Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Yapay Zeka Olimpiyatları ve Sporu Nasıl Değiştiriyor?
Yapay zekâ hayatın her alanı gibi sporda da kullanılmaya başlandı. Sporcu performansları, hakem kararları, seyir zevkinin artırılması gibi birçok alanda yapay zekâ kullanımı artıyor. Diğer yandan teknoloji kullanımının artması sporun “insani”liğinin ortadan kalkıp daha mekanik hale gelebileceği endişelerini de körüklüyor.
  • 16 Ağustos 2024 10:31
  • Aytuğ Göksu
Yapay Zeka Olimpiyatları ve Sporu Nasıl Değiştiriyor?

14 Haziran’da Avrupa Futbol Şampiyonasıyla başlayan spor dolu bir yazı, Paris Olimpiyatlarının kapanışıyla birlikte geride bıraktık. Bu iki dev organizasyon, başta yapay zekâ olmak üzere yeni teknolojilerin kullanımının yaygınlaşmasıyla da ön plana çıktı.


Aslında sporda tekolojinin kullanımı yeni değil. Bugün profesonel veya amatör sporcular hatta düzenli düzensiz spor yapan bireyler günlük hayatlarında bulut uygulamalarından, yapay zekâya ve makine öğrenimine kadar farklı teknolojilerden faydalanmakta.


Kimi hesaplamalara göre sporda yapay zekâ çözümlerinin 2023’de 1,85 milyar dolar olan ekonomik büyüklüğünün 2028’de 6,6 milyar dolara yükselmesi bekleniyor*. Bu artış elbette teknolojinin yaygınlaşması ve sunduğu çözümlerin büyük organizasyonlar öncesinde ve sırasında daha fazla kullanılması ile mümkün.


Uluslararası Olimpiyat Komitesi (UOK) Paris Oyunlarına kısa bir süre kala bir yeniliğe imza atarak “Olimpiyatlar için Yapay Zekâ Gündemi”ni dünya kamuoyu ile paylaştı. Gündemin başlıca amacı Olimpiyatlarda yapay zekânın sunduğu fırsatlardan (özellikle verimlilik ve süreçleri kolaylaştırma bakımından) azami ölçüde faydalanmak ve riskleri bertaraf etmek olarak açıklandı.


Yapay zekânın Olimpiyatlarda kullanımına yönelik 6 örnek


1. AthleteGPT sohbet robotu: Mistral AI ile Intel’in Gaudi işlemcilerinin kullanımıyla ortaya çıkan Geniş Dil Modeli (LLM) tabanlı sohbet robotu (chatbot) AthleteGPT sayesinde sporcular binlerce sayfalık içeriğe ilişkin sorulara çok kısa sürede yanıt bulabildiler. Örnek vermek gerekirse, hangi ilaçların doping sayıldığından, sosyal medya kullanım rehberine veya neyin siyasi yahut dini propaganda kapsamına girip girmediği gibi bilgiler için bu sohbet robotu sporculara kolaylık sağladı.


2. Online zorbalıkla mücadele: UOK, sporcular hakkında sosyal medyada yayımlanabilcek kötü içerikli veya dezenformasyona dayalı paylaşımların kısa sürede kaldırılması için yapay zekâyı kullandı.


3. Sporcu performansının analizi ve artırılması: UOK’nin uzun vadeli planları arasında belki de en önemli başlıklardan biri yapay zekâ ve veri görselleştirmesi ile beraber sporcu eğitimi, madalya kazandıran antrenman önerileri, robotlarla antrenman, sakatlık tahmini ve dopingle mücadele gibi konu başlıklarında teknoloji kullanımının yaygınlaştırılması.


Senegal’de başlayan pilot uygulamayla beraber yapay zekâ sayesinde potansiyel olimpiyat yarışçıları tespit ediliyor. 3D Athlete Tracking adı verilen bu teknoloji sayesinde herhangi bir özel ekipman kullanmaya gerek olmaksızın cep telefonlarıyla çekilen videolar sayesinde sporcuların yetenekleri binin üzerindeki biyomekanik veri seti ile ölçülüyor ve bilgiler spor klüpleriyle paylaşılıyor. Böylece sporcu seçmelerindeki havuz önemli oranda genişletilmiş oluyor ve fırsat eşitliği sağlanıyor.


4. Hakem kararları: Her spor dalı büyük veri setleri için yatırım açısından “feasible” olmasa da başta futbol, basketbol ve jimnastik olmak üzere hakem kararlarında teknoloji kullanımı giderek artıyor. Burada beklenti özellikle insan gözünün fark edemeyeceği kadar küçük ayrıntılarda yapay zekâdan faydalanarak hata payını asgariye indirmek. Ancak bazı spor dallarında kararların anında verilmek zorunda olması, bu alanda daha fazla veri seti ve algoritmaya ihtiyaç duyulduğu anlamına geliyor.


