Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

İş Dünyası

Türkiye’nin Anneleri
Yapay zekâ ile Türkiye’nin annelerini analiz ettik. İşte çarpıcı sonuçları…
  • 12 Temmuz 2024 09:26
  • Akan Abdula
Türkiye’nin Anneleri

Yapay zekayı da kullanarak 267 bin 485 anneyi, kurdukları bağlantılar ile toplamda 748 bin 958 kişiyi analiz ettik. Öncelikle makaleme şu bilgiyle başlayayım, ülkemizde anne olmanın yaşı sürekli yükseliyor.


Çocuk sayısı da tabi ki yaş artışı ile birlikte düşüyor. 2001 yılında ilk doğum yaşı ortalama 25 iken, 2023 yılında bu 30’a yaklaşmış görünüyor. Doğum öncesinde annelerin iyi bir hazırlık öğrencisine dönüştüğünü gördük. Doğum öncesinde annelerin yüzde 31’i sağlıklı gebelik süreci ve gebelik beslenmesiyle ilgili kendilerini eğitmeye çalışıyor.


Bu oran düşük görünebilir ancak geçmiş dönemlere göre burada ciddi yükselen bir trend var. Doğum sonrası bu cevval hazırlık öğrencileri, çalışkan birer dönem öğrencisine dönüşüyor. Doğum sonrası annelerin yüzde 41’i sağlıklı büyüme ve gelişim konusuna odaklanmaya başlıyor. Ayrıca yüzde 20’si de çocuğun davranışsal gelişimi ile ilgili kendini eğitmeye çalışıyor.


Peki anne olduktan sonra çocuk dışında en çok hangi içerikleri tüketiyorlar? Çocuk haricinde, yüzde 30 ile moda ve kişisel bakım öne çıkıyor.


İyi görünmek, iyi hissetmek, iyi bir ruh sağlığının olmazsa olmazı. İyi bir ruh sağlığı da sağlıklı bir annelik için çok kritik. Burada moda ve bakım markalarının yeni annelere özel seriler oluşturması için fırsatlar görüyorum.


İkinci sırada yüzde 22 ile kariyer ve eğitim öne çıkıyor.


Peki kariyer ve eğitim ile etkileşim kuran yeni annelerin, bu başlık altında en çok hangi bilgilere ihtiyaç duyduğunu merak ediyorsanız, söyleyeyim; işe dönmek için psikolog desteği almalı mıyım sorusu öne çıkıyor. Bu çok önemli bir tansiyon alanı, ilk çocuk annelerinin ciddi bir kariyer ve çocuk ikilemi arasında kaldığı aşikâr.


Şirket olarak sürdürülebilirlik mi konuşuyorsunuz, işveren markası olmayı mı konuşuyorsunuz, güçlü ve eşitlikçi şirket kültürünü mü konuşuyorsunuz, alın size büyük bir tansiyon. Buyurun çok net bir kaygı var ortalıkta, oraya odaklanın. Bu kaygıyı hafifletmeye yönelik adımlar atın. Ama bunu yaparken sadece anneyi ikna etmek yetmez, bu kaygıyı ortadan kaldıracak şartları da oluşturmak gerekir. Tabi anneler bebek bakım ürünleri ile çok ciddi bir etkileşim kuruyorlar ve bu oran yüzde 38’ler civarında.


Ancak beklediğimiz gibi en çok etkileşim kurdukları ürün kategorisi artık bebek bezleri filan değil. Islak mendil ve havlular bir numarada. Hatta spesifik bir ıslak mendil ve havlu markası mucizelere imza atıyor. Bu marka inanılmaz bir duygusal bağ kurmayı başarmış gibi görünüyor. Şimdi bu markanın ismini vermeyeyim, anneler okuyunca hemen tahmin edeceklerdir zaten.


