Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Finans

Yatırımcı Profili Değişiyor
Bireysel yatırımcı sayısının artığı bir döneme şirketlerin yatırımcı tabanlarını iyi tanımaları, değişiklikleri yakından takip etmeleri şirket değeri ve yatırımcı iletişimi açısından kritik öneme sahip.
  • 23 Ağustos 2024 12:33
  • Yeşim Tohma
Yatırımcı Profili Değişiyor

Dünya genelinde bireysel yatırımcıların ağırlığının ve etkisinin arttığını görüyoruz. Bireysel yatırımcıdan kastım kendi adına bir şirket hissesine yatırım yapan bireyler. Genellikle bir hisseyi elde tutma süreleri kurumsal yatırımcılara göre çok daha kısa. Dünya Ekonomik Forumu bireysel yatırımcıların dünya genelinde yönetim altındaki varlıklar içindeki paylarının 2030 yılına kadar yüzde 61’i geçeceğini tahmin ediyor.


Türkiye’de de hisse senedi piyasasında bireysel yatırımcı sayısında özellikle son yıllarda ciddi bir artış var. Merkezi Kayıt Kuruluşu verilerine göre 2019 yılında 1,2 milyon olan bireysel yatırımcı sayısı 2024 yılında altı katına çıkarak 7,4 milyona ulaşmış. Bu rakamın tamamına yakını yerli yatırımcılardan oluşuyor ve toplam portföy değerinin yüzde 33’ünü elinde tutuyor. Diğer bir değişle portföy olarak da kurumsal yatırımcı karşısında paylarını da oldukça artırmış durumdalar.


Dünyada da hem kurumsal fonlar hem de şirketler bireysel yatırımcılarla iletişimi artırmak için çeşitli adımlar atıyor. Örneğin dünyanın en büyük varlık yönetim şirketlerinden ABD merkezli BlackRock birikimlerini yönettiği bireysel yatırımcıların da şirketlerin genel kurullarında vekaleten oy kullanabilmesi için Voting Choice isimli bir platform hayata geçirdi. Şirketler de sosyal medya kanallarını bireysel yatırımcıları bilgilendirmeye yönelik daha aktif olarak kullanmaya başladılar. Yani şirketlerin sosyal medya hesaplarında artık daha fazla finansal, operasyonel ve çevresel, sosyal ve yönetişim konularında içerikler görüyoruz.





Bu değişimin daha sağlıklı temellerde ilerleyebilmesi için hem bireysel yatırımcıların hem de şirketlerin üzerine düşen görevler var tabi ki. Bireysel olarak hisse senedi piyasalarında yatırım yapan kişilerin finansal okur-yazarlık konusunda kendini geliştirmesi ve şirket hissedarı olarak haklarını iyi öğrenmesi gerekiyor. Sermaye piyasalarında yapılan yatırımların daha uzun vadeli yatırımlar olarak değerlendirilmesi ve bu konudaki farkındalığın artması da önemli. Ayrıca, özellikle bireysel yatırımcıların çoğunluğu oluşturduğu şirketler açısından bu yatırımcıların genel kurulda oy kullanması kritik öneme sahip olabiliyor. Bu bakış açısıyla genel kurul oy kullanma işlemlerinin kolaylaştırılması ve teşvik edilmesi bireysel yatırımcıların katılımı açısından kritik öneme sahip.


Şirketlerin de bireysel yatırımcılara yönelik bu kitlenin profiline ve ihtiyaçlarına cevap verebilecek içerikler üretmesi gerekiyor. Bu amaçlarla farklı kurumlarca oluşturulan hisse takibi ve analizi uygulamaları ve internet sitelerinin de yatırımcı eğitimini önceliklendirmesi ve basit ve sade içerikleri sunması da bu konuda yardımcı olacaktır. Dünyada bu tarz uygulamaların sayısının arttığını da görüyoruz. Teknolojinin de gelişmesiyle bu gibi uygulamaların sunduğu basitlik ve kullanım kolaylığı bireysel yatırımcı sayısındaki artışın nedenlerinden biri olarak değerlendiriliyor. Yapay zekâ ile birlikte bu alanda yeni bir ivme görmemiz de muhtemel.


