Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Yapay Zekâ ve İnsan Odaklı Dijitalleşme
Günümüzde üretken yapay zekâ (AI) tabanlı uygulamaların yaygınlaşması ile birlikte toplumun dijitalleşmesi yeni bir seviyeye ulaşıyor. Bu noktada, üretken yapay zekânın ne olduğu ve nasıl işlediği daha da önem kazanıyor.
  • 24 Mayıs 2024 09:34
  • Turgut Özay
Yapay Zekâ ve İnsan Odaklı Dijitalleşme

Üretken yapay zekâ, kullanıcılardan aldığı komutlara göre öğrendikleri kalıplara ve verilere dayanarak metin, görüntü veya müzik gibi yeni içerikler oluşturabilen yapay zekâ modellerini ifade ediyor. Bu modeller, büyük veri kümeleri üzerinde eğitilerek, özgün ve yaratıcı içerikler üretme becerisine sahip oluyorlar ki bunun şaşırtıcı örneklerine son günlerde hep birlikte şahit oluyoruz.


Sağlıktan mimariye, teknolojiden eğitime kadar üretken yapay zekânın kullanım alanları oldukça geniş bir yelpazeyi kapsıyor. Bu konuyu daha iyi anlamak için üretken yapay zekânın hem eğitim alanında hem de geneldeki etkilerini yakından takip eden MEF Okulları Eğitim Stratejileri Sorumlusu Mehmet Fırat Ünal ile konuştuk.


“Artık günümüzde yazılı veya sesli metin üretme, içerik pazarlama, chatbot geliştirme, görsel ve sanatsal içerik oluşturma, kodlama ve veri analizi gibi birçok alanda üretken yapay zekâdan yararlanılıyor” diyen Mehmet Fırat Ünal yapay zekâ araçlarına ait kullanım rakamlarını ise şu şekilde aktarıyor:


Artan Kullanım ve Büyüme:



  • Yapay zekâ araçları ayda 3 milyardan fazla kez ziyaret ediliyor. Bu ziyaretlerin 1,67 milyarı ChatGPT’ye gerçekleşirken; Bing, Grammarly, Character. AI gibi diğer araçların ziyaretçi sayısı da 1,4 milyar.




  • Küresel yapay zekâ pazarının 2020’den 2026’ya kadar yıllık yüzde 39,7 oranında büyüyerek 308 milyar dolara ulaşması bekleniyor.


Benimsenme ve Etki:



  • Yapay zekâ benimsenme oranının 2025 yılına kadar yüzde 60’a ulaşması ve en yüksek benimsenmenin sağlık, finans ve imalat sektörlerinde olması öngörülüyor.




  • Yapay zekâ sektörünün 2025 yılına kadar 2,3 milyon kişiye istihdam yaratacağı ve yapay zekâ kullanımının da 97 milyon yeni iş imkânı sağlayacağı tahmin ediliyor.




  • Yapılan çalışmalara göre, yapay zekânın benimsenmesinin, verimliliği ve otomasyonu artırarak işletme maliyetlerini yüzde 30 oranında düşürmesi bekleniyor.



Ekonomik Etki:



  • Küresel yapay zekâ yarı iletken pazarının 2027 yılına kadar 99,3 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor.




  • Gelişmiş ekonomilerde, işlerin yüzde 60’ının yapay zekâdan bir şekilde etkilenmesi beklenirken, gelişmekte olan ve düşük gelirli ülkelerde ise bu oranın yüzde 40 ve yüzde 26 olacağı tahmin ediliyor.


Elbette konuyla ilgili önemli bir başka başlık ta “Yapay Zekâ Araştırmaları ve Patentler”



  • Yapay zekâ alanındaki araştırmalar ve patentler, son yıllarda önemli bir ivme kazanmış durumda.




  • Yapay zekâ patentlerinin 2021’den 2022’ye yüzde 62,7 arttığı ve 2010’dan bu yana ise 31 kat arttığı gözlemleniyor.




