Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

İş Dünyası

Yeni Nesil CFO’lardan Beklenti Çok Yüksek
Yeni Nesil CFO’lardan şirketin stratejilerine yön veren ve geleceğe daha fazla odaklanan bir yaklaşım göstermesi bekleniyor.
  • 14 Haziran 2024 09:31
  • Yeşim Tohma
Yeni Nesil CFO’lardan Beklenti Çok Yüksek

Mali işlerden sorumlu genel müdür yardımcısı ya da İngilizce ifadeyle Chief Financial Officer, kısaca CFO’nun geleneksel iş tanımı, şirketin finansal durumunu yönetmek, analiz etmek ve gerekli raporlamaları yapmak olarak yapılır. Bu geleneksel tanım şirketlerin daha çok geçmiş ve mevcut mali durumunun yönetimini vurgularken son yıllarda CFO’lar için “stratejik CFO” veya “büyüme odaklı CFO” gibi yeni tanımlar ortaya atılmaya başlandı. Peki CFO’lar hali hazırda bu stratejik ve büyüme odaklı bakış açısına sahip değiller mi ve bu yeni ifadelerden tam olarak ne anlam çıkarmalıyız? Bir şirketin CEO’dan sonraki en kritik ve üst düzey pozisyonunda olan CFO’ların stratejik düşünme ve karar alması tabi ki de olması gereken ve beklenen bir durum.


Ancak geleneksel uygulamalarda bu ağırlıklı olarak likidite, borç/ alacak yönetimi gibi mali konularda sergilenen bir davranış. Diğer bir ifadeyle geleneksel finansçılar şirketin genel işleyişine, stratejilerine ve inovasyona dair konularda daha geride duruyorlar. Şimdiye kadar bu şekilde olmasının da beklentiler, mevcut iş yükü ve yoğun çalışma saatleri dolayısıyla diğer konulara zaman ayıramama gibi pek çok değişik sebebi olabilir. Ancak günümüz raporlama, veri analizi ve tahminleme teknolojilerindeki gelişmelerle de birlikte genellikle geçmiş performans odaklı bu geleneksel yaklaşım yerini şirketin stratejilerine yön veren ve geleceğe daha fazla odaklanan bir yaklaşıma bırakıyor. Finans ekiplerinin raporlama ve analizler konusunda daha esnek olması ve iş sahiplerine daha proaktif ve inovatif bir şekilde görüş sağlaması, yönlendirmesi bekleniyor.


Yeni nesil CFO’ların hangi özellikleri taşıması isteniyor diye baktığımızda aslında aranan CEO yetkinlikleri taşıyan finans uzmanları. Liderlik, proaktiflik, esneklik ve stratejik ve inovatif düşünme… Belki de son yıllarda CFO pozisyonundan CEO pozisyonlarına geçişlerde görülen artış CFO’ların rakamların ötesinde yetkinliklerini artırmaları ve daha stratejik bir bakış açısına sahip olan kişiler arasından seçiliyor olmalarından kaynaklanıyor olabilir. Küresel bir liderlik danışmanlık firması olan Russell Reynolds Associates’in S&P 500 şirketlerinin verilerine dayanan analizlerine göre CFO’ların 2023 yılında CEO, bölüm CEO’su veya operasyonlardan sorumlu genel müdür yardımcılığı (COO) gibi pozisyonlara geçişi 2021’e kıyasla üç kat artmış durumda.


Dünyanın önde gelen üniversitelerinin yönetici geliştirme programları kapsamında CFO’lara ve CFO adaylarına sundukları içerikler de günümüz beklentilerine göre belirlenmiş. Örneğin, İngiltere’nin önde gelen işletme okullarından birinin CFO’lara yönelik yönetici geliştirme programının kapsamında stratejik finans, yapay zekâ, inovasyon ile strateji geliştirme ve stratejik düşünme konuları yer alıyor. Yine ABD’de yer alan oldukça ünlü bir işletme okulu stratejik CFO yönetici geliştirme programında, değer odaklı finansal yönetim, stratejik karar alma ve inovasyonu destekleme, liderlik ve iletişim becerilerine odaklanıyor.


Bunlara benzer pek çok örneği dünyanın önde gelen eğitim kurumlarında bulmak mümkün. Artan beklentiler, hali hazırda oldukça yoğun olan CFO’ları daha da zorlayacak gibi görünse de son teknolojileri ve yapay zekâyı doğru ve zamanlı bir şekilde finans süreçlerine dahil edebilen CFO’lar daha iyi verilerle ve hızlı analizlerle stratejik konulara ve inovasyona daha fazla odaklanma şansına sahip olacak. Bu dönüşüm zorlu bir süreç olsa da hem finans alanında çalışanlar hem de şirketler için tam bir kazan-kazan.



Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 34. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 34. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Şirket Çok Rapor Yok
Şirket Çok Rapor Yok
Borsa İstanbul’da şirket sayısı 550’yi aştı. Ancak bunların neredeyse yüzde 20’si analistlerin izleme listesinde bulunuyor. BIST 100 Endeksi’nde yer alan şirketlerin bile yarısından fazlasıyla ilgili doğru düzgün rapor bulunmuyor.
Herkes Afrika’yı Etki Alanına Alma Peşinde
Herkes Afrika’yı Etki Alanına Alma Peşinde
Afrika on yıllar boyunca açlık ve sefaletle boğuştu. Batılı ülkelerin sözde insani yardım hamleleri kıta genelinde önce ekonomik ilişkilerin geliştirilmesi daha sonra da jeopolitik menfaatler ile nüfuz arayışını izledi. Son yıllarda Körfez sermayesi Rusya, Çin ve Hindistan’ın kıtadaki önemli yatırımlarını gölgede bırakıyor. Peki adeta etki alanı oluşturma sahasına dönmüş Afrika nasıl yeniden şekilleniyor?
ABD’de Wall Street’in Huzurunu Kaçıran Yeni Nesil Yatırımcılar
ABD’de Wall Street’in Huzurunu Kaçıran Yeni Nesil Yatırımcılar
ABD’de GameStop hisseleriyle ünlü olan ve kullandıkları alım-satım platformu tarafından durdurulana dek Wall Street’te uykuları kaçıran yeni nesil bireysel yatırımcılar nasıl ortaya çıktı ve gerçekten geldikleri gibi gittiler mi?
Pixar Yeniden Ayağa Kalkabilecek mi?
Pixar Yeniden Ayağa Kalkabilecek mi?
Başarısızlıkların ve yanlış adımların ardından animasyon stüdyosu, Ters Yüz 2’nin büyüsünü yeniden yakalamasına yardımcı olmasını istiyor.
Avrupa Sağa Çekmeye Devam Ediyor
Avrupa Sağa Çekmeye Devam Ediyor
Avrupa’da ev ödevini layıkıyla yapmayan merkez partilerden açılan boşluğu aşırı sağ partiler dolduruyor. Güçlenen aşırı sağ AB’nin kuruluş felsefesini yıpratırken Türkiye’nin AB üyeliğini de zora sokuyor.
Futbolun Kalbi Almanya'da Atacak | İnfografik
Futbolun Kalbi Almanya'da Atacak | İnfografik
Avrupa Futbol Şampiyonası başlıyor!
Kripto Paralara ETF Piyangosu Üçüncü Kez Çıkar mı?
Kripto Paralara ETF Piyangosu Üçüncü Kez Çıkar mı?
2024 kripto para piyasaları için ETF yılı oluyor. Peki ETF piyangosu üçüncü kez kripto para piyasalarına çıkar mı?
Paranın Uluslararası Fonu ve 80 Yılda Devri Alem
Paranın Uluslararası Fonu ve 80 Yılda Devri Alem
21. Yüzyıl başlangıcında IMF’nin konumu daha adil ve etkili politikalar geliştirebilmesine bağlı olacak.
Aradığınız Mavi Yakalıya Şu Anda Ulaşılamıyor
Aradığınız Mavi Yakalıya Şu Anda Ulaşılamıyor
Daha büyük beklentileri olan yeni nesil pek çok işi göz ardı ederken işveren mavi yakalı çalışan bulmakta zorlanıyor. Peki emek yoğun sektörlerde yaşanan mavi yaka sorunu nasıl çözülecek?
Yok Artık Lebron James!
Yok Artık Lebron James!
Amerikan Basketbol Ligi (NBA) 11 yıllığına 76 milyar dolarlık bir yayın sözleşmesi yapmaya hazırlanıyor. Söz konusu rakamlar küresel spor yayıncılığı açısından önemli bir dönemece işaret ediyor.
GM Apple CarPlay’i Gösterge Panelinden Kaldırdığı İçin Pişman Olacak mı?
GM Apple CarPlay’i Gösterge Panelinden Kaldırdığı İçin Pişman Olacak mı?
Detroit ve Cupertino arasındaki huzursuz ilişki, GM’nin yeni yazılımının kusurlu bir şekilde piyasaya sürülmesiyle gözler önüne seriliyor.
Her Şey Borçlanmakla Başladı
Her Şey Borçlanmakla Başladı
Aldığınız borçla kaynaklarınızı zenginleştirip üretimi artıramazsanız borç can yakar.
Bir Ekosistem Olduğumuzu Bir Türlü Anlayamadık
Bir Ekosistem Olduğumuzu Bir Türlü Anlayamadık
Öyle bir dönemden geçiyoruz ki, hepimiz birimiz, birimiz hepimiz için…
Çin ve Amerika Arasında Kıran Kırana Bir Yapay Zeka Yarışı
Çin ve Amerika Arasında Kıran Kırana Bir Yapay Zeka Yarışı
İki ülke arasında yapay zeka üzerinden devam eden rekabet sadece bu iki ülkenin değil, tüm dünyanın geleceğini belirleyecek.
Tüketiciler Sürdürülebilir Ürünler İstiyor
Tüketiciler Sürdürülebilir Ürünler İstiyor
Yıllardır marka yöneticileri, tüketicilerin sürdürülebilir ürünler satın almayı planladıklarını ancak aslında satın almadıklarını söylüyordu. Şirketler, ürünlerini daha sürdürülebilir hale getirmemek için bu geleneksel düşünceyi gerekçe olarak kullandılar. Bugün sürdürülebilir olarak pazarlanan ürünler artık bu geleneksel inanışın doğru olmadığını ortaya koyuyor.