Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Yeni Çağda Yeni Adım: Batarya Ekonomisi
Gelecekte ulaşımda kullanacağımız araçların akıllı, otonom ve elektrikli olacağını artık söylemeye gerek yok. Ancak bu yeni gerçekliğe ulaşmak ve kabul ettirebilmek zaman aldı ve süreç devam ediyor. Çok uzun süredir tüketicilerin “bataryalı elektrikli araçlar geliyor, önemli, menzil sorunları sebebiyle buna inanmıyoruz” dediği bir dönem yaşıyoruz.
  • 5 Ocak 2024 17:04
  • Koray Öztopçu
Yeni Çağda Yeni Adım: Batarya Ekonomisi

Avrupa’da otomotiv pazarı çok hızlı değişiyor


Günümüzde Avrupa’da satılan her beş arabadan biri elektrikli iken, 2030’da küresel satışların yüzde 35’i elektrikli olacak. Dünyada bu alanda uzun süredir planlamalı bir yatırım hamlesi içinde olan Çin, devlet yönlendirmeli büyümenin ardından talep ve kapasite fazlasını ihracata, Avrupa pazarına satışa çevirdi. Çinli markaların Avrupa’daki pazar payı 2023’de yüzde 2,8’e çıkarken, elektrikli araçlarda ise yüzde 8’e ulaştı. Aynı zamanda elektrikli bir aracın maliyetinin yüzde 40’ını oluşturan bataryalarda da Çin teknolojisi hâkimiyeti devam ediyor.


Çin batarya hammaddesi olan lityumun işlenmesine yönelik küresel kapasitenin üçte ikisini kontrol ediyor. Lojistik maliyetlerine rağmen, üretim maliyetlerindeki avantajlar Çinli elektrikli araçları Avrupa’da güçlendiriyor.


Batarya teknolojileri geleceği şekillendirecek mi?


Yeni batarya teknolojileri ve yeni enerji depolama imkânlarının geliştirilmesi, Avrupa’nın Çin’e bağımlılığı en aza indirebilmek için önemli bir hedef haline geldi. Bu hedeflere ulaşmak için üreticilerin fiyatlarda dalgalanmaya yol açan lityum, kobalt veya nikel gibi kritik metalleri içermeyen çözümleri geliştirmesi gerekiyor. Sodyum iyon bataryalar, bu açıdan bakıldığında teknolojik gelişmelerle bu ihtiyaca cevap verebilecek gibi gözüküyor.


Enerji depolamaya ilişkin bu adımlar elektrikli araçların bataryalarına yönelik talebin önümüzdeki 10 yılda çok yüksek olacağını gösteriyor. Özellikle batarya pazarını elinde tutan Çin’e karşı, Avrupa’nın rekabet “etme konusundaki en büyük umudu, sodyum iyon batarya olarak görünüyor. Küresel elektrikli araç batarya pazarının 2035 yılında hızlı bir büyüme kaydederek 616 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.


Bataryada yeni adım: Sodyum iyon bataryalar


90’lı yıllardan itibaren yoğun kullanılan lityum iyon bataryalar kişisel müzik çalarlar, kamera ve fotoğraf makineleriyle birlikte talepte önemli bir artışa yol açarken, lityum arz kıtlığı, buna bağlı fiyat artışları ve arz eksikliğinden kaynaklanan gecikmeler ön plana çıktı.


Sodyum iyon bataryalar, hem çok yüksek hem de düşük sıcaklıklarda daha iyi çalıştıkları için enerji depolamada yaygın olarak kullanılan lityum bazlı pillere göre daha ucuz ve daha güvenli bir alternatif olarak görülüyor. Ancak boyutlarına göre üretebilecekleri enerji miktarı uzun süredir lityum pillerin gerisinde kalıyor, bu da sodyum pillerini alanın kısıtlı olduğu çoğu elektrikli araç için şu anda kullanışsız hale getiriyor. Diğer yandan genellikle enerji depolamada ve elektrikli otomobillerde kullanılanlardan daha ucuz olan lityum bataryalar daha kolay bulunuyor ve maliyetinin düşük sodyum içermeleri sebebiyle daha ucuz olması bekleniyor.