  • Stanford Üniversitesi İnsan Merkezli Yapay Zekâ Enstitüsü Raporu’na göre, 2022’de küresel yapay zekâ patentlerinin yüzde 61,1’i Çin, yüzde 20,9’u ise ABD tarafından alındı.




  • Öte yandan, 2023 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nde yapay zekâ alanına yapılan yatırımlar dikkat çekici boyutlara ulaştı. Bu yatırımlar, bir sonraki en yüksek yatırımcı olan Çin’in yatırımlarından yaklaşık 8,7 kat daha fazla olacak şekilde 67,2 milyar dolara çıktı.




  • Ayrıca, 2023’te özel sektör 51, üniversiteler 15 ve endüstri-akademi işbirlikleri 21 önemli makine öğrenimi modeli geliştirdi.


Bu veriler, yapay zekâ alanındaki hızlı gelişimi ve önümüzdeki dönemde de benzer ivmenin devam edebileceğini gösteriyor. Üretken yapay zekâ araçlarının üretimi ve kullanımındaki orantısızlık sebebiyle dijital uçurum (internet ve dijital teknolojilere erişimin eşitsizliği) da şekil değiştiriyor ve “sahip olanlarla” “sahip olmayanlar” arasındaki makas açılıyor.


Yapay zekânın hayatımızda daha çok yer almasıyla Dijital Uçurum kavramı da gündeme gelmeye başladı.


Çoğu dışlanma biçiminde olduğu gibi, dijital uçurum kavramı da zaman içinde değişime uğramış ve başlangıçta sadece bilgisayar ve internete erişimi olanlarla olmayanlar arasındaki uçurum olarak tanımlanırken, artık sadece bir erişim sorununu değil, erişim ve dijital katılımı da kapsıyor.


Peki bu yapay zekâ araçlarının bizim gibi teknolojiye genelde hızla uyum sağlayabilen bir toplum üzerindeki etkilerini ne şekilde öngörüyoruz?


Mehmet Fırat Ünal:


Teknolojiye ve onu kullanım bilgisine erişimin çok az olması ya da hiç olmaması dijital teknolojiye aşinalığın azalmasına yol açıyor, bu da güveni aşındırıyor, kopukluğu körüklüyor ve nihayetinde “dijital olarak yeterli” olmama duygusunu harekete geçiriyor.


Almanya’da Konrad Adenauer Vakfı tarafından yapılan araştırmaya göre; insanlar dijital olarak ne kadar özgüvenli hissederlerse, yapay zekâ hakkında da o kadar olumlu düşünme eğiliminde oluyorlar. Dijitalleşme ve yapay zekâya yönelik tutumlar da büyük ölçüde yaşa, eğitim durumuna ve dijital deneyime bağlı.


Toplumumuz gibi yeni teknolojileri benimsemeye açık bir toplumda dijital güven duygusu bir ayrıcalık olmamalı, farklı dijital yetkinliklere erişim yaşam boyu öğrenme sürecinin bir parçası olmalı.


Diğer taraftan, dijital katılım, erişimden ve hatta kişinin dijital becerilerinden daha fazlası. Bir kişinin teknolojiyle etkileşim kurma becerisine ne kadar güvendiği de önemli.


İş yaşamlarımızda yapay zekâ kullanımı hız kazandıkça, yüksek kaliteli eğitim ve öğretim programlarına erişimi olmayanların geride kalma ihtimali ne yazık ki göz ardı edilmemesi gereken bir durum. Bu durum, hâlihazırda var olan eşitsizlikleri daha da kötüleştirme ve dijital uçurumu artırma potansiyeline sahip. Teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen ve sağlayamayan insanlar arasındaki fark, proaktif önlemler alınmadığı takdirde daha da açılacak.


Ne yazık ki, toplumdaki herkesin yeni teknolojilerden olumlu etkilendiği gibi doğru olmayan bir algı bulunuyor. Halkın her kesimi eski veya yeni teknolojilerinden eşit şekilde faydalanamıyor. Büyük işletmeler ve teknoloji meraklısı insanlar genellikle yapay zekâ araçlarına, kaynaklarına ve bilgisine daha iyi erişebiliyor ve bu da onlara rekabet avantajı sağlıyor. Bu fayda, daha yüksek çıktı, daha yüksek kazanç ve daha iyi karar verme becerilerine dönüşüyor.


