Artificial Intelligence (A.I.) (Yapay Zekâ), yönetmenliğini Steven Spielberg’in yaptığı 2001 yapımı bilimkurgu filmiydi. Konusuna gelince, 22. yüzyılın sonlarında, dünyadaki küresel ısınma yüzünden kıyı şeritleri sular altında kalırken, Amsterdam, Venedik ve New York gibi kıyı şehirlerini de yok etmiş ve insan nüfusunu büyük ölçüde azaltmıştı. Kendini insan yerine koyarak, insanlığın ortak sorunlarına çözüm bulması amacıyla geliştirilen yapay zeka çeşitli robotlara monte edilir. Bunlardan biri, bir çocuk formundadır ve özbilinç sahibi bu robot’un ismi David’tir, Evlatlık olarak zengin bir aileye verilir. Bu ailenin Martin isminde ağır hasta ve yaşaması şüpheli olan bir çocuğu vardır. Aile acılarını biraz olsun dindirmek için sevgilerini David’e vermek isterler ve 23 yıl önce çekilen filmde hikaye böyle devam eder.
Günümüzde yapay zeka ve sadakat programları
Şirketler, markalar sürekli olarak öne çıkmanın ve tüketiciyle uzun süreli ilişkiler kurmanın yenilikçi yollarını ararken, müşteri bağlılığı çok hızlı ve farklı şekilde gelişti. Teknolojide yeni bir çağın eşiğinde dururken, yapay zeka ön plana çıkıyor, sadakat programları yeniden tanımlanıyor.
Müşteri beklentilerinin her zamankinden daha yüksek olduğu bir ortamda markalar, en değerli müşterilerini yalnızca elde tutmakla kalmayıp aynı zamanda onları memnun etmeye çalışmalı ve değişim trendin ilerisinde kalmalıdır. Yapay zeka, benzersiz analiz, tahmin ve kişiselleştirme kapasitesiyle işletmelerin müşteri deneyiminde devrim yaratması, sadakati yeniden tanımlaması ve kendilerini rekabetten ayırması için olağanüstü bir fırsat sunuyor. Markalar, yapay zekanın sadakat programlarını iyileştirebileceğinin ve yükseltebileceğinin sayısız yolunu daha derinlemesine araştırdıkça, müşteri etkileşimi ve sadakatinde yeni bir çağ açmaya hazır güçlü iç görüleri, yenilikleri, son teknoloji stratejileri ortaya çıkarmak için çalışacaklar.
Yapay zekanın sadakat programları üzerindeki gelecekteki potansiyel etkileri ve markaların bu ileri teknolojiden pratik olarak nasıl yararlanabileceği önemli bir tartışma konusu. Kişiselleştirilmiş, ilgi çekici bir müşteri deneyimi oluşturmak ve bunun tam olarak nasıl yapıldığını göstermek için sadakat programlarında yapay zekayı kullanan şirketlerin konumları daha da güçlenecek. Geliri artırmanın en etkili yollarından biri müşteri sadakati oluşturmaktır. Bunun nedeni, müşterilerin müşteri olarak kalması ne kadar uzun sürerse, yaşam boyu değerinin de o kadar büyük olması ve müşteriyi elde tutmanın bir sonraki yapay zeka girişimi için önemli bir fırsat haline gelmesidir.
Müşteri sadakati nedir?
Sadakat, müşteri ilişkilerinin gücünü tanımlarken, bağlılığı yüksek olan müşteriler, düşük sadakatli müşterilere göre daha yüksek bir ortalama harcamaya sahip olabilir ve daha fazla tekrar satın alma işlemi gerçekleştirebilir. Araştırmalar sadakat programında yer alan müşterilerin sadakat programı olmayan müşterilere göre yüzde 6 daha fazla harcama yaptığını gösteriyor. Sadık müşteriler günümüzde, markaları sosyal medyada takip eden ve ürünleri çevrelerine anlatan birer elcidir. Bazı durumlarda sadık bir müşteri, tek satın alma işlemi gerçekleştiren yeni bir müşteriden daha değerli olabilir. Ne kadar sadık müşterileriniz varsa o kadar iyi demektir. Müşteri kazanımı önemli olsa da sadakati artırmak, elde ettiğiniz sonuçlar üzerinde önemli bir etkiye sahip olabilir ve bunu önemli bir pazarlama girişimi haline getirmeyi haklı gösterebilir.
