normalde uzmanlığa sahip olamayacakları onarımları yapma konusunda destek olacak. Otomotiv sektöründe servis hizmetinde parçaların sıralanması, bir aracın üretimi için çok önemlidir. Birçok tedarikçi stok fazlası ve bayilerle mücadele ediyor ya da araç tamiri yapanlar ihtiyaç duydukları parçalara her zaman erişemiyor. Yapay zekanın yardımıyla dijital ikiz teknolojisi, bir aracın tamamının (yazılımı, garanti verileri, servis geçmişi ve performansı dahil) sanal bir kopyasını oluşturabilir ve ayrıca depo tedarikini ve hatta tüm organizasyon yapısını simüle edebilecek.
Üreticiler tüketici davranışlarını tahmin edecekler
Yapay zeka, otomotiv şirketleri için mevcut stok yönetimi ve tahminini, pazarlamayı, kişiselleştirmeyi ve müşterilerin genel satın alma deneyimini iyileştirecek. Araçların gelecekteki talebini ve arzını daha iyi modellemeye imkan verecek. Kimin, hangi aracı, ne zaman satın alacağını önceden daha ayrıntılı tahmin etmek tekliflerin zamanlaması, ne tür bir teklifin müşteride en çok yankı uyandıracağı, bir üretici veya bayinin tercihler ya da geçmiş satın almalar hakkındaki müşteri verilerine dayanarak pazara giriş teklifini nasıl daha hızlı kişiselleştirebileceği konusunda bilgi sağlayacak. Veriye dayalı resim aynı zamanda müşteri satın alma eğiliminin, bağlılığının, marka veya ürün yakınlığının belirlenmesine de yardımcı olabilir. Arz ve talep doğru bir şekilde modellendiğinden stok optimizasyonunu da destekler.
Data korunması çok önemli
Yapay zeka modellerini sorumlu bir şekilde oluşturmak, önyargıyı ve riski en aza indirmek için modellere kimin erişebileceğini ve modelleri kimin tükettiğini bilmek önemli olacak. Ham veya yapılandırılmış verilerin bir model tarafından değiştirilmediğinden emin olmak için onları sorumlu tutun. Veri bilimcilerin ve analistlerin deneme yapması için verileri güvenli bir ortamda erişilebilir hale getirin.
Yapay zekanın yeni kullanım senaryoları bu şekilde ortaya çıkacak ve sonuçta benimsenecek. Yapay zeka kalıcı olacak ve sunduğu olanaklar artmaya devam edecek. Yolculuklarına başlamak veya devam etmek isteyen otomotiv şirketleri heyecan verici bir yolculuk için kemerlerini bağlamalı. Rekabetçi kalabilmek için şirketlerin yolculuklarına şimdi başlamaları ve hızla gelişen bu ortamda küçük atılımları ve ilerici değişimi benimsemeleri gerekiyor.