Mehmet Fırat Ünal ile yapay zekâ araçlarının bugün ve yakın zamanda hayatımıza etkilerini araştırırken yaptığımız bu söyleşiden anladığım kadarıyla: Toplumun her kesimine eşit fırsatlar sunabilmek ve insanların yapay zekânın aktif olarak kullanıldığı bir dünyada başarılı olabilmeleri için yapay zekâ ve dijitalleşmeye yönelik politikaların belirlenmesi, kapsayıcı eğitim ve yaşam boyu öğrenme programlarına yatırım yapılması gerekiyor. Böylelikle, teknolojik gelişmelerden herkesin mümkün olduğunca eşit şekilde faydalanması ve toplumsal adaletin sağlanması mümkün olabilir.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 31. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 31. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Elektrikli mi, Benzinli mi?
Elektrikli mi, Benzinli mi?
Bugün otomobilini değiştirmek isteyen herkesin aklında aynı soru var: Elektrikli mi, benzinli mi? Sessiz, çevreci ve düşük dolum maliyeti olan elektrikli araçlara ilgi yüksek. Ancak bu sorular akıl karıştırıyor: “Yeterli şarj istasyonu var mı?, “Menzil sorunu ne kadar zorlayıcı”?, “İkinci elde fiyat nasıl olacak?”, “Sürekli göz bataryada hayat geçer mi?”…
Hangimiz Yatırımcı? Hangimiz Oyuncu?
Hangimiz Yatırımcı? Hangimiz Oyuncu?
Sermaye piyasalarımızdaki yatırımcılarımızın büyük çoğunluğu bir yatırım tezi ile yatırım yapmıyor. Sermaye piyasalarını derinleştirmek için paydaşları “oyuncu” kimliğinden “yatırımcı” kimliğine terfi ettirebilmeliyiz.
Çin-ABD Ticaret Gerilimi Kıskacında Avrupa
Çin-ABD Ticaret Gerilimi Kıskacında Avrupa
Çin ve ABD arasındaki ticaret gerilimi artarken Avrupa, derinleşen ticaret gerilimlerinin ortasında bir orta yol arayışında.
Neuralink’in Çip Takılan İlk Hastası: Aklımı Başımdan Aldı
Neuralink’in Çip Takılan İlk Hastası: Aklımı Başımdan Aldı
Noland Arbaugh, Neuralink tarafından geliştirilen ve hastaların düşünceleriyle bir bilgisayarı kontrol etmesini sağlayan beyin implantının hayatını nasıl değiştirdiğini ilk kez açıklıyor.
NASA’dan Geldi Türkiye’nin IoT “Umut”u Oldu
NASA’dan Geldi Türkiye’nin IoT “Umut”u Oldu
Ülkemizde bilimin popülerleşmesinde büyük katkıları olan ve “NASA’da Çalışan Türk” başlıklı haberlerin kahramanı Dr. Umut Yıldız, NASA’nın Jet İtki Laboratuvarı’ndan (JPL) ayrılarak Ocak 2024’te Türkiye’ye döndü. Uzay ve uydu teknolojileri alanında faaliyet gösteren bir Türk şirketi olan Plan-S’de bilimsel araştırmaların başına gelen Yıldız, SpaceX işbirliği ile uzaya dört uydu göndermeye hazırlanıyor. Yıldız, bu heyecanlı süreci Bloomberg Businessweek Türkiye için anlattı.
Bakır Piyasalarında Neler Oluyor?
Bakır Piyasalarında Neler Oluyor?
En önemli endüstriyel metallerden biri olan Bakır, 11 bin 100 dolarla tüm zamanların en yüksek seviyesine ulaştıktan sonra geri çekildi. Peki fiyatları tarihi zirvelere ne taşıdı? Bakır piyasalarında dalgalanma kalıcı mı? Fiyatların tarihi seviyelerde seyretmesinin Türkiye’ye etkisi ne? Bloomberg Businessweek olarak bakır piyasalarını mercek altına aldık…