İlişkili olmalarına rağmen müşteri sadakati, müşteriyi elde tutmaktan farklıdır
Müşteri sadakati stratejileri ve temel performans göstergeleri, müşterilerinizin işletmenizle ne kadar etkileşimde bulunduğunu en üst düzeye çıkarmaya odaklanır. Müşteriyi elde tutma stratejileri, müşterilerin kaybolmasını önlemeye odaklanır. Müşteri sadakati oluşturduğunuzda, kayıp oranınız üzerinde genellikle olumlu bir etki göreceksiniz, bu da gelir kaybını azaltacaktır. Bununla birlikte, müşteri sadakati aynı zamanda daha büyük sepet boyutları, daha fazla çapraz satış fırsatı ve artan ağızdan ağza pazarlama yoluyla işletmenin büyümesini destekleme yeteneğine de sahiptir. Bu da onu kendi başına önemli bir odak noktası haline getirmektedir
Yapay zeka ile müşteri bağlılığı oluşturma
Yapay zeka, markaların müşteri iç görülerini ortaya çıkarmasına yardımcı olabilirken, hizmeti kişiselleştirme şeklini geliştirmek için verileri kullanarak, tüketicilerin gözünde farklılaştırmak için gereken müşteri hizmetine destek sağlayabilir.
Yapay zeka, marka ile etkileşime giren müşterilerin oluşturduğu verilerden yararlanarak onların nasıl düşündüklerine ve sunulan ürün ve hizmetlerden neye değer verdiklerine dair yeni bilgiler ortaya çıkarabilir. Müşterilerin alışveriş sitelerdeki alışveriş, arama ve göz atma geçmişini, istek listelerini, satışları, pazarlama etkileşim ölçümlerini analiz eden yapay zeka, markaların en iyi müşterilerinin kim olduğunu tanımlayabilecek karmaşık bir model oluşturabilir.
Değişen müşteri sadakat uygulamaları
Markaların en sadık müşterilerini ek satın almalar yapmaya teşvik etmek için tasarlanmış kişiselleştirilmiş teklifler üretebilmesi, sadık müşteri olma potansiyeline sahip mevcut müşterileri tespit etme ve böylece sadakatlerini artıracak hedefli pazarlama kampanyaları sunma kolaylıklarının hepsi yapay zeka ile çok hızlı yapılabilecek. Müşteri sadakatine yol açan ilgi alanlarını, davranışları belirleyebilen ve ardından aynı ilgi ve davranışlara sahip yeni müşteriler kazanmaya odaklanan markalar rekabette daha da önde olabilecek.
Yapay zeka, müşteri anlayışını artırmanın yanı sıra müşteri deneyimlerini iyileştirmemize yardımcı olacak kişiselleştirilmiş öneriler de sunacak. Böylece deneyimin her mikro anını her müşteri için kişiselleştirerek, müşteri yolculuğu boyunca doğru teklifi veya etkileşimi doğru zamanda sunmak ve onları memnun etmek mümkün olacak.
Yapay zeka destekli müşteri sadakati kullanımları artacak
Yapay zeka, markaların müşteri sadakati oluşturmaya yardımcı olmak ve veriye dayalı sadakat programları ile neyi, ne zaman ve neden satın aldığını bilerek, belirli satın alımların işlem değerini ve ziyaret sıklığını artırmak için tasarlanmış teşviklerle ödüllendiren özel programlar oluşturmasına yardımcı olacak şekilde kullanılabilecek. Bir müşteri web sitende alışveriş yaparken, yapay zeka destekli bir sohbet robotu, arama ve göz atma zorunluluğu yerine özelliklere, boyutlara ve stok durumuna göre ürünleri bulmasına yardımcı olacak.
Özelleştirilmiş önerilerle yapay zeka, her müşteriye hangi çapraz satış veya üst satış önerilerinin yapılması gerektiği konusunda karmaşık tahminler yapmak için müşteri tabanında satın alma geçmişini analiz edebilecek. Bu, müşterilerin yalnızca bir oyuncak için piller gibi genel bir öneri almakla kalmayıp bunun yerine yankı bulma ve satın alma işlemini tetikleme olasılığı daha yüksek bir teklif almalarını sağlayacak. Bu şirketlerin gelirini artırmakla kalmayacak, aynı zamanda müşterinin şirketin ihtiyaçlarını karşıladığını hissetmesini sağlayacak.