Sonra beslenme ve emzirme ürünleri, taşıma araçları ve güvenlik ürünleri öne çıkıyor. Bir ıslak mendil ve havlu markası herkesin pabucunu dama atmış gibi görünüyor. Çalışmada anne öbeklerine de baktık ancak buna bir sonraki yazımda değinirim.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 38. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 38. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Mültecilere Karşı Global Tutumlar
Mültecilere Karşı Global Tutumlar
Göç insanlık tarihi kadar eski bir olgu. Savaşlar, baskıcı rejimler, doğal afetler, kıtlık ve yoksulluk gibi birçok nedenle dünya üzerindeki hareketlilik durmadı, durmuyor
Kripto Para Piyasalarının Karabasanı: Mt. Gox
Kripto Para Piyasalarının Karabasanı: Mt. Gox
2014 yılında 850 bin Bitcoin’in çalınmasıyla başlayan ve 10 yıldır kripto para piyasalarının üzerine adeta bir karabasan gibi çöken Mt. Gox olaylarında sona geldik
Turizm Karşıtı Hareket Tüm Dünyaya Yayılabilir
Turizm Karşıtı Hareket Tüm Dünyaya Yayılabilir
Barcelona’da meydana gelen “turizm karşıtı” hareketin zamanla tüm dünyadaki turistik kentlere yayılması mümkün
Geleneksel Döviz Yatırımcıları Yerini Sürüngen İsimlerine Sahip Algoritmalara Bırakıyor
Geleneksel Döviz Yatırımcıları Yerini Sürüngen İsimlerine Sahip Algoritmalara Bırakıyor
Bazı döviz piyasalarındaki işlemlerin yüzde 75’inden fazlasını makinelerin gerçekleştirdiği günümüzde, Wall Street’in devleri sistemlerinin hazır olduğundan emin olmak için yarışıyor.
“Güvenli” Yapay Zekanın Ayak Sesleri
“Güvenli” Yapay Zekanın Ayak Sesleri
İlya Sutskever’in güvenli süper zeka için yeni bir planı var
İngiltere’de İşçi Partisi’nin Vaatleri Ne Getirecek?
İngiltere’de İşçi Partisi’nin Vaatleri Ne Getirecek?
İngiltere’de 14 yıl sonra iktidara gelen İşçi Partisi, Britanya’yı yeniden inşa etme sözü veriyor. Partinin önceliklerinden biri, büyümeyi canlandırmak.
ABD’de Perakende Fiyatlarını Yükselten Yeni Trend: ‘Upflasyon’
ABD’de Perakende Fiyatlarını Yükselten Yeni Trend: ‘Upflasyon’
Önce “küçülme” vardı. Şimdi ise, şirketler 100 milyar dolarlık kişisel bakım ve güzellik pazarını değiştirmeye çalışmasıyla tüketiciler ‘upflasyon’ ile tanışıyor.
3. Çeyrekte Takip Edilecek 10 Şirket
3. Çeyrekte Takip Edilecek 10 Şirket
Bloomberg Intelligence’ın senaryolarına dayanarak üçüncü çeyrek için 10 şirketle daha karşınızdayız. Sektörleri ve bölgeleri kapsayan mercekteki şirketler, Bloomberg Intelligence analistlerinin sürekli olarak belirlediği daha büyük bir grubun bir parçası. Her bir senaryo, önümüzdeki birkaç ay içinde gerçekleşecek ve bizim görüşümüzü destekleyen önemli bir katalizörün ana hatlarını çiziyor.
Restoranların “Tip”i Düzelmiyor
Restoranların “Tip”i Düzelmiyor
Artan enflasyon ve en büyük banknotun alım gücündeki gerileme nedeniyle garsonların bahşiş gelirleri sürekli geriliyor. Yeme içme sektöründeki işletmeler, gelirlerdeki düşüş nedeniyle kalifiye eleman bulmakta zorlanıyor. Tüketici ise bu işe çözüm olarak ortaya çıkan “zorunlu hizmet bedeli”nden şikayetçi. Her üç tarafı da memnun edecek çözüm kredi kartı ile gönüllü olarak yapılabilecek bahşiş ödemesi olabilirdi. Ancak düzenleme bir yol kazası sonucu rafa kalktı.
Çin’de Yatırım Bankacıları Komünist Partiye Katılıyor
Çin’de Yatırım Bankacıları Komünist Partiye Katılıyor
Bir zamanlar Pekin’in finans alanındaki hırsının sembolü olan CICC, istikbali için savaşıyor
Atlantik İttifakının Dış Ekonomik İlişkiler Politikaları
Atlantik İttifakının Dış Ekonomik İlişkiler Politikaları
Yumuşak Güç (Soft Power) temelli bölgesel entegrasyondan ekonomik güvenlik konseyine
Chelsea’nin Sahibinin Yüksek Borçları Yatırımcıları Endişelendiriyor
Chelsea’nin Sahibinin Yüksek Borçları Yatırımcıları Endişelendiriyor
Kaliforniya merkezli özel sermaye şirketinin portföyündeki şirketler arasında en az 10 milyar dolarlık sorunlu borç bulunuyor ve bu da satın alma sektörünün şu anda karşı karşıya olduğu zorlukların bir göstergesi
Daha Büyük Şirket, Daha İyi Şirket mi?
Daha Büyük Şirket, Daha İyi Şirket mi?
Patronun kaynağı kendi işine değil de sürdürülebilir enerjiye ayırması, ana faaliyet konusu olan işletmesinin değerinden düşülecek bir varlık olarak görülmemeli
Sosyal Medyanın Ölçü Birimi Rakamlar Değil Duygulardır!
Sosyal Medyanın Ölçü Birimi Rakamlar Değil Duygulardır!
Sosyal medya kampanyalarında, izlenme ve beğeni sayıları yerine, tüketicilerde yaratılan duygusal tepkiler ve bağlar önem kazanıyor
Geçici Bir Mekanizma Olarak NATO
Geçici Bir Mekanizma Olarak NATO
NATO’nun 75. yıl liderler hatıra resmine bakıldığında, suretler bir yana sahnenin önündeki bir cümle dikkat çekiyor: Geleceğimizi savunuyoruz!
Unutursam Fısılda!
Unutursam Fısılda!
Alzheimer ilacı geliştirme konusunda yılda 5 milyar doları aşan gelir beklentisi firmaların ana gündeminde
Detoks Zamanı
Detoks Zamanı
Şirket genelinde her seviyede tüm çalışanların yoğun iş koşuşturmasından uzaklaşarak biraz durup düşüneceği, işleri ve rutinleşen uygulamaları sorgulayabileceği bir ortam sunulmalı
Yapay Zeka İle Müşteri Sadakati Oluşturma
Yapay Zeka İle Müşteri Sadakati Oluşturma
Yapay zeka, marka ile etkileşime giren müşterilerin oluşturduğu verilerden yararlanarak onların nasıl düşündüklerine ve sunulan ürün ve hizmetlerden neye değer verdiklerine dair yeni bilgiler ortaya çıkarabilir