NVIDIA Hakkında Bilmemiz Gereken 7 Şey
NVIDIA Hakkında Bilmemiz Gereken 7 Şey
Nvidia, üretken yapay zeka patlamasının tam merkezine oturuyor. Yapay zeka tartışmasına uzak kalanlar için, şirketi bu kadar önemli kılan 7 özelliği sizler için derledik…
Piyasalarda Küçük Balıklar Büyük Av Peşinde
Piyasalarda Küçük Balıklar Büyük Av Peşinde
Bir dönem “dünyada trading kurallarını değiştireceği” düşünülen küçük yatırımcı örgütlenmesi, şimdi yeniden gündemde. “Açığa satışçı” büyükleri sıkıştıran örgütlü küçükler, bu kez kendini bakır vadelilerinde gösterdi…
TCMB’den Piyasaya Üç İnce Ayar
TCMB’den Piyasaya Üç İnce Ayar
Merkez Bankası, piyasadaki fazla likidite, hızla artan döviz kredileri ve çözülme hızı yavaşlayan KKM gibi sorunlara yönelik önemli adımlar attı.
Tefeci faizi... Tefeci enflasyonu...
Tefeci faizi... Tefeci enflasyonu...
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
Nükleer Enerjinin Yeniden Doğuşu
Nükleer Enerjinin Yeniden Doğuşu
Holtec, radyoaktif atıklar için depolama fıçıları üreterek işe başlamıştı. Şimdi ise ABD’nin yeni nesil nükleer reaktörlerine güç sağlamak istiyor ve bu yolda eskilerini kapatıyor.
Soğuk Savaş Sonrası Dünya Ekonomisinde Jeo-ekonomik Bloklaşma: IMF Perspektifinden Uluslararası Ticaret ve Doların Geleceği
Soğuk Savaş Sonrası Dünya Ekonomisinde Jeo-ekonomik Bloklaşma: IMF Perspektifinden Uluslararası Ticaret ve Doların Geleceği
Dünya ekonomisinde oluşan yeni kutuplar, ekonomik sistemde hakkaniyete dayalı bir role razı mı olacak, yoksa küresel çatışmaları ve korumacılığı mı körükleyecek?
Yapay Zekânın Geleceği
Yapay Zekânın Geleceği
“Şimdi ben ölüm oldum, dünyaların yok edicisi” Robert J. Oppenheimer
Şirketlerde Yetenekleri Tutabilme Sorunu
Şirketlerde Yetenekleri Tutabilme Sorunu
Şirketlerin son yıllardaki en büyük sorunlarından birisi de yetenekli çalışanları bulmak kadar onları elde tutabilmek. Şirketlerin iş değiştirmekten çekinmeyen yetenekleri elde tutabilmek için çözüm yollarını bulmaları şart.
Teknolojik Gençlerin Ekonomiye Katkısı ve İş Dünyasının Rolü
Teknolojik Gençlerin Ekonomiye Katkısı ve İş Dünyasının Rolü
Eğitim ve kariyer seçimlerinde teknolojinin etkin kullanımı ve bilinçli kararlar almak, hem bireylerin hem de işletmelerin gelecekte başarılı ve mutlu bir yaşam sürmeleri için kritik öneme sahip.
Üç Cisim Problemi - Newton’dan Yapay Zekâya
Üç Cisim Problemi - Newton’dan Yapay Zekâya
Fizikçilerin ve matematikçilerin yüzyıllardır çözemediği üç cisim probleminde cevap yapay zekâda olabilir mi?
Yapay Zeka Belirsizlik Çağına Giriyor
Yapay Zeka Belirsizlik Çağına Giriyor
OpenAI ve Google elde ettikleri yeni birçok ilerlemeyi duyururken, startuplar nereye uyum sağlayabileceklerini anlamaya çalışıyor.