Sonuç olarak, dünyada bireysel yatırımcıların sayısının önümüzdeki dönemde de artmaya devam edeceği bekleniyor. Bundan beş altı yıl öncesine kadar borsada portföy büyüklüğü olarak azınlık olan bireysel yatırımcıların bugün geldiğimiz noktada su veya bu sebeple önemli bir paya sahip olamaya başlaması pek çok şirket açısından yatırımcı iletişimi uygulamalarını ciddi olarak tekrar gözden geçirmelerini gerektiriyor. Dolayısıyla, şirketlerin yatırımcı tabanlarını iyi tanımaları, değişiklikleri yakından takip etmeleri ve bu değişimlere göre kendi uygulamalarını da yenilemeleri şirket değeri ve yatırımcı iletişimi açısından kritik.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 44. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 44. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
MEGAP Konkordatosu Ne Anlatıyor?
MEGAP Konkordatosu Ne Anlatıyor?
MEGAP hissesinde yaşanan süreç, bireysel yatırımcıların neden tek başına “finfluencer” peşinden gitmemeleri gerektiğini gösteren iyi bir örnek.
Dünya Gelir Tuzağının “Ortasında”
Dünya Gelir Tuzağının “Ortasında”
Gelişmekte olan ülkelerin gelişmiş ülke kategorisine geçebilmeleri için aşmaları gereken önemli engellerden olan orta gelir tuzağı 108 ülkeyi sarmış durumda. Teknolojinin hızla ilerlediği 21. yüzyılda çoğu ülkenin ekonomisi yerinde sayıyor. Türkiye ise doğru stratejilerle küresel oyuncu olma potansiyeline sahipken, mevcut politikalar çıkış için fırsat sunmuyor…
Geçmişi Satma Trendi Müzik Endüstrisini Yozlaştırıyor
Geçmişi Satma Trendi Müzik Endüstrisini Yozlaştırıyor
Yayın çağı, yayıncıların müzik telif haklarını istismar etmeleri için büyük teşvikler yarattı. Whitney Houston slot makinelerinden Bing Crosby birasına kadar, yıldızların eserleri ve resimlerinin nasıl yeniden canlandırıldığını burada bulabilirsiniz.
Justin Lin ve Yeni Yapısal İktisat: “Taşı Pişirecek Sabra Sahip Adam”
Justin Lin ve Yeni Yapısal İktisat: “Taşı Pişirecek Sabra Sahip Adam”
Çin Kalkınmasına katkı sunan en önemli bilim adamları arasında yer alan Justin Lin’in yaklaşımlarından dersler çıkarılabilir.
Elektrikli Araçlarda Menzil Sorununu EREV’ler Çözebilir
Elektrikli Araçlarda Menzil Sorununu EREV’ler Çözebilir
Çalıştığı zamanın yüzde 95’inde bataryalarla çalışan yeni nesil elektrikli araçlar, benzinli bir motorun daha uzun mesafeler için bataryaları şarj etmesiyle kullanıcıların menzil kaygılarını önemli oranda hafifletebilir.
Çin’deki Yavaşlama Şirket Stratejilerini Yeniden Şekillendiriyor
Çin’deki Yavaşlama Şirket Stratejilerini Yeniden Şekillendiriyor
Uzun yıllar Çin pazarından ciddi kârlar elde eden batılı şirket, Çin ekonomisindeki yavaşlama ile birlikte gelirlerinde önemli kayıplar yaşamaya başladı. ABD ve AB ile Çin arasında gümrük vergilerinin artırılmasıyla yaşanan ekonomik gerilimin ticaret savaşına dönme riski de şirketlerin Çin stratejilerini gözden geçirmelerine neden oluyor.
İstanbul: Artık Taşı Toprağı Maliyet
İstanbul: Artık Taşı Toprağı Maliyet
Kırsalda iş bulma sorunu, gelir düzeyini artırma isteği ve büyük şehir imkânlarından faydalanmak için İstanbul’a göç eden vatandaşlar daha iyi yaşam koşulları, işsizlik sorunu ve güvenlik endişeleri nedeniyle İstanbul’u terk etmeye başladı.