5. Enerji verimliliği: Dijital ikiz teknolojisi sayesinde spor salonlarında enerji kaybının veya fazla enerji kullanımının önüne geçilmesi mümkün. Bu teknoloji ayrıca, katılımcılara veya yayıncılara lojistik planlama ve hazırlıklar açısından da sanal ortamda imkânlar sunuyor.


6. Artan izleyici tecrübesi: Yapay zekâ kullanımıyla birlikte seyir zevki arttı ve hikâye anlatımı gelişti. Örneğin, hareket takip teknolojisi sayesinde atletlerin yarışlar esnasındaki pozisyonları hakkında isabetli veriler hızlı bir şekilde seyirci ve yorumcularla paylaşıldı.


Sonraki Olimpiyatlarda, yapay zekâ sayesinde her bir izleyiciye ilgi ve zevkine göre yarış yayınının önerilmesi veya özet kesitlerinin hazırlanması mümkün olabilecek. Örnek vermek gerekirse, rakip analizini yapan bir teknik sorumlu, tek bir komutla ve istediği parametreleri girerek (mesela, rakibin maç boyunca ceza sahası dışından şutları veya pota altında yaptığı fauller) özet videolar oluşturabilecek. Bu da önemli oranda vakit kazancı anlamına gelecek.


Teknolojinin beraberinde getirdiği riskler elbette spor endüstrisi için de geçerli. Yapay zekâ başta olmak üzere diğer yeni teknolojilerin kullanımının artışı başta güvenlik ve mahremiyet açısından tartışmaları beraberinde getiriyor. Paris Olimpiyatlarının öncesinde Fransa hükumeti tarafından uygulamaya konan 7. Madde ile dronlardan ve güvenlik kameralarından elde edilen görüntülerle kalabalık grupların davranışlarının tahlil edilmesi ve olası olayların önüne geçilmesi hedefleniyordu. Ne yüz tanıma teknolojisinin kullanılmayacak olması ne de 7. Maddenin Mart 2025’te yürürlükten kalkacak olması düzenlemeye karşı çıkanların fikrini değiştirmedi. Teknolojinin kitlelerin denetimi için kullanımı bazı çevreler tarafından özellikle GDPR (AB Genel Veri Koruma Düzenlemesi) açısından çok sakıncalı bulunuyor.


Bir diğer tartışma konusu ise teknolojinin oyunların içine çok fazla girmesiyle sporun “insani” yanının azalacağı ve bir anlamda mekanikleşeceği endişesi. Ancak Yapay Zekâ Gündeminde Uluslararası Olimpiyat Komitesi, yapay zekâyı sadece “destekleyici” bir unsur olarak görüyor ve insan odaklı kalmasını önemsiyor. Elbette bu alanda küresel veya bölgesel düzenlemelerin yapılması endişelerin giderilmesi için önem arz ediyor.


*Blog: Leveraging Artificial Intelligence in the Sports Industry: Opportunities and Challenges for the Commonwealth | Commonwealth