Ancak sodyum iyon bataryalar, lityum iyon cinslerine göre yaklaşık yarısı kadar enerji yoğunluğuna sahiptir, bu da düşük menzil anlamına geliyor. Lityum iyon bataryalar ısı farklarından çok etkilenirken, sodyum iyon piller daha az etkilenir. Elektrikli araç bataryası üretimine olan talebin, 2023 için tahmin edilen 687 gigawatt saate (GWh) kıyasla, 2035 yılında küresel olarak 5,3 terawatt saate (TWh) ulaşması bekleniyor. Bu yoğun talep sodyum iyon batarya çalışmalarını hızlandırıyor.


Sürdürülebilir adımlar bataryalarla sıklaşacak


Yeni nesil bataryaların geliştirilmesi, iklim krizinin zorlukları karşısında karbondan arındırma ve enerji dönüşümü açısından kilit önem taşıyan enerji depolamanın geleceğinde belirleyici bir faktördür. Yenilenebilir enerjinin depolanması, yenilenebilir enerji üretimini daha esnek hale getirir ve sisteme entegrasyonunu sağlar. Son yıllarda batarya üreticileri ve otomotiv endüstrisi, enerji depolama sistemlerinin üretimi için lityuma alternatif hammaddeler araştırıyor.


En uygun seçeneklerden biri de sodyumiyon batarya gözüküyor ve onu yenilenebilir enerji depolamada bir sonraki devrim olarak konumlandırıyor. Bataryalar temiz enerji ekonomisine geçiş için önemli bir etken olurken, enerji maliyetlerini düşürüyor ve zararlı sera gazı emisyonlarını azaltıyor.