OECD Ülkelerinin Yarısı Pandemi Öncesinden Daha Az Kazanıyor
OECD Ülkelerinin Yarısı Pandemi Öncesinden Daha Az Kazanıyor
OECD ülkelerinin yaklaşık yarısının pandemi öncesine göre daha az kazandığı ortaya çıktı. Enflasyona göre düzeltilmiş saatlik reel ücretler göz önüne alındığında, Amerika Birleşik Devletleri, Kanada, Japonya, Avustralya ve birçok Avrupa ülkesindeki insanlar yaklaşık dört yıl öncesine göre daha az paraya sahip. Peki bunun sebebi ne? Ücretlerdeki dengelenme ne zaman sağlanabilir? Türkiye bu tablonun neresinde?
Dalgalı Piyasada Seyir Rehberi
Dalgalı Piyasada Seyir Rehberi
Bir yatırımcı dalga boyu yüksek zamanlarda gemisini hangi portföy ve yol haritası ile karaya yanaştırabilir? ‘Kara pazartesi’den alınması gereken dersleri, oynaklık dönemlerinde uygulanması gerekenleri uzmanlarına sorduk. Genel kanı portföylerin çeşitlendirilmesi, kaldıraçlı işlem yapılmaması ve hedge pozisyonlarının alınması yönünde.
Kara Delikler: Sürdürülebilirlikte Yeni Bir Adım mı?
Kara Delikler: Sürdürülebilirlikte Yeni Bir Adım mı?
Kara delikle çalışan bir pil nihai temiz enerji çözümü olabilir.
ABD’de Zincir Marketler Ürünlerle Birlikte Cirolarına da Kilit Vurdu
ABD’de Zincir Marketler Ürünlerle Birlikte Cirolarına da Kilit Vurdu
CVS, Target ve diğer zincir marketler tuvalet malzemelerinden temizlik malzemelerine kadar her şeyi bariyerli rafların arkasına koydu ancak bu önlem neredeyse her yönden geri tepti
Markalaşan Çinli Üreticiler Büyümeyi Dış Pazarlarda Arıyor
Markalaşan Çinli Üreticiler Büyümeyi Dış Pazarlarda Arıyor
Boox, Narwal ve Laifen gibi yerli markalar, yerel ekonominin zayıflığına ilişkin endişeler arttıkça bir koruma arayışına giriyor.
Olmayan Kazanca Enflasyon Vergisi
Olmayan Kazanca Enflasyon Vergisi
Yüksek enflasyonla yeniden gündeme gelen enflasyon muhasebesi, geçici vergi dönemlerinde uygulanmasıyla birlikte daha kazanç oluşmadan ek vergiye çıkmasına neden oluyor. Örneğin 3,3 milyon TL enflasyon düzeltmesine tabi varlığı bulunan şirket kredi de kullanıyorsa 94 bin lira ilave vergi çıkıyor. Mali müşavirler ve şirketlerin enflasyon muhasebesine itirazlarını 5 başlıkta topladık
İş Dünyası ve Sendikaların OVP’den Beklentileri
İş Dünyası ve Sendikaların OVP’den Beklentileri
Hükümetin üç yıllık makro hedeflerini ve politikalarını ortaya koyan Orta Vadeli Program’dan (OVP) iş dünyası adil bir vergi düzeni, finansmana kolay erişim, kalıcı düşük enflasyon dönemine ivedilikle ulaşılmasının sağlamasını beklerken, emek dünyası da öncelikle sosyal diyaloğun işletilmesi, gelirde ve vergide adaleti sağlayacak adımların atılmasını talep ediyor.
Ucuz Olmak Yeter mi?
Ucuz Olmak Yeter mi?
Türkiye için hisse senedi fiyatlaması bundan sonraki süreçte küresel konjonktür elverse bile, daha çok kendi politikalarımıza bağlı olacak gibi görünüyor
Geleneksel Mesai Kavramı Biterken Sırada Bizi Ne Bekliyor?
Geleneksel Mesai Kavramı Biterken Sırada Bizi Ne Bekliyor?
İş dünyasının, teknolojinin sağladığı imkanları kullanarak çalışma modellerini daha da insan odaklı hale getirme potansiyeli, verimliliğin anahtarı olacak