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 43. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 43. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Niyet Çok İcraat Yok
Niyet Çok İcraat Yok
1999’da gerçekleşen Marmara Depremi’nin üzerinden tam 25 yıl geçti. O günden bu yana deprem riskine karşı ülkedeki tüm paydaşlar kentsel dönüşüm paydasında buluşuyor. Ancak süreç içinde her tarafının farklı önceliğinin olması dönüşümün sekteye uğramasına neden oluyor
ABD Seçimlerini Şekillendirecek Salıncak Eyaletlerdeki Ekonomik Gerçekler
ABD Seçimlerini Şekillendirecek Salıncak Eyaletlerdeki Ekonomik Gerçekler
Bu yılki başkanlık yarışında başkanı belirleyecek olan salıncak eyaletler, Kamala Harris için ciddi bir meydan okuma ve Donald Trump için ise yeni bir başlangıç anlamına geliyor.
Kamala Harris’in Başkan Yardımcısı Adayı Ortadoğu İçin Umut Vadediyor
Kamala Harris’in Başkan Yardımcısı Adayı Ortadoğu İçin Umut Vadediyor
ABD’de Kasım ayında düzenlenecek başkanlık seçimleri öncesinde, Cumhuriyetçilerin başkan adayı Donald Trump ile Demokratların adayı Kamala Harris arasındaki yarış gitgide kızışıyor.
Gelirde Değil “Hesapta” Eşitlendik
Gelirde Değil “Hesapta” Eşitlendik
Bir lahmacunun 100 ile 1000 lira arasında, bir hamburgerin 250 ile 750 lira arasında servis edildiği ülkenin restoranlarında hem tüketici hem de sektör temsilcilerine göre arz ile talep eskiden olduğu gibi huzur ve barış içinde bir fiyatta buluşamaz oldu.
Yerli Yatırımcı Gözünü Yabancı Hisse Fonlarına Çevirdi
Yerli Yatırımcı Gözünü Yabancı Hisse Fonlarına Çevirdi
Son yıllarda ABD borsalarının rekordan rekora koşması, teknoloji ve enerji şirketlerinin hisselerindeki baş döndüren yükselişler Türk yatırımcısının da ilgisini çekti. Yabancı hisse senetlerine yatırım yapan katılımcıların sayısı ilk 7 ayda yüzde 30 arttı. Ancak yatırımcılar şimdilik getiri beklentilerini karşılayamamış durumda.
Borsada Alım Zamanı Geldi mi?
Borsada Alım Zamanı Geldi mi?
Borsa İstanbul’da son haftalarda yaşanan düşüşler yatırımcıların bir kısmını tedirgin edip satışa yöneltirken, diğer bir kısım yatırımcı alım yapmak için uygun yerin hangi seviyeler olduğunu kestirmeye çalışıyor.
Yüzde 100 Doluluğun Sırrı Nedir?
Yüzde 100 Doluluğun Sırrı Nedir?
Yüksek ücretleriyle anılan vakıf üniversitelerinin kontenjanlarının dolmuş olması tesadüflerle değil, bugüne kadarki kurumsal yapıları ve tutumlarıyla yakından ilgili.
Süper Zenginlere Varlık Vergisi
Süper Zenginlere Varlık Vergisi
Son yıllarda küresel manzara, hükümetlerin süper zenginlere olan bakışında çarpıcı bir değişime işaret ediyor. G20’de kabul gören süper zenginlere servet vergisi getirilmesi konusunda ülkeler yavaş yavaş harekete geçiyor.
En Büyük Pazar İyileşecek mi?
En Büyük Pazar İyileşecek mi?
Türkiye’nin ihracatında önemli yer tutan Avrupa Birliği’nde durgunluğun yavaş yavaş sonuna geliyoruz.
E-Ticarete Vergi Ayarı Kime “Yarar”?
E-Ticarete Vergi Ayarı Kime “Yarar”?
Temu ile başlayan tartışmaların sonucu, e-ticarette 30 euro sınırlaması oldu. “Maliyetimiz yüksek, ondan pahalıyız” diyen yerli satıcılar düzenlemeden memnun. Tüketiciler ise yurtdışından gelmesine rağmen daha ucuz olan ürüne erişim imkanını kaybettiği için karara tepkili.
Alışverişçi Davranışında Doğru Bilinen Yanlışlar
Alışverişçi Davranışında Doğru Bilinen Yanlışlar
Son yıllarda enflasyonda yaşanan hızlı yükseliş tüketim davranışlarında ciddi bir değişim yaratmazken, fiyatlama davranışlarında değişikliklere neden olmuş görünüyor. Normal marketler ile indirim marketleri arasındaki fiyat farkı yüzde 10’un altına indi.
Dünya Ticaretinde Gelecek Senaryoları: 2032’ye Doğru Olası Trendler
Dünya Ticaretinde Gelecek Senaryoları: 2032’ye Doğru Olası Trendler
BCG’nin senaryo analizi, dünya ticaretinin geleceğini anlamak için çeşitli olasılıkları göz önüne seriyor.
Roblox’ta Kontrol Kimde?
Roblox’ta Kontrol Kimde?
İnternetin çocuklar için en büyük eğlence alanı, avcıları uzak tutmak için savaşıyor ancak bu savaş her zaman zaferle sonuçlanmıyor.
iPhone 16 Daha Büyük Değişiklikler Gelene Kadar Geçici Bir Çözüm
iPhone 16 Daha Büyük Değişiklikler Gelene Kadar Geçici Bir Çözüm
Apple’ın iPhone 16 modeli, gelecek yıl daha fazla yenilik barındıran modeller hazır olana kadar satışları sabit tutacak. Daha küçük bir Mac mini yolda; iOS 18’in Fotoğraflar uygulaması rota değiştiriyor; ve şirketin SE saatinin plastik versiyonuna geçmesinin nedeni.
UEA ve OPEC Petrolün Geleceği Konusunda Hemfikir Değil
UEA ve OPEC Petrolün Geleceği Konusunda Hemfikir Değil
UEA temiz enerjiye geçişi savunurken, OPEC petrolün geleceğine yatırım yapmaya devam ediyor. ABD seçim gündemi petrol piyasasında farklı fiyatlamalara neden oluyor.
Einstein: Geleceğe Giden Köprü
Einstein: Geleceğe Giden Köprü
“Geleceğe köprü kurmak”, şirketlerin ve ülkelerin ulaşmak istediği hedeflere odaklanmasını sağlar
Üşenmezlik Ekonomisi ve Harekete Geçme
Üşenmezlik Ekonomisi ve Harekete Geçme
Üşenmezlik ekonomisi, bireylerin üretkenliğini artırmak için etkili bir araç olabilir ancak bu aracın doğru kullanımı, tükenmişlik riskinden korunmak açısından önemlidir