Enerji depolama ulaşım sektörünün elektrifikasyonu açısından kritik öneme sahip iken, elektrikli araçlara ve sabit depolamaya olan talebin tek başına lityum pil pazarının boyutunu on yılın sonuna kadar beş ila on kat artıracağı öngörülüyor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
İhracatta 2024 Görünümü Nasıl Olacak?
İhracatta 2024 Görünümü Nasıl Olacak?
Ekonomisini üretim ve ihracatla büyütmeye odaklanan Türkiye, 2023’ü OVP hedefine paralel 255,8 milyar dolar ihracat ile tamamladı. Aynı dönemde ithalat 361,8 milyar dolar olurken, dış ticaret açığı gerilemeye rağmen 100 milyar doların üzerinde kalmaya devam ediyor.
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 12. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 12. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Otomotiv Şirketlerinin Geleceği: Değişen Tüketici Taleplerine Yenilikçi Yanıtlar
Otomotiv Şirketlerinin Geleceği: Değişen Tüketici Taleplerine Yenilikçi Yanıtlar
Elektrikli araçların yükselişi, sadece ulaşım alışkanlıklarımızı değil, aynı zamanda otomotiv şirketlerinin iş modellerini de köklü bir şekilde dönüştürüyor
Enflasyon Muhasebesi Temettüleri Nasıl Etkileyecek?
Enflasyon Muhasebesi Temettüleri Nasıl Etkileyecek?
Borsada 2024’e girdiğimiz bu günlerde yatırımcıların en fazla merak ettiği konulardan birisi şirketlerin 2023 yılı kârlarından ne kadarını temettü olarak dağıtacağı. Bununla bağlantılı olarak merak edilen bir diğer konu da bu yıl uygulanacak enflasyon muhasebesinin şirketlerin temettü kararlarını etkileyip etkilemeyeceği.
Halka Arzın Yeni Dev Kriterleri ve Enflasyon Muhasebesi
Halka Arzın Yeni Dev Kriterleri ve Enflasyon Muhasebesi
Firma değerlerini gösteren özkaynakların enflasyon karşısında ne ölçüde korunduğunu belirlemek amacıyla yasalaşan enflasyon muhasebesi değerlendirilmeleri daha anlamlı kılacak.
Tüketicinin zor yılı
Tüketicinin zor yılı
Ekonomi yönetiminin enflasyonla mücadele reçetesinin başında, iç talebin kısılması var. Önceki iki yılda uygulanan politika nedeniyle inanılmaz bir hızla yükselen “mala hücum”, hız kesmek zorunda. Otomotiv ve konutta bunun izleri net olarak görünüyor. Lükse ya da ihtiyaç dışı tüketime yöneldiği düşünülen bireysel krediler yavaşlarken, bankalar kredili mevduat hesaplarında kısıtlamalara gidiyor. Ücret artışlarının yarattığı birkaç aylık geçici refah dışında, tüketicilerin son dönemin en sert yılına hazırlanması şart gibi görünüyor.
İşte Hayatımızın Matematiğini 2024’te Değiştiren Yeni Rakamlar
İşte Hayatımızın Matematiğini 2024’te Değiştiren Yeni Rakamlar
Yeni yılla birlikte vergilerden ücretlere hayatımızı etkileyen tüm rakamlar yukarı yönlü revize edildi.
Asgari Ücret Azami Rekabet
Asgari Ücret Azami Rekabet
Kar marjı dar, emek payı yüksek birçok sektör, uluslararası rekabet avantajını kaybetme riski ile karşı karşıya. Farklı sektörlerin temsilcileriyle kendi sektörlerindeki rekabet durumunu; zorlukların aşılması için planlarının neler olduğunu konuştuk.
Havada Eriyen Zam…
Havada Eriyen Zam…
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
Miktarsal Sıkılaşmaya Likidite Baskısı
Miktarsal Sıkılaşmaya Likidite Baskısı
Bankalardaki TL likidite fazlası, TCMB’nin zorunlu karşılık ve TL depo alım ihalesi adımlarına rağmen artmaya devam ediyor. Bu durum piyasa faizlerini baskılarken, parasal aktarım mekanizmasının etkinliğini sınırlıyor.
2024 Marka Stratejileri
2024 Marka Stratejileri
Bu yıl, basitlik, hakkaniyet, şeffaflık ve kolaylık yılı
40 Yıllık Döngü Sona mı Eriyor?
40 Yıllık Döngü Sona mı Eriyor?
Çin büyümesi 2023 yılına göre daha iyi bir performans gösterebilir ancak bu toparlanma önceki yıllara oranla oldukça sınırlı kalacak.
Ticari Çatışmalar ve Korumacılıkta Yaygınlaşma Korkusu: G-20 Ülkeleri Tedricen Korumacılığa Kayıyor
Ticari Çatışmalar ve Korumacılıkta Yaygınlaşma Korkusu: G-20 Ülkeleri Tedricen Korumacılığa Kayıyor
Küresel ticarette korumacı önlemler durgunluk eğilimleri ve büyük risklere rağmen artıyor.
Meditasyon ve Mutluluk Arasındaki Bağ
Meditasyon ve Mutluluk Arasındaki Bağ
Meditasyonun düzenli ve uzun soluklu uygulanması, kişinin hayatında net bir şekilde meditasyondan önce ve sonra farkını ortaya koyuyor
Yüksek Faizler Dünyayı Nasıl Değiştirdi?
Yüksek Faizler Dünyayı Nasıl Değiştirdi?
Ekonomistler ve üst düzey yatırımcılar; parasal sıkılığın tüketiciler, hükümetler, işçiler ve piyasa için ne anlama geldiğini değerlendirdi.
Girişimci Kadınlara Cinsiyet Engeli
Girişimci Kadınlara Cinsiyet Engeli
Girişim ekosisteminde kadınlar tarafından kurulan şirketlerin anlaşma sayısı yavaş da olsa artış gösterirken, yatırım hacmi ise azalıyor. Cinsiyet temelli önyargılar, kadın kurucuların toplam sermaye pastasından aldığı paydaki düşüşte önemli faktörlerden biri...